"te snel" nieuw paard kopen en dan geen klik hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

"te snel" nieuw paard kopen en dan geen klik hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 11:28

Ik hoor regelmatig verhalen van mensen die eerst jarenlang een paard hebben gehad, daarmee kunnen lezen en schrijven en als dat paard om de een of andere reden er niet meer is redelijk snel een nieuw paard kopen (immers, je bent gewend elke dag naar een paard te gaan en je geld moet toch ook ergens heen :+ ). Helaas, dat nieuwe paard staat relatief snel, binnen een paar maanden, binnen een jaar, weer te koop wegens 'geen klik'.

Ik heb daar eens over nagedacht. Bij 'geen klik' gaat het vaak om mensen die 7/8/10 jaar lang hetzelfde paard hebben gehad. Ze zijn gewend aan dat paard, kunnen lezen en schrijven met dat paard en van een nieuw paard wordt eigenlijk onbewust verwacht dat je gelijk weer verder kunt waar je met de ander bent gebleven.

Het is zo gemakkelijk te vergeten dat je met het 'eerste paard' de eerste jaren ook problemen had in de bak/buitenrijden/trailerladen/voerkeuze/schrikken/welke optoming/welke les noem maar op. De 'nieuwe' moet eigenlijk maar gewoon precies in de voetsporen treden van de oude. Dan kan het een teleurstelling zijn als dat nieuwe paard (nog) niet alleen mee naar buiten kan, misschien lastiger is op vreemd terrein waardoor wedstrijden moeilijker zijn, noem maar op. Terwijl dat waarschijnlijk ook gewoon een proces is van gewenning en tijd geven. Geef dat paard ook een paar jaar en dan kun je er ook alles mee.

Ik kan mij zo voorstellen dat dit minder speelt bij mensen die meerdere paarden rijden en daardoor meer vergelijk hebben.

Zelf heb ik nu Daisy, maar het is inderdaad zo gemakkelijk te vergeten dat de dingen die we van haar vragen ook niet vanzelfsprekend zijn. Met Kevin ging ik ook niet in het eerste jaar dat ik hem had in het donker door het dorp op een buitenritje, dat doe ik ook pas de laatste jaren. Terwijl ik van haar verwacht dat ze dat zomaar eventjes doet :(:) . Scheelt voor mij dat Kevin er nog gewoon is, waardoor je niet continue aan het vergelijken bent. Het is gewoon een heel ander paard en een heel ander type.

Komt dit bekend voor?

zap

Re: "te snel" nieuw paard kopen en dan geen klik hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:32

Ik denk dat je een heel goed punt hebt :j

Nu heb ik een eigen pony (mijn eerste overigens) en ik kan me zomaar voorstellen dat ik dat eerste jaar (of bij sommige dingen jaren haha) niet zomaar overheb voor een ander paard. Je weet hoe het ook kan gaan (als alles goed gaat) en ik denk dat je snel verwend wordt met een paard dat precies op jou reageert. Op het moment dat je zelf weet hoe fijn het is als het klikt, goed gaat en je kan lezen en schrijven met een paard, dan kan ik me voorstellen dat je dat getob niet altijd meer op prijs stelt omdat je weet dat het ook anders kan.

Neemt niet weg dat de combinatie natuurlijk wel de kans moet krijgen om te groeien. Maarja, zeg nou zelf. Als het je droompaardje is die weg is gevallen, dan blijf je toch altijd zoeken naar die combi/klik/paard?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:33

Ja komt mij bekend voor. Ik had in juni een kwpn'er gekocht. Braaf paard, kon er zo op wegrijden.
Na een maandje begon hij om te slaan. Werd eigenwijzer, koppiger en nerveuzer. Ik onzekerder, vertrouwen werd minder totdat ik helemaal geen klik meer had met hem. Ik vertrouwde hem niet, hij mij niet.
Tijdens een buitenrit is het helemaal verkeerd afgelopen wat resulteerde in tranen van mijn kant. Ik was altijd mijn oude, vertrouwde Friese paard gewend waar je een kind op weg kon sturen. En hij was niet zo, het opende mijn ogen en ik heb hem verkocht. Eerst aan mijzelf gewerkt (vertrouwen) en op zoek gegaan naar een braaf paard en die heb ik nu. :)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:34

ik denk dat je hier idd een hele goede te pakken hebt..
als je al jaren op een bepaalde manier met je paard omgaat en je hebt dan ineens een andere dan kun je ook niet verwachten dat dat paard op dezelfde manier gaat reageren.
waardoor je dan dus het gevoel kan hebben dat het niet klikt..
heel jammer, maar ik verwacht heel waar :( :D

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:34

Daarom komt er bij mij waarschijnlijk nooit meer een ander paard hierna :n
Wat ik met Diego heb nu, vind ik NOOOOOIT meer in een ander paard
dat weet ik bijna zeker

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:36

Vorig jaar is mijn paard gestorven, hij was 1,5 jaar van mij, ik reed hem daarvoor al een tijdje. Hij stierf drie weken nadat mijn vader en oma stierven, ik had zoveel negativiteit om mij heen gehad dat ik me positief ergens op wilde richten. Precies 3 weken na de euthanasie van mijn eerste paard stond er een nieuwe ster in dezelfde stal. Heel ander paard, met andere eigenschappen. In het begin vergeleek ik alles van har met mijn vorige paard, dat is niet eerlijk, niet voor het paard maar ook niet voor jezelf. Daar ben ik mee gestopt, en samen zijn we gaan werken aan een goede band, iets wat denk ik wel gelukt is! Ze is nog steeds bij mij, ik heb nog steeds dezelfde klik met haar als toen ik haar kocht, zo niet nog meer. Het kan dus best goed gaan, snel een nieuw paard kopen nadat je vorige paard weg is gegaan, om wat voor reden dan ook.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:38

Ik dacht ook dat ik geen paard meer zou kunnen hebben na het overlijden van Nans, omdat ik echt met hem vergroeid was en elk ander paard zou niet goed genoeg zijn vergeleken met hem. Drie maanden na zijn dood kwam Zanzibar op mijn pad en ik heb het op de een of andere manier voor elkaar gekregen om hem als een heel ander paard te zien, terwijl ik zelf dacht altijd te gaan vergelijken. Ik heb dan ook gewoon een klik met hem, om wie hij is, en ik ben heel blij met hem. :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:38

Ik ga hier ook in mee. Nu heb ik al vier jaar hetzelfde paard (en tevens mijn eerste), waarvan de eerste twee-drie jaar toch serieuze ups en downs zijn geweest. Nu weet ik wat ik van hem kan verwachten, ik ken al zijn kanten. Zijn mindere kanten of rare trekjes neem ik er ook met plezier bij, zo is hij nu eenmaal. Bv: in de winter is hij niet bepaald een zonnetje en ohwee als je dan nog maar in de richting van zijn eten kijkt. Voedernijd, kadootje van twee jaar handelspaard te zijn geweest.

Ik kan me voorstellen dat als je nu een pas nieuw paard hebt, dat je al meteen mega chagrijnig aan gaat zitten kijken, je zo iets hebt van 'pfff, misschien toch niet het paard voor mij'. Bij mijn paard weet ik gewoon dat dat een karaktertrekje is, dat enkel opspeelt in de winter, en dat het voor de rest een erg grappig en lief paard is.

Valt me op dat idd de pas aangekochte paarden toch weer snel op bokt verschijnen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 11:39

Zap precies, maar dan eindig je dus met 'ja, deze heb ik gekocht omdat deze zoveel leek op mn vorige paard' of 'deze heeft dezelfde afstamming' of 'dit is ook een haflinger'. Dan begint zo'n nieuw paard al met een achterstand.

Misschien moet je juist na je droompaard een paard kopen dat er totaaaaaaaal niet op lijkt in geen enkel opzicht :D Dan liggen de verwachtingen ook anders :D

Mayflower_ dat is ook een goed voorbeeld ja :j Je bent zo gewend aan je eigen fries.

Kleinvosje: jij bent wat dat betreft zelf gaan inzien dat je niet moet vergelijken, maar dat elk paard anders is met een eigen karakter :-) Dan kun je nu gewoon genieten van je nieuwe paard, compleet met haar eigen eigenschappen.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:40

Hmmm ik herken het ook wel een beetje. Ik heb al 7 jaar mijn lastige merrie-merrie en daar absoluut na heel wat jaren energie erin gestopt te hebben een klik mee. Daarnaast had ik nog een jonge merrie die ik door een blessure heb moeten laten inslapen. En binnen 2 maanden had ik inderdaad mijn nu nieuwe pony. Ik wilde heel graag naast mijn 'lastige' merrie waar ik zomaar niet alles mee kon een braver beestje. En die heb ik ook redelijk snel gevonden. Al was ze de eerste maand helemaal niet zo braaf, best druk, onopgevoed, fikse vechtpartijen in de kudde, dat ik af en toe wel eens dacht hoe heb ik dit in hemelsnaam kunnen doen. Toch had ik met haar vanaf het eerste moment een goed gevoel. Ben gaan kijken, 1 keer rijden en de dag erna stond ze bij mij thuis. Net als met mijn oudere merrie, dat was ook meteen dat gevoel. Die speciale vlinders als je ze voor het eerst ziet. Een combinatie worden en een paard naar je hand zetten kost gewoon tijd dat heb je niet meteen voor elkaar. Maar ook al loopt het niet helemaal soepel ik kan niet zeggen dat ik met beide geen klik heb. Mijn mijn paard wat ik al 7 jaar heb kan ik lezen en schrijven en klikt het super. Met de nieuwe heb ik een ook een klik maar we botsen nog aardig vaak tegen elkaar in. Maar voor mij geen reden om haar weg te doen. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:41

Inderdaad apple, daarom raad ik ook iedereen aan als ze gaan kijken: ga niet vergelijken met je vorige paard, die kan namelijk niet overtroffen worden.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:42

Ik heb overigens wel een paard van hetzelfde ras en ongeveer dezelfde stokmaat gekocht als mijn overleden paard. Wilde ook graag weer een zwarte, maar dát heb ik uiteindelijk niet gedaan, dat zou te gek worden. Ras en stokmaat overigens gewoon omdat beide zeer goed bevallen waren.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:43

Ik snap je punt, Apple :j
Ik heb 13 jaar hetzelfde paard gereden, en had er de laatste 4 jaar absoluut geen lol meer in (behalve in de SGW). Toen duidelijk werd dat het paard op was, ben ik op zoek gegaan naar een nieuw paard. In totaal heeft de stal 2 nachten leeggestaan. Paardje was jong en eigenlijk een stuk minder doorgereden dan ik in eerste instantie dacht... I know, beginnersfout
Daarom heb ik hem naar mijn instructeur gebracht om hem door te laten rijden. Ik had mijn twijfels voor hij wegging, maar ik kreeg een super paard terug, nadat mijn instructeur hem had doorgereden :D

Nu ben ik alles behalve sentimenteel en geloof uberhaubt niet zo in een klik... Ik kan lekker sturen met een paard of niet, simple as that!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:45

Zeker herkenbaar. Ik heb na heel lang twijfelen in oktober mijn 9 jarige ruin te koop gezet. Ik heb hem 3,5 jaar gehad en zelf beleerd, maar het laatste jaar kwam steeds vaker de twijfel of ik wel voldoende uitdaging aan hem had. Hij wilde het liefst aan een los teugeltje door het bos, ik wil veel meer aan het werk en we konden geen goede balans vinden in beide. Het ging snel, binnen twee weken was er iemand die hem wilde kopen en op 3 november is hij naar de andere kant van het land gegaan. Het was een goede beslissing, maar inderdaad heb ik nu tijd over en mis ik het rijden. Ik ben dus op zoek naar een leuk nieuw rijpaard en heb een wensenlijstje.

Ik heb een heleboel advertenties gezien en een stuk of 5 paarden bekeken, maar merk dat ik erg gewend geraakt ben aan mijn brave goedzak. Als een paard iets frisser en fruitiger is (wat ik dus wel zoek), vind ik het snel erg spannend. Maar kiezen voor een paard dat aan mijn wensenlijstje voldoet, waar ik op kan stappen en in mijn eentje mee naar buiten kan of aan het werk wil, vind ik die niet over een jaar weer heel saai? Is het niet beter om toch voor een wat minder gemoedelijk paard te gaan? Daarbij zal ik mezelf sneller tegenkomen, wellicht komt het niet goed, maar met veel tijd vast ook wel.

Elk paard heeft tijd nodig om op een nieuwe plek te wennen en elke ruiter moet weer wennen aan een nieuw paard. Het kost tijd om samen een echte combinatie te worden. Met de juiste begeleiding en instelling en vooral die tijd ook nemen komt het uiteindelijk meestal wel in orde. Tenzij het karakter écht niet past, of bijvoorbeeld je ambities niet passen bij het kunnen van het paard. Natuurlijk hoef je niet te verantwoorden waarom je een paard te koop zet, maar ik ben het met je eens dat er weleens te makkelijk over dit soort dingen gedacht wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:50

Persoonlijk denk ik bij "geen klik" altijd meer aan het gebrek aan vaardigheden van de ruiter. Een nieuw paard wat net iets te moeilijk is voor de ruiter om het zo maar te zeggen.
Zowel voor mensen met weinig ervaring (relatief brave manegepaarden) als voor mensen met jarenlange ervaring op 1 paard kunnen zichzelf makkelijker nog wel eens overschatten. Het is ook moeilijk om te weten wat je wel en niet aan kan... en elk paard is anders.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:51

Vaak is het zo dan men zeker 2 jaar nodig heeft om echt te kunnen zeggen:ik heb een echte band met mn paard.
En dat haal je nu eenmaal niet uit 1x per week rijden en voor de rest in de wei of bak gooien.Dat zijn nml wél de dingen die ik hier om me heen meemaak!
Allemaal een eigen paardje maar ze schijten in hun broek voor het dier.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 11:52

Wat hier ook genoemd werd: wil je inderdaad weer door het gedoe heen waar je ook met je andere paard doorheen ben gegaan (of misschien andere issues). Je vergeet makkelijk waar je vandaan komt en dan is het weer even wennen dat je plots een paard hebt dat een vreugdebok geeft bij aangalopperen terwijl 'de oude' dat nooit deed.

Bij Daisy: de vorige eigenaar had haar gekocht omdat ze zoveel leek op haar vroegere overleden merrie. Uiteraard heeft Daisy een compleet ander karaktertje dus ja, met een jaar stond ze weer te koop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:53

Apple schreef:
Zap precies, maar dan eindig je dus met 'ja, deze heb ik gekocht omdat deze zoveel leek op mn vorige paard' of 'deze heeft dezelfde afstamming' of 'dit is ook een haflinger'. Dan begint zo'n nieuw paard al met een achterstand.

Misschien moet je juist na je droompaard een paard kopen dat er totaaaaaaaal niet op lijkt in geen enkel opzicht :D Dan liggen de verwachtingen ook anders :D

Mayflower_ dat is ook een goed voorbeeld ja :j Je bent zo gewend aan je eigen fries.

Kleinvosje: jij bent wat dat betreft zelf gaan inzien dat je niet moet vergelijken, maar dat elk paard anders is met een eigen karakter :-) Dan kun je nu gewoon genieten van je nieuwe paard, compleet met haar eigen eigenschappen.

Zelf vind ik de verschillende karakters juist leuk. Heb er 3 staan thuis, die allen erg verschillend zijn.
Gelukkig heb ik in mijn omgeving niet veel voorbeelden gezien als je bovenste - slechts 1 die een bepaalde afstamming wou, maar volgens mij was dat ook geen doorsnee makkelijke afstamming.

Apple

Re: "te snel" nieuw paard kopen en dan geen klik hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 11:55

Wij hebben er nu ook drie die alledrie volkomen verschillend zijn :-) Enige is dat ze alledrie donkerbruin zijn :))

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:55

Ik vind dat je een heel goed punt hebt Apple.
Kan me er wel in vinden dat mensen idd snel een nieuw paard willen, om het verdriet wat te laten slijten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:56

Ja ik denk het wel!!

Alleen ben ik gaan zoeken naar een paard wat qua karakter wel het meeste benaderde wat ik zocht. Wat juist beter klikte dan mijn andere paarden, maar goed die zijn verkocht en 1tje ooit overleden.

Daarbij denk ik dat mensen in hun geheugen dingen romantiseren....dat je alleen de goede dingen onthoud.

Ik ben trouwens erg geslaagd in mijn missie! Maar heb dan ook heel bewust jonge beesten afgehouden...daar loop je vaak tegen problemen aan omdat ze gaan testen/puberen. Ik denk dat meer mensen zouden moeten zeggen: ik zoek een wat ervaren paard ipv gaan avonturieren.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 07-12-10 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:56

Ik denk niet dat er na mijn huidige (= mijn eerste) eigen paard geen ander paard komt. Ik ga iid zeker niet opzoek naar een nieuw paard. Ik zou teveel gaan vergelijken.
Ik zie tegenwoordig ook een mensen die snel een nieuw paard aanschaffen om de 'leegte' op te vullen. Hierdoor letten ze vooral op de mooie draf, het lieve hoofd of de super goede (voor)ouders. Ik denk dat dat geen goede basis is om een paard aan te schaffen.
Bij mijn paard had ik direct de zgn 'klik' en ondanks een moeilijke start, zijn we nu echt een team. En terwijl ik altijd gezegd had dat ik NOOIT een Fries wou, heb ik al 7 jaar zo'n zwart monster. Gewoon omdat ze voor 100% bij mij past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:59

Klopt Apple, zo ken ik een meisje die een paard er bij heeft gekocht, haar eigen paard is niet meer te rijden ivm blessure...maar dat nieuwe paard is heel anders, veel beter, nog jong, maar ineens komt ze tot de ontdekking dat dit paard iets meer kaliber is, iets meer in huis, nerveuzer...maar o zo een leuk paard, braaf, eerlijk, maar pittiger.

Dit meisje komt nu tot de ontdekking dat ze niet zo een goede ruiter is als ze altijd dacht, want haar andere paard is flegmatiek, een dooie en nu heeft ze een paard dat loperig is, nog veel moet leren, dus alles ziet en schrikkerig is...en ze denkt al na een half jaar dit dier weer op te ruimen....ze droomt nog over haar andere paardje.

Zo zonde, toch leuk als dit paard weer totaal anders is?? Opstappen en wegrijden is maar zelden, je zult toch eerst iets samen moeten opbouwen en dit nieuwe paardje moet gewoon vertrouwen krijgen, maar wordt moeilijk met een bange onzekere ruiter en dat gaat denk ik niet snel wat worden....

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:00

Daar ben ik nou net niet bang voor. Heb zoveel paarden hiervoor gereden dat ik weet dat ze allemaal anders zijn, maar ook allemaal hebben ze hun eigen leuke dingen.
Waar ik juist bang voor ben is dat ik nu te snel een paard koop, omdat de meeste jonge paarden (ik zoek een jong paard) voor mij heel fijn aanvoelen omdat er nog niks aan verreden is. Ik heb veel 'verpeste' paarden gereden, in verhouding zeer weinig goed opgeleide paarden... Dus alles waar ik nu op stap is vaak al veel beter dan ik gewend ben.
Vind het lastig om een paard te kopen, ik wil ook verder komen dan basisniveau (Z), maar het lijkt me vreselijk om een paard weg te doen omdat hij de kwaliteiten voor meer niet heeft.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:01

superwoman schreef:
Persoonlijk denk ik bij "geen klik" altijd meer aan het gebrek aan vaardigheden van de ruiter. Een nieuw paard wat net iets te moeilijk is voor de ruiter om het zo maar te zeggen.
Zowel voor mensen met weinig ervaring (relatief brave manegepaarden) als voor mensen met jarenlange ervaring op 1 paard kunnen zichzelf makkelijker nog wel eens overschatten. Het is ook moeilijk om te weten wat je wel en niet aan kan... en elk paard is anders.

Maar 'geen klik' betekend niet altijd dat een paard te moeilijk is voor iemand. Ik kan de merrie van een vriendin van mij prima rijden, maar vind het echt geen leuk paard. :n En een ruiter met weinig ervaring dat een slim paard koopt dat een boel truucjes kent om het de onervaren ruiter lastig te maken hoeft niet te betekenen dat de ruiter geen klik heeft met het paard. Het betekend wel dat ze nog een boel te doen hebben voordat ze een goede combinatie zijn.