). Helaas, dat nieuwe paard staat relatief snel, binnen een paar maanden, binnen een jaar, weer te koop wegens 'geen klik'. Ik heb daar eens over nagedacht. Bij 'geen klik' gaat het vaak om mensen die 7/8/10 jaar lang hetzelfde paard hebben gehad. Ze zijn gewend aan dat paard, kunnen lezen en schrijven met dat paard en van een nieuw paard wordt eigenlijk onbewust verwacht dat je gelijk weer verder kunt waar je met de ander bent gebleven.
Het is zo gemakkelijk te vergeten dat je met het 'eerste paard' de eerste jaren ook problemen had in de bak/buitenrijden/trailerladen/voerkeuze/schrikken/welke optoming/welke les noem maar op. De 'nieuwe' moet eigenlijk maar gewoon precies in de voetsporen treden van de oude. Dan kan het een teleurstelling zijn als dat nieuwe paard (nog) niet alleen mee naar buiten kan, misschien lastiger is op vreemd terrein waardoor wedstrijden moeilijker zijn, noem maar op. Terwijl dat waarschijnlijk ook gewoon een proces is van gewenning en tijd geven. Geef dat paard ook een paar jaar en dan kun je er ook alles mee.
Ik kan mij zo voorstellen dat dit minder speelt bij mensen die meerdere paarden rijden en daardoor meer vergelijk hebben.
Zelf heb ik nu Daisy, maar het is inderdaad zo gemakkelijk te vergeten dat de dingen die we van haar vragen ook niet vanzelfsprekend zijn. Met Kevin ging ik ook niet in het eerste jaar dat ik hem had in het donker door het dorp op een buitenritje, dat doe ik ook pas de laatste jaren. Terwijl ik van haar verwacht dat ze dat zomaar eventjes doet
. Scheelt voor mij dat Kevin er nog gewoon is, waardoor je niet continue aan het vergelijken bent. Het is gewoon een heel ander paard en een heel ander type. Komt dit bekend voor?