maai_ke schreef:...wat doe je dan als het paard een blessure krijgt?
dat kost een hoop geld en als leaser vind ik dat je dat moet gaan betalen...
Als mijn lease-auto stuk gaat (ook al is dat mijn schuld) dan breng ik die naar de garage en wordt het mankement gemaakt
op kosten van de verleaser en heb ik per direct recht op vervangend vervoer. Dat is het risico van de verleaser en daar staat tegenover dat er maandelijks een leasebedrag wordt betaald waar over de gehele leasetermijn winst op wordt gemaakt door de verleaser.
Bij het leasen van een paard op een manege gaat het vaak niet anders: paard geblesseerd, manege betaalt de ziektekosten en stelt een ander paard ter beschikking van de leaser. Natuurlijk heeft een particuliere verleaser niet zomaar een ander paard ter beschikking staan, maar ik zou bij een zuivere leaseconstructie niet weten waarom de leaser - buiten het maandelijks leasebedrag - nog eens extra de ziektekosten van het paard zou moeten betalen.
Op het moment dat het paard gratis ter beschikking wordt gesteld aan een ruiter, dan zijn uiteraard het meerendeel van de kosten voor de ruiter. Maar ook daar moet rekening gehouden worden met waardevermeerdering (door training en stijgende wedstrijdklassering bijvoorbeeld) of medische kosten en blessures. Hoe reëel is het dat een ruiter maanden of jaren lang alle kosten van een paard draagt dat niet van hem of haar is?! Krijgt de ruiter bij besluit van de eigenaar tot verkoop een percentage van de verkoopprijs vanwege de waardevermeerdering?!
Laatst bijgewerkt door Nexus op 02-12-10 13:41, in het totaal 4 keer bewerkt