wat heb je nodig om veilig te springen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:59

heey
ik spring best wel veel met mijn verzorgpony maar wat heb je nodig om veilig te springen heb je ook springschoennen nodig ik spring wel met peesbeschermers en strijklappen maar moet ik nog meer hebben??
alvast bedankt

Elin_

Re: wat heb je nodig om veilig te springen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:01

Veilige hindernis dus geen stoelen en een bezig ofseu ? :')
Gewoon balken en staanders
Springschoenen zijn idd erg handig
voor jezelf natuurlijk een cap! En mischien nog een bodyprothector maar noodzakelijkis :

*Veilig springmateriaal
*Cap
*Peesbeschermers en strijklappen en ik vind zelf altijd springschoenen ook!

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 22:01

oke ja ik spring altijd met cap

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:01

Ben ook wel benieuwd wat jullie vinden,
ik vind eigenlijk zoiezo een cap. Strijklappen gebruik ik eigenlijk nooit, gebruik wel bij een pony springschoenen, maar eigenlijk de laatste tijd ook niet meer, want hij komt nooit meer met zijn hoeven tegen het balkje, vind springschoenen eigenlijk een beetje van je pony afhangen.

Als je echt heel hoog springt zijn strijklappen en peesbeschermers best wel handig ;)

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 22:03

wat voor maar springschoennen zou ik dan moeten hebben??
pony is 1.16

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:05

Ik denk dat je dat het beste bij de ruitersportwinkel kan vragen, en misschien dat je het ook wel ergens kan opzoeken ff googlen ofzo...
Meestal zijn springschoenen ook wel een klein stukje verstelbaar.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:05

Ik vind je eigenlijk te groot voor de pony, en al helemaal om er mee te springen..

Spring je er zelf mee?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:08

ik vind springschoenen pas nodig als je of hoog springt, of je paard veel de balk aan tikt...
ik gebruik ze nooit :n
verder een veilige hindernis, dus staanders en balken, als je een oxer bouwt ook veiligheids lepels op de achterste staanders :j
peesjes en strijklappen voor als je hoog gaat springen,
ik gebruik vaak peesjes en strijklappen voor de cross(zowiezo altijd) en met springen alleen als we hoger dan de meter gaan :j
en anders alleen peesjes :j
cap, en bp :j
een goede bodem in de bak :j
geen natte/modderige bak :n

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 22:08

ja ik ben wel een beetje te lang maar zit de pony totaal nniet in de weg en ben niet te zwaar

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:11

Je zit je pony wel degelijk in de weg als je te lang bent maar oke.

Ontopice:
Goede standaards+ balke, peesbeschermers, strijklappen, Bp, Cap, goede bak.
Zo ben je denk ik wel klaar

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:31

springschoenen zijn niet om het paar tegen de balken te beschermen, maar om hem te beschermen tegen het aantikken met de achterhoeven.
Als een paard een balk raakt, dan is het de bedoeling dat ie het voelt, anders leert ie niet dat ie over de balk moet springen ipv er door.

Strijklappen zij om het paard te beschermen tegen het tegen elkaar tikken van de achterbenen, dat heeft niets met hoog of laag springen te maken.

Peesbeschermers zijn om het voorbeen te beschermen tegen het aantikken door het achterbeen en tegen het aantikken van de voorbenen tegen elkaar.

Om veilig te springen met een kleine pony op lage hindernissen heeft de pony alleen maar peesbeschermers nodig en dat is vaak op die hoogtes en zonder hoefijzers nog niet eens noodzakelijk.

Jij zelf hebt een cap nodig en evt een bodyprotector. Verder is veilig hindernismateriaal bekangrijk, dat hoeven geen officiele hindernissen te zijn, maar de balken moeten kunnen vallen en je pony of jij moet zich er niet aan kunnen beschadigen.

En zeker voor de eerste keren is het handig om er iemand bij te hebben die verstand van springen heeft. Die kan dan ook meteen beoordelen of je veilig bezig bent.

Matcho8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:45

Cap, springzweep, bodyprotector,

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:52

wat voegt die zweep toe aan de veiligheid?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:30

WD-V -> YRT

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:19

schoentje schreef:
springschoenen zijn niet om het paar tegen de balken te beschermen, maar om hem te beschermen tegen het aantikken met de achterhoeven.
Als een paard een balk raakt, dan is het de bedoeling dat ie het voelt, anders leert ie niet dat ie over de balk moet springen ipv er door.
Strijklappen zij om het paard te beschermen tegen het tegen elkaar tikken van de achterbenen, dat heeft niets met hoog of laag springen te maken.

Peesbeschermers zijn om het voorbeen te beschermen tegen het aantikken door het achterbeen en tegen het aantikken van de voorbenen tegen elkaar.

Om veilig te springen met een kleine pony op lage hindernissen heeft de pony alleen maar peesbeschermers nodig en dat is vaak op die hoogtes en zonder hoefijzers nog niet eens noodzakelijk.

Jij zelf hebt een cap nodig en evt een bodyprotector. Verder is veilig hindernismateriaal bekangrijk, dat hoeven geen officiele hindernissen te zijn, maar de balken moeten kunnen vallen en je pony of jij moet zich er niet aan kunnen beschadigen.

En zeker voor de eerste keren is het handig om er iemand bij te hebben die verstand van springen heeft. Die kan dan ook meteen beoordelen of je veilig bezig bent.

klopt, maar als ik met een paardje voor de lol springt die normaal op concours dressuur loopt(oid) die lompe leo tikt altijd de balk aan, dan heb ik graag dat hij zo veel mogelijk bescherming om zijn benen krijgt. zodat er zo min mogelijk problemen kunnen ontstaan :P
bij de paarden waarmee ik idd concoursen spring, die krijgen alleen peesjes om, en bij de cross peesjes en strijklappen om :))
en dat zit gewoon tussen mijn oren, aangezien ik hem overal voor wil beschermen :') _O-

zweep heeft geen nut met betrekking op de veiligheid :n

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:13

een springschoen beschermt nou eenmaal heel weinig tegen de balk, want er zit ook nog kale ruimte tussen de springschoen en de peesbeschermer. Je kunt nou eenmaal niet alles beschermen.

Ik heb ook ervaren dat als je een paard overdreven gaat beschermen, hij zich eerder bezeerd. Lijkt net of de paarden steeds grenzen op gaan zoeken. Met weinig bescherming lijken ze gewoon wat voorzichtiger met hun zelf, omdat ze dingen sneller voelen.
Springpaarden zie je dan ook vaak met minder bescherming lopen dan dressuurpaarden. Bij een springpaard is het de bedoeling dat hij de balk voelt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:20

klopt dat is zo,
maar goed, daarom zeg ik ook, de springpaarden bescherm ik zo min mogelijk,
de cros paarden bescherm ik optimaal,
en de dressuurpaarden bescherm ik alleen als ik er is een xtje een sprongetje mee ga maken :+
voor de rest moeten ze maar leren zich zelf niet aan te raken oid :))

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:26

ja, dat vind ik dus ook.
Als je sommige paarden er bij ziet lopen :n lijkt wel of die mensen er een slagveld mee willen voeren.
De meeste paarden rij ik dressuurmatig zonder beenbescherming. Er zitten hele dure paarden bij, maar ze blesseren zichzelf niet snel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:31

nee precies, en of het nou zo bevordelijk voor de benen is?
ik heb geleerd van niet :n

daarom, alleen als ik ga crossen doe ik peesjes en strijklappen om,
maar dan maar om alles wat ze van buiten af tegen/in hun benen kunnen krijgen :P (en omdat ik tijdens de cross een fobie voor bescherming heb :') _O-)

en springen alleen peesjes als we 1 m of meer doen :P
en dan de dressuurpaardjes die krijgen ook springschoenen er bij om :P
(maar voornamelijk omdat de eienaren dat willen :j)
die van mij krijgt nooit springschoenen om :P
(heeft hij ook niet nodig met die sokken :+)

maar goed, dressuurmatig vind ik het gewoon onzin om bescherming om te doen :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:59

Jammer ts dat je gewoon stug doorspringt met de pony terwijl er in meerdere topics is aangegeven dat je gewoon echt te groot voor de pony bent. Dat vind ik echt niet kunnen.

Maar goed om ontopic te blijven. Ik gebruikte bij mijn pony alleen maar peesbeschermers als ik ging springen. Verder is veilig springmateriaal idd belangrijk en voor jezelf een cap en eventueel een bodyprotector. Verder ben ik niet echt voor beenbescherming, dus ik gebruik het zo min mogelijk. Al zou ik ze wel gebruiken met crossen bijvoorbeeld. Daar zijn de sprongen toch net wat heftiger dan een gewoon hindernis parcoursje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:27

- goede instructeur
- braaf paard
- goede bescherming
- goede hindernis
- veilig tuig
- veilige bak

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:33

O god.. zie je nu pas hoe groot je bent

Sorry maar vind je echt (veelste) groot voor de pony om mee te gaan springen :n Hiermee zit je de pony wel degelijk in de weg..

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:25

schoentje schreef:

Strijklappen zij om het paard te beschermen tegen het tegen elkaar tikken van de achterbenen, dat [url]heeft niets met hoog of laag springen te maken.[/url]

Sorry dat geld natuurlijk niet voor ieder paard, als mijn paard springt komt het soms tegen elkaar...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:26

omg,
je zit echt je pony wel in de weg :j
zoek een andere verzorgpony, want dit kan echt niet :n

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:28

schoentje schreef:

Zo, al je vragen in 1x beantwoord TS! :))