klein kind grote pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

klein kind grote pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 14:50

Eigenlijk hebben wij thuis een luxe probleem. We hebben 5 dieren ter beschikking maar eigenlijk niet het perfecte rijmaatje voor mijn toch wel ielige dochter van bijna 8 jaar.
Voorlopig zit het er niet in om een ander rijmaatje te kopen omdat alle stallen bezet zijn en er geen dier verkocht gaat worden als oplossing voor dit probleempje.

We hebben de halve beschikking over 2 shetten. De ene shet is helaas iets te lang doorbereden door een te zware ruiter en er nu dus echt niet van gediend om als rijpony te fungeren voor kleine Anky's. Ze is eigenlijk bij ons gekomen om gewoon zo af en toe een rondje te stappen maar zwaarder werk doen we niet meer bij haar. De tweede shet, hartsvriendin van de eerste, kent stap en draf en vooral ook hoe krijg ik mijn ruiter eraf zonder minder lief te zijn.

Pony 3 is een Fjord, stikbraaf, type tank en heeft geen flauw idee dat ze op haar rug een krielkipje van 20 kilo heeft en dan oeps even hoofd naar beneden en dat kan onze amozone echt nog niet aan.

Pony 4 is onze E ex-dressuurpony van puberdochter, 20 jaar, draak in de omgang maar onder het zadel best braaf. Op deze pony hebben wij een dressuurzadel aangemeten omdat hij nogal een moelijke rug heeft, dit zadel is voor krielkipje veel te groot en ze komt dus niet met haar beentjes onder de zweetbladen uit.

Paard 5 is een fries van 1.70 m, need I say more?

Shet verder doorrijden zijn we nu mee bezig maar eigenlijk zou ik de krielkip graag op de E pony willen hebben maar hoe? Kan er een kleiner zadel op een grote pony? Hoe meet je dat passende? Wat is het best voor krielkip haar veiligheid? Ze lest nu dus op manegepony's en maakt zo haar kilometertjes wel terwijl de paardenvrienden thuis genieten van een luizenleventje.

Wat is verstandig?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:53

Ik zou ze ook op de E pony zetten gewoon een zadelmaker langs laten komen om een zadel te laten aanmeten die zowel voor de pony goed ligt als voor jouw dochter. Dat lijkt me geen probleem geven een kleiner zadel kwa zitting.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:53

ik zou inderdaad voor een kleiner zadel op de E-pony gaan. dat kan best hoor. dan wordt het gewicht wat minder verdeeld, maar vermits het hier ook maar om een lichtgewichtje gaat, gaat dat geen probleem worden denk ik.

MarryAnneR

Re: klein kind grote pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 14:55

als we het over klein zadel hebben dan hebben we het dus over 12 of 14 inch? de pony is een welsh cob van 1.52 m.. zijn die ooit breed genoeg?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:57

je zou er ook voor kunnen kiezen om op de fjord eerst wat zitlezzen te geven zonder teugels en dergelijk.

Anders hoe reageerd de E pony op klopjes tegen het zadel. mijn oude dame reden veel kleintjes op en die kwamen echt niet allemaal onder het zadel uit maar ze reageerde wel. Dat kan ook eerst even kijken voordat je gelijk voor een waarschijnlijk voor die pony/doeleinde duur zadel gaat aanschaffen.

voorbeeldje hoe het er uitziet.
Afbeelding

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 15:01

ooh, dat ziet er erg stoer uit! voor een keertje kan het ook geen kwaad voor haar op op het dressuurzadel te zitten maar het is een 17,5/18 inch kieffer dressuurzadel, ze schuift zo alle kanten op. Met de fjord heb ik haar regelmatig zonder zadel aan de longeerlijn dat gaat goed, de fjord zit niets kwaads in maar voor het echte werk is ze gewoon TE sterk

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:05

dat was de oude dame daar kon iedereen op. En ze vonden het ook heel stoer als ze er op mochten.

ik vondt dit ook nog maakt je zitvlak wat kleiner weet alleen niet of dat ookw erkt bij een engels zadel. Bondje werd ook nog ergens als tip gegeven kunnen ze niet zo glijden en hoef je zelf geen geod passend zadel aan te schaffen voor het kontje

http://www.hue-hott.de/shop/USER_ARTIKE ... 136bb3c102

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:07

Lastig zeg, ook al is het zadel aangepast dan nog is een E pony best groot voor een 8 jarige, zeker als je het kind heel serieus wilt leren rijden en wedstrijden wil gaan rijden.

Maar het is zoals het is, zeg je! Dan is idd de E pony wel de beste keuze. Mijn zoontje van 8 nu 9 rijdt op een D pony met een 15 inch Thorrowgood zadel en daar rijdt ook de 11 jarige mee op zowel de D als de E pony, daar hebben we ook nog een 16 inch zadel voor en dat gaat redelijk. Voor mij is het vooral erg belangrijk dat de zadels goed op de pony's liggen en de kinderen..............tja beetje behelpen dan maar.

Afbeelding
Welsh K, kind toen 10, 16 inch zadel Euroriding
Laatst bijgewerkt door Fidele op 23-11-10 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:07

12 of 14 inch is denk ik vrij klein voor een meisje van 8 jaar. Mijn dochter van 5 (ook zo'n hummeltje van maar 16kg) rijdt op haar pony op een 14 inch, maar als onze bijrijdster erop rijdt (8 jaar) is dat zadel vrij klein. Zij pakt dan liever haar eigen zadel 16 inch. Ik denk dat je eerder aan een 15/16 inch moet denken, maar dat kan op zich prima op een E pony. Je zou bijv. kunnen denken aan een wintec (oid) met een bredere boom als de cob wat breed gebouwd is. Een goede zadelpasser zal kijken of het goed op de pony ligt, maar uiteraard ook of het voor je dochter een goede match is.

Hier een foto van onze pony (1.23) met ons hummeltje van 5 en haar 14 inch zadel:

Afbeelding

Afbeelding

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:14

Je kunt best een kleiner zadel opleggen maar ik zou zeker niet kleiner als 16inch nemen daar rijdt mijn 8jr dochtertje ook mee.Zelfs de kleine van 3 vind dat fijner als m'n 14inch :D
En een E-pony....nja als die fijn in de mond is kan dat wel maar dan moet ie wel erg licht zijn....

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:24

Ze rijdt op haar shet met een pinokkio zadeltje, daar zit ze eigenlijk perfect op, geen idee wat daar de maat van is. Wat ik op de manege zie is een heleboel zadel maar daar ergens op mijn kind. Vanzelfsprekend is de pony belangrijker en zeker met zijn rug niet de makkelijkste, hij heeft een holle rug. Hij is zeker fijn in de mond en van al mijn paardjes denk ik degene met de beste rem. Ik ga eens passen en meten... en uiteraard een foto zoeken van het stel in kwestie

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:30

En what about de fjord met een bijzetteugeltje eraan?
gewoon losjes, maar wel zo dat hij zijn hoofd niet naar beneden kan trekken ...

Kwa zadel zou ik opteren voor een boomlooszadeltje, dan ofwel een maat een barefoot, ofwel dan een type zadel zonder zweetbladen, dan kan krielkipje altijd hulpen geven, kun je het laten passen zowel op de shets als op de fjord als op de andere pony, en kun je het zelf nog gebruiken als buitenrijzadel oid op de fries :D

je probleem is niet de ponys, genoeg geschikte ponys, maar het zadeltje, dus denk ik dat boomloos in dit geval de beste optie is, passend voor je dochter, passend op alle ponys, en kwa drukverdeling, die twintig kilo zal niet uitmaken denk ik :D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:35

MarryAnneR schreef:
Hij is zeker fijn in de mond en van al mijn paardjes denk ik degene met de beste rem. Ik ga eens passen en meten... en uiteraard een foto zoeken van het stel in kwestie

Als jij hem op je pinken kunt laten stoppen/terug nemen kan dat wel maar dan nog kan zo'n kind zo'n pony niet zomaar stil zetten vergis je niet.
Ik weet hoe onze A-pony aanvoelt en die is super licht ik kan dus met 2 pinken stoppen en ook echt niet meer druk dan valt op zijn kont...
Ik persoonlijk deed dat nooit.. maar goed dat is mijn mening.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:36

ik had op mijn welshje een wintec 15" en daar kon ik zelfs nog net in met mijn maat 34 ;). wel wat krap en niet voor elke keer, maar het was niet onmogelijk.
12 of 14 inch zou ik niet doen, want bij één groeispurt is het dan toch weer te klein.
synthetische zadels als kentaur, wintec of thorowgood schuiven ook niet zo als een lederen zadel

edit: was een wintec 2000 trouwens, die zittingen zijn niet zo extreem diep en dat maakt ook wel verschil natuurlijk. ik vond bv een 17" isabel werth wintec bijna even krap aanvoelen als mijn 15" wintec 2000

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:41

in wintectje heb ik nog wel liggen, alleen weer dressuur... die lange zweetbladen en korte pootjes...
voor wat betreft wel of niet op een E, geloof me, ik houd altijd twijfels, maar ondertussen is ze van mevrouw shet heel wat gewend, die krijgt haar er echt niet zomaar meer af.. Goed de E- is groter, maar laat ik het afkloppen, daar heeft nog nooit iemand zand gehapt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:45

zand happen zal ze toch hoor ;) daar hoef je je niet teveel zorgen in maken
ik zou het eerst eens testen met dat wintecje of het gewone zadel, rijden doe je toch grotendeels met je zit etc, 9 op de 10 reageert je e tje ook goed op klopjes tegen de zweetbladen ;)
en anders een wintecje of boomloosje aanschaffen.
past je pinochiozadeltje of pannenkoekzadeltje niet op het e tje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:47

Er zijn ook zadelverkleiners in de markt, voor als je die kleine met bv je eigen zadel wilt laten rijden. Ik heb er zelf geen praktijkervaring mee, maar heb ze wel eens gezien.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:51

ik zie gelukkig heel veel bruikbare tips voorbij vliegen.. volgens mij heb ik dat inderdaad weleens voorbij zien komen op bokt een pinokio zadel op een grote fjord.. zal ik ook eens kunnen proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:54

Esmeralda

zijn er geen zadelverkleiners??? Een soort van extra zitting op het huidige goedpassende zadel????

Esmeralda

Sonja schreef:
Hier even een linkje naar wat ik bedoel om een zadel te verkleinen: http://www.hue-hott.de/shop/USER_ARTIKE ... 136bb3c102
Is wel een westernvariant, maar ik heb ze ook voor Engelse zadels gezien. Ik weet alleen niet hoe het officieel heet.

dat was tegelijk :D

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:55

Esmeralda schreef:
Sonja schreef:
Hier even een linkje naar wat ik bedoel om een zadel te verkleinen: http://www.hue-hott.de/shop/USER_ARTIKE ... 136bb3c102
Is wel een westernvariant, maar ik heb ze ook voor Engelse zadels gezien. Ik weet alleen niet hoe het officieel heet.

dat was tegelijk :D

Ik ga zoeken voor een engelse...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:58

maar de zitting is toch niet echt het probleem, meer die zweetbladen, toch?
kwa schuiven zal een wintecje ook wel helpen, mits het geen (semi) lederen zadel is

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:59

De e-pony of de lastige shetlander als je wil dat het een echte anky wordt zou ik dr eerst maar eens op die lastige shet zetten. Dat heeft anky ook gedaan en ik heb dat ook gedaan vanaf mn 6de en daar leer je pas echt van rijden ;)

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 18:30

Van de lastige mevrouw shet heeft ze regel matig vliegles gehad en af en toe is het nu andersom. De shetteretter moet nog heel veel leren. Zo is galop nog een probleem. Het gaat goed komen