Maneges voor mensen met overgewicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rafiskatje10

Maneges voor mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:38

Hallo allemaal!

Ik vraag mij af of er ook maneges zijn speciaal voor mensen met overgewicht, waarbij ze stevige paarden hebben zoals Tinkers, Friesen etc.? Want nu is het limiet vaak 100 kg bij maneges, wat nou als je daar net boven valt? Het paardrijden is nog steeds mogelijk, alleen niet op alle paarden. Hoor graag jullie tips en eventuele adviezen. Het advies: "afvallen" snap ik, daar ben ik ook al mee bezig, maar kan nu nergens rijden bij de 'gewone' maneges.

Zwartwitje

Re: Maneges voor mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:40

Ik verplaats je topic van Tinkers naar Manegepraat.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:41

ja nu ga ik dus wel bot met de deur binnen vallen terweil ik dat zo absoluut niet bedoel.

maar waarom zou je een paard persee willen belasten met dat gewicht ?
ik snap best dat het leuk is,, en je je ontspanning eruit gaat halen.. maar waarom niet een half jaar abbonnement bij de sportschool en dan je inschrijven bij een gewone manege ? :)

SETEFURII

Re: Maneges voor mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:42

Nou ik zou toch eventjes wachten tot je op 100 kg bent en dan een leuke manege zoeken. Het kan nooit goed zijn voor de rug van die dieren en daar mag je ook wel aan denken vind ik.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:43

Omdat niet iedereen maatje 40 heeft.
Misschien zijn er mensen die zwaar zijn door medicatie, ziekte enz.
Bel gewoon eens een aantal maneges en vraag het gewoon.
Sommige hebben juist het zwaardere type paard wie weet kun je daar terecht, succes

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:44

Omdat sommige mensen door ziekte, gebruik van medicijnen of om andere redenen waar je niets aan kunt doen zwaarder zijn dan 100kilo. Het is vrij kortzichtig om te zeggen dat ze dan maar eerst naar de sportschool moeten gaan.
Ook paardrijden kan voor gewichtsverlies zorgen.
Ik vind het wel een goed idee dat maneges rekening houden met zwaardere mensen en daarvoor bijvoorbeeld een tinker of fries in hun bestand hebben.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:45

Boheme schreef:
Sommige hebben juist het zwaardere type paard wie weet kun je daar terecht, succes

dan brand bij mij de vraag,, het is dus wel oke paard te rijden als je overgewicht hebt en dat komt door medicatie oid.
maar het is dan niet oke als je overgewicht hebt omdat je gewoon houdt van lekker eten ?
ik bedoel dit dus niet lelijk,, maar vraag het me gewoon even af aangezien er voor mij geen verschil zit in beide :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:45

Niet iedereen heeft maatje 40, alleen is de vraag of je er dan voor moet kiezen om op een paard te zitten als je echt heel zwaar bent. Ook als je er niets aan kunt doen dat je heel zwaar bent is het nog steeds de vraag of je erop wilt gaan zitten of niet, ik zie dat verschil niet zo.

Als je graag met paarden bezig bent kun je er ook voor kiezen om te gaan mennen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:46

Ik denk dat het sowieso niet goed is, dat paarden, welk ras en type dan ook, meerdere uren/ lessen per dag moeten lopen met 100+ aan gewicht op hun rug, waarvan een heleboel mensen zonder een goede zit waarschijnlijk, aangezien men op een manege vaak met paardrijden begint. Dus om apart daar een manege voor op te richten, lijkt me niet gezond voor de paarden.

Ik denk dat er niets anders op zit dan het paardrijden even in de koelkast te zetten, tot je onder de 100 kilo grens zit, tis niet anders. Of zelf een paard aan schaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:47

Het probleem is een beetje... Ik kan me voorstellen dat Shires best wat gewicht kunnen hebben. Maar die heeft niet iedere manege. Tinkers, Friezen etc hebben nu eenmaal ook een maximaal gewicht dat gezond voor ze is en dat gewicht ligt absoluut *niet* ver boven de 100 kilo. Hetzelfde geldt voor de standaard of grotere KWPN'er, het is niet zo dat een KWPN'er van 1.70-1.75 wel 120 kilo kan dragen en een KWPN'er van 1.65 niet.

Kortom: ben je ruim boven de 100 kilo, dan ben je gewoonweg te zwaar voor 95% van de paarden en is het dus niet vreemd dat maneges je weigeren. Dat doen ze in het belang van hun paarden. Want iemand van 130 kilo op een Tinker is gewoon heel erg zielig, ondanks dat ze er uit zien alsof ze best wat gewicht kunnen hebben.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:48

Tat_jana schreef:
Boheme schreef:

dan brand bij mij de vraag,, het is dus wel oke paard te rijden als je overgewicht hebt en dat komt door medicatie oid.
maar het is dan niet oke als je overgewicht hebt omdat je gewoon houdt van lekker eten ?
ik bedoel dit dus niet lelijk,, maar vraag het me gewoon even af aangezien er voor mij geen verschil zit in beide :)

Nee ben het met je eens, als er daad werkelijk zelf wat aan te doen is wacht dan nog even.
Vriendin van mij is door medicatie 55 kilo aangekomen, sport en eet gezond.
Maar met overgewicht van lekker eten , snoepen enz kun je vaak zelf afvallen.

Anoniem

XLeandrosX schreef:
Omdat sommige mensen door ziekte, gebruik van medicijnen of om andere redenen waar je niets aan kunt doen zwaarder zijn dan 100kilo. Het is vrij kortzichtig om te zeggen dat ze dan maar eerst naar de sportschool moeten gaan.
Ik vind het wel een goed idee dat maneges rekening houden met zwaardere mensen en daarvoor bijvoorbeeld een tinker of fries in hun bestand hebben.

Of je nu 100+ weegt door een ziekte of 100+ door overmatig eten, maakt voor een paard niet zoveel uit. 100 + blijft 100+ en om een paard daar meerdere uren per dag mee te belasten in lessen en dergelijke van stuiterende beginners tot meer ervaren ruiters, lijkt me niet fair voor een paard op een manege speciaal voor zwaardere mensen.

Anoniem

XLeandrosX schreef:

Maar het is wel verschrikkelijk zielig om iemand die zo zwaar is op een paard te zetten, en in het belang van het paard wordt dat dus ook gewoon *niet* gedaan. Ongeacht de oorzaak.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:49

XLeandrosX schreef:

Ja, want dat maakt voor een paard heel veel uit, of hij 100 kg moet dragen door medicatie of 100 kg door hamburgers :?
Als je gewicht wil verliezen door paardrijden betekent dat dus dat er eerst een tijd lang een paard met een ongezond ruitergewicht moet rondlopen. Vind je dat fair?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:50

XLeandrosX schreef:

ik vraag me af waarom je een fries als voorbeeld geeft, al denkt men dit vaak deze paarden hebben vrij vaak een vrij weke rug, en dat is dus niet geschikt voor mensen met over gewicht.
begrijp me niet verkeerd,, ik bedoel er verder niets mee maar het zit me nogal dwars dat er schijnbaar paarden rassen zijn die dat gewicht wel zouden moeten kunnen dragen,, in mijn ogen is dat niet zo en moet je altijd blijven denken aan de gezondheid van het dier.

want wat is er mis met een geweldige menles ? of lange lijnen ? etc ?

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:51

buiten dat het voor het paard niet goed is, is het voor de ts ook zeker niet goed

aan de ts: er bestaat een boekje NLP en overgewicht, 5,95

rafiskatje10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:51

Tat_jana schreef:
ja nu ga ik dus wel bot met de deur binnen vallen terweil ik dat zo absoluut niet bedoel.

maar waarom zou je een paard persee willen belasten met dat gewicht ?
ik snap best dat het leuk is,, en je je ontspanning eruit gaat halen.. maar waarom niet een half jaar abbonnement bij de sportschool en dan je inschrijven bij een gewone manege ? :)

Nou, ik vraag me af waarom iemand met een maatje meer niet mag genieten van het paardrijden om zo ook het afvalproces te versnellen. Er zijn toch rassen die wel prima dit gewicht kunnen dragen en dat is dan ook mijn vraag. Jullie hoeven me niet te vertellen dat ik te zwaar ben en moet afvallen, dat zie ik zelf ook wel en ben ik ook al een tijd mee bezig en al veel resultaat geboekt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:52

In een ander topic op bokt staat deze tabel wat betreft maximaal gewicht wat een paard kan dragen:

Yamcha schreef:
Vaak krijgen wij de vraag of je ook op een boomloos zadel mag rijden als je wat zwaarder bent. Het is zo,
dat een paard slechts een bepaald maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!!!
Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt.
Hieronder een tabel met een globaal overzicht.

Ras: Stokmaat: gewicht paard: max. Ruitergewicht: Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)

Ook al is het ruitergewicht optimaal verdeeld, dan nog kan het weefsel beschadigen wanneer men te lang
op zijn paard zit. Aan te bevelen is dan ook om na twee uur rijden een poosje af te stappen, zodat de
doorbloeding weer goed op gang komt.
Deze tabel gaat over maximaal ruitergewicht, je hoeft dus geen zadels e.d. mee te rekenen.

Dat is de tabel van buitenzinnig. Nou is die ietsje vaag, dus ik heb nog een mooiere:

Even opletten: Deze tabel gaat over de maximale belasting van het type paard, tel dus zo'n 15 kilo (da's je zadel en je kleding) bij je eigen gewicht op voor een goede vergelijking met de bovenste tabel.

Maximale belasting paardentypes

Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote Arabier 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed 67 kg
Andalusier, fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg

Bijschrift tabel:
Maximale belasting.

De opleiding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:52

Voor een tinker of een fries is het ook zwaar hoor. de meeste tinkers zijn vaak maar rond de 1.50. Ze zijn wat forser gebouwd, maar dat wil niet gelijk zeggen dat ze maar 100+ gemakkelijk meedragen.

Een mens van 130 kilo tilt ook niet gemakkelijker een zak potgrond op van 40 liter dan iemand van 65 kilo dat doet toch?

@rafiskatje, omdat het in sommige gevallen leuk is voor de ruiter, maar niet voor het paard en je wilt er toch beiden een beetje lol aan hebben of niet dan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:53

Niet om jouw te kwetsen, maar eigenlijk denk ik dat er geen een ras is waar het echt gezond voor is om meer dan 100 kg te dragen. Een paard (hoe groot of grof gebouwd ook) is daar gewoon niet voor gemaakt.

fransje23

Ze zijn er niet en ik hoop, eerlijk, gezegd dat ze er vanuit dierwelzijn ook niet komen. Paarden zijn niet gebouwd om heel veel gewicht te dragen, geen enkel ras.

Het leven met overgewicht, ongeacht de oorzaak, brengt nu eenmaal beperkingen mee.

Anoniem

rafiskatje10 schreef:
Nou, ik vraag me af waarom iemand met een maatje meer niet mag genieten van het paardrijden om zo ook het afvalproces te versnellen. Er zijn toch rassen die wel prima dit gewicht kunnen dragen en dat is dan ook mijn vraag. Jullie hoeven me niet te vertellen dat ik te zwaar ben en moet afvallen, dat zie ik zelf ook wel en ben ik ook al een tijd mee bezig en al veel resultaat geboekt.

Nee, die rassen zijn er dus niet of nauwelijks. Het enige ras dat ik me kan bedenken is wellicht de Shire, dus misschien kun je eens informeren bij een stal waar ze veel Shires hebben (en die hebben ze dus op de gemiddelde manege niet).

De rassen die jij noemt zijn gewoonweg *niet* geschikt voor mensen die zo zwaar zijn.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:54

Ik denk dat als je te zwaar bent je naar alternatieven moet zoeken.
Als afvallen daar niet onder valt moet je denk ik iets anders zoeken(en daarna gaan rijden).
Denk aan: mennen, en grondwerken.
Het mennen vervangt het rijden, en met het grondwerken vervang je het "diepere" contact.

En ik vind het absoluut goed dat de manege zo'n grens heeft.
al vind ik 100 al "veel" eigenlijk
Tenminste, ik neem aan dat het zadel+alles er dan nog overheen komt.
Dan zit je op ca. 115 kilo :=

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:55

rafiskatje10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:56

Hier was ik dus bang voor, alleen maar commentaar of het nu wel of niet goed is met 100+ kg op een paard te gaan zitten. Mensen ik snap jullie, ik snap de manege, want je moet altijd in het belang van het paard kijken! MIJN VRAAG IS: ZIJN ER MANEGES DIE ZICH RICHTEN OP MENSEN MET OVERGEWICHT DIE OOK WILLEN PAARDRIJDEN??? Weet iemand dit? of zijn er maneges waarbij ze meer de wat grotere paarden hebben zoals Tinkers, Friesen etc? Geef je geen antwoord op 2 van deze vragen, dan graag niet reageren!!! Want deze reacties heb ik niets aan, dat is oud nieuws, dat weet ik nu.

@ Geeske: bedankt! Zal even kijken op de website en of het in de buurt is haha!