Een echte uitdaging.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FindingJack

Een echte uitdaging.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 19:55

Ik heb de zorg op me genomen van een blind paard. Waarom? Tsja, het komt op je pad en dan heb je dat gevoel dat je het wilt proberen. Het is een Am.Appaloosa hengst van 12 jaar. Op 4 jarige leeftijd blind geworden door een fout van een DA. Hij is basis western gereden. Een aantal jaren geleden kreeg zijn baasje ook nog een ongeluk. Zo triest allemaal. Hij kreeg weinig echte aandacht meer. Ik ga het proberen met hem. Extra moeilijkheidsgraad is dat hij zijn hele leven op 1 plek geweest is en nu dus moest verhuizen.
Dat is allemaal goed gegaan en nu moet hij gaan wennen aan een nieuwe stal, veel meer mensen en paarden. Ik heb nog nooit met een blind paard gewerkt en ik moet zeggen dat het knap inspannend is. Fame kun je gewoon aankijken als je wat tegen hem zegt maar deze heeft hele aparte ogen nu. Best moeilijk!. Longeren had hij sinds zijn 3de nooit meer gedaan en krijg dat nu maar weer eens aan zijn verstand. Hij kent mij natuurlijk ook nog niet goed genoeg om blindelings te doen wat ik vraag. Ook begint hij zich nu meer hengst te voelen. Vandaag de DA erbij gehad omdat 1 oog behoorlijk traant en gelijk gevraagd of ruinen nog een optie is. Hij vond het risico op deze leeftijd veel te groot en raadde het me af. Dus hij zal hengst moeten blijven. Hij staat er pas sinds zaterdag en het gaat iedere dag wat beter. Omdat hij gereden is denk ik erover om dubbele lijnen te gaan proberen. Iemand nog tips omtrent werken met een blind paard?? 8-)
Afbeelding

catzkillz

Re: Een echte uitdaging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:57

Helaas kan ik je geen tips geven, maar ik wou gewoon ff zeggen dat ik het heel dapper vind dat je dit doet :) en ik wens jullie twee het allerbeste toe! Veel succes!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:58

ik zou als ik jou was
hem enkel een 1 wei of 1 paddock zetten
de eerste paar keren
meelopen in de bak langs de hekken
en hem laten weten waar de randen zijn
hem of bij en zeer rustig paardje zetten
of toch alleen
aangezien hij niks ziet zal hij tegen het hek aan kunnen lopen
als ze hem opjagen

verder kan ik me zo snel niet iets bedenken
werl heel goed van je datg je dit paardje nog een kans geeft

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:59

Ik ken een hengst die geruind is op 13 jarige leeftijd geen enkel probleem.
Zou voor een second opinion gaan als ik jou was
Vind het wel knap van je.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:04

knap dat je hieraan durft te beginnen!
12jr is echt niet te oud om te castreren,
mijne is vorig jaar gedaan toen was hij 11 en gewoon op stal (wel door een kundige dierenarts die enkel paarden doet)
en binnenkort gaat die van mn stiefma er ook aan geloven.

en ik denk idd,duidelijk zijn
iedere keer in dezelfde richting de stal uit naar poetsplaats
dezelfde weide nemen
samenzetten met andere paarden is zowiezo geen optie het is een hengst!
en ook liefst niks erlangs als hij hengstenmanieren heeft.
echt rituelen opbouwen,dat lijkt mij het makkelijkst voor hem
ik heb ook geen ervaring met een blind paard maar dit lijkt me het meest logisch
en hoe meer hij je vertrouwt hoe meer je ermee zult kunnen

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:04

Castreren in een OK op een kliniek is IMO niet gevaarlijker dan een blind paard hengst houden. Hij heeft al zijn aandacht bij zijn omgeving nodig om zichzelf en anderen niet te bezeren. Dan moet ie ook niet nog met zijn hormonen aan het spelen zijn. :+
Bij ons op de kliniek doen we wel vaker oude hengsten castreren, dus onmogelijk is het niet.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:05

Ik ken zelf twee paarden die op late leeftijd geruind zijn,geen problemen verder hoor,een paard had een kleine ontsteking aan de operatiewond,maar dat had niets met zijn leeftijd te maken.
Ik heb wel eens een verhaal gelezen van iemand met een blind paard en die had een paardenvriendje in de wei,en die had een soort van rammeltje/belletje aan het halster,zodat het blinde paard op gehoor zijn maatje kon vinden/spelen e.d
Succes met je mooie spikkel,gaat vast goedkomen met zo'n lief baasje,veel plezier samen,

groetjes Linda

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:06

Is hij echt aan 2 ogen blind? Ik ken wel een paard dat een 1 oog blind is en ze kan met haar goede oog nog prima functioneren (Sommige dingen ook niet) maar schrikt wel van onverwachte dingen aan het blinde oog.
Een paard wat aan 2 ogen blind is vind ik wel moeilijk en gevaarlijk aan de ene kant, ze moeten immers alles doen op hun gevoel.
Ik vind het niet paardwaardig, maar dat is mijn mening.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:11

Ik heb een tijdje op een stal gewerkt, waar ze een aantal oudjes hadden staan, waarvan er eentje blind was. Dat paard kende het woord 'opgelet', dat we gebruikten als er een op- of afstapje was, een drempeltje waar hij overheen moest, of een 'smalle' doorgang (staldeur). Dan ging hij heel voorzichtig voelen met een voorbeen, waar hij dat kon neerzetten.
Bij het leiden was hij gewend aan contact op een halstertouw. Zoals bij teugels, maar dan met een halster. Paard had heel goed door dat hij dat contact moest volgen.
Ook lette iedereen er op dat we een beetje geluid maakten als we hem benaderden, zodat hij nooit kon schrikken van een plotse aanraking. Op
de duur werd dit wel 'behoorlijk wat' geluid, omdat zijn gehoor ook sterk achteruit ging. (Paard was érg op leeftijd. Ik heb geen idee hoe oud hij uiteindelijk is mogen worden, maar heeft voor zo ver ik weet nooit wat gemankeerd)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:16

Hoezo gevaarlijk? Hij is al 8 jaar aan beide ogen blind en nooit iets gebeurd. Hij stond daar ook gewoon op de wei. Met rijden is hij ook braaf op bekend terrein. Nu moet er eerst veel tijd gestoken worden in het hem eigen maken van dit nieuwe terrein. Tip van Hanks ga ik zeker gebruiken....dezelfde route iedere keer nemen. Hij heeft niet echt heel erg hengstengedrag maar ruinen lijkt me wel beter om hem aan een maatje te kunnen kopelen. Ik ga zeker een second opinium vragen!!

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:23

Wat ik gehoord heb (en hiervoor moet je hem ruinen) is dat een blind paard het best bij een rustig maatje kan zijn. Die kan hem dan ook een beetje ondersteunen.
Ik zou ook niet graag alleen worden gelaten als ik blind zou zijn...

Succes ermee, vindt het wel een hele onderneming!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:27

wij hebben ook een blind paard,
en die kan,
longeren
rijden, binnen buiten heide
in de molen
dus het is zeker haal baar.
jerry bij ons staat ook buiten,hij heeft een soort kooi om zich heen,
die verplaatsen ze als hij zijn gras kaal gegeten heeft. dit is zo groot als
jerry zelf is om te draaien. hierdoor staat ie wel lekker buiten.

met lopen houden ze jerry bij het halster vast zodat hij nergens tegenaan
loopt.
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:31

Ik vind het aan de ene kant dapper en heel lief dat je er aan begint.
Ik ben echter al heel lang van mening dat een blind paard geen paardwaardig bestaan heeft. Een paard is een prooidier en moet imo altijd kunnen vluchten als hij dat nodig acht. Een blind paard kan dat niet zonder zichzelf en/of anderen in gevaar te brengen. Ik ben van mening dat zo'n paard derhalve nooit gelukkig kan zijn, ondanks hun enorme aanpassingsvermogen.

Toch wens ik je veel geluk en succes met dit dier, daar ik vind dat iedereen moet doen wat hem of haar goeddunkt.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:35

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:36

als een blind paard in een nieuwe wei komt word er aangeraden om in iedere hoek van de wei een wind klingel bel iets te hangen.
de eerste tijd ga je aan de hand de wei verkennen,doormiddel van de belletjes kan hij zich redelijk vlug orienteren.

er heeft hier vlakbij een volledig blind paard gestaan waar ook mee gereden werd.
wat ik er van weet is dat ALLES in een vast routine gebeurde,zelfde wei,zelfde maatje enz
ik kende het paard niet echt,alleen van zien maar mijn vriendin kende hem wel.

waar ik wel voor wil waarschuwen!;
dit paard is inmiddels overleden.
hij moest naar de kliniek voor een operatie die ook slaagde.
maar...bij het uit de narcose komen was de paniek zo groot dat hij daar zijn been door brak. [volgens mijn vriendin]
wel iets om rekening mee te houden als je castereerd...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:14

het enige wat ik weet van blinde paarden is dat je ze eigenlijk moet koppelen aan een ander paard
die zou dan het blinde dier redelijk kunnen begeleiden in hoe en wat allemaal (vooral in de weide)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 13:29

Bedankt allemaal zover!

kristelhans---dat zijn zeker dingen waar ik wat aan heb!

Ik moet nog bekijken of ik zijn bestaan paardwaardig vind. Gisteren stond hij heel rustig op stal, was heel ontspannen met poetsen en geniet duidelijk van de aandacht. Hij loopt braaf mee naar buiten, ik hou hem dan wel aan het halster vast maar hij laat zich goed leiden. Het weide-seizoen is over bij ons dus hij zal eerst aan de paddock moeten wennen. Hij is gewend om alleen te staan dus dat moet niet vreemd voor hem.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:35

wat bijzonder,ik ken wel paarden met 1 oog blind,maar 2 nee die niet.
hij leeft er toch al 10 jaar mee als ik het goed begrijp,ik geloof eigenlijk niet dat hij dan zo ongelukkig zou zijn.

Wil je ons op de hoogte houden,vind het wel erg bijzonder om mee te lezen hoe zo'n proces gaat bij een blind paard.

vind het moedig van je, geniet van elkaar! hij is zo en zo prachtig om te zien!

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:13

Mijn paardje een hengst van 22 jaar is volledig blind aan 2 ogen sinds een jaar of 3. Geen paardwaardig bestaan PFFFFFT!!!! Ik ben zieliger dan hem :o .
Gaat super graag naar de wedstrijden,rij er mee in de rijbak,bos,stad maakt niks uit. Trailer....GEEN PROBLEEM. Fiets zelfs met hem. Goed hij heeft hier en daar wel een aanpassinkje maar wie met een handicap heeft dat niet?? En hij is gelukkig,capsones voor 10. Gallopeerd door de wei (Goed gaat wel eens over de kop :D )
Als hij te koop komt bel mij maar ;) Als je tips wilt ook PB me dan even.
Ps. NIET LONGEREN,DAT IS EEN HEL VOOR HEM!!! Wil je echt wel helpen als je dat wilt,dan zal ik het je ook allemaal uitleggen.

Cowhorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:16

oeioei... liefde maakt blind he... :P
ik vind dit heel dapper van je, ik wens je veel succes en vooral veel liefde en plezier met je blind date!!!!
hou me op de hoogte!!!

liefs Rox

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:17

Kijk Beaversrun... dat geeft hoop! Je hebt een pb'tje!

Vandaag met hem aan de dubbele lijnen gewerkt wetende dat hij dat nog nooit gedaan heeft. Maar het ging super!!!! ;) Hij is alle kanten op te sturen! Ook de lijn achterlangs geeft geen enkel probleem. Hij is ook eigenlijk helemaal niet angstig of paniekerig meer wat afgeleid en onzeker. Maar vandaag was een grote stap voorruit iig!!
Zijn vorige eigenaar schreef me nog dat ik er gewoon op moet gaan zitten en dat hij geen pas verkeerd zal zetten. Ik heb ook al wel gezien dat best goed oplet maar of ik er al op moet gaan zitten als hij nog zo onzeker over zijn omgeving is??
Ik weet dan weer niet of dat zo fair is. Donderdag is mijn dochter erbij, misschien dat we dan wat gaan proberen onder het zadel. Maar dat zie ik donderdag wel.
Ik zal dan ook wat foto's maken. ;)

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:10

Ik denk dat het zoiezo verstandig is om eerst goed aan je band met hem te werken. Dat zou ik doen tenminste. Aangezien hij blind is moet hij dus letterlijk en figuurlijk blindelings op jou vertrouwen. Ik zou eerst veel oefenen met hem met wandelen e.d. Zo kan hij wennen aan jou manier van doen en jou stem commando's. Ik denk dat consequent dezelfde commando's gebruiken ook heel erg belangrijk is, want daardoor leert hij wat hij kan verwachten bij een bepaald commando.
Dit zijn dingen die mijn gevoel mij ingeven hoor, ik heb er verder geen ervaring mee.

Heel veel succes met hem! Ik lees graag je ervaringen als dat mogelijk is.

Wwrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:09

Ook mijn appaloosa is blind aan beide ogen (3 jaar geleden geconstateerd, hij is nu 16 en heb hem bijna 14 jaar), nu na 3 jaar kan ik volmondig zeggen dat ik blij ben dat ik niet heb geluisterd naar mensen die zeggen dat mijn paard geen paardwaardig bestaan meer zou hebben.

Hij staat met zijn maatjes elke dag in de paddock en als het kan op de wei. Hij is niet gekoppeld aan een vast maatje maar staat juist met zoveel mogelijk verschillende paarden. Dit houdt hem vrolijk en scherp. Wel ben ik voorzichtig met het kennis maken met nieuwe paarden, maar ook dit is eigenlijk bijna nooit een probleem. Bij de paarden die hem kennen is hij nog steeds de leider.

Verder longeer ik hem, dubbele lijnen, rijd ik hem in de bak, langs de weg, strand, bos, ook zonder zadel en hoofdstel op een halstertje. Wedstrijden rijd ik niet meer met hem, maar voordat hij blind was had ik hem al uit de sport teruggetrokken hij heeft genoeg gepresteerd. Mijn bijrijdster wil misschien volgend jaar gaan starten met hem in de L5. Ik weet zeker dat dit geen probleem is.

Ik ben nog elke dag dankbaar dat mijn maatje <3 er nog is, als hij mijn stem of auto hoort nog steeds vrolijk hinnikt en naar me toe komt stappen of draven met een vreugdebokje.

Als ik hem zo zie staan op het land of in de paddock kroelend en spelend met zijn paardenvriendjes dan zie ik een paard met een paardwaardig bestaan, maar dat is natuurlijk mijn mening :o Maar als je dit voor jezelf wilt zien, je bent welkom!!

Als ik jou verhaal zo lees weet jou paardje zich goed aan te passen aan de nieuwe situatie en ik weet zeker dat jullie samen nog veel plezier gaan beleven. Net als met een paard wat ziet, telt voor een blind paard ook met geduld, liefde en duidelijkheid kun je samen de hele wereld aan!

Je kunt even op de site http://www.blindhorses.org kijken hier vind je meer informatie.

Ik wens je vooral veel plezier en je zult merken hoe speciaal een blind paard is en wat hij jou allemaal kan leren!

Brigitta

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 23:18

Beaversrun en Wwrangler.....ik ga zeker een keer langskomen!!

Hij staat inmiddels gewoon in de paddock ,alleen nog wel. Na een paar keer met hem rondgelopen te hebben het halstertouw losgemaakt. Hij loopt idd nergens tegen het hek!!!! Hij heeft steeds rondgelopen en voorzichtig uitgevonden hoe groot het was. Daarna is hij lekker gaan rollen....had ik gelijk een zwarte Appie :D
Vandaag hem opgezadeld en naar de binnenbak. Dat is hij niet gewend geweest plus dat hij een behoorlijke drempel over moet naar binnen. Ik had dat dus steeds uitgesteld. Maar.....hij doet daar dus niet moeilijk over??!! Ik waarschuwde hem zo van " rustig! Let op!!"
Hij tilde ze benen gewoon wat hoger op en liep mee naar binnen. Ik vond het echt ongelooflijk!!
Hij was al heel lang niet meer gereden dus mijn dochter wilde er als eerste op en ik hield hem voor de zekerheid aan de lijn. Hij was best wat angstig met opstijgen, hij begreep het even niet wat de bedoeling was blijkbaar. We zijn gaan stappen met hem en als snel pakte m'n dochter de teugels op en nam hem over. Hij deed het super!! Hij was goed te sturen en loopt netjes de hele bak door op beide handen. Paar keer halthouden geoefend, dat vind hij dan nog heel spannend. Ze heeft hem ook een stukje laten draven en ook dat ging heel goed! Hij voelde wel aan als een jong groen paard zei ze dus we gaan het voorlopig samen trainen met hem tot hij zich zeker voelt met wat we gaan doen.
Ik was enorm trots op hem!! Dat heb ik hem ook laten weten! ;)

Uiteindelijk afverzorgd en in een lekkere schone box gezet met wat muesli. Hij zag er heel relaxed en tevreden uit en zo voelde ik me ook!! *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:21

Weet je zeker dat hij echt niets ziet? Hij kon die drempel immers niet ruiken...

Fijn om te lezen dat het zo goed gaat, ben benieuwd naar het vervolg. Misschien moet ik mijn mening over 'niet paardwaardig' over een tijdje herzien. Wit heeft het immers ook nog steeds goed.