Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Konstantine schreef:Staat het paard vast dan doe je eerst het zadel, staat het paard los (in een box) doe je eerst het hoofdstel, heb ik altijd geleerd.
Susyb schreef:hoofdstel doe ik altijd als laatste dit omdat me paard met opzadelen nog vast kan staan omdat het een halster omheeft..
daarna het hoofdstel want dan kan je gelijk opstappen (als jeje cap dan al ophebt dus!)
als je eerst het hoofdstel doet kan je je paard niet meer vastzetten (of je moet weer het halster erover aandoen)
Eveliien_ schreef:Susyb schreef:hoofdstel doe ik altijd als laatste dit omdat me paard met opzadelen nog vast kan staan omdat het een halster omheeft..
daarna het hoofdstel want dan kan je gelijk opstappen (als jeje cap dan al ophebt dus!)
als je eerst het hoofdstel doet kan je je paard niet meer vastzetten (of je moet weer het halster erover aandoen)
ja maar bij ons op de manege heeft geen enkel paard een halster aan
polly2 schreef:Dat kan niet altijd....hangt van de situatie af en sommige paarden zijn niet vast te zetten (is het je eigen paard...tja...dan heb je een leerdoel met je paard....is het een manegepaard...dan is het niet anders)
Susyb schreef:polly2 schreef:Dat kan niet altijd....hangt van de situatie af en sommige paarden zijn niet vast te zetten (is het je eigen paard...tja...dan heb je een leerdoel met je paard....is het een manegepaard...dan is het niet anders)
ja maar we gaan er even vanuit dat het gewoon een gezond dier is.. en niet eentje die gaat hangen zeg maar..
Eveliien_ schreef:hoevenkrabben moeten wij nooit doen en ik zou eigenlijk niet weten waar de halsters liggen
) maar borstelen moet je toch wel doen.. doe je dat dan losstaand.. en hoe doe je dat dan als het paard je de kont toekeerd terwijl je achterin de stal bezig bent?joyce2 schreef:Wij gebruikten vroeger op de manege ook bijna geen halsters. Het paard moest je gewoon los in stal poetsen en als ie daar te lastig voor was, deed je gelijk het hoofdstel om.
Susyb schreef:Eveliien_ schreef:hoevenkrabben moeten wij nooit doen en ik zou eigenlijk niet weten waar de halsters liggen
eerlijk gezegd vind ik dit een slechte zaak (dit ligt niet aan jou) maar borstelen moet je toch wel doen.. doe je dat dan losstaand.. en hoe doe je dat dan als het paard je de kont toekeerd terwijl je achterin de stal bezig bent?
Ik moet toegeven dat als ik klaar ben met rijden ik winter eerst het zadel eraf haal omdat hij dan zo moe ik dat hij wel blijft staan.. en ik dan gelijk even een zweetdeken op kan gooien..
maar ik vind het wel slecht dat een manege je niet dit soort dingen aanleert en dat je niet weet waar de halster liggen..
Maargoed even ontopic. ik denk niet dat er een 'betere' manier is.. het ligt natuurlijk aan het paard/ de pony hoe en wat..
En natuurlijk de ene ruiter doet het zo en de andere zo..
Eveliien_ schreef:Susyb schreef:
eerlijk gezegd vind ik dit een slechte zaak (dit ligt niet aan jou) maar borstelen moet je toch wel doen.. doe je dat dan losstaand.. en hoe doe je dat dan als het paard je de kont toekeerd terwijl je achterin de stal bezig bent?
Ik moet toegeven dat als ik klaar ben met rijden ik winter eerst het zadel eraf haal omdat hij dan zo moe ik dat hij wel blijft staan.. en ik dan gelijk even een zweetdeken op kan gooien..
maar ik vind het wel slecht dat een manege je niet dit soort dingen aanleert en dat je niet weet waar de halster liggen..
Maargoed even ontopic. ik denk niet dat er een 'betere' manier is.. het ligt natuurlijk aan het paard/ de pony hoe en wat..
En natuurlijk de ene ruiter doet het zo en de andere zo..
ja, borstelen moeten we wel doen en dit doe ik losstaand en als het paard zijn kont naar mij draait, draai ik gewoon mee, dit hebben ze mij geleerd op mijn manege. En ik denk zelf niet dat wij halsters hebben op onze manege
joyce2 schreef:@Susyb: We moesten gewoon poetsen hoor... Denk dat jij het verkeerd begrijpt. Als je je paard niet los kon poetsen, omdat hij draaide of wat dan ook, dan moest je het hoofdstel in doen, zodat je meer grip had op je paard. Maar er moest gewoon gepoetst worden en ook hoeven krabben voor je de stal uit ging.
Er waren zat mensen die het eng vonden om los met het paard in stal te staan en gewoon een hoofdstelletje in deden voor hun eigen gevoel van veiligheid. Tsja, het maakt mij allemaal niet zo veel uit hoe het gebeurd, als het paard maar goed verzorgd word. Op maneges zijn er nou eenmaal niet altijd zoveel middelen als we zouden willen, je moet roeien met de riemen die je hebt en daar ben ik behoorlijk handig van geworden! Susyb schreef:polly2 schreef:Maar je hebt soms ook stallen waar je een paard niet aan vast kunt zetten. Dus dan zit er niks anders op dan het paard los op te zadelen en dan doe je het hoofdstel eerst, zodat je grip op het dier hebt.
dus die dieren staan nooit in hun leven vast?