We (Lisa de eigenaresse van de stal, Bettina -stalgenootje- , Paul en ik) zaten gisteren avond rond een uur of tien nog buiten en wilden ons zo langzaam klaar gaan maken voor de nacht. Lisa ging in de boxen van de merries met veulens nog drollen scheppen en Paul, Bettina en ik liepen alvast naar Ynskje om weer te controleren of alles okay was.
Yns stond buiten voor de box en ik zei dat ze naar mijn idee

Paul en Bettina zaten me al in de maling te nemen "ja ja... 2 druppels

Ik had daarvoor in het stikke-donker ong. 2 min. nodig, toen Lisa brulde waar het hooi bleef

Wij haar naar binnen gezet, liet zich nog keurig in een -voor ons- gunstige postie rangeren en ging liggen, meteen gevolgd door persweeen !
Om 22.55 uur ging ze liggen, precies een kwartier later was "Schnuppe" er al

Daarna begonnen een beetje de problemen

Doordat ze niet kon drinken, kwam helaas de nageboorte ook niet los. Dus om 1.30 uur besloten we om de DA te laten komen. Ik zei toen tegen Paul dat hij wel naar huis kon gaan, omdat de kinderen alleen thuis waren. Na een half uurtje kwam de DA, die zei dat ze 2 emmers lauwwarm water nodig had én een flesje met speen, zodat we Schnuppe dan iig de eerste melk konden geven. Paul was net thuis, toen ik hem belde en zei dat hij een flesje mét speen moest pakken en moest komen brengen. Hup, daar ging Paul weer

Tja... en toen moest de nageboorte er nog uit

Inmiddels was Paul gekomen, had de DA een infuus met een zoutwateroplossing aangelegd en stond Lisa met dat infuus omhoog, Ynskje vast te houden. Het veulen was inmiddels "fitt wie ein turnschuh" en liep dapper door de box te stappen. Ynskje wilde gewoon niet blijven staan en deed dus alle mogelijke moeite om achter d´r kind aan te joggen. Uiteindelijk heeft Paul Schnuppe vast gehouden, voor Yns d´r neus, Lisa hield haar vast en ik hield haar staart opzij. terwijl de DA de nageboorte ging halen.
Daarna begon het gelijke spelletje opnieuw, toen ze nog gespoelt moest worden... Uiteindelijk was dat ook gelukt

Inmiddels was het 4.30 uur toen Paul en Lisa naar huis gingen en ik in m´n bedje in de auto kroop ! Om half 6 heb ik nog een keertje héél voorzichtig om het hoekje gegluurd, gelukkig was alles okay.
Uiteindelijk ben ik net om 11 uur naar huis gekomen, alwaar ik eerst een douche genomen heb en vervolgens achter de PC gekropen ben om mijn verslag hier neer te zetten

(*"Schnuppe" komt trouwens van "Stern-Schnuppe" , een vallende ster! Toen we daar om 22 uur nog lekker "rustig" zaten, zagen we een vallende ster en we wenste allemaal, dat het veulen vanavond nog geboren ging worden! Wens is dus in vervulling gegaan

Ik heb 2 namen voor het veulen en twijfel nog even wat het gaat worden, vandaar dat ze nu nog even "Schnuppe" heet

Foto: