Goed, gisteren dus met Toon naar Emmeloord geweest. Conclusie: hij heeft in beide voorbenen:
uitgebreide arthrose in de hoefgewrichten;
uitgebreide arthrose in de kootgewrichten;
uitgebreide verbening van het hoefkraakbeen (was mij al bekend);
en zeer slechte sesambeentjes.

Er zat ook nog ergens een haakje op een bot, maar dat beeld was rustig volgens dr. van Muiswinkel.
Hij krijgt nu glucosamine en butazolidine en heeft aangepast beslag gekregen, verder weiderust. Over zes weken moet ik terugkomen voor controle, mocht Toon goed reageren op de medicijnen dan is dat tegen die tijd goed te beoordelen. Indien dit niet werkt, zijn er nog andere middelen die geprobeerd kunnen worden.
Het feit dat Toon bijzonder goed liep en voordat hij ineens kreupel werd, nooit een dag onregelmatig is geweest in de drie jaar dat ik hem nu heb, geeft goede hoop op nog wat pijnvrije jaren.
Mijn eigen gevoel is een beetje warrig... ik weet niet of ik nog wel op een paard wil en durf te rijden die zoveel mankeert. Straks wil Toon een bepaalde oefening niet doen, dan weet ik niet of hij daar gewoon geen zin in heeft of dat het hem zeer doet. Dit soort dingen moet ik tegen die tijd (als hij tenminste weer goed gaat lopen...) maar even goed doorspreken met de DA.
Goed, eerst even deze zes weken afwachten.... en hopen dat mijn grote vriend Antoonio deze tegenslag te boven komt! Ik wil nog zo graag samen met hem genieten, hij is gvd pas twaalf!!!
De oorzaak van de arthrose e.d. is waarschijnlijk erfelijk, in combinatie met een te vroege en verkeerde belasting in zijn verleden. Terugdraaien kun je het niet, over gaat het ook niet, het is nu zaak om te zorgen dat hij pijnvrij wordt.
Zijn jullie weer op de hoogte.... Morgen zal ik weer even bokken en allerlei info over arthrose op gaan zoeken.... grrr... leuke vakantie...