mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karin1976

mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 11:57

deze week kwam de hoefsmid,omdat mijn paard kreupel was,en omdat ze bekapt moest worden.
telkens als hij haar achterhoeven knipte,haalde ze uit,omdat ze schrikt van dat knipgeluid.
als ze uithaalde,schopte hij haar onder haar buik.
later kreeg ze een praam op,en besloot hij om alleen te kappen,en niet meer te knippen.
later vroeg hij aan me of ik kwaad was,omdat hij haar schopte.
ergens begrijp ik het wel,want ze trapte echt om hem te raken,maar ik ben er niet blij mee,omdat ze al zoveel mee heeft gemaakt,waaronder mishandeling.
ook vraag ik me af of het nut heeft,want waarschijnlijk wordt ze zo alleen maar banger.
wat vinden jullie?had hij gelijk,of had hij het niet mogen doen?

Bomba

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:59

Hoefsmeden hebben een gevaarlijk vak. De veiligheid van de smid is toch wel het meest belangrijke.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:04

als paard doelgericht uithaalt dan zou ik het niet erg vinden (mits niet met de punt van de voet) alleen zou ik in zo'n geval als smid zijnde eerder een praam opzetten

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:05

Ik had hem een schop terug verkocht.
Pony hoort niet te schoppen maar dat kun je ook anders oplossen. Mijn ponys zijn stuk voor stuk gevoelig en zijn een week over de zeik als je zoiets doet.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:06

Hangt van paard en hoefsmid af. Mijn smid heeft doorgaans veel meer geduld als ik met mijn draakjes en als hij een keer uithaalt heeft hij mijn zegen.
Heb vroeger wel een smid gehad die zeer grof tekeer ging tegen 2 mishandelde bange jaarlingen en die is nooit meer terug geweest.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:07

Geef hem wel gelijk. De hoefsmid hier zou het ook doen. Ik heb er geen probleem mee liever dat de hoefsmid het paard een trap geeft dan dat een paard hem raak trapt.
Voor de rest weet de hoefsmid meestal wel bij wel paard het wel kan en welke niet.
Maar er zijn grenzen en hij mag zeker niet te ver gaan..

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:09

Soms is mijn merrie ook aan het klieren en dan zeg ik zelf al tegen de hoefsmid van je mag haar wel hard aan pakken hoor.

Als ze bang zou zijn merk je dat zelf al wel hoe ze is, gespannen, staart tegen de kont gedrukt.
Maar vaak is het gewoon etteren omdat ze geen zin hebben in de hoefsmid.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:11

Of hij het mag of niet mag hangt af van jou, jij bent de eigenaar en als jij het niet wilt hebben dan mag het niet.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:11

Als onze paarden gericht uithalen naar de hoefsmid mag hij gerust een trap teruggeven.
Maar ik vind, dat je je paarden toch wel dat stukje opvoeding moet geven, dat ze echt niet het lef hebben, om een smid te trappen.

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 12:24

bijdehandje1 schreef:
Als onze paarden gericht uithalen naar de hoefsmid mag hij gerust een trap teruggeven.
Maar ik vind, dat je je paarden toch wel dat stukje opvoeding moet geven, dat ze echt niet het lef hebben, om een smid te trappen.

marinka is 19,en ik heb haar 1 jaar.omdat ze heel bang en schrikachtig was toen ik haar kreeg,heb ik me eerst daarop geconcentreerd.
het trappen was vooral van schrik,want er zit geen kwaad in haar.
misschien ben ik wat te gevoelig als het op haar aankomt,daarom vraag ik jullie mening.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:26

Ik begrijp best dat je voorzichtig bent, maar je hebt vast wel eens gezien wat paarden doen, wanneer een ander paard naar ze trapt.
Misschien denk ik te paards, maar ook een smid kan nooit duidelijk genoeg zijn.
Ze hebben soms best een gevaarlijk vak.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:28

Wat ik niet uit je verhaal haal is of ze dat altijd doet of alleen deze keer?

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:30

Inderdaad, als een paard gericht trapt oid naar de smid mag hij het paard straffen van mij. Dat zou ik zelf ook doen.
Maar er zit een grens aan. En om nou met pramen te gaan werken met het bekappen.. Dat werkt, denk ik, juist niet (wordt het paard alleen maar angstiger van, en wat nou als de volgende smid geen praam gebruikt?)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:32

xNOUSS schreef:
Inderdaad, als een paard gericht trapt oid naar de smid mag hij het paard straffen van mij. Dat zou ik zelf ook doen.
Maar er zit een grens aan. En om nou met pramen te gaan werken met het bekappen.. Dat werkt, denk ik, juist niet (wordt het paard alleen maar angstiger van, en wat nou als de volgende smid geen praam gebruikt?)

Jij denkt dat de volgende smid zich wel verrot laat trappen?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:35

Ik vind dat het mag. Sommige paarden kunnen enorm lopen klieren en dan kan dat net even duidelijk maken dat het klieren moet stoppen.

Jouw paard schopte uit angst.
Aan jou nu de taak om te zorgen dat ze niet schrikt van de geluiden en handelingen die bij de hoefsmid horen. Als jij gaat oefenen nu met haar, zal het de volgende keer een stuk beter gaan en hoeft de hoefsmid haar niet te schoppen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:35

Vast wel Sporter =:)
Wanneer men met een praam de stress kan beperken en ongelukken kan voorkomen zie ik er geen kwaad in. Voorkomen is beter dan genezen.
Ik heb zelf nog nooit een paard angstig zien worden van een praam.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:39

ik vind het prima als mijn dier vervelend doet tegen een smid omdat het er echt geen zin in heeft dat ie een schop onder zijn billen krijgt.
maar nooit,maar dan ook nooit mag je in de buik schoppen!

dat vind ik echt zo onnodig, bovendien is het nog gevaarlijk ook om een paard in zijn buik te schoppen.
:n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:40

Gelukkig heb ik een (natuurlijk) bekapper die een paard niet schopt en zeker niet als het paard uit angst reageert. Dan stelt hij het paard eerst op zijn gemak of gaat wat Parelli-oefeningen doen. Werkt super. :)
Mijn paard is overigens heel braaf, maar toen ik hem net als 2-jarige had, moest hij nog het e.e.a. leren. ;)

Ten eerste zal een hoefsmid mijn paard nooit schoppen, want ik tolereer dat niet. Heb ervaring met twee hoefsmeden die wel dit soort praktijken er op nahielden, maar die heb ik tegen kunnen houden. Voorbeeld: eentje wilde mijn paard slaan, omdat hij met zijn staart in zijn gezicht zwiepte, want er zat een horzel bij hem. Was die hoefsmid helemaal belazerd :( !!! Ik sta er altijd bij en heb duidelijk aangegeven dat je dat een paard niet kwalijk kunt nemen. Die man had meteen een hekel aan me :+ , jammer dan :P . Het is MIJN paard en die behandel je gewoon normaal. En anders kun je vertrekken. En dat kon 'ie ook na behandeling, want ik vond zijn benadering ronduit grof en negatief. En weet je, ik ben overtuigd dat je met zo'n benadering ook de spiegel voorgehouden krijgt bij paarden.

Vond trouwens dat hij zeer beroerd bekapt had (was eenmalig, wegens vakantie van mijn eigen natuurlijk bekapper).
Maar goed, die gast komt nog steeds bij andere paarden op onze stalling, maar de mijne mag 'ie niet meer aanraken. :n

Dus nee, een hoefsmid mag mijn paard niet schoppen!!
Wel corrigeren, maar dat kan ook op andere manieren.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:42

Ojee, ik ben wel eens door een narrig paard in het nauw gedreven en heb daarbij echt wel eens een loeiharde knie-stoot of schop onder een pens uitgedeeld, ook omdat dat de enige plek was die ik kon raken.
Ik moet je tot mijn spijt bekennen, dat er nog nooit een paard iets aan over heeft gehouden :o behalve een enorme terughoudendheid om nóg eens een mens zo'n kunstje te flikken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:42

Twiggy2008 schreef:
Gelukkig heb ik een (natuurlijk) bekapper die een paard niet schopt en zeker niet als het paard uit angst reageert. Dan stelt hij het paard eerst op zijn gemak of gaat wat Parelli-oefeningen doen. Werkt super. :)
Mijn paard is overigens heel braaf, maar toen ik hem net als 2-jarige had, moest hij nog het e.e.a. leren. ;)

Ten eerste zal een hoefsmid mijn paard nooit schoppen, want ik tolereer dat niet. Heb ervaring met twee hoefsmeden die wel dit soort praktijken er op nahielden, maar die heb ik tegen kunnen houden. Voorbeeld: eentje wilde mijn paard slaan, omdat hij met zijn staart in zijn gezicht zwiepte, want er zat een horzel bij hem. Was die hoefsmid helemaal belazerd :( !!! Ik sta er altijd bij en heb duidelijk aangegeven dat je dat een paard niet kwalijk kunt nemen. Die man had meteen een hekel aan me :+ , jammer dan :P . Het is MIJN paard en die behandel je gewoon normaal. En anders kun je vertrekken. En dat kon 'ie ook na behandeling, want ik vond zijn benadering ronduit grof en negatief. En weet je, ik ben overtuigd dat je met zo'n benadering ook de spiegel voorgehouden krijgt bij paarden.

Vond trouwens dat hij zeer beroerd bekapt had (was eenmalig, wegens vakantie van mijn eigen natuurlijk bekapper).
Maar goed, die gast komt nog steeds bij andere paarden op onze stalling, maar de mijne mag 'ie niet meer aanraken. :n

Dus nee, een hoefsmid mag mijn paard niet schoppen!!
Wel corrigeren, maar dat kan ook op andere manieren.

Mijn paard zou mijn hoefsmid nooit schoppen, want DAT tolereer ik niet!!
Als die van mij echt loopt te kl*ten (paard dan he) mag hij m van mij op zijn flikker geven.
Maar dat doet ze niet, want ze is goed opgevoed....denkt wel 10x na voordat ze ooit zou uithalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:45

Niemand mag mijn paard schoppen of slaan. Als de hoefsmid komt dan ben ik er zelfs bij en als ze echt gericht gaat uithalen dan kan ze van mij een schop verwachten maar van de hoefsmid niet.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:45

een hoefsmid heeft 1 van mijn paarden ook eens ferm in de buik geschopt omdat ze haar wat liet hangen, ja awel kwas er niet mee gediend ze, kheb em es goe men gedacht gezegd, hem zijn geld gegeven en ij is niet meer moeten terugkomen ;)

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:46

Als een hoefsmid mijn paard zou trappen, kan hij lekker zijn werkje afmaken en daarna zie ik hem niet meer terug. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:48

Precies Vivalavida :j

Twiggy: dus jouw smid gaat eerst parellioefeningen doen met je paard? :+ Hij is smid als hobby en hoeft dus geen geld te verdienen?

Een smid mag van mij altijd het paard aanpakken als dat nodig is. Het gaat om zijn veiligheid en een paard leert er alleen maar van. Schoppen naar de smid is not done, of het nou uit angst, gekkigheid of echt gemeen bedoeld is. Dan mag je van mij terugschoppen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:53

ja hoor, ik vind dat dat mag. ALs een paard doelgericht mept naar de Hoefsmid, ongeacht hij bang,vervelend, of strond eigenwijs is \, mag hij van mij het paard een schop verkopen. ik snap dat het gebeurt door angst. maar ook dat mag hij niet doen.. Veiligheid gaat voor alles..