help mijn man wil ook gaan rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

help mijn man wil ook gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 15:00

even kleine voorstelronde; ik heb 2 fjorden zelf opgevoed en gedaan, beiden al ruim 5 jaar in mijn bezit, mijn man heeft eigenlijk altijd va de zijlijn meegekeken en geholpen waar hij kan, ik ben dressuurmatige recreatie ruiter en dat zal ik ook altijd zo blijven, maart nu komt het;

mijn man (fervent visser) is aan het overwegen om zijn boot te verkopen en zelf ook een paardje aan te schaffen.

hardstikke leuk natuurlijk en dat idillische plaatje van samen te paard door de bossen kan ik me ook nog wel bedenken alleen; manlief heeft geen rij ervaring, wil dit wel gaan doen maarja met eigen bedrijf en weinig tijd moet dit in de praktijk ook nog maar passen.

ik sta op een stal waar ik dagelijks alles zelf doe, mesten voeren in en uit de wei etc, doe er nu 2 dus 1 ttje r bij zou nog wel gaan alleen, mijn man is best groot en stevig, mijn ras de fjord is dus uitgesloten, manlief moet echt wel n oer degelijk en stevig paard hebben wil hij r voor gaan, maar jeej hoe pak ik dit aan? ok ik snap eerst maar s gaan lessen ed maar dan na hoeveel tijd zou je zoiets kunenn om gaan zetten in realiteit (bedoel aanschaf)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:02

Laat hem eerst een paar lessen nemen op een manege, ik zou niet meteen een paard aanschaffen. En misschien is het achteraf toch niet zo leuk als het in het begin leek.
Qua aanschaf zou ik nog even wachten. En dan ligt het nog aan het dier en aan je man. Sommigen zitten meteen als een huis en anderen hebben wat meer tijd nodig om het gevoel te ontwikkelen.
En het gewicht van je man, is dat door de lengte? Hoe groot is hij en hoe zwaar is hij?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-09-10 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:03

fries/tinker/shire ??
En tja waarom zou je het hem weerhouden? En hij kan ook met een eigen paard gaan lessen natuurlijk...

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 15:04

nee dat is al duidelijk en uitgesproken, bedoel om t even cru te zeggen, paard is zo gekocht

hij is met mij op vakantie al paar x meegeweest op een buitenrit dus dat kent hij wel en dat wil hij ook graag, alleen ligt ook dan de basis bij de dressuur

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:04

RT-D >> PP

Ir1ne

Re: help mijn man wil ook gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:06

Even een vraag: waarom is je man te zwaar en te groot voor een Fjord? te groot, oke, omdat dat een beetje raar lijkt, maar te zwaar? ik zie ook fjorden lopen met een huifkar met weet ik hoeveel mensen. Denk dat ze je man wel kunnen dragen als hij geen 300 kilo weegt ;)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:07

Ik zou hem laten gaan lessen,totdat hij zichzelf er vertrouwt opvoelt,en hij redelijk goed kan rijden,en voorlopig lekker met jou mee naar stal,en in plaats van aan de zijlijn te gaan kijken,overal en met alles gaan meehelpen,zo kan hij kijken of de verzorging van een paard met alles wat erbij komt iedere dag hem niet snel gaat vervelen...want het is natuurlijk geen boot die je weer wegdoet als je een andere hobby weer leuker gaat vinden ;)

wel grappig mijn vriend is ook een grote visliefhebber,en kijkt ook altijd vanaf de zijlijn toe,hij wilde het vissen niet opgeven maar hebben vorig jaar wel een veulen gekocht (was voor hem),maar ik ben toch degene die hem verzorgt iedere dag en vind hij het eigelijk alleen maar leuk om mee te gaan in de zomer als het mooi weer is ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:44

iti schreef:
Even een vraag: waarom is je man te zwaar en te groot voor een Fjord? te groot, oke, omdat dat een beetje raar lijkt, maar te zwaar? ik zie ook fjorden lopen met een huifkar met weet ik hoeveel mensen. Denk dat ze je man wel kunnen dragen als hij geen 300 kilo weegt ;)

Trekken is nogal wat anders dan dragen. Om fjord te rijden is 15% van het gewicht toch eigenlijk wel het maximum...

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:50

Vjestagirl schreef:
iti schreef:

Trekken is nogal wat anders dan dragen. Om fjord te rijden is 15% van het gewicht toch eigenlijk wel het maximum...

Laten we stellen dat een fjord goedgebouwd in de bespiering 600 kilo weegt, dan kan er iemand van 90 kilo op? ik heb wel anders gehoord :) maar als jij et zegt, zal het wel goed wezen. Op een ijslander, die toch kleiner van stuk zijn, wordt een maximum kg van 85 kg gehanteerd...

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:07

Wat leuk joh!!

Mijn man heeft ook een tijd gelest en hij vind het erg leuk, maar nog leuker om mij te zien genieten (en helpen) bij onze paardjes...

Mijn vorige fjordje was 0ng 138 en mijn man is 197cm en dan met 100kg, kan die niet op een fjordje hoor..dus ik snap de TS wel. Niet alleen zijn gewicht, maar dan ook zijn lengte, hij torende er echt een flink eind bovenuit.

Ik dnek dat Gandhi groter zal worden, die is nu met 5 maandjes al 130cm. Als hij de 150cm haalt, zou hij misschien wel op Gandhi passen. Maar dat weet ik echt niet en dat is ook niet de bedoeling..

Ik zou je man lekker op les sturen, zodat hij daar leert rijden, als dat bevalt, kan je altijd samen op zoek naar een grote braverik toch!!!

Leuk man!!!!! Moet je van genieten!!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:16

ik heb een kennis, precies hetzelfde verhaal.. Je houd ze toch niet tegen, die man heeft nu een grote fries en maakt alleen buitenritjes, daarnaast wordt de fries 2x per week gereden door me instructeur om het dressuurmatig bij te houden.

Helaas heeft hij dit jaar leukemie gehad en heeft hij een verzorger gezocht waar hij hem nu samen meedoet (door ze ziekte komt hij even helemaal nietmeer) Maar het gaat dus prima. Hij kon ook helemaal niet rijden. Maarja vrouwlief zat in de paardensport he en ook een eigen bedrijf.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:36

Zou hem idd eerst laten lessen, maar laat hem ook eens de verzorging van de fjorden overnemen zodat hij ook echt ervaart wat er verder bij komt kijken (of neem jij de verzoring van zijn paard er ook bij?)

Mijn fjord is 1m37 en moest toch ook niet denken dat ik daar mijn man van 1m91, en 100 kilo op de schaal, op zou zetten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:40

Tjaaaa ik ken het, mijn vriend wilde samen met mij een paard kopen. Is opgegroeid met paarden maar is geen sterruiter.. en wil dat ook niet zijn!
Mijn vriend hobbelt af en toe wat op mijn/ons paard, op mijn aanwijzingen en dat gaat redelijk. We hebben ook al eens wat buitenritten gemaakt in het verleden.
Waar ik tegenaan loop is juist de verschillende opvattingen over het rijden en verzorgen van paarden en de onenigheid die je daar van krijgt!

Ik zou je man ook eerst wat lessen laten nemen, paard kan altijd nog maar dan moeten er goede afspraken gemaakt worden, want dat jij dalijk 3 paarden verzorgt...

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 11:33

cocochanel schreef:
wel grappig mijn vriend is ook een grote visliefhebber,en kijkt ook altijd vanaf de zijlijn toe,hij wilde het vissen niet opgeven maar hebben vorig jaar wel een veulen gekocht (was voor hem),maar ik ben toch degene die hem verzorgt iedere dag en vind hij het eigelijk alleen maar leuk om mee te gaan in de zomer als het mooi weer is ;)

nou mijn man stelde ook voor om een veulen te kopen voor hem maar ik weet zeker dat alles qua opvoeding ed op mij terecht komt, ik ben net klaar zeg maar met mijn gekochte veulen die nu 6 is en ik nu pas de meer leuekre dingen mee kan gaan doen omdat we zo lang bezig zijn geweest met opvoeding ed, dat zie ik niet zitten om dat nu nog eens te doen, dat gaat dan ten koste van mijn eigen 2 paarden ,

ik ga hem idd maar eens paar x ergens laten rijden en kijken of hij het idee dan nog zo leuk vindt........het zou natuurlijk geweldig zijn om met mijn eigen man buitenritten te kunenn maken

man op fjord gaat echt niet, hij is 1.96m en 130 kg, check mijn profiel ;)

Demi14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:29

hahaha
dat is toch grappig ;)

xxxxx

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:32

Ik kan me voorstellen dat je man niet lekker rijdt op een fjord, ook al zou die het gewicht mogelijk wel aan kunnen. Omdat ze niet zo groot zijn, gaan de draf en galop ook korter. Dat is voor een groot iemand lastiger uitzitten. Zo'n type als koudbloedkimmie (ook op bokt) zou wel wat voor hem wezen. Maar laat hem idd eerst maar wat lessen en verzorgen.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:34

Carolinef schreef:
cocochanel schreef:

nou mijn man stelde ook voor om een veulen te kopen voor hem maar ik weet zeker dat alles qua opvoeding ed op mij terecht komt, ik ben net klaar zeg maar met mijn gekochte veulen die nu 6 is en ik nu pas de meer leuekre dingen mee kan gaan doen omdat we zo lang bezig zijn geweest met opvoeding ed, dat zie ik niet zitten om dat nu nog eens te doen, dat gaat dan ten koste van mijn eigen 2 paarden ,

ik ga hem idd maar eens paar x ergens laten rijden en kijken of hij het idee dan nog zo leuk vindt........het zou natuurlijk geweldig zijn om met mijn eigen man buitenritten te kunenn maken

man op fjord gaat echt niet, hij is 1.96m en 130 kg, check mijn profiel ;)

sorry maar met 130 kilo zou ik hem ook niet op de gemiddelde tinker/fries/kwpner zetten.. dan moet je echt naar het grove geschut..

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:41

Allereerst: Natuurlijk wel ontzettend leuk dat je man interesse in de paarden heeft gekregen

Maar om daarom een paard te willen aanschaffen?
Eerst maar eens een poosje op les joh ;)
Men neme mijn man: ( wij hebben zelf een haflinger) hij wilde op les...
Zo gezegd, zo gedaan.
Mooie cap en fatsoenlijk schoeisel aangeschaft (geen rijbroek....dan zijn de meeste mannen direct genezen!!!!!! :P )
En meneer op prive les ( tinker)
Ehm: huidige stand van zaken: hij moet zijn derde les na een jaar nog steeds krijgen :o :o :o

Even in je profiel gespiekt: wat een onwijs leuke fjorden zeg <3
Is betuigen geen idee? dan kunnen jullie met het hele gezin op pad :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:03

Ik zou hem ook eerst rijlessen laten volgen op een (goede) manege voor bijv. een jaar. Verder zou ik hem er ook over na laten denken of hij engels of evt. western wil gaan rijden. Naast de rijlessen zou ik hem zelf wat grondactiviteiten bij gaan brengen zoals longeren.

130 kg is een heel gewicht voor een dier, zeker als ze niet volledig juist getraind worden qua bespiering, iets wat je van een beginnende ruiter onmogelijk kunt verwachten. Het gewicht zou voor mij wel een twijfelgeval zijn of het ethisch te verantwoorden is.
Mennen is natuurlijk ook een erg leuk alternatief, daarvoor heb je geen extra paard nodig, maar wel een 2e persoon op de wagen. Dat moet ook maar te realiseren zijn.

Als hij het rijden op een eigen paard toch door wil zetten op termijn dan kom je al snel bij een type als belg of shire uit of een kruising daarvan.

Als opmerking in het algemeen wil ik er nog aan toe voegen dat men zich vaak verkijkt op het gewicht wat een fjord kan dragen en zelf weegt. Hun gewicht zit ongeveer tussen de 400 en 550 kg. Ze kunnen maximaal 20% van hun eigen gewicht dragen, maar als veilige grens voor een ongetraind paard hou ik persoonlijk graag 15% aan wat overeenkomt met zo'n 80-85 kg.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:08

Ik zie vaak dat 'mannen van' ook beginnen met rijden maar toch weer afhaken, omdat het er na een jaar nog steeds niet uitziet: Denk aan een kind dat een jaar op les zit.
Dat is logisch, maar valt die mannen vaak erg tegen.

Ik zou er dus zeker nu nog geen paard voor aanschaffen.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 14:02

nee schaf r nu zeker niks voor aan, eerst maar s lessen idd

met mijn 1e fjord heb ik samen met mijn man geemnd, maar toen vond hij het niet zo, mijn huidige 2 fjorden zijn daarin obeleerd, al wil ik metd e jongste de basis wel gaan doen, de oudste is daar het type niet voor, die raakt in paniek en gaat aan de kletter.

mijn man wil ook geen dressuur ruiter worden, maar gewoon recreatief, echter vergt dat wel de dressuur basis

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:57

Oh wat leuk!
Idd eerst eens flink laten lessen, dan bekijken of hij nog steeds geinteresseerd is ;)
Leren rijden is niet zo 1,2,3 gebeurd, dus trek daar gerust een flink aantal maanden voor uit, of als het plaatje past, zorg voor privélessen elke week, dat gaat veel sneller. Nadeel alleen is, zijn huiswerk rijden is moeilijker zonder paard tot zijn beschikking..dus zal het langer duren.

Veel plezier..en wellicht dat een Tinker leuk is? Sterke paarden en zijn wat vergelijkbaar in onderhoud met de fjord vermoed ik?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:55

Dan moet je wel voor een grote tinker gaan ( 1.60 of liefst groter) want een cob tinker is vergelijkbaar met een goeie fjord ;)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:32

hm, mijn vriend zei dat hij de verzorging van mijn 3e pony ook op zich wou nemen, na 2 maanden was de lol er wel af.

Ga eerst maar lessen, moedig hem aan maar niet te veel.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 07:52

iti schreef:
Dan moet je wel voor een grote tinker gaan ( 1.60 of liefst groter) want een cob tinker is vergelijkbaar met een goeie fjord ;)

Oja, ik zie nu net pas wat je man weegt en hoelang hij is :) Zou ik idd voor een meer groter, sterker ras gaan..
Wel een tip, want daar lopen wij nu tegenaan. Ik heb ijslanders en mn draver en een haflinger van een vriendin staat erbij op pensioen. Zij hebben meer, veel meer hooi nodig..
Dus als je ze allemaal samen op de paddock hebt bv, houd daar dan rekening mee in het voeren, want het kost wel meer tijd hier ;)