Doen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphne1997a

Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 20:05

Hallooo,
Ik had een vraagje.
Ik rij op een superleuke manege en het is daar heel gezellig en iedereen kent iedereen en bijna iedereen mag elkaar.
En daar is een pony waar ik helemaal stapelverliefd op ben <3 .
En ik rij er 1x per week en 1 x in de 2 weken 2 keer.
Maar nou is er aan mij gevraagd op de stal waar een vriendin van mij haar paard heeft staan of ik op een pony wou rijden.
Maar dan moet ik 60 euro per maand betalen, dat mag van mijn ouders máár dan moet ik van de manege af.
Wat informatie over de pony;
Naam: Weetiknietmeer :o
Leeftijd: 27
Fit: Ja heel erg, ze springt nog en alles en is nooit ziek/kreupel of iets geweest
Kleur: Vos
Lief: Ja super!

Maar het meest erge vind ik nu dat ik moet kiezen óf manege óf die pony...
Op die pony mag ik ong. 4 keer per week rijden en ik mag er alles mee doen.
Wedstrijden, buitenritten en noem maar op.

Maar ik ga zeker weten eerst vragen of ik haar mag uitproberen voor een tijdje want heb er nog niet op gereden.

Maar nu is de vraag,
Wat zouden jullie in mijn geval doen want ik weet het echt niet meer.
Alvast bedankt voor het lezen! :D

EngeltjeS

Re: Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:07

Wees realistisch... 27 is een behoorlijke leeftijd :j en manege heeft altijd iets te rijden.

Het is enorm moeilijk, deze situatie. Goed dat je er zo over nadenkt. Maak geen overhaaste beslissing.

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 20:08

Ik heb er ook zeker geen haast mee.
Maar ik denk dat die pony nog heel wat te leven heeft want ze is totaal niet mager o.i.d en ze ziet er uit als een pony van 10 ong. :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:09

Een paard/pony kan zo inderdaad uitstralen. Maar het kan morgen zo ineens anders zijn.
Maar goed, ik weet enkel jou tekst wat je hier plaatst, en daardoor is het gissen, wat verstandig is.

Volg je gevoel :) en hoe denken je ouders er over?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:10

Ik zou met je afspreken met je ouders indien je voor het paard zou gaan en dit paard zou niet meer te rijden zijn (of komen te overlijden) dat je dan weer naar de manege op les zou mogen.
Succes met je beslissing.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:14

Ik zou er wel voor kiezen, het is leuk om een band op te bouwen met zo'n dier, en je kan altijd weer terug naar de manege natuurlijk!

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:15

Doen, zeker proberen!
Het klinkt in ieder geval hartstikke goed toch?
En leeftijd hoeft niet veel te zeggen hoor.
Als je met je ouders te afspraak maak mocht het fout gaan je weer terug naar de manege mag gaan net als friesiszwart zegt heb je niets te verliezen, toch?

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 20:23

Mijn ouders zeggen het is je eigen keus. En dus maakt dat het niet makkelijker :p .
Ja ik zou zeker de afspraak maken van als ik er niet meer op kan rijden of ik dan terug naar de manege mag.
En zijn er dan nog bepaalde dingen die ik zeker moet afspreken met de eigenaresse?

Als ik de beslissing zekerweten heb genomen post ik het zeker in dit topic!
Maar ik ga dan zowieso nog elke zaterdag naar de manege denk ik want ik kan die ene pony niet missen, ik heb er echt een hele goede band mee, kan er gewoon op galloperen zonder zadel en hoofdstel terwijl die sommige kinderen er zonder zadel gewoon afbokt als ze heel erg stuiteren etc. ik kan er ook alles mee doen. dus dat maakt mijn keus nog moeilijker... maarja.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:42

ik zou blijven waar je bent...

je zegt zelf dat het er erg leuk is en iedereen vriendelijk is

ik weet niet of je nu ook moet betalen maar als je nu gratis mag rijden...

Pleasure20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:46

Ligteraan wat je echt het leukste vind.
Gewoon doen wat je gevoel zegt, niemand kan het voor jou beslissen. ;)

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:50

Ik zou van de manege afgaan.
Met de pony van het meisje heb je veel meer vrijheid.
En die kan net zo goed leuk zijn :).
Hij is al wat ouder maar als hij nog fit is maakt dat niks uit.
De manege pony kan je altijd gewoon op de manege nog bezoekjes brengen.
of misschien van je zakgeld af een toe een les nemen.
Wel zou ik lid blijfen van de manege (dat heb ik ook gedaan toen ik een bijrijd paard kreeg)
Je betaald dan alleen het geld voor je ruiterpas poort.
en als je een losse les wilt nemen kan je ze altijd bellen.
en je kan dan ook wedstrijdjes op de manege gaan rijden als je dat zou willen :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:53

Ik heb veel geleerd van verzorgpaarden omdat je daar veel meer verschillende dingen meestal mee kunt leren dan op een manege. Ik denk zeker voor je ervaring dat het heel goed is.

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 20:58

Ik heb op mijn oude manege dan nog regelmatig wedstrijden gereden maar op mijn manege doen ze dat niet.
Ik ga er dan zowieso elke week heen omdat ik die pony niet kan missen, maar ik ben nu net bezig met sparen voor ponykamp 340 euro :o . En ik heb dank ong. 45 euro per maand maar over dan en daarvan moet ik sparen... dus kan ik wel 1x in de 2 weken dan op mijn manege rijden (springles) maar dat moeten mijn ouders dan weer goedkeuren :o .
Mijn ouders betalen dan die pony voor mij en ik hoef geen hoefsmid o.i.d te betalen dus wat dat betreft is het ideaal.
Maar dan spaar ik eerst voor het ponykamp en dan daarna kan ik weer lessen, en ik heb nog een paar lessen die ik in moet halen dus tsja :o .

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:00

* Volg je 'Gevoel' *
Dat moet je altijd doen!

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 21:02

Jaa ik probeer dat ook, maar aan de ene kant wil ik dit wel en dit niet en aan der andere kan hetzelfde dus dat is beetje lastig :o .

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:05

Ik zal echt dat paardje doen.
Je kunt van dat paardje zoveel leren. Want het is geen manege paard. Die zijn meestal al verslonden, los gerukt in hun mond (Bij de meeste manege's wel, vanwege beginnerslessen.)

Kortom ik heb onwijs veel geleerd van Manege Paarden. En toen ik weer een keer op de manege kwam lessen voor een paar keer. Ging ik zo door naar 1 van de hoogtes lessen!

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:07

Als ik jou was zou ik het echt doen.
Je leert namelijk heel veel van zo iets.
en je kan die andere pony ook nog gewoon zien.
En rijden op haar is toch niet het allerbelangerijkste?
Je kan ook 4 x per week rijden op de pony das een leuk extratje.
En meestal als je een bijrijd pony hebt ga je die al snel leuker vinden dan een manege paard :)

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 21:09

Maar ik zit al n 1 van de hoogste lessen :o .
En die pony's daar hebben het supergoed.
Want daar lopen ze maar 2 dagen in de week en de rest in de wei. en als de beginners in de mond gaan trekken laten ze ze gewoon met langere teugels rijden...
Alle pony's zijn daar geboren en allemaal familie van mekaar en dat is ook weer superleuk!

@ Skyline.
Ja idd daar heb je dan wel weer gelijk in!
En het is ook zo, als ik help in de stallen en met uitmesten enzo mag ik in ruil daarvoor vrijrijden.
En ik kan er ook gaan werken in de kantine enzo.
Maar daar moet ik ong. 14/15 voor zijn en ben 13 dus dan moet ik maar even wachten :o

Maar iedereen bedankt!
Denk dat ik toch voor dat ponytje ga maar moet nog even kijken of het écht wel klikt.

AgataLIndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:11

Zeker doen!!!!
Laat niet zon kans steken je vind niet zo snel een verzorgpaard geloof me.
ik moest een hele jaat zoeken totdat ik Indy(mijn verzorgpony) vond...
Leeftijd maakt niet uit.als ze fit is is dat een hele goede conditie...

succses er mee!!!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:16

Ik zou het niet meer doen, hij is misschien nog fit maar wél al 27 jaar. ;) Verder vind ik 60,- in de maand errug veel voor zo'n dier. Voor 60,- staan er verzorgpaarden op MP waar veel meer capiciteit in zit. :o

Ik zou het je heeeeeeeeeeuuuuul goed overleggen!

Boterbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 07:42

Ik zou het doen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:15

Ik zou het niet doen.
Als jong meisje heb ik de tijd van mijn leven gehad op de manege. Verschillende pony's te rijden, lekker met mijn vriendinnen iedere woensdag en zaterdag rondhangen op de manege, lachen, plezier maken, kijken naar andere rijdende mensen (en dan natuurlijk volleerd jury-commentaar geven haha), pony's borstelen in het gangpad om dan stiekem op hun rug te klimmen als niemand keek. Meehelpen de paarden voeren (oo wat waren we trots toen we dat de eerste keer mochten doen), etc etc. Nee, ik zou die tijd niet willen opgeven om alleen maar 1 pony te rijden zonder de gezelligheid. Je bent altijd "alleen" bezig met die pony.
En 27 is toch al wel een aardige leeftijd hoor. Unlike wat de anderen zeggen, zou ik daar zeker rekening mee houden. Bij zo oudjes kan het snel gaan (weet ik uit ervaring).

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:24

Zou ook op de manege rijden, kijk hoe je het naar je zin hebt daar!
Met dit paardje ben je vrijwel altijd alleen bezig, hij is al vrij oud, heb je je gehecht en dalijk gebeurd er wat en moet je afscheid nemen. Bij oude paardjes kan het erg snel gaan!

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 10:28

Ja oke, daar hebben jullie dan weer gelijk in.
Maar ik doe het dan samen met een ander meisje en die is er dan ook elke dag en die heeft daar nog een verzorgpony staan. Dus die rijdt dan ook iedere dag...
maar ik ga het met mijn ouders overleggen of ik dan van mijn eigen zakgeld lessen mag nemen op de manege als ik gespaard heb voor ponykamp.
En bij mij in de buurt zijn er heel veel paardengekken en dus worden ook alle paarden/pony's al verzorgd.... dit is weer mijn 1e in 2 jaar ongeveer...
De dichstbijzijnde die nog niet bezet is, daar ga ik wel eens naar toe als ik bij mijn opa en oma ben want ze staan daar 50 meter vanaf, is 15 km van mij af.....
En ik moet alles met de fiets doen omdat daar ook geen bussen rijden...
En in al die 2 jaar heb ik élke dag op mp gekeken enzo maar kon helemaal niks vinden...
Maar de eigenaresse (19 jaar) moet alle kosten zelf betalen en studeerd en heeft nog een paard op die stal staan en ze is bang dat als ze hem verkoopt zij weer doorverkocht wordt enz.
En daarom vroeg ze mij, dat is alleen een deel van de stallings kosten ong. 1/3 deel. Voor de rest betaal ik niks want de rest betaald zij.... :D

En als jullie nog vragen hebben moeten jullie ze maar stellen :D .

Ojaa, ze heeft vroeger internationaal gelopen met iets maar ik weet niet meer met wat....
Volgens mij militairy ofzo maar weet het niet zeker maar zou nog wel een keertje vragen...

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:34

nouja , ik zou voor de manege kiezen , die pony is natuurlijk al best oud , en op de manege valt er altijd een leuke pony te kiezen :))