Het dilemma......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Het dilemma......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 10:39

Hoi Bokkers
Ik zit op het moment met een probleem en ik weet even niet hoe het het beste op te lossen...
Vergeef het me als het een beetje een onsamenhangend verhaal word want ik ben niet zo goed in schrijven......

Vorig jaar heb ik, na heel lang een wens te hebben gehad voor een eigen paard, mijn paard gekocht.
Er was zeer goed over na gedacht en goed berekent of ik het kon betalen.
Mijn hafje staat op een pensionstalling waar het op wat kleine dingen na prima staan is, maar goed overal is het wel iets.
So far so good!

Toen ben ik op mijn werk twee dagen kwijt geraakt, die uren waren niet op contract dus daar viel niet over te discusieren....
Jammer genoeg was dit van te voren ook niet in te schatten, anders was ik er nooit aan begonnen!
Dat was financieel een behoorlijke stap terug, dus heb ik een betalende bijrijdster gezocht.
De eerste die ik had was niet echt mijn type maar ze was lief voor mijn paardje, toen zij stopte vond ik dat ook niet zo erg en een nieuwe bijrijdster was al snel gevonden.
Door de bijrijdster kon ik het allemaal weer redden per maand, en deze is ook nog eens een ontzettende leuke meid dus alles perfect.
Tot het moment dat deze meid door financiele omstandigheden ook moet stoppen......
Haar wil ik eigenlijk helemaal niet kwijt maar jammer genoeg kan ik haar niet gratis laten rijden omdat ik nog altijd niet meer uren heb gekregen.

Ik zit nu heel erg te dubben wat ik nu het beste kan doen.

*optie 1 is een andere baan zoeken met meer uren, maar dat valt niet mee.....
*optie 2 is nog een baan erbij maar ik heb er al 3
*optie 3 paard van de pensionstalling halen en ergens op een wei proberen te zetten
*optie 4 paard verkopen

Verkopen is natuurlijk wat ik absoluut niet wil maar deze stress om te regelen hoe en wat wordt me af en toe wel te veel. (dit is natuurlijk niet het enige waar ik me druk over maak, moeder is ernstig ziek dus kan ik er de stress van dit eigenlijk al niet bij hebben) Ik kan echt mijn ei kwijt bij mijn paard en ze is een soort van therapie voor mij.......

Als ik mijn paard ergens goedkoper op een wei zou kunnen zetten zonder alle luxe van nu zou dat een hoop stress wegnemen omdat ik dan geen andere baan of bijbaan hoef te zoeken.
En dan zou mijn bijrijdster van mij gratis kunnen blijven rijden, alleen al omdat ik zo blij met haar ben!
Maarrrrr ik ben echt een zeikerd wat regen betreft, en aangezien ik nu een binnenbak tot mijn beschikking heb en het heel vaak regent......
Ik weet dat het een luxe probleem is maar toch zit ik er wel mee......

Ik zou heel graag van jullie wat tips horen, en vooral van mensen die het zo hebben gedaan.
Hoe ervaren jullie het, of wat zouden jullie gaan doen?

Alsjeblieft geen negatieve kritiek want ik heb het al moeilijk genoeg

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:42

Ik zou gaan voor optie 3. Wat heb je nu echt nodig van je pensionstalling? Ben je in de gelegenheid om elke dag te gaan?

Optie 5, nieuwe bijrijder zoeken is geen optie?

Mano88

A. toch solliciteren op alles wat los en vast zit met méér uren
B. Niet zo zeuren over een beetje regen en een goedkopere stalling zoeken. Tegen regen/wind en kou kan je je prima kleden :)

Marchador

Wat rot dat je die uren bent kwijt geraakt!
Een andere baan erbij zoeken zou denk ik geen uitkomst bieden.
Je levert toch ook meer in bij 3 baantjes met belastingaftrek of hoe noem je dat?
Zit je nog op een opleiding, of kan je niet een fulltime baan vinden al is het maar voor tijdelijk?
Ik zou eerst daar naar kijken voor je je paard verkoopt

RM94

Re: Het dilemma......

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:45

Ik zou toch op zoek gaan naar een goedkopere stalling dat is de snelste oplossing.
Tja en als ik het financieel niet zou redden dan zou ik toch een andere baan gaan zoeken waar ik meer uren kon werken. Daardoor krijg je meer ruimte en kan je paard gewoon op deze stal blijven staan

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:48

Erg vervelend, misschien kun je tijdelijk een andere stalling voor je paardje zoeken? Dat je dan geen binnebak etc hebt moet je dan maar ff voor lief nemen, als je op die manier je paard kan houden.
Ik werk op de stal waar mijn paard staat in ruil voor stalling, is zoiets niks voor jou? (in het weekens oid, zal met 3 banen bast druk zijn al)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:48

Ik zou dat ene doen, de bijrijdster lekker houden en op zoek gaan naar een goedkopere stalling of een weiland (dat is wel heel kaal ineens dus misschien kun je een goedkope stalling vinden met buitenbak?)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 10:49

@Dorientjuh, dat weet ik dus niet.....
Daarom zou ik graag ervaringen horen van mensen die eerst luxe stonden en nu alleen een wei.
Voor paard maakt het niet uit, als die maar lekker buiten kan!

@Loesje88, ik weet dat ik zeur maar ja die mensen moeten er ook zijn ;)
Ik haat echt heel erg om nat te worden........sorry maar ben daar inderdaad een zeikerd in!

@Marchador, nee ik heb eigenlijk nooit geen opleiding gehad.
Werk al heel lang in een slagerij en heb 3 kids, dus zowiezo valt een baan vinden die te combineren is met kinderen al niet mee.
Voor andere banen moet je weet ik wat geleerd hebben, als ik al solliciteer word ik niet eens uitgenodigd voor een gesprek.........Ik poets ook bij iemand en ik breng post rond.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:50

Lastige situatie, ik kan me heel goed voorstellen dat je er behoorlijk wat zorgen over hebt.
Voor veel mensen is een paard een soort luxe. In principe hebben ze daar ook wel gelijk in, maar wij als paardenliefhebbers weten denk ik allemaal wel dat het voor ons meer is dan alleen luxe. Je hebt een band met een paard, je hebt er je lol van en het is vaak een uitlaapklep. Zo'n dier doe je niet zomaar weg, het is vaak een allerlaatste uitweg.

Als je al 3 banen hebt dan vraag ik me af of het haalbaar is om er nog een extra baan bij te nemen. Het ligt misschien ook aan het soort werk dat je doet. Als je bijv. kantoorwerk doet dan weet ik uit ervaring dat het behoorlijk wat energie kost om telkens te switchen. Bij andere beroepen is dat misschien weer wat makkelijker.

Je geeft hierboven al aan dat je behoorlijk wat zorgen over je moeder hebt. Zo te lezen is je moeder er niet al te goed aan toe en dat zal ook vast de nodige stress, zorgen en misschien ook wel extra werk geven.
Is het nu zo dat je veel tijd besteed aan bijv. de verzorging van je moeder? Als dat zo is, dan zou je je eens kunnen verdiepen in mantelzorg. Er is een regeling in het leven geroepen waarbij je (onder voorwaarden) een vergoeding kunt krijgen voor de zorg die je voor je naasten doet. Er zal misschien wel een drempel voor je zijn om hier iets mee te doen, het gaat immers om je moeder en ik kan me voorstellen dat het niet goed voelt om daar een vergoeding voor aan te vragen. Toch is zo'n regeling er niet voor niets. Als het zo is dat je er veel tijd mee kwijt bent en daardoor beperkt wordt in het vinden van ander/extra werk en thuis je zaakjes niet meer op orde kunt krijgen, dan zou ik me er toch eens in verdiepen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ik wil je in elk geval heel veel succes wensen met je situatie, hopelijk komt er in elk geval voor het financiele gedeelte een oplossing. En het allerbelangrijkste: sterkte met je moeder :(:)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:51

Ik zou het paard verkopen, want wat gebeurt er als er nu iets met het paard zal zijn? Voor mij zou gelden dat ik niet alleen nu het paard moet kunnen betalen, maar dat ik er ook voor kan betalen als hij zich blesseert of ziek wordt.
En als ik jouw situatie zo lees, betwijfel ik of je je nu nog meer tegenslag op financieel gebied kunt veroorloven.

En echt, ik begrijp dat je dit niet wilt, maar het risico zou mij persoonlijk te groot zijn.. Je moet ten alle tijden een DA kunnen raadplegen én betalen.

Sterkte met de hele situatie!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:52

Oh ja ik had niet begrepen dat je ook 3 kinderen hebt. Ben je alleen? Of heb je een partner?
Dan zou ik in dat geval gaan voor een mogelijkheid tot andere stalling/ weidegang.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 10:53

@RM94, een ander baan zoeken valt niet mee....zie mijn vorige reactie.

@zonnebloem, tijdelijk iets anders is best wel iets ja, maar denk niet dat ik daarna nog terug naar deze stalling kan dan.....
Er is gewoon een wachtlijst voor mensen en hier in de buurt liggen de betaalbare stallingen niet voor het oprapen.

@AnnebelleVD, ja deze bijrijdster houden is ook het liefste wat ik doe!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:56

Is een andere, betalende bijrijder zoeken geen optie?
Anders zou ik idd naar een goedkopere stal verhuizen en solliciteren op banen met meer uren. Zodra je dat rond hebt en het financieel weer op een rijtje hebt, kan je eventueel weer terug verhuizen naar je stal met binnenbak.
En van een beetje regen / kou ga je niet dood hoor ;)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:56

Marchador schreef:
Een andere baan erbij zoeken zou denk ik geen uitkomst bieden.
Je levert toch ook meer in bij 3 baantjes met belastingaftrek of hoe noem je dat?

Als je alles bij elkaar optelt kom je op precies hetzelfde uit als wanneer je 1 baan hebt :)
Het is wel zo dat je op maximaal 1 baan (je 'hoofdbaan') alle kortingen ed. van de belasting mee kunt laten tellen, op de andere banen worden meer premies ed. ingehouden. Dit is echter slechts tijdelijk. Middels je jaaraangifte wordt alles bij elkaar opgeteld (dus alsof het 1 baan zou zijn) en dan worden de teveel ingehouden premies weer verrekend.
Eigenlijk kun je het zien als een soort spaarpotje. Van de extra banen lever je in eerste instantie wat meer in, maar later wordt het allemaal weer verrekend.
Een 4e baan erbij hoeft dus belastingtechnisch gezien niet ongunstig te zijn.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:57

Ik zou of zo snel mogelijk een nieuwe bijrijder zoeken, of je paard op een goedkopere stalling zetten. Meer uren werken is een leuk idee, maar als je dan geen tijd meer hebt voor je paard, kun je net zo goed meteen je paard wegdoen...

Ik ga trouwens ook per 1 oktober van een stal met binnenbak+overdekte buitenbak naar een stal met alleen maar buitenbakken. Zal even wennen worden, maar ze komen daar al zoveel buiten dat ik niet hoef te rijden als ik daar geen zin in heb. Verplicht in de regen rijden is dus niet nodig :)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:59

Nou ga dan samen op zoek naar een leuke plek, dat komt helemaal goed joh!
Vraag aan haar wat ze nog wel kan betalen, misschien wel de helft van wat ze nu doet maar dat is altijd al wat, toch?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:00

Phoe de reacties gaan hard, kan ze niet bijhouden met reageren :D

@Oscar, heel erg bedankt voor je lieve woorden!!! Doet me goed!
Daar had een stalgenootje het inderdaad ook over, bedankt dat jij daar ook over begint.
Het is inderdaad een grote drempel voor me want je moeder vraag je niet om te betalen voor je hulp. althans dat is mijn mening...
Maar als het haar idd niks kost dan is dat al makkelijker, zij geholpen-ik geholpen...

@RiandeV, Meer tegenslag kan ik inderdaad niet hebben nee......
Maar natuurlijk heb ik wel gespaard voor als er iets met mijn paard gebeurt, dat geld wil ik alleen niet gaan opmaken voor stalling....

@Marchador, ik ben getrouwd en man werkt al fulltime.
Jammer genoeg hebben we nog in de gulden tijd ons huis gekocht, toen was alles nog niet zo duur als nu.
We hebben ook best hoge maandelijkse lasten, maar juist daardoor knok ik nog harder om toch die droom van een eigen paard te kunnen bijven behouden.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:06

Ik snap dat je de bijrijder graag wilt houden. Is het voor haar niet mogelijk om nog steeds te blijven betalen maar dan wat minder (en iets minder rijden?) dan kun je misschien nog een 2e betalende bijrijder vinden.
Wat betreft de stalling, het is natuurlijk even wennen om iets minder luxe te hebben, maar ook dit moet wel weer lukken. Ga vooral rond deze (regenachtige) tijd langs bij andere stallen met buitenbakken, dan kun je meteen zien hoe de bak zich houdt met wat regen.

Succes!!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:07

@Blackje, ja op zich wel.....
Maar ik wil mijn huidige eigenlijk niet kwijt......
Plus dat niet iedereen bereid is om te betalen voor bijrijden.
Nee dood ga ik van regen gelukkig niet, maar heb er wel een pokkehekel aan :D

@Oscar, nee misschien niet, maar het regelen met vakantie of ziekte word er niet makkelijker op :o

@Yessy, tijd maak ik wel voor mn paard. ik ga liever naar mijn paard als dat ik het huishouden doe ;)
Maar mijn paard is een 12 jarige halinger, dus als ze een dag niet gereden kan worden is dat geen ramp.
Ze vermaakt zich toch wel en ze word er niet vervelend van.
Ik ben wel heel benieuwd naar hoe jij het ervaart straks

@AnnebelleVD, niks.....
Ze heeft schade gekregen aan haar auto en moet dat zelf betalen, ze studeert nog dus dat is al geen vetpot....

@Tinaaz, nee 2 bijrijdsters wil ik niet.....
Lijkt me voor het paard ook niet prettig om steeds weer een ander te hebben....

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:10

Oplossing gevonden: geef haar aan mij! mag ze gratis komen, hoef je haar niet teleur te stellen, ben ik blij want ik zoek een bijrijdster en dan zoeken we er samen eentje voor jou :j *D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:12

Wel heel fijn dat je nog een spaarpotje voor echte nood achter de hand hebt. Maar ik denk dat je het iets zakelijker moet bekijken in plaats van met je hart, zoals je nu doet.
En ik begrijp dat je dat doet, want het gaat je aan het hart, maar in principe heb jij met je bijrijder een zakelijke afspraak. Zij betaalt jou en mag jouw paard rijden. Als zij niet meer kan betalen, komt zij haar deel van de afspraak niet meer na en hoef jij jouw deel van de afspraak ook niet na te komen. Er zijn vast nog wel meer leuke mensen die goed met jouw paard om kunnen gaan, maar uit loyaliteit naar haar kom jij nu in de problemen. Oftewel, zij wint en jij verliest en hebt daar zorgen van.
En dat is nou net niet de bedoeling van een (zakelijke) overeenkomst..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:13

AnnebelleVD schreef:
Oplossing gevonden: geef haar aan mij! mag ze gratis komen, hoef je haar niet teleur te stellen, ben ik blij want ik zoek een bijrijdster en dan zoeken we er samen eentje voor jou :j *D

Geef haar aan jou? Dan is TO haar paard kwijt, houdt ze er niets aan over en heeft ze alsnog een bijrijder nodig? Niet een heel zuivere constructie als ik het zo lees.. (maar ik begrijp het vast niet..)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:14

RiandeV schreef:
AnnebelleVD schreef:

Geef haar aan jou? Dan is TO haar paard kwijt, houdt ze er niets aan over en heeft ze alsnog een bijrijder nodig? Niet een heel zuivere constructie als ik het zo lees.. (maar ik begrijp het vast niet..)

Het was een grapje zoals dat heet 8-)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:15

@AnnebelleVD, ik zal het aan haar doorgeven :D
Maar haar auto is kapot dus denk niet dat met de fiets van Best naar Bergen op zoom komt :P

@RiandeV, Daar heb je wel gelijk in....
Maar ja je gevoel zet ik niet zomaar uit....
Ik heb ook al zeker wel een advertentie staan voor een bijrijdster hoor, en mijn huidige heeft er ook alle begrip voor.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:18

Kan je niet op de pensionstal waar je paard staat een aantal uur gaan werken voor korting op je stallingsgeld?