Vandaag dus gedaan. Niemand te bekennen op de stal, dus gauw spullen bij elkaar gezocht en aan de gang gegaan. Omdat ik het een wat bizarre ervaring vond moet ik die even met Bokt delen (arme jullie.. }>) misschien dat het iemand van pas komt.
Men neme:
- 1 nietsvermoedende ruin
- 1 rubber handschoen
- 1 flesje schoonmaakspul. Ik gebruikte Betadine Scrub
- enkele schone, niet-pluizende en bij voorkeur wit lapjes
- een tuinslang (liefst met een 'open eind', dus geen koppelstukjes of spuitstukken eraan)
- een emmer handwarm water
En vervolgens...
- verwijdert men alle niet-paardenmensen uit de omgeving.
- de merriehouders ook
- en alle kinderen al helemaal (als je staat te prutsen bij een paard dat het allemaal niet op prijs stelt is het laatste dat je nodig hebt een kinderstemmetje dat je vraag wat je aan het doen ben)
- zet het paard kort vast, bij voorkeur aan twee kanten
- geef het paard eventueel een hooinet (je moet 'm een beetje lijmen

- trekke men de handschoen aan...
En there we go.
Nou ja, there we go... Ik ken zelf geen ruinen die de zaak op commando laten zakken (zou wel handig wezen) dus het is een kwestie van goed natspuiten, beetje betadine spul op je hand, en...err.. naar binnen met die hand.
Tja. Ik zei toch dat het de mindere kant van het ruinen-houden was?
We gaan door. Meneer vind het waarschijnlijk allemaal niet zo heel leuk, typisch een vent, die houd er niet van als je oneerbiedig met z'n 'mannelijkheid' omgaat. Dus houd z'n achtervoeten in het visier. Zo kan je gelijk goed zien of je goed bezig bent of dat je hem pijn doet.
Als je dit al een tijdje niet (of nog nooit) gedaan hebt zal er best een hoop aangekoekte klontjes enzo zitten. Eerst maar even wat water en schoonmaakspul naarbinnen dus, kan het een beetje zachter worden. Dan kan je steeds met een vochtig lapje om je vingers naar binnen gaan en langs de wanden wrijven. Lapje steeds uitspoelen in de emmer water.
Dit duurt aardig lang als het vies is. Ik kreeg er rugpijn van. Had ik maar een groter paard moeten nemen

Als het lapje niet meer zo smerig terugkomt ga je nog een keer alleen met je hand erin, beetje schoonmaakspul op je vingers. Voel rustig tussen je vingers alle huidplooien af, zodat je kan voelen of er nog harde stukjes zitten. Nee? Hoi, bijna klaar. Ik nam een nieuw lapje en haalde dat er nog even goed doorheen, alle wanden, en toen dat schoon bleef verklaarde ik het schoon en ging ik spoelen.
En hoe spoel je een holte die omhoog loopt? Juist, door er doodleuk de slang een klein stukje in te steken. Rowan vond dat minder (koud water, brrr) maar liet het wel toe. Toen ik dat ook genoeg vond heb ik meneer naar de wei gebracht - hij liep aardig te springen. Zou 'ie toch een beetje opgefokt zijn geworden van al dat gefriemel?

Hij ging gelijk lekker liggen rollen, en ik ruimde de zooi op (en smeet de lapjes en de handschoen weg). Hopelijk heb ik zo een geval van ik-heb-jeuk-aan-m'n-schacht-dus-ik-schuur-m'n-staart voorkomen...
Nu ja, dat heb ik beleeft vandaag. Kan iemand me aftroeven met een nog ranziger klusje?