Paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jorinda

Paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 17:46

Hallo allemaal!

Ik zit nou dus al een tijdje heel erg na te denken. Ik heb het gevoel dat ik behoefte heb aan een eigen paard. Niet een penny-wensje, waarbij "een eigen paard" bovenaan mijn Sinterklaas-lijstje staat, maar gewoon een sterk gevoel :+ Er zijn vast wel mensen die snappen wat ik bedoel. Nou is mijn grootste struikelblok ons budget en mijn ziekte. Ik heb een te traag werkende schildklier, waardoor ik dus sneller en vaker moe ben dan een 'normaal' persoon. De laatste tijd heb k niet veel last meer van mijn vermoeidheid. Ik had een verzorgpony (die ik als eigen mocht beschouwen, was alleen genoodzaakt om ermee te stoppen ivm privé omstandigheden van de eigenaren van de pony), ik ging zo goed als alle dagen naar school en ik hield energie over. Toch ben ik bang dat ik een terugval zou hebben, ondanks de medicijnen. Over het budget.. We hebben op zich wel wat te besteden, en het grootste gedeelte zou ik zelf moeten betalen, maar toch zijn we niet degene die 't ruimste zitten qua geld. Op dit moment heb ik dit "verzameld" (aanvullingen en aanpassingen zijn altijd welkom, leren is nooit verkeerd!).

Vaste kosten:
Stallingskosten (180/190,- per maand)
Hoefsmidkosten (± 30,- per 8 weken)
Ontwormingskosten (10,- per 8 weken)
Influenza + tetanus intenting (...,- per 12 maanden)
Tanden controle (± 15,- per 12 maanden)
Verzekering (± 40,- per maand)

Basisenting eenmalig?
Weet iemand toevallig of dit alleen als veulen-zijnde moet, of ook als je een paard koopt? Volgens mij alleen als veulen-zijnde, maar ik weet het niet zeker.

Ene maand: 220/230
Andere maand: 260/270
1 Maand in 't jaar inentingen + tanden kosten erbij.

Instructie heb ik er nog niet tussen staan, dat heb ik nog niet uitgezocht, maar ik ga natuurlijk wel lessen nemen met het paardje!

__

Nou was mijn vraag eigenlijk voor het grootste deel:
Raden jullie het aan of af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:51

Waarom niet? Als je het kan betalen en het nu goed gaat met je ziekte.. Je zou ook nog altijd een bijrijder oid kunnen nemen.
Ontwormen en de tandarts zijn wel wat duurder, vooral als er ook wat moet gebeuren. Zit nu op een rekening te wachten die vast wel over de 150 euro gaat. :')

DeSa

Re: Paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:54

Basisenting is aan te raden wanneer je pony/paard langer als een jaar niet meer is ingeent. Mocht je wedstrijden rijden waarbij de enting gecontroleerd wordt en die klopt niet kun je gelijk weer naar huis.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 17:56

@ Anthea: Ja die prijzen zijn alleen maar gemiddelden van Vereniging Eigen Paard en ervaringen van andere mensen. Dat verschilt natuurlijk per winkel/tandarts/veearts/hoefsmid waar je heen gaat.

@ DeSa: Maar als je een paard koopt wat gewoon regelmatig is ingeënt, hoeft het niet toch?

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:58

Ik zou er ook rekening mee houden dat je paardje misschien hoefijzers moet hebben. En dan ben je wel wat meer als 30 euro kwijt.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 17:59

Zoals ik al zei begrijp ik dat het overal en bij ieder paard verschillend is :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:59

gewoon lekker doen joh.

inenten kost ongeveer 60 euro
en bij mijn tandarts betaal ik 25 euro voor het veilen van het gebit ;)
dat is incl, voorrijdkosten :D

Ook moet ik er bij zeggen dat mijn paard mij rond de 400 euro per maand kost, misschien wel iets meer :o
Dit komt o.a. door de poedertjes, pilletjes, vliegensprays, wortels, snoepjes, luxe stalling.
Dan komt er nog de ostheopaat bij, de lessen en de veeartskosten ;(

als ik jou was zou ik mensen in de omgeving eens vragen wat hun kwijt zijn per maand.
Het scheelt natuurlijk ook erg of je paard gezond is of niet.
Je kunt tijdens de koopkeuring een boel uitsluiten maar zeker niet alles.

Maar buiten dit alles, ik kanhet je zeker aanraden het gewoon te doen.
Als het niet gaat kan je altijd weer over gaan tot verkoop!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:01

Een eigen paard is hartstikke leuk, maar als je twijfelt of het kan, dan zou ik proberen om eerst een paard te leasen. En dan maakt het niet uit of je twijfelt vanwege de finaciën, of vanwege je gezondheid.
Maar geef jezelf een periode, bijvoorbeeld, half jaar, om te proberen of je het lichamelijk redt, en of je iedere maand een honderd of 3 over houdt om aan je paard te besteden.

Succes!!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:01

en ik zou ook wat opzij zetten voor als er een blessure ofz is ( wat hopelijk niet teveel gebeurd, maar zo een spaarpotje is nooit weg gegooid geld)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:10

Jorinda, ik denk dat je de kosten per maand naar boven bij moet stellen, bijvoorbeeld ga je je nieuwe aanwinst verzekeren?
Zo niet, dan moet je een spaarpotje gaan kweken voor eventuele dierenartskosten.

En inderdaad ook nog alle kosten voor spullen en vervanging/onderhoud van die spullen.

Je vraag over de basisenting, als het paard de basisenting in het verleden heeft gehad en erna netjes ieder jaar is geënt, hoef jij geen nieuwe basisenting te geven, maar het gewoon jaarlijks te onderhouden.

Qua je lichamelijk vermogen, dat lijkt me echt je eigen beslissing.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 18:24

@ Texelse: Bedankt voor de tip! Zal dit zeker overwegen.

@ Setteke: Ik zou mijn nieuwe aanwinst dan inderdaad gaan verzekeren.

En ik was inderdaad wel van plan een potje achter te houden, dat doe ik sowieso al. Maandelijks zet ik een deel van mijn geld op mijn spaarrekening.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:32

Heel goed, Jorinda, een paard is niet alleen een verplichting qua zorg en persoonlijke aandacht, maar (helaas ;) ) vooral financieel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:13

Ik redde het niet met dat bedrag hoor, ben ook ijzerloos begonnen en vierkant beslagen geëindigd, goed voor 60 euro per 8 weken.
Verder zeker ook je naft of diesel verrekenen die je dagelijks naar stal rijdt, was bij mij toch ook 50 euro.

Les kom je algauw nog eens op 60 euro per maand.

En reken maar dat je het eerste jaar héél veel spullen gaat kopen!!!

Zadel, hoofdstel, zadeldoeken, eventueel dekens, vliegendekens, rijkleren en gerief, zadelkast, zadelpassen, mss fysio, tandarts (toch ook 70 hier).

Ik zou ervan uitgaan dat je 400 tot 500 euro OVER moet hebben elke maand, NAAST wat je voor jezelf uitgeeft én spaart.

Cheyenne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:17

Als je kijkt hoeveel geld je over hebt in de maand kun je zien of het financieel kan, en als het omgezondheidsredenen niet goed gaat kun je altijd (tijdelijk)een bijrijder nemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:48

Of je moet verzekeren is de vraag. 1e jaar is vaak handig, daarna heb je een vrij redelijke inschatting of je paard een brekebeen is of niet.

Je stallingskosten hangen erg af van je regio en hoeveel je wil qua faciliteiten. Hou bv ook de gemeente in de gaten ivm verhuur stukjes land. Hier is dat 200 euro per jaar nl en er mag meer dan veel plekken van bv boeren (o.a. wel trailer parkeren).

Tandarts komt in mijn ervaring uit tussen de 35 en 50 euro.

Ontwormen hangt ook af van het weidebeheer en de samenstelling van de kudde, blind elke 2 maanden ontwormen is niet verstandig. Lees je goed in over hoe de wormencyclus in elkaar zit, hoe en wat je aan preventie kan/moet doen en weet ook welke werkzame stof in welke tijd van het jaar het meeste nut heeft.

Basisenting = 2x binnen 4-6 weken en daarna elk jaar herhalen. Zolang als dat klopt, dus data in paspoort zijn elke keer dag of meer eerder dan jaar ervoor hoeft die basisenting niet meer.

Kosten heb je gedeeltelijk zelf in de hand, zelfstudie en kritisch zijn over wat echt noodzakelijk is helpt daarbij, evenals het goed dingen als EA en marktplaats in de gaten houden. Leer ook een aantal dingen zelf te doen, als brokkeltjes aan hoefjes bijwerken, losse stiksels vastzetten en sluitingen vervangen. Die basiskennis helpt je ook het verschil te zien tussen een beunhaas en een vakman. En omdat je dingen niet weg hoeft te brengen voor die kleine reparaties die bijna de kosten niet waard zijn heb je ook minder grote reparaties, omdat het niet zover stuk gaat.

Zet verder het bedrag wat je ingeschat hebt gewoon een aantal maanden opzij en kijk of je van de rest goed rond kan komen. Je hebt dan meteen een potje voor nood en noodzakelijke dingen. Bovendien liggen de prijzen gunstiger als het weideseizoen ten einde loopt en de paarden weer meer tijd en geld gaan kosten ivm op stal komen. In de tussentijd kun je dan ook op je gemakje naar een goede pensionstal op zoek.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:00

tamary schreef:
Of je moet verzekeren is de vraag. 1e jaar is vaak handig, daarna heb je een vrij redelijke inschatting of je paard een brekebeen is of niet.

Je stallingskosten hangen erg af van je regio en hoeveel je wil qua faciliteiten. Hou bv ook de gemeente in de gaten ivm verhuur stukjes land. Hier is dat 200 euro per jaar nl en er mag meer dan veel plekken van bv boeren (o.a. wel trailer parkeren).

Tandarts komt in mijn ervaring uit tussen de 35 en 50 euro.

Ontwormen hangt ook af van het weidebeheer en de samenstelling van de kudde, blind elke 2 maanden ontwormen is niet verstandig. Lees je goed in over hoe de wormencyclus in elkaar zit, hoe en wat je aan preventie kan/moet doen en weet ook welke werkzame stof in welke tijd van het jaar het meeste nut heeft.

Basisenting = 2x binnen 4-6 weken en daarna elk jaar herhalen. Zolang als dat klopt, dus data in paspoort zijn elke keer dag of meer eerder dan jaar ervoor hoeft die basisenting niet meer.

Tamary, ik snap niets van je eerste zin. "Het 1e jaar verzekeren is vaak handig". Alsof er na dat eerste jaar niets meer kan gebeuren wat in de papieren kan lopen. Je kan geen inschatting maken over een paard en of het een "brekebeen" is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:20

Jawel, sommige paarden hebben altijd krasjes, wondjes, kreupel, etc. en andere dieren hebben nooit wat. Sommige dieren zijn om wat voor reden dan ook onhandig of gevoelig.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:29

Ok, Tamary, je hebt gelijk dat het ene paard wat vaker wat mankeert als de ander. Maar je kan echt niet voorspellen, dat je paard wat het eerste jaar niets gemankeerd heeft, het volgende jaar niet dood kan gaan aan koliek |( . En dat is maar een voorbeeld.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:29

tamary schreef:
Jawel, sommige paarden hebben altijd krasjes, wondjes, kreupel, etc. en andere dieren hebben nooit wat. Sommige dieren zijn om wat voor reden dan ook onhandig of gevoelig.

maarja dan nog, kan hij in het 2de jaar een zware koliekoperatie nodig hebben. Kan hij nog zo voorzichtig paard zijn. Of een in de draad belanden ofz sommige dingen heb je niet in de hand en dan kan je beter verzekerd blijven

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 12:26

Als ik 'm zou verzekeren, zou k 't inderdaad niet maar voor 1 jaartje doen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:29

Jorinda__ schreef:
@ Anthea: Ja die prijzen zijn alleen maar gemiddelden van Vereniging Eigen Paard en ervaringen van andere mensen. Dat verschilt natuurlijk per winkel/tandarts/veearts/hoefsmid waar je heen gaat.

@ DeSa: Maar als je een paard koopt wat gewoon regelmatig is ingeënt, hoeft het niet toch?

Die prijzen die je in je openings post hebt staan daar kan ik nog geen half paard van houden en ik woon niet eens in een super dure regio.
Maar als je dat ruimschoots kan betalen waarom niet.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:29

poes schreef:
Ik redde het niet met dat bedrag hoor, ben ook ijzerloos begonnen en vierkant beslagen geëindigd, goed voor 60 euro per 8 weken.

Dat is ook al erg weinig, voor rondom beslag betaal je hier zo rond de 90 euro.
Gewoon normaal beslag...
en idd, elke 6 weken bij mijn paard...

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:30

en een tandarts voor 25 ero.....
Ook nog nooit gebeurd...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:37

vind de tandarts kosten van 15 euro wel erg weinig.. hhihi dan mag je mij dat adresje wel doen. Ik ben toch wel snel 120-130 voor een 1e behandeling kwijt, daarna toch al wel snel *denkt even diep na want het is al bijna een jaar terug* 70-80 euro ex voorrijdkosten.

verders, kocht ik eerder mijn eigen voer in omdat ie het voer niet at wat ze gaven in het pension. Bovendien gaven ze te weinig hooi (wat vaak gebeurt), waardoor ik nog eens hooi bijkocht.

Daarnaast heb je nog harnachement. En jaarlijks zadelcontrole van pak hem beet 25 euro-.... afhankelijk wat er moet gebeuren. Opvullen ter plaatse kost alleen al wel snel 50 euro, laat staan wanneer het mee moet.

En DA kosten. Oei die lopen snel op hoor. Heb laatst 2 paarden een bloedonderzoekje en 2x 2 entingen. Nou dat was in totaal toch wel 290 euro incl 2x voorrijdkosten.

wat dacht je Wedstrijdkosten? Kleding? les? Reiskosten huis-stal en stal-les en stal-wedstrijden? En alle extraatjes.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 12:47

Die kosten waren gemiddelden van de site Vereniging Eigen Paard, ik heb dit dus zelf nog niet uitgezocht hier in de buurt en het is excl. voorrijdkosten ;) En inderdaad, het lijstje is nog niet compleet, dat geef ik ook aan in 't topic zelf, dat ik graag aanvullingen van jullie hoor.