Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:21

Ten eerste weet ik niet of het hier goed staat, maar anders hoor ik het wel ;)

Ik zit met een probleem. Ik weet niet of het verstandig is om mijn paard al in te rijden.
Ik weet dat hier al veel topics over zijn, die ik ook al heb doorgelezen, maar ik kom er niet uit.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb 2 weken geleden een 3 jarige Andalusier (niet een echte) gekocht.
Het was een hengst (inmiddels ruin) van 1.53 groot.

Toen hij bij me is gekomen ben ik eerst rustig aan met hem bezig gegaan met poetsen, aan de hand lopen, longeren enz. Dit pakte hij al snel goed op. Longeersingeltje om gedaan, ging super. Hoofdstel reageerde hij ook al goed op. Toen ik gister het zadel op lag reageerde hij weer helemaal niet. Ook met longeren, hij heeft geen stap verkeerd gezet. Toen erover gaan hangen en er zelfs op gezeten. Hij stond er heerlijk ontspannen bij.

Maar nou wil ik dus wel graag verder gaan met beleren, maar ik weet niet of dit wel goed is.
Hij is nog maar 3 jaar, en nog wel iets overbouwd.
Zou ik al rustig aan met rijden kunnen beginnen of niet? Ik twijfel heel erg, ook omdat hij het allemaal zo goed op pakt.

Hier nog een foto van hem, om het beter te zien. (ik ben trouwens 1.60, normaal postuur.):

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elles op 28-06-10 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

deflin

Re: Ik kom er niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:23

wat een lekkerding zeg !!!
Maar je kan gerust rustig aan beginnen hoor.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:28

Lekker mee beginnen zou ik zeggen.
Goed doorrijden en dan desnoods als je denkt dat ie het zwaar heeft aan het einde van het weideseizoen nog even lekker in de wei zetten.

Leuke kleur overigens, ik heb zo'n pony van 1.20. Je valt er erg mee op.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:36

Weet je zeker dat er nog nooit iets met je paard gedaan is? (Dit omdat hij zo rustig reageert.)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:37

VeerenAshley schreef:
Weet je zeker dat er nog nooit iets met je paard gedaan is? (Dit omdat hij zo rustig reageert.)

Hier twijfel ik zelf inderdaad ook aan. Ze zeggen van niet, maar dat weet je nooit zeker.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:39

VeerenAshley schreef:

het kan natuurlijk nog komen he... ;) ze zeggen toch altijd: de paarden die met inrijden gek waren, zijn later lief, en de paarden die met inrijden lief zijn, zijn later 'rotzakken'

tenminste.. heb ik wel eens gehoord :p

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:39

Geen rijTECHNISCH probleem. Verplaatst naar PP.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:42

ik denk dat je wel kunt gaan rijden. niet heel intensief, maar zo te zien is hij er wel aan toe.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:44

misschien is er mogelijkheid om hem nu in te rijden en eens de basis er in zit hem terug op weide te zetten om aan te sterken en dit voor bv. de winterperiode (indien je hiervoor natuurlijk mogelijkheid hebt ivm weide). Op de manege waar ik werk worden de veulens op 3 jaar ook licht ingereden, tot wanneer ze los in de piste kunnen stappen, draven en galoperen, en nadien gaan ze terug voor jaar de wei op. Als ze terug komen op hun 4 jaar wordt dit terug opgepakt en dit gaat meestal zonder problemen en toch zijn ze onder tussen al heel wat sterker (hier is het natuurlijk de bedoeling dat ze als manegepaard gaan dienen wat natuurlijk zwaardere belasting is dan 3 keer per week bv. 20 min. rijden)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:45

KimENlinda schreef:
VeerenAshley schreef:

Hier twijfel ik zelf inderdaad ook aan. Ze zeggen van niet, maar dat weet je nooit zeker.

Tja, lastig! Nu ben ik sowieso totaal niet voor het inrijden op drie-jarige leeftijd, maar met eentje die misschien al het e.e.a. geleerd heeft, zou ik helemaal voorzichtig doen.
Zoals je trouwens zegt: hij is overbouwd, en verder gewoon vrij week in zijn rug. Misschien dat je eerst aan het sterker maken van zijn rug (en ook aan zijn algemene bespiering) kunt werken (zonder ruitergewicht)?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:48

Lekker 24/7 op de wei gooien en in september oppakken en mee gaan beginnen!

Hij oogt nu nog wat schraal en heeft een weke rug/lendenen...dus eerst wat voller laten worden zou ik zeggen ;)

weet je zeker dat hij 3 is? zijn schoft is nl al aardig uitgegroeid....
Hoogste punt kont is gelijk aan zijn schoft, dat overbouwde lijkt door zijn weke rug/lendenen?
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 28-06-10 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:49

Wat een gaaf paard :~
Ik zou hem inrijden en dan een tijd op de weide zetten.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:50

Hij is wel nog echt overbouwd, gelukkig dat je dat zelf ook beseft, dat is namelijk (en ik vind dat iedereen hier daar wel heeeeeeel makkelijk over doet!) niet iets wat nou erg handig is met inrijden. Als je hem nu al inrijdt leert hij hoe het is om te lopen met een overbouwde achterhand, ik zou eerlijk gezegd aanraden om pas verder te gaan als dit een beetje bijgetrokken is zodat hij direct in de goede houding met een goed zittend lijf aan het werk kan gaan! (edit: beetje lastig om te verwoorden via internet maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :Y) )
Daar komt bij dat het nu ook wel erg warm is, hij zal nog weinig conditie hebben (onder het zadel in ieder geval) en met die warmte zal het hem allemaal dubbel zo zwaar worden...

Als je nou toch besluit om hem in te rijden zou ik het toch echt alleen bij de basis houden, zoals Misteryke al zegt.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 28-06-10 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:53

Ik vind hem zelf nog een beetje puppy achtig ogen... Ik zou hem nog even de zomer geven en kijken hoe hij er dan bij staat. En ondertussen gewoon lekker aan de slag gaan met wat grondwerk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:57

niet doen... ik zie echt nog wel een jonkie in dit paard en zou het nog even afwachten.. eerst nog wat werk vanaf de grond doen op de rug sterker te maken..

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:57

vind dat hij nog week in de rug is. Ik zou niet te vroeg beginnen te rijden met de overbouwde achterhand en een nogal lange weke rug. Geef hem rustig de tijd dan heb je later een beter paard in je handen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:59

Citaat:
Tja, lastig! Nu ben ik sowieso totaal niet voor het inrijden op drie-jarige leeftijd, maar met eentje die misschien al het e.e.a. geleerd heeft, zou ik helemaal voorzichtig doen.
Zoals je trouwens zegt: hij is overbouwd, en verder gewoon vrij week in zijn rug. Misschien dat je eerst aan het sterker maken van zijn rug (en ook aan zijn algemene bespiering) kunt werken (zonder ruitergewicht)?

Hiermee bedoel je ook bijv. longeren met pasoa?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:00

Misteryke schreef:
misschien is er mogelijkheid om hem nu in te rijden en eens de basis er in zit hem terug op weide te zetten om aan te sterken en dit voor bv. de winterperiode (indien je hiervoor natuurlijk mogelijkheid hebt ivm weide). Op de manege waar ik werk worden de veulens op 3 jaar ook licht ingereden, tot wanneer ze los in de piste kunnen stappen, draven en galoperen, en nadien gaan ze terug voor jaar de wei op. Als ze terug komen op hun 4 jaar wordt dit terug opgepakt en dit gaat meestal zonder problemen en toch zijn ze onder tussen al heel wat sterker (hier is het natuurlijk de bedoeling dat ze als manegepaard gaan dienen wat natuurlijk zwaardere belasting is dan 3 keer per week bv. 20 min. rijden)

Dit is bij ons op stal niet mogelijk. In de winter komen de paarden op stal.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:02

gewoon lekker rustig aan doorrijden! niet overvragen, niet vaker als 3 x in de week en niet langer als 30 minuten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:03

Ik zou hem nog zeker een jaar laten staan. Ik vind dat geen enkel paard van 3 jaar al (in)gereden zou moeten worden. Zelfs als ze volgroeid ogen (wat bij dit paard niet eens het geval is) zijn ze dat niet. Ook uitkijken met longeren, dat is ook erg belastend. Ik zou rustig wat grondwerk doen en wandelen etc. en volgend jaar nog eens beoordelen of je al rustig aan het werk kan gaan. :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:05

listiglistje schreef:

Hij oogt nu nog wat schraal en heeft een weke rug/lendenen...dus eerst wat voller laten worden zou ik zeggen ;)

Hoogste punt kont is gelijk aan zijn schoft, dat overbouwde lijkt door zijn weke rug/lendenen?

Hier ben ik het niet mee eens.
Hij is toch wel echt overbouwd. Het is misschien wat moeilijker te zien op de foto's.
Ik weet zeker dat het niet komt door zijn rug of lendenen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:12

KimENlinda schreef:
listiglistje schreef:

Hier ben ik het niet mee eens.
Hij is toch wel echt overbouwd. Het is misschien wat moeilijker te zien op de foto's.
Ik weet zeker dat het niet komt door zijn rug of lendenen.

Afbeelding

Kaarsrechte lijn hoogste punt schoft= gelijk aan ;)
Misschien een correcte standfoto plaatsen?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:13

RedPassion schreef:
Ik zou hem nog zeker een jaar laten staan. Ik vind dat geen enkel paard van 3 jaar al (in)gereden zou moeten worden. Zelfs als ze volgroeid ogen (wat bij dit paard niet eens het geval is) zijn ze dat niet. Ook uitkijken met longeren, dat is ook erg belastend. Ik zou rustig wat grondwerk doen en wandelen etc. en volgend jaar nog eens beoordelen of je al rustig aan het werk kan gaan. :)

Dat je een paard niet als 3 jarige moet inrijden is eigen mening, dit verschilt heel erg.
Ik dacht er zelf wel aan om toch met longeren met pasoa te beginnen om zijn rug en bespiering wat beter te kijken. En gewoon kijken hoe dat gaat.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:14

Citaat:
Afbeelding

Kaarsrechte lijn hoogste punt schoft= gelijk aan ;)
Misschien een correcte standfoto plaatsen?

Ik denk dat dat niet nodig is. Ik geef zelf al aan dat hij overbouwd is.
En de andere mensen die gereageerd hebben in dit topic bevestigen het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:18

KimENlinda schreef:
RedPassion schreef:

Dat je een paard niet als 3 jarige moet inrijden is eigen mening, dit verschilt heel erg.
Ik dacht er zelf wel aan om toch met longeren met pasoa te beginnen om zijn rug en bespiering wat beter te kijken. En gewoon kijken hoe dat gaat.

Klopt, maar die mening is gebaseerd op het feit dat een paard op 3-jarige leeftijd nog volop in de groei is. ;) Op 4-jarige leeftijd ook nog, maar dan is een en ander toch al verder ontwikkeld. Ik begrijp die haast gewoon nooit zo. Een paard kan minstens 20 jaar mee, als je er voorzichtig mee bent heb je er toch veel langer plezier van? :)