Na enig gezoek kwam Loeky op stal aan en maakte kennis met Banjer. Ik had haar de vragenlijst die ik voor Banjer had al laten lezen, zodat ze wat makkelijker kon beginnen. Ik heb bewust zo goed als alles verzwegen voor Loeky, want ik wou zien of ze echt wist waar ze het over had... en ik kan je vertellen... ze sloeg de spijker meerdere malen op de kop.
Ik zal een aantal vragen hier opschrijven:
Op de vraag wat Banjer van mij vindt, antwoordde ze:
"Ze vind je een schat, een topper, maar ze voelt dat je afhankelijk bent van haar en dat vindt ze eng... ze maakt zich zorgen om je."
Dit klopt... Mijn privé-situatie is verre van prettig en ideaal, en Banjer is één van de weinige lichtpuntjes voor mij. Waarheid nummer 1.
Waarom vindt Banjer het rijden niet leuk?
"Ze vindt het zadel niet lekker zitten. Ze vindt het teveel poespas... "
Ook dat klopt.... Banjer's westernzadel past niet meer... ik rijd al weken zonder zadel (en zonder hoofdstel...

Hoe oud was Banjer toen er voor het eerst iemand op haar rug zat, of toen het rijden begon?
"Toen Banjer nog veulentje was, dus echt nog heel klein, hebben ze geprobeerd stiekem op haar te rijden en dat is haar niet bevallen. Dit is achter de rug van de fokker/toenmalige eigenaar gebeurd, die weet het zelf niet".
Ik kan dit uiteraard niet na-trekken, maar ik geloof het wel. Eerder had ik al verhalen gehoord, dat ze op een veel te jonge leeftijd begonnen zijn met rijden... alleen wist ik niet op welke leeftijd.
Is Banjer vroeger geslagen?
Hierop blokkeerde Banjer... ze wou er niet over praten. "Dat houdt waarschijnlijk in, dat het wel is gebeurd" zei Loeky... het komt vaker voor dat dieren minder leuke ervaringen proberen te verdringen en het er niet meer over willen hebben....
Het zou in ieder geval wel haar reactie t.o.v de zweep (en sporen) verklaren... en ik kan nu beter begrijpen waarom ze enigszins kopschuw is (op die vraag antwoordde Banjer "Ik wil mijn hoofd in vrijheid kunnen bewegen")
Dit is slechts een beknopt verslag... er zijn nog meer dingen besproken... maar die hou ik graag voor me.....