crossen, racen, crossen. Waar zijn jullie mee bezig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessy80

crossen, racen, crossen. Waar zijn jullie mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:38

Ik weet niet of dit topic hier goed staat, maar er is iets waar ik me verschrikkelijk aan irriteer.

Ik rij regelmatig in het bos. En heel vaak zijn daar dan van die meisjes die dan met hun verzorg Shetlander of pony(ik neem aan dat je dit niet met je eigen pony doet) alleen maar aan het crossen zijn. Die arme pony's zijn vaak helemaal buiten adem, en helemaal bezweet. Laatst kwam ik lang het weiland waar 1 van die shetjes dan stond en die stond daar helemaal uitgeput, kwam niet meer vooruit. Het viel me vooral op de laatste weken toen het mooi weer was. Als het dan zo warm is, doe dan toch een beetje rustig aan. Ik spreek ze ook altijd hierop aan, maar al ik de hoek om ben gaan ze gewoon weer verder.

Ik ben zelf ook kind geweest, maar normaal met zo'n diertje om gaan deed ik wel. Wat doen die kinderen toch tegenwoordig? En waarom? Wat is er nou leuk aan om die beesjes helemaal kapot te rijden?
Zelf zoek ik nog een verzorgster/bijrijdster, en dan vragen ze zich af waarom het iemand boven de 18 moet zijn. Nou precies hierom!
Ik hoop dat er meisjes zijn die dit lezen en dat ze hierdoor dan een beetje leren nadenken, dat je zo niet met een pony om gaat.
Wat vinden andere hiervan?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: crossen, racen, crossen. Waar zijn jullie mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:20

Ik snap helemaal wat je bedoeld. :j
Hier, ofja, in de bossen hier zie je het ook vaak. Inderdaad laat ik mijn paard af en toe ook een keer helemaal gaan in de bossen, maar dat is 1x (soms 2x als het kleine stukjes zijn) en aan het einde van het pad is het stappen en meer ook niet meer. Ik vind het leuk, maar mijn paard nog veel leuker.

Ik snap echt niet dat die kinderen (ook volwassenen doen het gewoon) de pony's (paarden) helemaal dood moe rijden door alleen maar te crossen. Ik snap best dat het leuk is om een keer hard te gaan, maar 1x is dan toch ook wel genoeg. Vroeger ging ik ook wel eens crossen in het bos, maar zorgde er altijd voor dat de pony al lekker los was voordat ze een keer hard mocht en daarna was het ook nog rustig een half uur stappen.

Verder denk ik dat die kinderen dat gerust met een eigen paard/pony doen en niet alleen met een verzorg paard of pony.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:45

Ik ga regelmatig op buitenrit.
Met mijn vos ga ik echter niet 'alleen maar' op buitenrit, die gaat mee om een reden. Conditietraining/galoptraining voor de SGW's. Ik rijd dan niet overdreven hard, gewoon in een lekker stevig galopje, onder controle. Hij zweet vlug, maar is niet doodmoe.

Nu is dit wel wat anders dan gewoon dom rondcrossen, maar voor een buitenstaander kan het er een beetje 'dierenbeulerig' uitzien, omdat zijn hals dan vrij snel helemaal nat is. Ik stap hem echt wel helemaal uit en spoel hem daarna lekker af, ik weet ook echt wel waar ik mee bezig ben. Meet vantevoor alle afstanden die ik ga rijden uit (weliswaar via de kaarten&internet), en reken dan uit in welke tijd (crosstempo) ik die afstand moet halen, en ga het dan rijden met mijn crosshorloge erbij. Ik train er echt bewust op.

Nou geloof ik niet dat de kinderen waar jij het over hebt het ook op die manier doen, dat die gewoon echt voor de fun hun pony helemaal afjakkeren. Dat vind ik echt not done.

Ik zie hier trouwens bijna nooit kinderen in het bos, omdat het vanaf elke pensionstal (op de onze na) best een stukkie tuffen is.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:48

Ik snap ook wat je bedoeld, maar bij ons is het op de manege in de bak.
Die meisjes gaan achter de rug om van de instructrice de hele tijd aangalopperen.

Toevallig bij die meisjes zijn ook alle pony's "wild" en krijg je ze niet uit de galop. Knap, want juist die pony's luisteren altijd geweldig.

Denk dat ze toch nog niet snappen dat het echt een levend dier is..

moonemoon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:50

ik ben dan wel 14 en ik maak ook gewoon buiten ritten en doe dresuur en de rest:P maar dat zal ik nooit doen:O dat vind ik echt banketstaaf voor mijn paard:S

en als die kinds dat voor de fun doen dan is he echt niet normaal:S en dan gewoon verder gaan als jij er nog eens iets over zegt:S wtf

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:58

Ik heb van mijn 12 jaar een eigen pony gehad, maar mocht ook nooit zonder begeleiding het bos in. Pas toen we 15 waren mocht ik samen met mijn zus een stukje alleen gaan rijden en zelfs dan was mijn moeder vaak mee, om op een bepaald punt ons op te wachten. Het is toch ook helemaal niet verantwoord? Wat als er iets gebeurd?

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:23

je hebt wel gelijk, maar je moet wel bedenken dat ZEKER NIET! alle meisjes zo zijn.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:42

Quir schreef:
Ik snap best dat het leuk is om een keer hard te gaan, maar 1x is dan toch ook wel genoeg.

Wil je dat een keer aan mijn merrie komen uitleggen? :D
Gisteravond even een rondje gedaan waar zij haar lolletje kon hebben: na het warmstappen eerst een flink stuk stevig draftempo, dan een stuk galop, dan een stuk rengalop, dan weer terug naar forse draf omdat we de bochten echt niet halen in rengalop, stuk stappen, nog een stuk rengalop, aansluitend gewone galop en dan toch echt terug naar draf en "stap" omdat het donker begon te worden.....
En voordat je nu gaat denken dat een paard hiermee kapotgereden wordt : ze is 23 en we doen dit toch wel met enige regelmaat om haar tevreden te houden. ;)
Met het andere paard moet ik dit zeker niet willen doen, die zou alleen al van schrik dood neervallen :(:)
Het hangt dus ook wel van het paard af wat je kunt doen. Neemt niet weg dat meiden die met shetjes crossen meestal niet zo goed nadenken over waar ze mee bezig zijn.

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:46

Ik merk het de laatste tijd ook. Van die kinderen die dan de hele winter hun
'verzorgpaard' laten staan, en dan wordt het mooi weer en crossen ze er
de hele dag mee rond, arme pony's. Terecht ook dat je ze erop aanspreekt.
Al zijn er natuurlijk ook uitzonderingen, er zijn best wat meisjes die wel
verantwoordelijkheidsgevoel hebben en niet alleen aan zichzelf denken.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:29

RT-D ->> PP

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:32

Hier kom ik het gelukkig niet vaak tegen..
maar zweten betekent niet dat je je paard over de zeik rijd. Het is gewoon een manier om warmte kwijt te raken.. en de een zweet sneller als de ander. net als bij mensen dus daar kan je niet op oordelen.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 19:19

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, en zijn niet al die meisjes zo. En ik heb het ook niet over mensen die gewoon een rengalopje met hun paard doen, dat doe ik zelf ook wel eens. Maar ik heb het echt over die meisjes die niet weten waar ze mee bezig zijn, en maar door blijven gaan. En natuurlijk kan een paard zweten, maar ik vind dat je een paard niet moet uitputten, wat zij dus doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:10

wij gingen vroeger ook regelmatig op buitenrit, deden 1 of 2 flinke sprintjes met de pony's, dat wisten ze ook precies en vonden ze machtig mooi.
Gevolg was wel dat zodra we het pad verlieten en we de route richting de bossen namen de paarden al drijfnat waren van het zweet, gewoon omdat ze zo opgewonden waren. Schuim stond al tussen de billen en dan hadden we alleen maar gestapt...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:20

Ach...ik heb zo'n buurmeisje.... pony staat op een klein kl*testukje blubber, is te mager, ziet de smid te weinig en is altijd gevoelig op de voeten vanwege eerdere bevangenheid.
Laat het dier óf dágen staan en stapt er dan op en racet ermee over straat óf ze gaan opeens úren het bos in...
Staat dat arme dier zeiknat, dampend en hijgend in zijn paddockje....

Ze mogen niet meer bij ons op de wei, ik moest altijd alles checken, uitleggen en waarschuwen, er werd niks mee gedaan.
OPdonderen dan !!!! zo'n dier wil ik niet op mijn terein..ik maak me er druk om en hen interessert het geen moer.jammer voor de pony...

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:18

Pfffff breek me de bek niet open!!!!
Hier in de buurt kan je van die pony'tjes huren, als het heel erg warm is, zit ik de hele dat met mn paardjes in het bos, lekker in het gras. Die *piep* koters, huren de hele dag zo'n pony en zijn de hele dag aan het rijden (lees crossen) gras, ruiterpaden, asvalt, beton het kan blijkbaar allemaal!!!

vreselijk, ik reed vroeger ook een paar uur in het bos op mn pony, maar dan was het vaak veel stappen, af en toe een sprintje trekken, en tussen door heerlijk een paar uurtjes in het gras liggen met een patatje er bij :D heerlijk!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:32

en als het paardje een flinke bok geeft omdat die niet meer verder kan en wil, krijgt het paard alle schuld op zich en is het een klote bok!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:34

qt_shetties schreef:
Pfffff breek me de bek niet open!!!!
Hier in de buurt kan je van die pony'tjes huren, als het heel erg warm is, zit ik de hele dat met mn paardjes in het bos, lekker in het gras. Die *piep* koters, huren de hele dag zo'n pony en zijn de hele dag aan het rijden (lees crossen) gras, ruiterpaden, asvalt, beton het kan blijkbaar allemaal!!!

vreselijk, ik reed vroeger ook een paar uur in het bos op mn pony, maar dan was het vaak veel stappen, af en toe een sprintje trekken, en tussen door heerlijk een paar uurtjes in het gras liggen met een patatje er bij :D heerlijk!

Patatjes voor jouw ;) Heerlijk ja, zo goed ik het ook, maar dan vaak met een ijsje!! :D
Ik snap niet dat de eigenaar van zulke diertjes dan ook niet zijn verantwoording neemt, of desnoods ouders, maar ja hier ontbreekt natuurlijk ook vaak het gewone gezonde verstand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:36

Ik snap wat je bedoelt erg vervelend dat soort kids, Ik vind het alleen niet de schuld van de kinderen maar de eigenare die het toe laten.

Echter rijd ik in het bos ook veel in galop en draf. Stappen doe ik bijna niet. Kan mijn paard makkelijk aan :) Hij loopt met plezier 50-60 km. Dus een uurtje crossen moet ook wel lukken.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:13

Op Prikbord (het Marktplaats van Zeelandnet) heb ik ook al een paar keer advertenties langs zien komen waarin meiden van 14 op zoek waren naar pony's waar ze alleen maar een keertje mee konden crossen. Ze hoefden verder niet te rijden of te verzorgen, ze wilde alleen 1 keer weten hoe het is om heel hard te crossen. En dan het liefst zonder begeleiding. Tja...

Anoniem schreef:
Ik snap wat je bedoelt erg vervelend dat soort kids, Ik vind het alleen niet de schuld van de kinderen maar de eigenare die het toe laten.

Zit wat in, maar ik vraag me af of de eigenaren wel altijd doorhebben dat dit gebeurd. In mijn omgeving zag ik vaak genoeg wat er achter de rug van de eigenaar om allemaal met paarden werd uitgespookt, en helaas hoort lekker veel crossen daar ook bij..

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:30

Bij jonge kinderen vraag ik me altijd af of ze wel echt doorhebben wat ze aan het doen zijn, als ze een pony zo bekaf maken. Misschien denken die meiden gewoon dat een pony dat makkelijk kan. Natuurlijk ook een taak voor de eigenaar om goed uit te leggen wat wel/niet kan en mag.

Zo kregen wij op een vakantie in Ierland een geheel boekwerk aan regels betreffende de paarden mee. De meeste regels waren niet meer dan logisch (altijd in- en uitstappen, goed poetsen vooral waar zadel zit enz) maar blijkbaar was het echt nodig om dat erbij te doen, aangezien niet alle toeristen uit zichzelf zo met de paarden om gingen. Ook daar hebben we trouwens heus wel gecrossed. Al was het maar dat die paarden zelf al wisten waar ze konden gaan en dat het liefst ook gewoon deden. Wie zijn wij om ze dan tegen te houden he? ;)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:29

Ik ken ook zo'n meisje.. Ik was laatst met haar gaan rijden en ze wilde alleen maar racen (ook nog op nat gras met natte bladeren!). Meisje gaat sowieso niet leuk met de pony om. Ze rijdt ook heel vaak met een vriendin van haar en die moet dan ook mee racen, terwijl zij dat liever niet heeft. Het meisje stapt ook vanuit de wei meteen op de pony om vervolgens meteen in galop te gaan en te springen. Pony kletsnat en buiten adem. Wordt daarbij ook nog is keihard in de mond getrokken en geslagen met de zweep terwijl dat helemaal niet nodig is.. Heb haar er al op aangesproken, maar ze luistert niet :(

Ik rij ook regelmatig om een meer met mijn verzorgpony en kwam laatst 3 meisjes op Shetlanders tegen (waarvan er eentje trouwens veelste groot was!) en die gingen ook alleen maar racen en crossen.. Soms ook nog lekker in galop over de harde grond, zodat ze niet hoefden te remmen om naar het volgende stuk gras te gaan. Werd er trouwens toen nog op aangesproken dat ik te langzaam reed en door moest rijden omdat zij zo nodig moesten galloperen.

Natuurlijk is het soms lekker om een stukje te crossen (op het strand bijvoorbeeld, heerlijk!), maar je kan ook overdrijven!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:31

die heb je bij ons ook hoor en nog asociaal ook, ze komen bij ons van een boerderij tegenover onze stal!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:13

Ik rij niet meer zoveel, maar toen ik laatst buitenreed viel het mij ook al op.

We werden een keer gepasseerd door 2 meiden op C-pony's, ze naderden ons op 100 meter in volle galop, 10 meter voor ons ging ze draven en zo'n 2 meter voor ons galoppeerden ze weer aan.
Scheelt dat wij echt extreem brave paarden onder onze kont hebben, maar blij waren we niet. :+

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:21

ik zie het ook regelmatig dat ze als een gek te keer gaan...(wat ik wel moet zeggen is dat de maatste shets snel gaan zweten)

maar ik hoop gewoon dat ze een keer flink op hun bek gaan....willen ze niet luisteren.dan maar op de harde manier/..(zou ik normaal niet doen maar het gaat nog wel om het welzijn van een paard)

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:26

Ik ga altijd in groep of met enkele op buitenrit en we spreken ook af wanneer we een stukje crossen want we willen ook nog een beetje ontspannen van de rit & ik ga altijd mee op een crosskanon van een pony dus ik moet haar ook wel rustig krijgen/houden tot het moment daar is waar ze op wacht ; eens crossen _O-
Zelf vind ik het wel fijn om je paard eens lekker de benen te laten strekken maar ikzelf ben ook geen voorstander van 'crossen maar' :)
En op de terugweg racen we soms eens in de velden naast de stal zelf maar voor de rest zijn we geen crossers :P

Pony heeft ook wel een beetje die ingesteldheid van 'goed vooruit' te gaan omdat haar vorige eigenaars niet anders deden ermee, beestje heeft ook afgezien tijdens barrages :=