In de omgang is hij nog altijd verschrikkelijk lief.
Onder het zadel is hij de afgelopen 2 a 3 weken echt een draak. Niks is goed, binnen 2 tellen boos. Reageerd amper op been, wil niet buigen, vastpakken, bokken, zijwaarts, achterwaarts soms omhoog. Ik controleer z'n gestel dagelijks. Z'n rug is goed en de rest voor zover ik kan voelen ook. Ik heb pasgeleden z'n gebit laten nakijken of hij last had van de haakjes op z'n kiezen. Dit was niet het geval. Kortom, een zoveelste pubertijd. Grrr....
Nu heeft hij een nieuw leuk truukje. De laatste tijd wil hij nog wel eens een spel er van maken om uit de wei gehaald te worden. Bij mij gaat het redelijk goed, vaak komt hij heel makkelijk mee. Hooguit 1 a 2 pogingen en hij gaat mee. Bij anderen echter is hij blijkbaar niet onder de indruk en wil hij nog wel eens flink weigeren om mee te gaan. Wat al eens geresulteerd heeft om gewoon de wei uitgejaagd te zijn, waarna hij normaal te pakken was.
Nu kom ik net thuis van de clinic van Tyrza bij Sjuimpje. Word ik gebeld door m'n bijrijdster Patricia. Hij was niet te pakken. Alles geprobeerd, lukt niet. Hij heeft zelfs uitgehaald!!!

Toen heb ik hem naar voren gejaagd om hem uit de wei te krijgen. Patricia en d'r zusje hielden het hek open zodat hij tussen de verschillende weides terecht kwam. Patricia probeerde hem te pakken, maar hij werd weer pissed en trachtte z'n kont weer om te draaien. Toen rende hij de andere kant weer op en liep dwars langs Patricia's zusje naar achteren. Ik er weer achter aan. Hij begon heel groot te doen, staart omhoog, kop er op en heet. Toen ik bij hem kwam racete hij de andere kant weer op, waar we hem uiteindelijk insloten om hem te pakken. Een emmer voer deed geen wonderen

Een andere stalgenoot deed een poging en ook naar haar probeerde hij om te draaien, zelfs met halstertouw om z'n nek geworpen. Uiteindelijk ben ik bij het voorste hek gaan staan en riep hem bij me. Toen ging ik z'n neus kriebelen. Hij bleef gelukkig staan en eindelijk kregen we het halster om en gelijk was alles goed

Normaal gesproken zou ik echt zoiets gehad hebben van laat hem dan maar schrikken en een nacht helemaal alleen op het land staan. Maar ja, morgenochtend moet hij toch echt mee naar D-day.
Voortaan blijft z'n halster in het land om. Dan valt het nog mee *hoop ik*. Maar ik snap er niks van. Ineens dat dominantie-gedrag. Hij is ook nergens van onder de indruk

Ik wil gewoon dat hij het land op kan. Hij kan er door iedereen ingezet worden, maar er uithalen word zo toch heel verrot. Binnenkort werk ik weer, dus dan kan ik hem er aan het eind van de middag niet zelf uit komen halen. Ik wil gewoon dat hij normaal doet. Ik haat dit gedrag. Ik word zo boos op hem zo. Ik baal er echt gigantisch van.
Dat dominantie-gedrag mag hij toch echt eens even heel snel afleren, maar nu nog bedenken hoe dit het beste aan te pakken. Met rijden heeft een 'rotschop' verkopen geen zin, dan word hij alleen nog maar bozer en dringt er helemaal niks meer tot hem door.
Buiten is hij tot nu toe braaf, maar met dressuur???

Moest het even kwijt... *zucht*