Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maradhja

Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 07:37

Hallo,

Ik hoop dat dit hier goed staat.
Maar het afgelopen jaar, ben ik op zoek geweest naar een goed en leuk paard.
Niet een die direct in de schijn werpers stond, maar wel eentje die leuk was en me aansprak.

Nu valt het me op, dat mensen belachelijke prijzen vragen voor zijn/haar paard.
Nu vraag ik me af of menig nederlander nu echt werkelijk denkt over een topper te bezitten,
of willen ze tegenwoordig het geld wat ze erin hebben gestopt (voer/hoefsmid e.d.) werkelijk via
het paard zijn prijs terug verdienen? (dat was tenminste wat er werkelijk tegen mij werd verteld)
Wat me ook opvalt is dat boven in het land, de paarden vaak qua prijs nog mee vallen,,... zouden deze mensen dan verstand
hebben, waardoor zit er dit verschil in de paarden markt.
Ik kan me iniedergeval goed voorstellen dat niet iedereen 10.000 euro voor een 12jarig L-dressuur paard ophoest???
En dit 12 jarig paard zou dan ook ambities hebben? en een bewegings wonder zijn..? wat heeft het paard dan de afgelopen 12 jaar gedaan?
Ik kom echt hele rare advertenties tegen.
(kan begrijpen dat niet iedereen de gelegenheid heeft om op wedstrijd te gaan... maar wanneer je toch over zo'n topper beschikt zou je dan niet (wanneer mogelijk) het paard zelf starten zodat je over enkele jaren... de grand prix uitloopt?)

Bij mij roept dit veel vraagtekens op, ik ben erg benieuwd hoe dat bij andere zit!
Dus ik hoop dat iemand hier het verlossende antwoord heeft!

Anoniem

Re: Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:40

Haha nee sorry van mij geen verlossend antwoord, ik kom meteen achter je staan. Echt niet normaal wat er gevraagd wordt, elke boeren knol is tegenwoordig een prospect en een sportpony.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 07:42

Juist jaa..
En dan het feit met de lagere. normale, en hogere prijsklasses...
Bekijk deze klasse's maar eens goed in de meeste kom je echt dezelfde paarden tegen, qua beweging e.d. (gewoon weg paarden die niks voorstellen)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:44

He fijn, iemand anders die er gelukkig net zo over denkt. Ik durfde er al geen topic over te beginnen want dan krijg je vaak weer rare reacties.
Ik vindt ze ook echt belachelijk duur geworden. Eerder had je een draver voor 1ooo gulden nu betaal je 1200 euro :? dat is meer dan het dubbele

Zag laatst ook een advertentie staan van een paard die 17 jaar was, bijna geen niveau en toch nog 5000 euro vragen, mijn hemel.
en dat in de crisis tijd.

Ben het echt helemaal met je eens, maar niet te veel vragen is natuurlijk ook luiïgheid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:46

ik ben het helemaal met je eens....maar een antwoord heb ik er ook niet op...

Het in een jong paard (veulen)gestopte geld aan verzorging en dat soort dingen krijg je er nooit uit...mensen die dat willen leven niet in de realiteit.

Of je moet een daadwerkelijke topper hebben....maar dat zijn er minder dan dat er doorgaans beweert wordt op marktplaats :D

Het gevolg is dat het aanbod aan paarden enorm is en niemand zijn paard voor dat bedrag verkoopt..

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 07:47

Ik ben naar een 16jarig paard wezen kijken, wat ze nog 5500 euro vroegen!
Nou ik sloeg stijl achter over toen ik de prijs hoorde, en heb ze dus ook verteld dat ik ze niet meer zou terug bellen over of ik het paard wilde hebben of niet...
(het paard viel ook niet in mijn leeftijdsklasse, maar had wel wat ervaring die me aansprak)

@ Deflin... ik durfde er eigenlijk ook geen topic over te beginnen maar ik vind het voortaan echt te gek voor woorden...

Dus laat die fokkers die het dekgeld terug willen zien in hun paarden maar beginnen...
Maar dan vraag ik me nog af hoe jij aan 10.000 voor een doogewoon paard komt.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:48

Ja, en er komen ook echt te dure paarden langs op bokt!!

Groen paard. Onbekende papieren. 3 jaar oud. 4000 euro. Naa, absurt!

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 07:49

@ geerke,, jaa het is ook zo gek dat de paarden tegenwoordig niet verkocht worden... (ahum)

Wij hebben vaak genoeg een prijs bedrag gezegt... voor dat bedrag kom ik kijken en anders dan laat maar.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 07:50

Ik snap best dat iedereen zijn/haar paard zo duur mogelijk wil verkopen... maar blijf wat rieel denk ik dan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:52

eenitraM schreef:

moet je het eens omrekenen naar guldens....dan ga je helemaal schrikken...

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:53

oh schei uit Geerke, ik krijg in euro's al bijna een hartverzaking :)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:54

Ik vind dat ze vooral voor oudere ponys nog veel geld durven te vragen, bv ponys van 17 jaar of ouder nog over de 2500 euro

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 07:54

jaa... dat is wat wij constant deden...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:56

geerke schreef:
eenitraM schreef:

moet je het eens omrekenen naar guldens....dan ga je helemaal schrikken...

Pff hou op zeg.

Ik stuur in sommige gevallen een PB met de vraag waarom zoveel geld voor zoiets "triest". Krijg meestal een reactie over de prijs dat die nog wel aangepast moet worden.

Sommige mensen hebben het echt te hoog in de bol. En die hebben er al helemaal geen verstand van.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:57

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 07:58

jaa... met 50 euro :S
Dat is het zelfde, staat er bij een paard T.e.a.b.
Tjaa.. wat is aannemelijk?
Bel je ze op.. zeggen ze jaa vanaf 12.000 :Z

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 07:59

@ eenitraM, dat topic had ik ook gelezen.. pfff
Echt te maf voor woorden.. maar dat is niet zo erg.
Soms worden paarden helemaal voor belachelijk aangezien en zo;n zelfde paard met een wat leuker zadeltje en hoofdstelletje en een beter rijdend ruitertje... zo'n paard wordt direct de hemel in geprezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:00

Je hebt gelijk, maar veel paarden worden geprijst op het papier wat er bij zit. Maar dit is natuurlijk schering en inslag en gek genoeg zijn er nog mensen die het ervoor betalen ook...

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:00

och schei uit over dat topic eenitraM, ik denk dat als ik daar mijn oudje tussen zet van 32 dat ik hem nog kan verkopen voor 2.500,- want hij heeft zo'n lief koppie!! en heeft wel vrij hoog niveau :z

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 08:01

Maar toch hoop ik dat iemand me het verlossende antwoord kan geven.. ik bedoel, er zijn er genoeg die zoveel geld vragen?
Dus dan kunnen ze toch wel antwoorden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:04

deflin schreef:
och schei uit over dat topic eenitraM, ik denk dat als ik daar mijn oudje tussen zet van 32 dat ik hem nog kan verkopen voor 2.500,- want hij heeft zo'n lief koppie!! en heeft wel vrij hoog niveau :z

_O-

Ik moet verklappen dat ik trouwens een keer heel erg mazzel had kunnen hebben.
Ik kon een goedgekeurde gelderse hengst kopen voor echt een kopie! Voor €5000.- mocht ik m zo meenemen, 5 jaar uit, helemaal goedgekeurd. Dat had ik echt moeten doen...

@Maradhja, het is m vaak toch echt om het papier te doen!

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 08:06

Jaa.. dat klopt wel, maar aangezien dat tegenwoordig op veel papieren wel een bekende hengst of merrie staat ...
Hoeveel ''goede'' papieren ik wel niet ben tegengekomen...
In veel gevallen zeggen de papieren me niks meer, maar het paard zelf die doet het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:09

maradhja schreef:
Jaa.. dat klopt wel, maar aangezien dat tegenwoordig op veel papieren wel een bekende hengst of merrie staat ...
Hoeveel ''goede'' papieren ik wel niet ben tegengekomen...
In veel gevallen zeggen de papieren me niks meer, maar het paard zelf die doet het.

Klopt, ik heb nu ook een 'vuilnisbakkie' die prima goed loopt.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:09

helemaal mee eens, ik ben ook al vaker opzoek geweest. zelfs voor een onbeleerd jong paardje of jaarling vragen ze al veel geld voor, want ja als ze hem goed opjagen loopt die werkelijk schitterd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:11

Tja het is gewoon ook wel maar net wat je wil. Ik ben bvb tegen de dumpprijzen die ze nu verwachten voor correcte en gezonde paarden. Jonge beesten voor een paar duizend euro's, waar een leuk papier achter zit en goed door een keuring komen vind ik gewoon de markt kapotmaken.

Een ietsofwat 3 jarige groen paard zal puur kostgewijs toch een 5.000 euro moeten opleveren. Dan denk ik ff als fokker (dekgeld, onderhoud en verzorging merrie tijdens de dracht, dan veulen (entingen, smid, voeding, huisvesting etc) en dat voor 3 jaar dan kom je al snel aan dergelijk bedrag. En dan spreek je over een gewoon goed bewegend jong en gezond dier. En ja al wat je meer kan krijgen kan je krijgen.

Dat mensen voor 1500 of 2500 euro een goed opgeleerd paard zoeken, dat vind ik pas absurd. Een iets ofwat deftige dek zit al rond de 1000 euro zonder de extra kosten.

Mijn veulens gaan altijd van de hand vanaf 5.000 euro tot wat de grootste zot ervoor wil bieden (bvb op een veiling :-) )

En ja waarom zou een gezond en correct leerpaard geen 5.000 euro mogen opleveren?? Ik heb ooit een 14 jarig inter paard gekocht waar er nog wel een 0 achter kwam. Ideale leermeester geweest en zeker zijn geld waard. Wat verwacht je dan dat zo'n paard voor de slachtprijs weggaat?

Paarden kosten geld, als de aanschaf al een probleem vormt stel ik altijd al vragen over wat er verder van mijn paarden zal komen als ik verkoop.