Paard kopen van 15 is dit goed ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_R_A_H_A

Paard kopen van 15 is dit goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 18:12

Hallo, ik ben al een tijdje opzoek naar een goed paardje voor mij en mijn mama. Nu hebben we echt ons droompaard gevonden. Super braaf onder het rijden, loopt parcours, verkeers en trailermak ( een goed leerpaard dus). Hij is nog heel vinnig. Ondertussen is hij 15 jaar en willen we ermee op lrv starten wat denken jullie hiervan ?

meisje

Re: Paard kopen van 15 is dit goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:16

Is dan toch mooie leeftijd gaat nog jaren mee en heb je een fijn betrouwbaar paard.
Ik vind 15 dus ook helemaal niet oud.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:18

niks mis mee toch? als ie verder gezond is kan dat gewoon! Ik heb ongeveer 5 maanden geleden ook mijn 16-jarige pony gekocht... en die rijdt super!

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:18

Lijkt me helemaal prima. Juist heel verstandig om geen jong paard te kopen maar een ervaren paard dat je kunt vertrouwen en waar je veel van kunt leren. Zou het zeker doen!

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:20

Prima juist!! Wij hebben 2 jaar geleden een pony gekocht van 15, nu bijna 17, en hebben er nog geen dag spijt van gehad! Dikke maatjes en 100% betrouwbaar!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:26

Helemaal top hoor! 15 is een mooie leeftijd om aan je eerste eigen paard samen met je moeder te beginnen. Ze hebben alles al gezien en zoals je zelf al zegt is ze nog wakker genoeg. Hij kan nog jaren mee met jullie. En zeker als jullie beiden een klik met hem hebben zou ik het gewoon doen.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:32

15 is helemaal niet oud hoor!
Paard kan nog jaren mee..
Als de klik er is zou ik het zeker doen.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:37

waarom niet zo n paard is al lekker stabiel heeft alle gekke kuren al gehad
zelf hebben we een pony van 14 gekocht vor dochter met die reden en die ziet er uit als 7 ;)

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:40

er is niks mis met een 15 jarig paard hoor.

ik heb mijn paard ook als 15 en 3/4 jaar :D :+ gekocht, en hij doet het nog steeds nu is hij bijna 18.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:47

Niets mis mee, paard kan nog heel wat jaren mee.
En wees eerlijk 15 is nog helemaal niet oud.
Ik heb hier één van 21 en één van 18 en die denken dat ze net beginnen :D

Alvast heel veel plezier toegewenst!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:48

Ik zou hem persoonlijk niet kopen.
Kan nog jaren goed gaan maar kan ook ineens oud worden en dan heb je er maar een paar jaar plezier van kunen hebben en moet je er daarna nog jaren voor zorgen.

Eea hangt natuurlijk ook af van de prijs en situatie hoe je paard moet stallen. Heb je tig ha. achter je huis liggen waar ie met pensioen kan gaan of moet je duur op pensionstal staan. Scheelt financieel maar de zorg blijft.

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:21

nee, mijn paard is ook 15 en een pittige tante, ik zou hem wel laten keuren

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:23

Je zegt al dat het je droompaard is, waarom zou je je dan laten tegenhouden door de leeftijd. 15 is nog niet oud, daar kan je nog een hele tijd plezier mee hebben!

Heb je foto?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:26

Als het paard gezond is en jullie er een klik mee hebben, waarom niet? Mijn eigen paard is ook 15 en we hopen dit jaar Z1 te gaan starten! Zowel voor mij als voor hem de eerste keer. Bij ons op de vereniging lopen zowel een 19 jarig paard als een 21 jarige pony ook nog lekker mee in de lessen.

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:27

volgens mij zijn er meer redenen om het wel te doen dan niet. ik zou het wel doen, paarden van rond de 15 jaar zijn over het algemeen veel rustiger en staan niet overal van te kijken. ligt natuurlijk ook wel weer aan het karakter :P
en ik zou er niet vanuit gaan dat hij in een keer oud&af wordt als hij nog gewoon gereden wordt ;)

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:28

gewoon doen!
ben stiekem ook wel benieuwd naar een foto'tje! :+

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:11

Als je van plan bent de sport in te gaan met een paard waarmee je heel ver wilt komen, zou ik een jong paard kiezen, als je teminste genoeg rijervaring voor hebt. Ik heb zelf 6 jaar geleden ook een 15jarig paardje gekocht, voor de recreatie als leerpaard, die staat hier nu nog heerlijk ritjes te maken, en mijn andere paard heb ik nu een half jaar en die is net 5 jaar oud. Dus daar ga ik verder de sport mee in!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:23

jury schreef:
Kan nog jaren goed gaan maar kan ook ineens oud worden en dan heb je er maar een paar jaar plezier van kunen hebben en moet je er daarna nog jaren voor zorgen.

Eea hangt natuurlijk ook af van de prijs en situatie hoe je paard moet stallen. Heb je tig ha. achter je huis liggen waar ie met pensioen kan gaan of moet je duur op pensionstal staan. Scheelt financieel maar de zorg blijft.

Ja want een paard koop je enkel en alleen om te rijden :roll: ...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 07:03

Sabinee__ schreef:
jury schreef:

Ja want een paard koop je enkel en alleen om te rijden :roll: ...

Dat is inderdaad een heel belangrijk onderdeel, ala ik het alleen voor het aaien, wandelen, poetsen zou doen dan koop ik een hond. Handiger in formaat en veel goedkoper.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 07:29

gewoon doen! vorig jaar mn eerste paardje gekocht en toen was ze 14.. ik rij er ook nog 1 van bijna 26 dus kan nog makkelijk :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 07:38

15 kan op zich nog prima. Mijn keuze zou wel zijn om het dier te laten keuren. Hier voorkom je verrassingen mee zoals (zware) artrose en eventueel hko in de voeten. Als het paard er eenmaal is ben je er snel aan gehecht en zijn dat soort verrassingen niet echt leuk en kunnen een hoop verdriet gaan geven!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 08:34

Dit is meer iets voor PP.
Daarom van RT-->PP.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 08:40

Het ligt er natuurlijk geheel aan wat je met zo'n dier van plan bent.

Op zich is een paard van 15 nog in de bloei van zijn leven. Dus kan nog jaren mee.

Als je hogere dessuur wilt rijden, dan is 15 misschien oud.
Maar voor gewoon recreatief, lesje, en zo nu en dan een wedstrijdje kan het allemaal best.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:26

jury schreef:

Alsof een jonkie garantie geeft geen atrosse te ontwikkelen of op zijn 7e dood te gaan of iets. Ik heb (helaas) een aantal paarden gekend die op 6 jarige leeftijd al een lijf vol atrose en slijtage hadden, ondanks de goede achtergrond, en goede aankoopkeuring (dat is pech, atrose in de ribben/rug).

Paard uiteraard altijd laten keuren, maar als het je droompaard is waarom tegen laten houden door leeftijd. 15 is een prachtige leeftijd en kan nog best een tijd meegaan! Mijn 'plan' voor een eerste eigen paard was ook een leuk betrouwbaar lief paard zoeken rond die leeftijd (al is dat plan mislukt en heb ik mijn toen 4 jarige verzorgpaard gekocht :+)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:28

Doen hoor :j.

En inderdaad Jury ,, ik ben het met Tancreda eens ;) .