Volg jij de regeltjes wel?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Volg jij de regeltjes wel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:44

Ik lees steeds vaker topics van mensen die wat ze lang geleden geleerd hebben (op de manege) in twijfel trekken. Dit is natuurlijk niet meer dan logisch, hoe vaker je met je paarden omgaat, hoe meer je over dat soort dingen gaat denken.

Nu vroeg ik me af of bokt zich eigenlijk wel aan de 'standaard' regeltjes houdt? Stap jij links op? Wissel je je zweep netjes van hand als je van hand veranderd? Zadel je je paard aan de linkerkant op? Gebruik jij je poetsspulletjes in de juiste volgorde? En ga zo nog maar eventjes verder.
Natuurlijk ben je er na een paar jaar gewend aan geraakt om links op te stappen, dat zonder twijfel, maar stap je ook wel eens aan de rechterkant op?

Ikzelf stap vaak aan de linkerkant op, dit is inderdaad gewoon een gewenning geworden. Vandaag ben ik heel toevallig aan de rechterkant opgestapt. Ik wissel mijn zweep inderdaad heel netjes van hand als ik van hand verander, mevrouw paard is niet hoog genoeg om met de zweep over de bakrand te komen. Ik zadel niet altijd aan de linkerkant op, omdat paardjelief mij niet altijd evenveel ruimte bied en met een zwaar zadel in mijn handen is het lastig om d'r aan de kant te duwen.

Ik ben trouwens ook heel benieuwd naar andere 'standaard' regeltjes.. ik kan er zelf niet zo snel meer bedenken, maar ze zijn er ongetwijfeld!!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:55

Heb sinds 10 maanden mijn eigen paard en ik:

Stap jij links op? Ja, eigenlijk wel. Maar dat komt ook door een schouderblessure aan mijn linkerschouder en ik vind het zelf onwennig om aan de andere kant te doen. Met nieuwe zadel en meer vertrouwen in eigen kunnen wil ik het wel gaan afwisselen. Stap overigens wel met krukje op! En dat was vroeger op mijn manege niet standaard.

Wissel je je zweep netjes van hand als je van hand veranderd? JA. ALS ik met zweep rij wel en draag hem dan altijd aan de binnenkant. Maar dat komt omdat ik het ontzettend irri vind als de zweep tegen de bakrand tikt enzo. MAAR op mijn eigen paard rij ik geheel zonder (hij wordte r nogal onstuimig van, denkt dat ie op zijn donder ermee krijgt. NOOIT van mij gehad, maar vorige eigenaar misschien???

Zadel je je paard aan de linkerkant op? oude zadel wel, vanwege het gewicht in combi met mijn linkerschouder. Inmiddels gaat dat wel beter en mijn nieuwe zadel is een stuk lichter. Ga dat dus wel afwisselen. Longeersingel doe ik al afwisselend.

Gebruik jij je poetsspulletjes in de juiste volgorde? Is die er dan? :D Ik heb meer zo mijn eigen: dit vind ik handig routine. Maar elke poetsbeurt is anders. Dan weer wel manen kammen, dan weer niet. Wel rossen, niet rossen. En soms longeer ik hem ongepoetst :o met vlas in zijn oren en hooi in zijn staart :o (daar kwam je op de manege dus ECHT niet mee weg. Dan werd je eruit gestuurd tot paard netjes was haha)

Meer standaard regeltjes??? Netjes instappen bijv. Ik laat dat van situatie afhangen. Ik stap wel altijd in/los maar de ene keer langer dan de andere keer.

Het hele singelgebeuren is mij heel anders geleerd dan hoe ik het nu doe: Echt van rats-klats zo strak mogelijk op stal en dan na rondje instappen nog dat laatste gaatje dichttrekken. Ik doe nu eerst heel los, dan iets meer en zo verder. Dan longeren, even nasingelen een gaatje. Nog even lopen en nasingelen etc. Zelfde is met na het rijden. NOOIT is mij op de manege geleerd wat je beste kan doen. Namelijk na het uitstappen erop ook even wat rondjes uitstappen NAAST je paard en daarbij je singel 1 of hooguit 2 gaatjes los doen. Na een paar rondjes weer een gaatje losser etc. En dat dus ook weer rustig AFbouwen. En dat doe ik nu dus wel.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:06

regeltjes over opstappen aan de linkerkant vind ik de grootste kul die er bestaat. Ik draag geen sabel dus hoef daar geen rekening mee te houden ;)
Iemand in stap passeren oid vind ik gewoon fatsoenlijk om te doen. Verder ben ik absoluut geen regeltjesmens.

Judass

Re: Volg jij de regeltjes wel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:10

Ik stap altijd links op. Omdat ik dat gewend ben. Net als links opzadelen. Tja wat bedoel je met poetsen? Soms die ik wel de manen soms niet, dat soort kleine dingen als de staart niet doen. Maar het is niet zo dat ik bij de zachte borstel begin en aan het eind ga rossen :P. Verder denk ik dat ik bes wel een regeltjes mens ben. :o

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:13

Nee ik hou me er niet aan haha

Ik loop vaak rechts van me paard, zadel rechts op of links maar niet hoe het paard staat en ik me zadel vast heb. Dekens precies hetzelfde, paard vind alles best, en zo leert ze het ook.

Opstappen doe ik nog wel links,, gwoon routine, maar oke, zou ook af en toe rechts kunnen. Zweep wisselen nee doe ik niet aan Zweep altijd links, als ik altijd dat ding moet wisselen dan ben ik drukker met wisselen dan met rijden.

Aansingelen ja weet niet of daar standaard regeltejs voor zijn maar dat gaat idd ook gaatje voor gaat je en niet in 1 keer hup,,

Verder euh ooh ja het poetsen, haha,, poetsen houden paard en ik niet van:P dus dat gaat altijd snelsnel dus nee dat gaat ook niet zo als ik geleerd heb met eerst die dan die en dan die haha.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 20:22

Láng geleden op de manege heb ik altijd geleerd dat ik eerst de rosborstel moest gebruiken, dan hard, dan zacht, dan de manen/staart :P
Volgens mij héb ik nu zelfs geen zachte borstel meer.

Links opstappen is inderdaad onzin. Naar mijn idee wordt je paard daar ook scheef van :P Rechts vind ik soms wel fijn. Paardje draait veel bij opstijgen, en mevrouw verwacht het niet als ik rechts sta dat ik op stap :D:P

Heeft iemand nogmeer van die leuke standaard dingen die je op de manege altijd volgens routine moest doen?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:28

Stap jij links op?
Meestal wel maar dat komt omdat die kant ook wat makkelijker gaat op de een of andere manier :D

Wissel je je zweep netjes van hand als je van hand veranderd?
Nee, soms wel maar dat is meer om me binnenbeen te 'helpen'

Zadel je je paard aan de linkerkant op?
Nee, ligt eraan waar ik sta.

Gebruik jij je poetsspulletjes in de juiste volgorde?
Ik gebruik meestal alleen de harde borstel en soms de zachte. Eigenlijk alleen als ik de tijd heb gebruik ik de andere en als ze in de verharing zitten

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:30

Eigenlijk doe je alleen de dingen waar jij je goed bij voelt :P

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:33

ik weet nog een leuke eerst het hoofdstel en dan pas het zadel,
bij mij gaat dat dus echt andersom :P,
en nog eentje is op de ac lijn stilstaan om op en aftestappen ik doe dit meestal langs de bakrand waar mijn zweetdeken licht..

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:35

Op de manege moesten we altijd eerst een rondje lopen met paard, dan verder aansingelen en dan met krukje erop.
Als de les afgelopen was, singel een paar gaatjes losser, weer een ronde lopen en dan eruit. Dit is dus iets wat ik nu juist niet meer doe!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:36

ik heb nooit op een manege gereden maar:

ja ik stap altijd links op heb het eigenljk ook nooit anders geprobeerd.

afzadelen doe ik niet altijd links meestal wel omdat ik de singel er altijd helemaal afhaal.

dekens doe ik altijd links want dat vind ik makkelijker :+

poetsen is meestal alleen hoeven en verder even snel een borstel overheen anders ben ik niet op tijd thuis.......

zweepje wisselen doe ik trouwens niet ik draag hem altjd op mijn moeilijke kant
Laatst bijgewerkt door mimeslosydy op 23-03-10 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:37

Junkieee schreef:
en nog eentje is op de ac lijn stilstaan om op en aftestappen ik doe dit meestal langs de bakrand waar mijn zweetdeken licht..

ja idd dat op de ac lijn opstappen doe ik ookal jaren niet meer!
en ik doe eerst het zadel en dan het hoofdstel, da's altijd zo geweest andersom vind ik niet handig

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:40

Ik stap eigenlijk heel regelmatig ook rechts op. Waarom eigenlijk niet? Het komt toch nog van heel vroeger omdat mensen toen een zwaard hadden hangen en je alleen links kon opstijgen om niet in de knoop met je zwaard te komen? :+
Ik rijd altijd zonder zwaard, en het zorgt er ook voor dat mijn beugelriem links niet uitgerekt wordt.
Zweepje wisselen doe ik eigenlijk meestal wel, maar meer omdat ik het handig vind omdat ik soms met mn zweepje het hek raak...
En zadel en hoofdstel links of rechts erop leggen houd ik eigenlijk ook niet echt rekening mee...
:)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:41

Junkieee schreef:

Bij mij ook, anders heeft paardlief mn halve hoofdstel gesloopt voordta het zadel eenmaal goed ligt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:42

Maar er zijn ook heel veel regel verschillen tussen maneges. Zo heb ik altijd geleerd om eerst de keelriem dicht te doen en dan de neusriem. Maar een vriendin van mij die bij een andere manege heeft gereden heeft het precies andersom geleerd. Opstappen met een krukje werd op de vorige manege gezegd: 'ach je bent toch jong en lenig' Nu 'Heey! niet zonder krukje opstappen'. dus wat dat betreft. (Trouwens bij de ene manege ook als je hem tijdens het opzadelen vast wilt houden doe maar een halster op anders gaat het hoofdstel eraan. Bij de ander was het standaard eerst hoofdstel. Valt geen lijn op te trekken hoor ;) )

Waar ik men is het de regel dat paarden altijd vast moeten staan tijdens het poetsen en zo. Maar waar ik reed moest het juist in de stal en mag je het paard nergens aan vast zetten. Links opstappen en zadelen heb ik wel altijd gedaan maar ik vind dat ook fijner omdat ik links ben met mijn voeten. Dan kan ik links eerst ophoog doen :Y) .
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 23-03-10 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:43

Deur vrij roepen bij het betreden van de rijbaan.
Keurig op de A-C lijn opstappen.
Met een krukje opstappen.
Paard ALTIJD mee nemen aan een halstertouw.
Altijd links lopen van het paard.
Beugels opgestoken bij het betreden en verlaten van de rijbaan.
Hoeven krabben voor het verlaten van de box.

Dit zijn ongeveer regeltjes die bij ons op manege worden gehanteerd. Qua opzadelen, in stal opzadelen dan idd eerst het hoofdstel, op de poetsplaats eerst het zadel.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:48

nee, links doe ik niet alles..

Als ik ga opzadelen is het maar net hoe ik t zadel in mijn handen heb, als ik hem links of recht op doe, en paard word er niet anders van, en mijn jonge paard leer ik ook van beide kanten, vind het wel makkelijk. als ik paard vast heb staan doe ik eerst zadel, maar staat ze los doe ik ook eerst zadel..

Op en af stappen, tsja maar net hoe het mij uit komt doe ik ook via beide kanten, als ik paard beleer doe ik het wel aan de linker kant, omdat dat voor mij makkelijker is, ben ik net wat sneller mee.. Links naast het paard lopen doe ik ook niet altijd, meestal wel, maar loop ook wel rechts..

En de zweep die hou ik ok in beide handen, doe ik hem begin van het rijden in de linkerhand dan zit die de hele training in de linker hand(tenzij wijken ofzo even rechts nodig is) en anders om ook zo..

Regeltjes van de manege die ben ik al lang verleerd denk ik zo..
Ja tegenliggers in stap passeren, dat doe ik wel, maar ja dat lijkt me ook meer dan logisch, wel zo netjes..

Paard poetsen voor het zadel op komt, doe ik ook niet elke keer, wel standaard na het rijden, maar voor het rijden niet..

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:49

Ik stap altijd links op, ik ben niet zo geweldig lenig en paard is een aardig stukje groter als mij. Meestal stap ik met een stoel op, zal het ook eens rechts proberen.

Ik poets altijd eerst met z'n harde borstel, met van de plastic 'haren'. En dan met één met haren.

Opzadelen doe ik aan alle kanten van het paard :D ik kruip eronderdoor als ie scheef staat.

Afstappen doe ik soms via d'r kont :D Nu niet zo vaak meer want dan moet je een behoorlijk eindje naar de grond glijden.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 20:51

Echt grappig om te horen :D

Ik doe ook altijd eerst het zadel en dan pas het hoofdstel, anders gaat mevrouw aan de wandel :P
'Deur vrij' is ook echt een "klassieker"..
Opstappen op de AC-lijn doe ik ook nooit meer. Ik stap vaak zelfs nog op de poetsplaats op.
Aansingelen doe ik nu ook nietmeer een keer extra :o

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:53

opstappen op AC lijn moet ik alleen in de les. Anders word het een beetje een zootje met al de pony's.

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:58

Regeltjes? Tja heb gewoon mijn eigen regeltjes bedacht dus lijkt het net alsof ik me aan de regels houd.

Opstappen doe ik vaak aan links soms rechts maar ook vaak via het bakhek. Het ligt er aan hoeveel mensen er aan het kijken zijn. Als ik via de rechterkant of via het bakhek opstap gaat dit niet zo soepel. Paard is groot en ik ben stijve hark.

Zweep heb ik altijd in mijn rechter hand, als ik hem links vast het kan ik er niets mee.

Poetsen gaat soms erg uitgebreid en soms alleen even met de harde borstel.
Manen kam ik eigenlijk alleen voor een wedstrijd en staart iets vaker maar alleen als ik zin/tijd heb

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:04

Ik stap wisselend links en rechts op, lijkt me beter voor de rug van het paard.
Als een paard jaren van de linkerkant bestegen is kan ik me wel voorstellen dat het dan een beetje scheef gaat zitten. :j
Ik zadel gewoon op aan welke kant het het beste uitkomt. :D
Ik wist niet eens dat er een vaste poets volgorde was. :=
Volgens mij maakt het ook vrij weinig uit.
Laatst bijgewerkt door StippTwingo op 23-03-10 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:04

Ja, ik stap altijd links op. Behalve toen ik iets aan mijn knie had, geloof ik.
Ik heb snel last van mijn beide knieën en dan vooral mijn linker. Geen idee wat ik toen weer gedaan had. Maarja, dan stap ik aan de rechterkant op. Eerste keer even wennen, maar de tweede keer gaat het eigenlijk al soepel.
Dus als ik links niet kan, stap ik gewoon rechts op. Maar altijd verder wel links.

Tja, het poetsen. De roskam komt in ieder geval altijd voor de harde borstel. :P Maar wat ik er tussendoor doe, verschilt ook wel altijd.
Daarna doe ik altijd het zadel op aan de linkerkant. Ik kan dat gewoon niet vanaf de rechterkant. Ooit eens geprobeerd, maar was zeker geen succes. Pas na het zadel doe ik het hoofdstel in. Anders ben ik ook bang dat ik achter mijn paard aan moet rennen :P
Met aansingelen doe ik het wel rustig een paar gaatjes, even cap en hoofdstel pakken, nog een paar gaatjes, hoofdstel in doen, de bak in en dan de laatste gaatjes.

En onder het rijden wissel ik altijd netjes van kant met mijn zweepje. Ik vind het heel erg vervelend als je zweepje iedere keer langs de bakrand / hek gaat.

Die klassiekers van 'deur vrij' en op de AC-lijn opstappen heb ik nooit gehad. Lekker kriskras door de bak en je lette maar op of je niemand aanrijdt. Gaat na die elf jaar nog perfect! :P

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:18

stap altijd links op en rechts af. verder volg ik niet alle regeltjes.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:28

Neen dat doe ik eigenlijk niet :D
Ik ben soms te lui om mijn zweep van hand te veranderen, poets mijn paard niet in de 'manegevolgorde' (zachte borstel, harde borstel, whatever :D )
En durf weleens op het verkeerde been licht te rijden
Ik stap wel altijd links op omdat ik dat zelf gewoon ben ;)
Ach het zijn kleine dingen waarvan het paard niet zal afzien ;)