Mijn vp André wilt nooit stilstaan in de bak als ik hem wil aansingelen of wil opstijgen.
Nu ben ik benieuwd , wat zijn jullie tips
?x
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
?Equidea schreef:Kun je wat meer informatie geven?
Hoe oud is de pony, hoe lang rij je hem al? Is dit probleem er al langer of is dit een nieuw probleem? Hoe singel je aan? Is het zadel nagekeken of het goed zit? Pas jij goed op de pony?
Equidea schreef:Dus het is zoals ik begrijp echt paard dat niet graag gezadeld wilt worden.
Wat je kunt proberen is opstappen met krukje (normaal opstappen voelt heel onprettig voor een paard), en bij het zitten een klein snoepje geven en belonen.
Zo heb ik mijn 20 jarige pony geleerd om stil te staan bij het opstappen (na 3 keer snapte ze het al).
En het singelen zo voorzichtig mogelijk, belonen als het paard braaf stil blijft staan. Een echte oplossing bestaat wel (als belonen niet werkt), maar lijkt me in dit geval eigenlijk geen optie meer.
Ik ga het proberen
Equidea schreef:Oh wat ik nog vergeten ben, als je pony bij het opstappen alsnog wegloopt (en dat gebeurt waarschijnlijk), dan zet je hem stil zodra je er op zit, en beloon je hem ruim voor het stil staan met een klein snoepje en een klopje op de hals.
Paard zal het snel genoeg doorhebben (de mijne had het met 3x door).
niellaaa schreef:intral schreef:iemand anders hem even laten vasthouden?
Ja en als er nou niemand is?
. intral schreef:iemand anders hem even laten vasthouden?
.[/quote]Equidea schreef:Nee hoor, dat valt best mee. Hier wordt de methode vaker gebruikt en geen enkel paard zal moeilijk doen als het geen snoepje krijgt (ondanks dat er een aantal vreetzakjes tussen zitten).
Het is niet te vergelijken met vrijheidsdressuur oid, je leert het paard geen trucje aan. Je geeft het hooguit een goede reden om beter gedrag te vertonen.
.