HELP!!!! kiezen voor pony of paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

acera1991

HELP!!!! kiezen voor pony of paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 11:10

Hoi
Ik heb een probleem! Ik wil heel erg graag een pony maar van mijn vader moet ik een paard nemen! Ik ben nu 18 jaar. En nu zal je denken. Waarom wil ze een pony? Als je 18 bent moet je naar de paarden. Maar nu ben ik best wel klein voor mn leefdtijd. 1,58 om precies te zijn. En ik vind paarden veel te groot! en ik durf niet zo goed op paarden te rijden. Op pony's ben ik veel zekerder. Ik heb het wel geprobeerd om op paarden te rijden. Ik heb al best wat manegepaarden gereden. en een buitenrit op een paard gemaakt. Maar ik kan het gewoon niet aan. Ze zijn ook iets te sterk voor mij. Maar mijn vader wil dus liever dat ik een paard neem omdat ik daar meer aan heb. Maar ik voel me dus echt niet goed bij een paard. En we hebben het er al een keer eerder over gehad. En hij vraagt steeds naar de voordelen van een pony. Kan iemand me helpen?

kohtje

Re: HELP!!!! kiezen voor pony of paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:14

Paard van 1.58 nemen? Dat heb ik ook gedaan.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:15

ja voordelen

ik ben zelf 160 , en heb een ijslander van 136
ik ben ook echt een pony mens , heb er gewoon veel meer mee.

als ik een paard moest !!! zou er ik er niet eens 1 willen .
bij mij is het ook pony , of niks .

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:19

Je kan ook kiezen voor een E-pony, dan zit je er mooi tussenin qua maat
Maar als jij je fijner voelt op een pony, zou ik toch voor een pony gaan denk ik

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:26

Ze wil de voordelen weten van een pony t.o.v. een paard nou hier heb je er een paar:
1. Pony is handzamer, beter te houden (bijv. alsie echt in paniek zou raken).
2. Pony is van nature sterker dan een paard, minder gevoelig voor ziektes, staan nog wat dichter bij de natuur.
3. Ponies, zeker die met arab. bloed hebben vaak harde hoeven en geen ijzers nodig
4. Je valt minder hoog, mocht er toch iets gebeuren
5. Ze kunnen in de winter beter tegen kou en in de wei blijven.
6. Ze eten stukken minder dan een groot paard dus scheelt ook nog eens in de kosten.
7. De aanschaf is vaak ook nog goedkoper (en als je er serieus een zoekt, in mijn profiel staat een mooie die te koop is).

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:27

Is het niet zo dat je met een pony niet op wedstrijden kan (als je ouder bent he :P) en anders moet je voor een klein paardje gaan of misschien arabier? :D

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:34

Je kunt zeker wel op wedstrijd met een pony, je moet echter wel tussen de paarden starten.
Wat betreft de voordelen die hier allemaal genoemd worden: dat is geen 100% regel want een kwpn'er die klein uitvalt krijgt geen extra eigenschappen omdat ie wat te klein is.....

Van de andere kant: wat maakt het nou uit of je een grote pony of een klein paard hebt?! Niets toch? Als jij je zekeder voelt op een grote pony dan zou ik daar zeker voor gaan en aangezien je al 18 bent zul je geen 30 cm meer groeien dus ervanaf groeien doe je niet.

Ik zou als ik jou was wel een "klein paard" kopen. Daarmee bedoel ik schofthoogte van een pony maar bouw van een paard. Zo'n pony kan oha net wat ruimer lopen en dat ziet de jury in de wedstrijd ring liever.

Succes met je keuze!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:37

ik zou een klein paard (idd 1.58 hoog ofzo) nemen die kort gebouwd is. Die zijn wel makkelijk bij elkaar te rijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:51

Citaat:
Als je 18 bent moet je naar de paarden

Je MOET helemaal niks.
Als je wedstrijden rijd kun je dat ook rustig met je pony doen.

Ik heb bewust gekozen voor een soberder ras..maar dat er zoiets zou komen was al bekend toen ik nog maar 7 jaar was. Hele kamer hing vol posters van ijslanders, fjorden , haflingers en jawel ook arabische volbloeds. :D
Nu bezit ik al een hele lange tijd een haflinger en een fjord.

Het is toch belangrijk dat je plezier hebt en dat kun je net zo goed hebben met een pony.
Voordelen vind ik:

Ze zijn wat makkelijker in onderhoud,
Soms goedkoper op een stalling
Je hoeft geen trailer laten aanmeten voor je kasteel, ze passen overal in.
Zijn zeer veelzijdig in gebruik, ik heb dressuur gedaan, gesprongen, beetje samengesteld , western en nu men ik.
Zijn eigenlijk nooit ziek en hebben goede benen.
Familiepaarden.
En inmiddels zijn er al een aantal exemplaren die goed meekomen in de dressuurring.

Enige nadeel vind ik dat het enorm waardeloos is een goed passend zadel te vinden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:54

piezze schreef:
Ze wil de voordelen weten van een pony t.o.v. een paard nou hier heb je er een paar:
2. Pony is van nature sterker dan een paard, minder gevoelig voor ziektes, staan nog wat dichter bij de natuur.
3. Ponies, zeker die met arab. bloed hebben vaak harde hoeven en geen ijzers nodig
6. Ze eten stukken minder dan een groot paard dus scheelt ook nog eens in de kosten.
7. De aanschaf is vaak ook nog goedkoper (en als je er serieus een zoekt, in mijn profiel staat een mooie die te koop is).

Een paar van jouw voordelen zijn al met gemak te ontkrachten. :Y)

Tsja, je moet doen waar je je prettig bij voelt, maar een goede tussenoplossing is inderdaad om een klein paardje te nemen, rond de 1.58/1.59. Wedstrijden in de ponyrubrieken zul je met een pony niet meer kunnen rijden, maar in de paardenrubrieken kan dat nog wel. :j

Als ik jou was zou ik gewoon met je vader bij een aantal pony's én kleine paarden gaan kijken, proberen enzovoorts. Dan kun je het beste een beeld vormen van wat voor jou het fijnste en het beste is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:58

er zijn genoeg goede sportpony's die goed met de paarden meekomen. Misschien wat minder spectaculair als een zeer talantvolle kwpner maar misschien wel net zo correct. Je rijkunst hangt ook meer van jou af als van het paard. Een paard wat spectaculair is zou wel wat fouten van de ruiter kunnen verbloemen, maar een goede jury ziet dat wel.

Ik vind het veel fijner 2e te worden en na afloop van de jury te horen dat ik mijn pony erg goed reed maar de pony net iets te kort kwam als dat ik 1e wordt maar dan niet door mijn rijkunst.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:01

upendo schreef:
piezze schreef:

Een paar van jouw voordelen zijn al met gemak te ontkrachten. :Y)

upendo, natuurlijk kan je die ontkrachten, maar dat hoeft de vader van TS niet te weten. :D

wat een onzin zeg, dat je meer aan een paard zou hebben dan aan een pony, je kan met beiden onnoemelijk veel plezier beleven (ja als je GP wilt gaan rijden heb je een paard nodig ja, alleen al door de stokmaat).

maar ik ben bevooroordeeld, ik geef het toe, ik ben volwassen en al mijn hele leven ponyfanaat. :D

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:02

ik heb zelf een paardt gefokte E rijd er bij de paarden mee ben zelf 168 en hij doet het prima.
rij Z2 met hem kan goed mee draaien. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:13

Ik heb het idee dat jouw vader sportgerichter is en jij zelf recreatiegerichter, of vergis ik me?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:17

ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je onzeker wordt van paarden. En dat je liever een pony heb. Daarmee kan je ook tussen de paarden starten.

ik zelf ben 160. en hou ook niet zo van grote paarden. ik rij op een haf van 140.

Je kan ook zeggen dat jij er op moet rijden en hij niet. En dat jij je niet prettig voelt op een groot paard

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:19

pech is alleen wel dat hij de portemonnee moet trekken ;) hij zal dus wel een flink aandeel in het definitieve besluit hebben.

shakiraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:54

Ik zou dan gewoon voor een pony gaan. Met een pony kan je immers ook gewoon tussen de paarden starten als het moet.
en boven dien een fjord is bv ook een paard :P net als het arabisch volbloed paard etc.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:00

Hmm, ik zou geen arabier nemen. Heb veel arabieren meegemaakt. Allemaal heethoofdjes. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk ;)

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:06

Ligt er maar net aan wat je ermee wilt. Ik heb ook een arabier gehad, idd een heethoofd, maar wel iedere wedstrijd eerste en binnen de kortste keren in het Z. Beest kon super dressuren én springen.....

Een paard waarmee je iets wilt bereiken moet nu eenmaal karakter hebben....

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:07

Pony's, het zijn net paarden! Ik ben ook niet erg groot, 165 en mijn pony is 147. Ik ben niet bewust op zoek gegaan naar een pony, ik wou eigenlijk een paardje van rond de 160. Maar ja het is maar net waar je op valt he. Als ik jou was zou ik gewoon bij verschillende beestjes kijken, grote pony's/ kleine paarden en dan de keus maken voor het beestje waar de klik mee is!

ik rij overigens wedstrijden met mijn pony en dat moet ik inderdaad tussen de paarden, we zijn M1 en ik ben niet vaker benadeeld of bevooroordeeld dan de gemiddelde wedstrijdruiter.

Ik heb dus eigenlijk maar 1 belangrijke tip, koop waar de klik mee is!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:10

Annumarie schreef:
Ligt er maar net aan wat je ermee wilt. Ik heb ook een arabier gehad, idd een heethoofd, maar wel iedere wedstrijd eerste en binnen de kortste keren in het Z. Beest kon super dressuren én springen.....

Een paard waarmee je iets wilt bereiken moet nu eenmaal karakter hebben....

Klopt. alleen waren de arabieren die ik heb meegemaakt zeikerds eersteklas :P dus geen fijn karakter. maar dat is mijn ervaring..
mijn paard is ook geen lieverdje, maar die zeikt tenminste niet zo.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:23

ik hoop zo dat je vader begrijpt dat je een pony wilt!
Ik gun het je zo!
Ik weet het nu ook echt niet meer ik wil heel graag penot & een sportpaard helaas het geld er niet voor:(
en mijn vader is nu ook moeilijk aan het doen!
Nu zitten we in het zelfde schuitje waar nog bij komt dat iedereen zit te zeuren waarneer mijn paard komt en jou paard terwijl wij een pony willen:s
Maar ik heb daar nog tegenover staan dat ik een paard van boven de 1.60 nodig heb voor mijn toekomstige opleiding.
Penot&Zor<3
Maar twilight blijft altijd in ons hart<3

Tartarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:31

Vertel hem maar dat hij niet moet zeuren; een e-pony is namelijk over de hele wereld een paard. Ik heb even wat voorbeelden voor je bedacht (die soms nergens op slaan; hoop voor je dat je paps geen paarden kenner is:D).

01. Ze zijn minder sterk
02. Ze zijn makkelijker te houden mocht er iets gebeuren
03. Daardoor heb je minder kans op ernstige ongelukken
04. Een pony is van nature sterker dan een paard
05. Een pony heeft vaak hardere hoeven en is dus geen ijzers nodig
06. Een pony eet minder
07. Ze zijn goedkoper in aanschaf
08. Ze poepen minder
09. Ze plassen minder
10. Daardoor zijn de stalbedekkingskosten minder
11. Een E-pony is over de rest van de wereld een paard
12. Jij voelt je er vertrouwder op
13. Er lopen heel veel E-pony's tussen de paarden op Z niveau

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:34

Als je gewoon gaat zoeken naar een kleine maat damespaard (lees: 1.58-162), dan heb je al gauw hele fijne en lieve dieren hoor.

Hou er ook rekening mee dat pony's (zeker kleiner dan 1.50) vaak echte ponygangen hebben.

Denisexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:55

ik heb echt precies hetzelfde, heb echt niks met paarden..
voel me een stuk beter op een pony :D vind ze ook een stuk fijner :o
je kan idd gewoon met pony in de paarden starten :)
noem alle genoemde voordelen maar is op bij je vader,
succes & veel plezier met je toekomstige pony / paard :D