GEZEGDE: Papier springt niet!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max_ruiter

GEZEGDE: Papier springt niet!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 00:10

Vanmiddag was ik bij een concour kijken, en toen maakte ik een praatje met de ringmeester, en hij vertelde mij een grappig verhaal:

Hij zij dat hij ooit een spring paard had gekocht met echt top papieren.
Maar er was 1 probleem: hij Haate springen, en hij wilde niet springen, kort om hij vond het vreselijk, en kon het totaal niet.

Die man had er alles aan gedaan maar niks hielp. Hij vertikte het gewoon.

Toen haalde hij de dierenarts erbij en zij hij tegen de dierenart: Ik snap er niks van.. Hij heeft een top afstamming, en top papieren..

De dierenarts zij: Het is mischien niet leuk om te zeggen, maar papier springt niet.

hahaha ik heb echt gelachen!!!
Ik vond het komisch, maar gelijk heeft hij zeker!!

wat vinden jullie ervan?

Liselot

Re: GEZEGDE: Papier springt niet!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:11

is hetzelfde als de uitspraak: op papier kan je niet rijden.

ben het er wel mee eens, papier zegt absoluut niet alles

Pindanootje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:12

haha, die is echt goed, maar is idd een hele goeie:P

Yoxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 08:45

Leuk verhaaltje met waarheid in.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:03

Die uitspraak hoor je wel vaker hier op bokt, maar hij is inderdaad wel heel waar. :j

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:05

Die heb ik inderdaad vaker gehoord, maar het is ook zeker wel waar. Ik heb nog nooit iemand op een papier zien binnenkomen.
Het kan van belang zijn, maar het is geen garantie voor een toppaard.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:23

Absoluut waar. Het vuilnisbakkenpaard van de bakker kan net zo goed ZZ springen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:36

Een stamboom kun je alleen gebruiken om tegen aan te piesen, zei een Schot eens tegen mij! :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:38

papier is een verwachting geen garantie.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:41

Niet helemaal mee eens. Is een gezegde ja en klopt soms ook wel natuurlijk maar het wordt altijd doorgegeven. Van 2 lelijke ouders krijg je meestal ook geen mooi kind. Voorderest zei die man hij WOU niet springen. Wie zegt dan dat hij het niet kan?

Er wordt gezegt een vuilnisbakkie kan net zo goed springen maar wie weet konden de ouders dat dan ook? Het gaat niet om het papier maar om wat erop staat. Als er 2 slechte springouders opstaan springt het inderdaad niet :+.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:41

Een meisje die ik ken heeft een dressuurgefokt paard en die vind springen super en kan het ook goed. Hij springt zo over de bakrand.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:42

Blue9 schreef:
Niet helemaal mee eens. Is een gezegde ja en klopt soms ook wel natuurlijk maar het wordt altijd doorgegeven. Van 2 lelijke ouders krijg je meestal ook geen mooi kind. Voorderest zei die man hij WOU niet springen. Wie zegt dan dat hij het niet kan?

Er wordt gezegt een vuilnisbakkie kan net zo goed springen maar wie weet konden de ouders dat dan ook? Het gaat niet om het papier maar om wat erop staat. Als er 2 slechte springouders opstaan springt het inderdaad niet :+ .

Het laatste hoeft ook niet waar te zijn.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:46

magda_90 schreef:
Blue9 schreef:
Als er 2 slechte springouders opstaan springt het inderdaad niet :+ .

Het laatste hoeft ook niet waar te zijn.

Nee dat klopt beetje recht gezegt maar bedoelde het meer als voorbeeld om te zeggen dat het met papier ook niet goed hoeft te zijn als reactie op een opmerking dat een vuilnisbak niet slecht hoeft te zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:31

mijn vader was albert Einstein, mijn moeder Marilyn Monroe...
ik lijk op mijn vader en heb het IQ van mijn moeder...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:39

het zit wel mee, als de bouw een beetje goed geerft is..
maar de wilskracht zit vanbinnen..
daar heb je geen papiertje voor nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:43

Helemaal mee eens. Papiertjes zeggen niet veel. De ouders van mijn draver waren bijde zeer succes vol! Maar mijn draver is met 3 jarige leeftijd verkocht naar mij. Omdat hij het gewoon niet had.
Daar in tegen kan hij dan wel weer goede springen.

Dus ik denk dat het niet veel zegt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:51

Ik ken een ruiterclub waar ze ooit eens een gelderse "tuiger" hadden gekocht, met de bedoeling die voor de kar te zetten. Maar wat ze ook deden, voor de kar wilde het paard beslist niet! Later bleek het een behoorlijke springer te zijn, soms zelfs een beetje té behoorlijk, ik ben wel eens bijna over een triple heengesprongen, terwijl ik daar helemaal geen zin in had... %)

Dressuurproeven leerde hij in no time uit het hoofd, dus proefjes rijden ging ook aardig...

Nog wat jaren later kon ik met hem mennen in het tuig, als je er maar achter liep, maar voor de kar hebben ze nooit meer aangedurfd met hem...

Bij diezelfde club heb ik een Frans/Nederlands gefokte Z-springer voor de kar mogen zetten, om te oefenen voor het koetsiers-bewijs... _O-

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:54

Blue9 schreef:

Er wordt gezegt een vuilnisbakkie kan net zo goed springen maar wie weet konden de ouders dat dan ook? Het gaat niet om het papier maar om wat erop staat. Als er 2 slechte springouders opstaan springt het inderdaad niet :+.

Klopt wel, maar mensen kopen vaak een paard vanwege de afstamming. "Ja het is een Gribaldi" hoor je dan. Alsof dat de garantie is dat je altijd prijs rijdt en in 20 wedstrijden z1 bent. It takes two to tango en dat wordt vaak genoeg vergeten. Andersom geldt het namelijk ook wel: HP Minderhoud kan een ezel nog spectaculair rond sturen..

Het enige paard met papier wat zijn belofte waar maakt is het paard van C&A :=

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:09

Had 'm laatst inderdaad ook gelezen, vond 'm ook leuk én waar!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:25

Hmm, het is niet alleen het papier wat mee speelt.. Vind hem dus niet helemaal waar..

Over de ouders ook tja, wie zegt dat je altijd de goede punten doorgegeven worden? Ook slechtere punten.. Daarom moet je als fokker zijnde ook nooit alleen naar papie en mamie kijken, maar wat zit er verder weg in de stamboom?? Daarnaast is het altijd een verassing wat eruit komt! :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:20

ik zelf heb een spuughekel aan afstammlngen opnoemen. werkelijk overal waar je komt, op springwedstrijden, lessen,stallen, eerste waar ze naar vragen is de afstamming :n
leuk.. fijn..maar het gaat niet om paps of mams, maar om het paard wat je ziet.

wij hebben ooit een Jasper X Lucky Boy gehad.
heeft welgetelt 1 springwedstrijd gelopen, en belandde na enkele hindernissen vol in de geluids installatie van het concours. hij snapte het even niet meer :?
brak z'n nek zo'n beetje al over een balk. maar dressuren dat hij kon :=
won werkelijk alles wat er was, en deed gewoon 2X per jaar standaard mee aan de kring en mocht standaard door naar de Nederlandse. ongeacht welke klasses ( van B tot M )

als we puur naar zijn papieren hadden gekeken.. was het dus een flutpaard. maar als individue met z'n eigen kwaliteiten en karakter, bleek het een onwijs goed dier te zijn.

dus ik kijk niet naar papier, maar naar het paard zelf

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:33

Ik vind afstammingvragen wel weer leuk, soms zie je een paard en die lijkt sprekend op een paard dat je kent of zelf hebt (gehad), dus ja ik ben ook zo'n afstammingvrager :D
Daarnaast koop ik eerder een groen paard dan een ingereden of doorgereden paard en dan is afstamming wel weel handig, de verwachtingswaarde.. maar heb ik dan weer hetultieme geluk te vallen voor paarden wiens ouders minder bekend zijn :+
Papillon Lozonais X Liberty Life (springen gefokt voor de dressuur gekocht als jaarling)
Laudabilis X Foxiland

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:35

ben er inderdaad mee eens :D hoe "goed" het papier ook is, het is altijd de vraag wat het paard zelf leuk vind ;)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:19

Zo heb ik die man waar ik mijn paard van gekocht heb maar verteld dat je op een papier niet kunt rijden, dat je daar toch echt een paard voor nodig hebt. Die man snapte echt niet waaron ik Goldz wilde hebben, het is een ruin, hij kon niks EN hij had geen papieren. In zijn ogen absoluut waardeloos dus 8)7 .
Goldz is kerngezond, goudeerlijk en kan best aardig bewegen, ik ben heel blij met mijn droedeltje :+:

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:05

Lowara schreef:
ik zelf heb een spuughekel aan afstammlngen opnoemen. werkelijk overal waar je komt, op springwedstrijden, lessen,stallen, eerste waar ze naar vragen is de afstamming :n
leuk.. fijn..maar het gaat niet om paps of mams, maar om het paard wat je ziet.

wij hebben ooit een Jasper X Lucky Boy gehad.
heeft welgetelt 1 springwedstrijd gelopen, en belandde na enkele hindernissen vol in de geluids installatie van het concours. hij snapte het even niet meer :?
brak z'n nek zo'n beetje al over een balk. maar dressuren dat hij kon :=
won werkelijk alles wat er was, en deed gewoon 2X per jaar standaard mee aan de kring en mocht standaard door naar de Nederlandse. ongeacht welke klasses ( van B tot M )

als we puur naar zijn papieren hadden gekeken.. was het dus een flutpaard. maar als individue met z'n eigen kwaliteiten en karakter, bleek het een onwijs goed dier te zijn.

dus ik kijk niet naar papier, maar naar het paard zelf

En niet alleen Joey maar Nanne is ook zo'n 'mooi' voorbeeld.
100% spring gefokt maar eigenaresse sprong er niet mee wegens (eigen) rugproblemen. Maar dressuur lopen dat dat beest kon! :oo
Springen kon hij ook wel maar is nooit uitgebracht en heeft thuis met bijrijder ook nooit hoger gesprongen dan 1 meter ofzo maar zijn talenten lagen duidelijk meer in de dressuur- dan in de springring.