Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Inoek schreef:Mijn pony is 4 jaar oud en moet nog veel leren. Haar conditie moet nog opgebouwd worden, maar toch is die niet slecht!
Ik probeer zo veel mogelijk te rijden..
En lekker lang naar buiten met soortgenoten blijft de beste beweging en opvoeding, vind ik
Inoek schreef:Nee dat doe ik zeker niet!
Ik doe altijd erg rustig aan,
van longeren leren jonge pony's ook
veel toch?
Lieke schreef:Longeren zou ik liever ook niet te vaak doen, omdat het toch een intensieve belasting is. Voor een 4 jarige zou ik er ook voor kiezen om niet elke dag te rijden of longeren,ook een paar daagjes lekker vrij op de wei of paddock is erg belangrijk voor een vierjarige, zo kunnen ze herstellen van de arbeid en ook mentaal de dingen verwerken.
Misschien is het een idee om met je instructeur te overleggen wat een goed schema is voor je pony.
Inoek schreef:Ooh die krijgt ze ook zeker.
ben elke dag laat uit, en heb veeeeel
huiswerk.
Maar ik vind het gewoon heerlijk omte rijden..
MiSsY_Me schreef:Inoek schreef:Ooh die krijgt ze ook zeker.
huiswerk.
Tuurlijk, maar vindt je paard dat ook? En elke dag hetzelfde?
Met 3x in de week rijden bereik je zeker wel wat, elke dag rijden is eigenlijk niet goed...Er moet voor je paard ook afwisseling in blijven zitten.
Vooral met zo'n jong paard, die moet je echt niet elke dag gaan rijden..
CCindy schreef:Neem een leuk schema:
1x of 2x longeren
2x dressuur
1x grondwerk/balkjes draven: heel goed voor de balans (eerst zonder ruiter misschien)
2x vrij
Als je maar 1x longeert heb je dus nog een dag over. Dan kun je misschien dressuren, en over een tijdje misschien af en toe een buitenritje, goed voor de gehoorzaamheid.
Longeer jij met enkele of dubbele longe?
MiSsY_Me schreef:Inoek schreef:Ooh die krijgt ze ook zeker.
huiswerk.
Tuurlijk, maar vindt je paard dat ook? En elke dag hetzelfde?
Met 3x in de week rijden bereik je zeker wel wat, elke dag rijden is eigenlijk niet goed...Er moet voor je paard ook afwisseling in blijven zitten.
Vooral met zo'n jong paard, die moet je echt niet elke dag gaan rijden..