ik heb bij huis een paard staan, en ik heb een vraagje. Als ik ga springen bouw ik nu hindernissen in de bak, en die moet ik dan steeds weer afbouwen, wat natuurlijk best wel veel werk is. nou vroeg ik me af of ik ook de hindernissen in een deel van het weiland kan bouwen (ik heb genoeg land) en daar dan gewoon kan laten staan. Weten jullie of het voor een paard zonder ijzers mogelijkheid is om op gras te springen? alvast bedankt voor jullie hulp!
ik heb het zelf nog nooit gedaan gesprongen op gras en zonder ijzers maar ik denk dat het wel zou kunnen ik denk niet dat je dan met je paard zo lekker hard kan gaan als in de wei..
Posh
Geplaatst: 23-02-10 21:33
Ik spring met mijn paarden in een aparte springbak, wat we gemaakt hebben van een stuk weiland.
In de zomer gaat dit prima, geen van onze paarden hebben ijzers. In de winter is dit wel wat lastiger met de modder en gladheid.
Zonder ijzers is veiliger dan met ijzers zonder kalkoenen. Zelf zou ik het niet snel doen en gewoon de moeite nemen het hindernismateriaal telkens op te ruimen.
Pieder
Geplaatst: 24-02-10 09:39
Hoi,
Ik spring ook altijd op gras. Mijn paard heeft geen ijzers en redt zich prima en heeft goede grip. Je moet wel een beetje voorzichtiger zijn als het erg nat is of heel erg droog dan wordt het gras wat gladder maar als je een goede tempocontrole hebt en netjes zit kun je prima springen op gras hoor!
HighFly_
Geplaatst: 24-02-10 09:45
zonder ijzers kun je ook op het gras springen ik heb dat ook altijd gedaan met mijn ene pony maar als hij ijzers heeft zou ik wel kalkoenen indraaien.
Mootje
Geplaatst: 24-02-10 09:45
Ik weet niet waar je woont en hoe de grond bij jullie is. Is het weiland gedraineerd? Als je pech hebt, trap je je hele land aan gort!
Springen zonder ijzers is trouwens geen enkel probleem!
AmberHeijman
Geplaatst: 24-02-10 14:53
mo_van_dijk schreef:
Ik weet niet waar je woont en hoe de grond bij jullie is. Is het weiland gedraineerd? Als je pech hebt, trap je je hele land aan gort!
Springen zonder ijzers is trouwens geen enkel probleem!
Idd, ik ken ook iemand waarvan het hele land verprutst was.
je kan best wel springen in het gras, maar inderdaad dan gaat je gras wel rap kapot !
Posh
Geplaatst: 24-02-10 15:25
Hier valt het hartstikke mee met het de conditie van het gras, we maken ongeveer 3 keer per week gebruik van de springbak en zelfs na de zomer ligt er nog genoeg gras en hebben we geen last van modder e.d.
Het ligt waarschijnlijk aan de ondergrond, onze springbak ligt vrij hoog terwijl het weiland ernaast lager ligt en wel modderig is.
zo lang je niet t ehoog gaat de grond gelijk is en droog is, kan je best zonder ijzers springen. Ik laat ze er dit jaar wel onderzetten, omdat ik niet weet waar ik terrecht kom. maar met ijzers scheelt niet zoveel (toch?) als je ijzers pakt zou ik er van die punten onderdoen
ik heb in de zomer, ook op een stuk land, een parcour staan, en daar sprong ik ook met mijn pony (zonder ijzers). met mijn paard (heeft wel ijzers), doe ik er wel proppen onder,
Wij hebben ook een heel parcours staan in de wei De ene pony springt nu Z, nog steeds zonder ijzers, gewoon op het gras De ander springt sinds het M nu met ijzers Maar met allebei is het geen probleem
ik rij altijd zonder ijzers op gras.. springen en dressuur.. alleen als het geregend heeft moet je oppassen.. maar verder niet
Kallandso
Geplaatst: 02-03-10 18:33
De springtuin bij Pless op stal is ook op gras. En dat gaat goed, alleen als het vrij nat is springen we niet...
lisanneik
Geplaatst: 02-03-10 18:44
als het droog is heb je zonder ijzers nog meer grip dan met ijzers. als je op hoger niveau gaat springen en ook korte wendingen gaat maken word het wel gevaarlijker.