Poll: Bitloos of met bit rijden op een manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij voor een manege kiezen waarbij bitloos gereden word of liever met bit?

Bitloos
52 (38%)
Bit
14 (10%)
Zowel bit als bitloos
45 (33%)
Zou mij niets uitmaken
23 (17%)

Totaal aantal stemmen: 134

annebe

Poll: Bitloos of met bit rijden op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 09:41

Ik ben erg nieuwsgierig of mensen zou kiezen voor een manege waarbij alleen bitloos gereden word.
Graag een onderlegt antwoord waarom je deze keuze maakt.

marsyl

Re: Poll: Bitloos of met bit rijden op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:49

Ik rij zelf ook bitloos, welliswaar met mijn eigen pony. Maar als ik zou moeten kiezen, koos ik voor bitloos. Hoe vaak zie je niet kinderen die hangen in de teugels enz enz.
Mensen denken dat als je bitloos rijd, dat je je paard niet kan houden. Niets daarvan is waar, paarden reageren meestal juist op de druk van het bit door harder te gaan rennen.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:54

Ik denk dat het goed is beide te stimuleren. Bitloos is steeds meer in opkomst en heel veel paarden zijn bitloos goed te rijden.
Zoals Marsyl aangaf, als je veel klanten ziet hangen, dnek ik dat bitloos en dan vooral een LICHTE optoming goed zou zijn. En dan het bit houden voor de paarden die bitloos toch niet lekker lopen....

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:57

Voor de beginnende ruiters vind ik dat er wel bitloos gereden moet worden. Vaak hangen ze nog zo enorm in de mond te raggen
met die teugels en persoonlijk vind ik dat bitloos op zo'n moment wat vriendelijker is. Dan uiteraard een optoming die zo min
mogelijk druk geeft wanneer er aan de teugels getrokken word, anders blijft het doorgaan :+ (lees = halster bijvoorbeeld)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:07

jammer dat veel mensen niet beseffen dat je bitloos net zoveel schade, soms zelfs meer, aan kunt richten dan met bit.

ik zou trouwens ook voor bitloos kiezen, maar dan wel 1 die geen schade aan kan richten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:08

Ik ga voor kwaliteit in instructie en nog wat andere criteria, en of dat dan met of zonder bit is dat zou me niet uitmaken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:13

Ik zou voor een manege kiezen waar je verschillende optie's hebt, dus bit of bitloos.
Daarnaast moet een "geschikte" manege voor mij nog aan veel meer dingen voldoen, maar dat word een lang lijstje :+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 10:27

Siskeh.. Stiekem ben ik erg benieuwd naar je lange lijstje :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:41

Ik rijd gewoon met bit, ik zou kiezen voor een manege waar allbei zou kunnen en zou zeker prefereren om te beginnen met een hele lichte bitloze optoming, waar het paard geen hinder ondervind wanneer er getrokken of gehangen wordt...

Al moet ik zeggen als je op een goede manege komt, zal er nog niet zo snel gehangen worden aan het bit denk ik...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:00

@TS: oke :')
naja, ik wil (eerst) véél theorie hebben.
Daarnaast eerst veel op de grond leren, en balans-zitlessen hebben voordat ik begin met "rijden".
Sowieso ook de optie om "andere" lessen te volgen naast het rijden, dus grondwerk, schriktraining e.d.
Ideaal zouden er ook lessen zijn dat je op het droge kan oefenen/spieren kan trainen.

Het rijden zelf moet dus ook bit/bitloos zijn, mijn voorkeur gaat naar bitloos, maar ik heb niets tegen goed bit-gebruik.
Afwisselend gebruik maken van BBP en zadel, en de lessen veel gericht op hoe het paard lopen "moet" en hoe dit te bereiken(uiteraard op een vriendelijke manier).
Daarnaast moet er ook genoeg uitdaging zijn en ruimte voor "leuke" dingen(standaard schriktraining, voltige enz.)

De lessen mogen voor mij niet meer als 4 mensen hebben, mag bij de theorie uiteraard meer zijn.

En vervolgens heb ik nog een hele ris aan eisen wbt de paarden(denk aan het aantal te "werken" uren, en het aantal uren buiten, algemene gezondheid, leeftijd ...)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:01

Ik heb het een aantal keer voorbij zien komen, maar inderdaad instructie is het allebelangrijkste en zijn moeten er ook voor zorgen dat een ruiter zowel met bit als bitloos op de juiste er mee omgaat.
Dit vraagt soms om wat creativiteit van de instructie

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:43

Bit of bitloos maakt voor het paard niet veel uit, zoals veel mensen denken. Met een bitloos hoofdstel kan je ook erg veel druk zetten (neus, oren), waar je even voorzichtig mee moet omgaan dan druk van het bit!
Het gaat er dus voor mij ook om, hoe er mee om wordt gegaan en dan maakt het echt niks uit of dat nou met of zonder bit is.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:28

@myrth: met een bitloos hoofdstel wordt de druk verdeeld over een groter oppervlak. Bij een bithoofdstel komt alle druk op het bit en dat bit ligt in de gevoelige mond van het paard. Het hoofd is ook gevoelig, maar minder gevoeliger als de mond.

Ik vind dat ze zowel bit én bitloos moeten toelaten zodat iedereen zijn eigen keuze kan maken. Persoonlijk vind ik helemaal bitloos nog het beste.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:31

Sonja schreef:
Ik ga voor kwaliteit in instructie en nog wat andere criteria, en of dat dan met of zonder bit is dat zou me niet uitmaken.

Amen..

Bitloos of met bit, een slechte ruiter heeft een paard evenveel last van.
Goede instructie staat bij mij hoger in het vaandel, een instructrie die zorgt voor goed rijdende ruiters, daar heeft een paard veel en veel meer aan.

Even buiten spel gelaten dat daarnaast paardenwelzijn mbt weidegang en ruime stallen ook voorop staat.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:35

Bitloos kan soms nog pijnlijker zijn dan met bit. Helaas beseft niet iedereen dit.
Dit is ook de reden dan ik voor allebei zou kiezen. Op die manier kunnen de ruiters kennis maken met bitloos rijden en er over leren.
Of je bit of bitloos rijd zou dan af moeten hangen van zowel het paard als de ruiter.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:38

Ik zou voor bitloos gaan met bv een sidepull, toch denk ik dat het gevaarlijk gaat worden. Het is namenlijk wel zo dat een paard prima bitloos te rijden is, maar manegeruiters kunnen paarden behoorlijk ongevoelig maken, en dan is het voor de paarden erg makkelijk om er doorheen te lopen...

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:40

het maakt niet uit, met of zonder bit. Het gaat erom dat de ruiter leert te rijden op een manier dat het paard er geen pijn door ervaart. Dus goede instructie!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:41

@Galley: dan zou ik zeggen: leer die manegeruiters zo lessen dat ze de paarden niet gevoellig maken..

Want zoals je het nu omschrijft komt je een simpel bit in de meest vreemde hulpteugels terecht.
Dat zou sowieso niet de bedoeling moeten zijn.
Mijn motto is: zolang ze niet met teugels om kunnen gaan moet je ze geen teugels geven..
Laat ze eerst maar eens zitten en alles goed op beenhulp aangeven, dan komen de "handen" later.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:42

siskeh schreef:
@Galley: dan zou ik zeggen: leer die manegeruiters zo lessen dat ze de paarden niet gevoellig maken..

Want zoals je het nu omschrijft komt je een simpel bit in de meest vreemde hulpteugels terecht.
Dat zou sowieso niet de bedoeling moeten zijn.
Mijn motto is: zolang ze niet met teugels om kunnen gaan moet je ze geen teugels geven..
Laat ze eerst maar eens zitten en alles goed op beenhulp aangeven, dan komen de "handen" later.

Nog nooit een manege gezien die dat doet(helaas)
Ik vrees het moment dat mijn broertje op mijn paard gaat zitten.. Hij moet compleet opnieuw leren rijden van mij :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:47

@galley: daar moet je idd wel wat naar zoeken, maar ik zou ook niet gaan lessen op een "normale" manege..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:48

Het zou mij niet veel uitmaken maar ik heb niks tegen bit: daar kun je prima vriendelijk mee rijden. En mijn ervaring is dat er niet zo heel veel gehangen en getrokken wordt op maneges.

Persoonlijk vind ik veel van de bitloze hoofdstellen niet geschikt voor een constante aanleuning, en zou ik niet graag een manegeles rijden zonder.

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:48

ik kies zowel bitloos als met bit
omdat ik denk dat het wel goed zou zijn als maneges bitloos zouden gaan rijden, al die kinderen die onwetend in de mont zitten te trekken en doen!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 07:56

RT--> PP

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:05

Ik vind geen van alles denk ik .Want ik ken het bitloos rijden niet zo goed om daarover te oordelen en het enige wat ik ken is een Hackamore ofso en die vind ik persoonlijk gezegt van wat ik ervan verstand heb :P niet erg goed voor een beginnende

Want als je daar aan trekt [Echt trekken] dan is dat toch harstikke pijnlijk voor zijn neus ??

En persoonlijk vind ik met een zacht halstertje en teugels en zonder zadel de beste manier :D Leren is nog nooit zo leuk geweest (Vooral om te zien :=)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:31

Beginners bitloos, en gevorderden eventueel met een trensje.