Wat doe jij als je dit ziet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie?

* Je gedachten voor je zelf houden.
69 (57%)
* Persoonlijk zeggen tegen de ruiter dat die rijstijl niet kan!
23 (19%)
* Je zegt het tegen de instructriese/ouder of eigenaar van het paard/pony.
7 (5%)
* Je neemt het recht in eigen handen en loopt er recht op af en maakt duidelijk dat ECHT niet meer door kan gaan!
10 (8%)
* Je doet iets anders...?
11 (9%)

Totaal aantal stemmen: 120

SemdeLorijn

Wat doe jij als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:26

Ik zie regelmatig ruiters die hun paard té hard straffen, of te ruw zijn.
Wat doen jullie wanneer je zoiets ziet, want ik zit altijd te twijfelen
om er wat van te zeggen, maar ik zou niet weten wat ;).

chivaldi

Re: Wat doe jij als je dit ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:27

ligt er een beetje aan waarom het paard gestraft word of het terecht is of niet. kijk als ze hem nu helemaal verrot meppen dan trek ik mijn mond wel open ;)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:29

Zoals chelletju zegt, het ligt aan de situatie. Ik zie ook wel eens mensen hun paard (naar mijn mening) heel onvriendelijk rijden, (kin op de borst en gassen maar) maar ja, daar kan je niet zo heel veel tegen doen. Je kan het wel zeggen, maar als het ze goed bevalt, gaan ze er gewoon lekker mee door. :n

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:30

Je kan als voorbijganger niet altijd zien of een harde aanpak niet een beetje nodig is op dat moment. Je ziet alleen maar dat het paard een lel krijgt, zonder de voorgeschiedenis te weten. Voor het zelfde geld is het paard al tijden aan het klieren en pakt de ruiter net even door als jij langsloopt en ik kan me voorstellen dat een ruiter die net op het punt is goed door te pakken het niet waardeert als er commentaar geleverd word door een toevallige voorbijganger.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:31

Hangt er vanaf...
Ik straf vaak ook redelijk hard... (nee ik slaag mijn paard niet half dood met de zweep), want hard straffen is dan ook weer iets heel relatief en subjectief.
Ik zie liever iemand die hard straft wanneer het nodig is, dan iemand die zijn paard uren loopt te treiteren, trekken in de mond, stampen, slecht zadel,...
Ik zal veel sneller reageren op mensen die vergeten op te warmen of niet uitstappen, paarden kletsnat op de wei zwieren,...
Als mensen waarvan ik weet dat ze serieuze ervaring hebben, de nodige begleiding en goed rijden, een paard zwaar straffen, dan hou ik mijn mond.
Ze zullen hun redenen wel gehad hebben, wie ben ik om te oordelen of het paard dit verdiende of niet..
Je ziet ze namelijk niet elke dag rijden, je ziet niet alles wat het paard doet, je voelt niet wat het paard doet, je weet vaak niet hoe een paard het is..
Als het straffen echt overdreven is, dan zou ik er misschien wel iets van zeggen, maar de strengste ruiters hebben de beste paarden, dat is mij toch altijd geleerd.
Kort gezegd ik heb veel meer problemen met mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn, dan iemand die correct straft.
Onnodig straffen kan natuurlijk in geen enkel geval

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:32

wat is te hard?

ik denk ook dat het zeker aan situatie ligt, en hoe de omgeving reageerd etc.
is het een goede bekende van me, bijvoorbeeld een vriendin, zou ik duidelijkheid gaan vragen.

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:36

op stal hadden we een meisie die reed het paard van een vriendin van mij, dat paard is van zich zelf heel gestressed en snel bang voor dingen, als het paard dan wat eng vond, zetten ze hem er voor en begon dat beest met een zweep te slaan. Daar heb ik wel wat voor gezegt hoor. Ook stond dat paard een keer op haar teen en begon ze hem te slaan, hij liep achteruit en zat vast in een kruiwagen. Ik heb gelijk de eigenaar gewaarschuwd hoor.
Dit vind ik echt te hard en daar kan ik m'n mond niet over houden.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:36

Ik heb wel een voorbeeld, een ruiter die constant de pony in de mond zaagt, deze pony is een harde pony maar je ziet veel dingen waar aan te herkennen is dat hij het niet leuk vind, er zit veel verzet in en elke les komen er wel gevechten tussen ruiter en paard.
Ook 10 meppen met de zweep in 1 hand wanneer de pony bij het trainen van de contra galop omspringt naar het linkerbeen.
Ik kan daar niet goed tegen, terwijl het mijn paard nog niet eens is, maar ik ben nu nog 13 en ik kan zo een discussie aan met de ruiter maar wat heeft die aan advies van een 13 jarige :(...?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:37

Het ligt er wel een beetje aan wat er precies gebeurd, maar als iets echt niet door de beugel kan zal ik de persoon er zeker op aanspreken. Dat hoeft niet per se om straffen te gaan. Zelf heb ik ook eens keer iets gezegd tegen een stalgenoot die haar paard zo hard 'beloonde' dat mijn paard aan de andere kant van de bak een meter de lucht in sprong! Ik heb haar gevraagd wat het paard in godsnaam had gedaan? Ze beloonde hem, zei ze.... En dit was een heel ervaren ruiter. Ik heb haar toen gevraagd of ze dacht dat haar paard dit ook als een beloning zag. Ze was niet blij, maar dat interesseert me dan niets. Het paard zag er in elk geval niet blij uit van de 'beloning'.

En zo zal ik ook niet schromen om iemand aan te spreken als ze het paard in de mond rukken, of wat dan ook.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:41

Ik ben wel gevoelig voor het zien van een hare ruiter bij zijn of haar paard, zelf ben ik erg consuquent en mijn zweep komt hier en daar om de hoek, dan praat ik over een voorbeeld zoals wanneer de pony mij slaat, of bokkent weg rend, maar wat ik ALTIJD in mijn achterhoofd houd, dat de ruiter moet weten dat het trainen van een paard zwaar is voor het paard, het paard leert bij de training en mag bij een foutje niet gestraft worden, zoals in mijn voorbeeld een paar posten terug ;).

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:44

SemdeLorijn schreef:
Ik kan daar niet goed tegen, terwijl het mijn paard nog niet eens is, maar ik ben nu nog 13 en ik kan zo een discussie aan met de ruiter maar wat heeft die aan advies van een 13 jarige :(...?

Ik vrees dat daar niets aan te doen is... Ik ben 18 en ga mensen van 40 jaar ook niet zomaar even op hun plek zetten.
Op je 13 heb je nog niet de ervaring in paarden als op 30 jarige leeftijd wat niet wil zeggen dat je niet weet waarover je praat.
Je kan altijd voorzichten kritiek proberen te brengen, maar die gaat waarschijnlijk niet in goede aarde vallen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:45

Daar kan ik geen vast antwoord op geven.

In principe ben ik voor leven en laten leven, als ik langs een losrijterrein kom en ik zie iemand zijn paard een flinke saflet geven zal ik niet degene zijn die er iets van zegt, ik ken die mensen niet, ik ken het paard niet en ik zit er niet op dus ik voel niet aan wat het paard wellicht gaat doen. Kan best zijn dat het een draak van een paard is wat heel onverwacht lelijk uit de hoek kan komen, daar bemoei ik me niet mee.

Heb wel een keer met een onderlinge wedstrijd waar ik als bezoeker kwam gehad dat een amazone met losrijden op een paard zat wat een beetje dribbelig was, maar niet stout en zij reed ook alleen maar doelloos over de hoefslag dus het paard werd niet bezig gehouden, anders was hij wellicht ook rustiger geworden. Toen stapte ze af en nam het paard mee naar stal, oke, kan zijn dat ze het niet meer zag zitten. Maar bij elke pas die zij zette, rukte ze heel doelbewust aan de stangteugel om haar eigen frustratie af te reageren. En toen heb ik WEL mijn mond open getrokken want dat vond ik erg oneerlijk (haar instructeur stond naast me en zei niks, dan doe ik dat wel :o ) en heb ook later de organisatie aangesproken (die kwamen met het verhaal dat de ringmeester de ruiters niet kon aanspreken want zij bemoeiden zich niet met de klanten :x )

Ben zelf in mijn puberjaren ook wel eens aangesproken door een verenigingsgenoot toen ik mijn frustratie na een proef op mijn paard botvierde door nog eens op een brute manier verder te rijden na de proef (had nog geen zelfbeheersing geleerd) en daar ben ik haar nu nog dankbaar voor, jammer dat ik het niet meer kan zeggen. Ik heb het nog steeds in mijn achterhoofd: rijden doe je IN de proef, niet erna!

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:51

Urielle schreef:
Daar kan ik geen vast antwoord op geven.

In principe ben ik voor leven en laten leven, als ik langs een losrijterrein kom en ik zie iemand zijn paard een flinke saflet geven zal ik niet degene zijn die er iets van zegt, ik ken die mensen niet, ik ken het paard niet en ik zit er niet op dus ik voel niet aan wat het paard wellicht gaat doen. Kan best zijn dat het een draak van een paard is wat heel onverwacht lelijk uit de hoek kan komen, daar bemoei ik me niet mee.

Heb wel een keer met een onderlinge wedstrijd waar ik als bezoeker kwam gehad dat een amazone met losrijden op een paard zat wat een beetje dribbelig was, maar niet stout en zij reed ook alleen maar doelloos over de hoefslag dus het paard werd niet bezig gehouden, anders was hij wellicht ook rustiger geworden. Toen stapte ze af en nam het paard mee naar stal, oke, kan zijn dat ze het niet meer zag zitten. Maar bij elke pas die zij zette, rukte ze heel doelbewust aan de stangteugel om haar eigen frustratie af te reageren. En toen heb ik WEL mijn mond open getrokken want dat vond ik erg oneerlijk (haar instructeur stond naast me en zei niks, dan doe ik dat wel :o ) en heb ook later de organisatie aangesproken (die kwamen met het verhaal dat de ringmeester de ruiters niet kon aanspreken want zij bemoeiden zich niet met de klanten :x )

Ben zelf in mijn puberjaren ook wel eens aangesproken door een verenigingsgenoot toen ik mijn frustratie na een proef op mijn paard botvierde door nog eens op een brute manier verder te rijden na de proef (had nog geen zelfbeheersing geleerd) en daar ben ik haar nu nog dankbaar voor, jammer dat ik het niet meer kan zeggen. Ik heb het nog steeds in mijn achterhoofd: rijden doe je IN de proef, niet erna!

'rijden doe je IN de proef, niet erna!' en zelfs in de proef mag een paard niet onterecht op z'n flikker krijgen!
Ik zie dat ook vaak; 'geef mij eens even die zweep, patspatspats 10x, terwijl dat dat paard echt niet meer weet wat het probleem was en zo nog meer stress oplevert, mensen, denk na!
Maar dat die ouders het niet zien, iemandt die ook zo reed is door mijn vader die er geen balle verstant van heeft omdat die ruiter die pony met de zweep tegen het hoofd sloeg (ruiter was 12) afgehaalt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:12

Ligt er maar aan SemdeLorijn, ik heb een paard wat durft te staken en zelfs niet te beroerd is om zich helemaal op zijn rug te gooien. In het begin had ik teveel schrik om hem aan te pakken waardoor ik dus drie kwartier in patstelling stond, hij kwam steil omhoog, met zijn rugkant richting muur/bakwand/draad/slootje/.. en ik was te schijterig om hem aan te pakken dus uiteindelijk pakte mijn hulp hem dan met de longe mee richting wedstrijdring en daar tussen de hekjes liep hij dan braaf zijn proefje. En mensen aan de kant maar aanbieden om hem met een longeerzweep een keer goed naar voren te jetsen (maar dan ging hij dus om dus dat durfde ik niet) en ik stond gewoon ondertussen bekend als dat meisje met dat paard wat alleen maar op zijn achterbenen staat :o
Inmiddels is het zo dat ik weet dat hij bij het eerste aandraven al tegen mijn been in aan het morren is, dan krijgt hij een stevige klets voor zijn appel en dan is het goed zolang ik vastberaden eraan blijf rijden, dan blijft hij ook gewoon braaf.
Maar als ik destijds had gedacht dat dit het paard was wat op vier benen was gaan staan als ik hem een keer goed tussen zijn oren tetste dan had ik dat zonder probleem gedaan, ook op concours. En waarschijnlijk vinden mensen die mij die eerste klap uit zien delen het ook maar een overdreven ingreep maar ik weet maar al te goed wat er volgt ;)
Dat bedoel ik met: normaal bemoei ik me er niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:16

Als het echt te ver gaat, en ze er geen reden voor hebben ga ik er naar toe.
Als het wel meevalt, en dr een reden voor hebben zou ik er alsnog wat van zeggen, maar gewoon als die langsreed ofzo.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:16

Eigenlijk bemoei ik me er geen eens mee. Heb ook een hekel aan die kinderen/mensen zeggen dat ik te hard ben voor me paarden terwijl ze mijn paarden geneens kennen. :n

niet meteen denken dat ik me paarden de hele tijd sla nu... ;)

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:18

@Urielle; wat jij uitlegt is een terechte straf voor je paard, ik vraag me af wat mensen doen bij een onterechte straf ;).
Ik zelf vind jou straf ook 'goed', ik zelf zou het zelfde doen bij mijn paard en dus niet raar staan te kijken als ik jou dat bij jou paard zie doen ;).
En ik denk dat meerdere daar mee eens zijn :).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:18

Bijj onbekenden houd ik het voor me, wie weet hebben ze er wel een reden voor die wij niet hebben gezien. Of het onterecht of terecht was kan de ruiter toch echt het beste beoordelen. Als het een bekende is maak ik wel een toespeling/ zeg ik iets ervan.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:22

Zo lang ik niet weet wat de geschiedenis is van paard en ruiter zeg ik niets en denk ik er het mijne van.

Ben ik getuige van een situatie waarin ik voor de volle 100% kan zeggen dat er iets gebeurt wat niet door de beugel kan, dan trek ik mijn mond gerust open, kan me niet schelen wie er op dat moment aan het rijden is, al rijd de voltallige Nederlandse Equippe op dat moment in de baan.

Maar je moet goed beseffen dat je vrijwel nooit in die positie bent dat je voor die volle 100% kunt zeggen dat je weet dat er iets onterecht is of niet - je zit er zelf niet op en weet dus niet wat de ruiter in kwestie al dan niet voelt.

Misschien denk je zelf wel: nou nou nou... terwijl het paard in kwestie ongelooflijk aan het etteren is ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:29

SemdeLorijn schreef:
@Urielle; wat jij uitlegt is een terechte straf voor je paard, ik vraag me af wat mensen doen bij een onterechte straf ;).

Omdat je mijn verhaal erachter hebt gelezen. Maar misschien zie jij mij wel een keer op een losrijterrein, of als ik ergens anders ga oefenen, zie je mij ineens een paard vanuit het niks een opdonder geven en denk je ook wel: Nou nou, dat kan wel even wat minder, paard doet toch niks?

Soms zie je echt overduidelijk iets wat niet kan, soms weet je het niet en kan het zowel terecht als onterecht zijn en soms denk je zelfs stiekem: Pak dat paard toch eens een keer aan dan!

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:31

Je hebt gelijk Urielle, maar ik bedoel ook wat je zou doen wanneer je bij 'het hele gebeuren' aanwezig bent ;).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:35

Als ik iemand zie die echt over de schreef gaat, waarvan ik het paard ken, waar ik de situatie kan inschatten, dan zeg ik er wel wat van. :j
En mocht iemand mij ooit mijn zelfbeheersing zien verliezen dan hoop ik ook dat jullie mij even terugfluiten.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:11

Ik houd dan vaak wijs mijn mond. Wat al eerder is aangegeven, je weet niet welk gevoel het paard de ruiter geeft en wat er voorafgaand voorgevallen is. Als ik zelf rijd zie ik weleens mensen de paarden slaan, ik heb dan niet de aanleiding gezien omdat ik zelf bezig was. Het is dan vaak beter je mond te houden. Als ik de volledige aanleiding heb gezien en ik ken de persoon in kwestie zou ik na afloop wel wat zeggen of vragen met betrekking tot het voorval.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:14

Opzijn minst hoor je van mij 'Nou, nou zeg, is dat nou nodig' .
In de hoop dat het paard daarna niet nog extra op zijn lazer krijgt. (Afreageren)
Kan mijn mond niet (meer) houden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:27

Neee ik heb echt een grote mond, maar over 't algemeen bemoei ik me daar
niet echt mee. Zeker niet op het moment dat het gebeurd.
Ik zie het best veel om me heen, en dan denk ik wel altijd; ik ben blij
dat ik en mijn pony beter met elkaar omgaan :o

Iedereen is natuurlijk wel eens boos, dat is helemaal niet erg maar sommige mensen
kunnen echt hun frustraties botvieren op hun paard zo sneu.. Vandaag iemand
die zijn paard letterlijk naar beneden trok. Ze zat erop en boog naar voren, handen
helemaal laag, bij de bovenbenen van 't paard om hem naar beneden te laten gaan.
En er zat ook een Gogue aanvast nouja dat begrijp ik niet hoor?! Toen vond ik het
wel moeilijk om nix te zeggen.