Bitloos rijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 16:38

Waarom rijden jullie bitloos?
Vinden jullie het gevaarlijker om bitloos buiten te rijden dan met bit?

barst los :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:14

Ik ben bezig om mijn paardje buiten te rijden zonder bit.
Wedstrijdtraining gaat (nog wel) met bit.

Ik vind het niet gevaarlijker.
Je paard hoor je immers te rijden op je zit/beenhulpen met ondersteuning van de teugels. Diezelfde ondersteuning kun je bitloos ook bieden.
En daarnaast, een bit is geen rem of wat dan ook, dus waarom zou het gevaarlijker zijn ;)

Barchetta

Re: Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:17

Ik zie geen reden om met een bit te rijden, ook buiten niet. Heb met bit niet meer remmend vermogen:-)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:18

HAR-->PP

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 08:34

Mijn Shetlanders worden ook bitloos gereden/gemend en alles meer. Puur omdat mijn merrie echt anti-bit was, je had er helemaal niks meer aan. Toen ik vorig jaar samen met haar met kar en al over de kop ben geslagen, heb ik direct al mijn bitten in de verkoop gedaan en een bitloze menneusriem van Ideal gekocht. Direct de volgende dag getest, en mijn merrie was weer de brave pony die ze altijd was, nog braver zelfs omdat ze nu niet meer tegen het bit hoefde te protesteren. En nee, ze wordt niet anders gemend/gereden.
Voor mijn ruintje die dit jaar beleerd gaat worden, hadden we altijd al het plan om bitloos te gaan. Waarom zou je het hem aanleren als het net zo goed zonder kan :)

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:19

Wij zijn bitloos gaan rijden om te kijken of het paard zijn tong dan in zijn mond zou houden. En inderdaad, tong blijft binnen in de mond en het paard loopt een stuk vrolijker door de bak en met een buitenrit.

Verder denk ik er precies hetzelfde over als Silence :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:51

Dat een paard niet goed loopt met een bit in zijn mond, ligt niet aan het paard, ligt niet aan het bit, maar ligt aan de gene die hem rijdt!!!!!
Het is de ruiter die de boosdoener is.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:55

De reden dat wij bitloos rijden is omdat een paard zonder ijzer in zijn mond net zo goed reageerd als met ijzer in zijn mond, dan is de keuze voor ons simpel.
Met alle paarden rijden we bitloos buiten, zelfs paarden die net bij ons aankomen worden gelijk omgeschoold en gaan mee op buitenrit.

Het is vaak de ruiter die er moeite mee heeft, niet het paard.

bente1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:32

mij lijkt bitloos niet rijden hoor

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:57

annebe schreef:
De reden dat wij bitloos rijden is omdat een paard zonder ijzer in zijn mond net zo goed reageerd als met ijzer in zijn mond, dan is de keuze voor ons simpel.
Met alle paarden rijden we bitloos buiten, zelfs paarden die net bij ons aankomen worden gelijk omgeschoold en gaan mee op buitenrit.

Het is vaak de ruiter die er moeite mee heeft, niet het paard.

Een heet paard lijkt me erg moeilijk rijden op een bitloze optoming.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:59

@Johanna, daar ben ik het niet mee eens.
Die van mij kan een aardige drukke stuiterbal zijn, als dit met of zonder bit is maakt helemaal niet uit.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:13

Als een paard erg heet is kun je niet met een bit in de mond gaan lopen trekken..
Dus het maakt weinig uit ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:38

AliceTwingo schreef:
Als een paard erg heet is kun je niet met een bit in de mond gaan lopen trekken..

Nee?
Waar gebruik je een bit eigenlijk voor?

Wat doe je als een paard met een bitloze optoming er vandoor gaat?
Anker uitgooien?
Of zet je hem dan toch op de rem.
Met een bit wil dit dan iets makkelijker.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:39

AliceTwingo schreef:

wat voor ras paarden rijdt je?

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:44

Haflingers..
Maar het lijkt me niet goed om als je paard ervandoor gaat kei hard te gaan trekken..
Dus veel meer met het bit moet je toch niet doen..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:06

Als een paard er vandoor gaat, nemen ze vaak het bit tussen de tanden. Dan kun je dus echt niks meer met het bit. Maar als je bitloos rijd, hebben ze geen bit om vast te pakken. Dus dat zullen ze altijd voelen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:24

Mijn pony wordt ook bitloos gereden.
Dat komt omdat ze een litteken op haar tong heeft, waardoor het pijn doet als er een bit overheen gaat.

Als ze een bitje in had, pakte ze die vaak vast. Dus dat was gevaarlijker, want dan heb je gewoon niets meer te zeggen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:28

Mijn super pittige draver rijd ik veel liever bitloos dan met bit. Ze reageerd veel beter bitloos dus. Voor mijn paarden geen bit in de mond. Nu niet en nooit niet. Het zit tussen onze oren de paarden kunnen het allemaal echt wel.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:31

Ik rijd mijn draver ook geregeld bitloos, remmen gaat prima hoor! Bit in de mond met druk, of druk op de neus.. Druk is druk waarop ze kunnen reageren. Maar uiteindelijk is het toch wenselijk, lijkt mij, dat je hem op je zit terug kunt rijden ;)

Weet niet of ik dit hier ook meteen mag vragen, maar doe het stiekem toch even: ik hoorde van de week, dat je niet meer verzekerd bent als je bitloos rijdt buiten. Dus mocht er wat gebeuren, ben je helemaal zelf aansprakelijk en vergoedt de verzekering niets. Weten jullie daar iets van?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:34

Johanna59 schreef:
AliceTwingo schreef:

Nee?
Waar gebruik je een bit eigenlijk voor?

Wat doe je als een paard met een bitloze optoming er vandoor gaat?
Anker uitgooien?
Of zet je hem dan toch op de rem.
Met een bit wil dit dan iets makkelijker.

De mensen die dit soort dingen het hardst roepen hebben er vaak het minste kaas van gegeten. Vaak hebben ze een keer een stukje met een hackamore gereden, dat ging niet en 'dus' zijn alle bitloze optomingen maar slecht en werkt het bit wel. Dat er jaarlijks duizenden ongelukken gebeuren met paarden die een bit in hebben vergeten ze voor het gemak maar even. Maar het bewijst wel dat een bit niet altijd zo goed werkt als wordt beweerd.

De werking van het bit is gebaseerd op pijn. Een ruiter op een paard dat er in paniek vandoor gaat zie je vaak hard rukken aan de teugels, wat een gigantische pijnprikkel voor het paard betekent. Van pijn gaat een vluchtdier alleen maar harder vluchten.

Een goed bitloos hoofdstel (in mijn ogen dus niet de hackamore) werkt door middel van druk op delen die niet zo ontzettend gevoelig zijn als de lagen van de mond. Druk die over een groot oppervlak wordt verdeeld. Het doet dus geen pijn, maar zendt wel een duidelijke boodschap uit die minder stress en ongemak veroorzaakt. Als je er goed over nadenkt, is een bitloos hoofdstel dus vele malen veiliger. Als ik een verzekeringsmaatschappij was, zou ik bij ongelukken met paarden alleen uitkeren als het paard zonder bit werd bereden.

Door ze bitloos bijvoorbeeld de One Rein Stop aan te leren, kun je een paard in paniek razendsnel weer tot zijn zinnen krijgen. Dat vergt wat training, maar is helemaal niet moeilijk om te doen. Veel mensen vergeten dat een paard met bit beleren ook training vergt. Gek genoeg is het vaak geen probleem dat het tijd kost om een paard met een bit te leren rijden, maar wel een probleem als het minder tijd kost om een paard met een bitloos hoofdstel te leren rijden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:35

Sassiee schreef:
Ik rijd mijn draver ook geregeld bitloos, remmen gaat prima hoor! Bit in de mond met druk, of druk op de neus.. Druk is druk waarop ze kunnen reageren. Maar uiteindelijk is het toch wenselijk, lijkt mij, dat je hem op je zit terug kunt rijden ;)

Weet niet of ik dit hier ook meteen mag vragen, maar doe het stiekem toch even: ik hoorde van de week, dat je niet meer verzekerd bent als je bitloos rijdt buiten. Dus mocht er wat gebeuren, ben je helemaal zelf aansprakelijk en vergoedt de verzekering niets. Weten jullie daar iets van?

Dat is een roddeltje dat ooit in de wereld is gebracht, maar er is helemaal niks van waar.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:39

Ik ga mijn paardje ook Bitloos rijden als het goed is krijg ik mijn hoofdstel maandag of dinsdag binnen.
Ben echt zo benieuwd hoe ze erop zal gaan reageren.

Denk dat ze het wel prettiger vind, zomers rijd ik haar vaak met halster dus

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:40

arno8 schreef:
Sassiee schreef:

Dat is een roddeltje dat ooit in de wereld is gebracht, maar er is helemaal niks van waar.

Inderdaad, is net zo'n roddel als dat je zonder cap niet verzekerd bent. Daar klopt ook niks van.

En zoals eerder al gezegd is, paarden beleren met bit kost veel meer tijd en moeite dan paarden bitloos beleren. Toevallig heb ik gister mijn ruintje zijn eerste hoofdstelles gegeven, bitloos. Hij snapte bijna direct dat links links was en rechts rechts, en dat druk op de neus stoppen is. Dit is ook precies zo als hij aan het halster mee loopt, dus is voor hem ook veel makkelijker.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 14-02-10 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:40

arno8 schreef:
Sassiee schreef:

Thnxx! Good to know :D Kan ik zorgeloos verder rijden.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:43

naar Arno8: wat vind jij een GOED bitloos hoofdstel?