verkeer en paard... hoe maak je dat veiliger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

verkeer en paard... hoe maak je dat veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:00

Naar aanleiding van het ongeluk in Utrecht met een 10-jarig meisje wiens pony op hol sloeg en de weg oprende, hier een topic over paarden in het verkeer... Hoe maak je dat nou veilig?

Persoonlijk ben ik voor meer aandacht er aan schenken bij het theorie-examen voor de auto/brommer, zodat weggebruikers zich bewuster zijn van de gevaren.. Heb zelf een autootje met een nogal zware uitlaat een brommer die meer herrie maakt dan dattie vooruit gaat, en neem altijd gas terug of trap mn koppeling in als ik een paard passeer. Hoef er echt niet stapvoets voor te rijden, maar produceer zo bijna geen herrie.. Niet-paardenmensen hebben vaak geen idee van de mogelijke gevolgen als ze tuuteren of even extra gas geven.. Denken daar niet bij na... Ik pleit voor een landelijke campagne! :P

Daarnaast zou er toch iets van een hek oid moeten kunnen komen zodat paarden niet zomaar het erf af kunnen rennen... Maar is ook weer lastig als er constant mensen aan komen waaien, zo'n hek wordt dan al snel uit gemakszucht niet gesloten...

c_alsemgeest

Re: verkeer en paard... hoe maak je dat veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:02

Voor een paard dat in blinde paniek de weg op rent kan je imo niets regelen? Dat valt soms niet te voorkomen en daar kan je ook niet voor remmen ;)

Voor de rest is er volgens mij een campagne aan het lopen?
Of loopt ik achter?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:05

Tsja dat is inderdaad het lastige, bij blinde paniek kan je niet veel doen... Maar moet zeggen, heb een tijdje een paard verzorgd op een privéstalletje, mét hek, en die paarden hadden gerust ook wel eens wat, ook meegemaakt dat de hele zooi op hol sloeg, maar bleven wel netjes op t erf... Sommige situaties kan je inderdaad niet voorkomen...

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of er al een campagne loopt, denk dat ik dan achter loop :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:06

Tja het heeft toch een discussie op gang gebracht.
Ik erger me vaak ook aan sommige mensen in het verkeer. Een bus die bijvoorbeeld heel langzaam achter me gaat rijden. Nu kan paardje wel wat hebben maar daar word ze toch zenuwachtig van. Haal gewoon met een normaal gangetje in.
Ik heb zelf het liefst dat mensen doen alsof ik op m'n fiets zit. Dan komen ze in normaal tempo voorbij en houden rekening met eventueel slingeren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:06

Paarden laten wennen aan alle mogelijke soorten verkeer ed. :)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:07

Heel erg lastige materie..

Hoe mak je een paard mak in het verkeer?? Door deel te nemen aan het verkeer...
Dat is dan weer lastig als je geen begrip hebt van je medeweggebruikers op het moment dat je net een beetje meer ruimte nodig hebt dan waar je recht op hebt.

Ik denk dat Amyz gelijk heeft wat betreft het bewust maken van het gedrag van paarden aan mensen die geen verstand hebben van paarden..Ik stem ook voor een Landelijke Campagne!!! :D

Het heeft natuurlijk ook te maken met een bepaalde manier van omgaan met anderen.
Als ik bijvoorbeeld een moeder met een kindje achterop en een kindje op de fiets naast zich tegenkom, minder ik ook automatisch vaart.

Het ongeluk in Utrecht was echt een ongeluk en volgens mij moeilijk te vermijden geweest, behalve misschien een hek op de oprit.
Zelf liep mijn oude merrie een paar weken geleden op de rotonde :wow:
Ze was uit de binnenbak ontsnapt, de deur stond op een kier en mevrouw kon net haar hoofd er door drukken en de loodzware deur openkrijgen. Dit had heel anders afkunnen lopen maar het is gelukkig goed gegaan..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:07

aan het ongeluk in Groenekan had niemand iets kunnen doen, een paard op hol is nu eenmaal niet te stoppen.

ik ben ervoor om tijdens rijlessen (en misschien zelfs al op school) de weggebruikers voor te lichten.
maar ook de ruiters kunnen hier een goede rol in spelen, zorg er voor dat je goed voorbereid op weg gaat, wen je paard aan verkeer, neem daar echt de tijd voor.

ook pleit ik voor meer veilige (ruiter) paden waar paarden mogen komen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:09

Waar ik sta is gelukkig een 'paardengebied' dus de meeste mensen daar weten wel waar ze rekening mee moeten houden.. Maar heb op andere plekken wel gehad dat er een of andere idioot al toeterend langsreed (terwijl mn paard toch echt al duidelijk zichbaar liep te stuiteren)... Inderdaad, alsof je een fietser bent is een goeie benadering :)

Juval; inderdaad, dat zijn van die dingen.. Maar dat hou je denk ik wel, sommige situaties zijn niet te voorkomen... En ik geloof ook wel dat er te veel ruiters met een half-verkeersmak paard de weg op gaan. Alleen in sommige gebieden sta je meteen op de weg, en rustig laten wennen is dan best lastig...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:11

Ik vind dat je als ruiter al veel kan inschatten voor je de weg op gaat,mijn paard was zondag ook druk maar verzorgster besloot toch naar buiten te gaan.Onderweg slaat er een paard op hol en mijn paard schrikt en verzorgster ligt er af.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:12

Heel simpel; Ruiters verbieden op de openbare weg te komen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:13

Kuggur schreef:

dat is inderdaad heel simpel..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:14

marleen, ben het helemaal met je eens. Als ik het niet vertrouw, blijf ik ook lekker op het erf :) Maar goed, het blijven vluchtdieren en wat meer bewustwording kan nooit kwaad :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:15

juval schreef:
Kuggur schreef:

dat is inderdaad heel simpel..

En het is 100% veilig... :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:17

maar toch denk ik niet de oplossing. dan zou niemand meer buiten kunnen rijden, behalve als je midden in het bos woont oid. MIsschien dat dat op IJsland wel kan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:17

Ik ben er groot fan van om meer informatie over dier in het verkeer op te nemen in het theorie examen scooter/auto/motor etc. Begrip is een van de sleutelwoorden.

Een ander is zelfkennis. Overschat jezelf en je paard niet. Als je weet dat je dier nog niet zo mak is, ga dan alleen met een groep naar buiten. De eerste paar keren ging ik samen met een bomproof paard en iemand op de fiets ernaast.

De laatste twee kernwoorden zijn respect en comminucatie. Respect voor jou als verkeersdeelnemer (dus van automobilisten). Maar comminucatie ook. Wat is er mis met een A4tje met de tekst 'nog niet verkeersmak' of 'ik leer nog' of '1ste keer weg van stal' te lamineren en op je rug te hangen? Longeer singel om je paard en daar ook aan 2 kanten het briefje op hangen? Duidelijk naar andere verkeersdeelnemers toe. Want als jouw paard overdwars loopt kan ik me voorstellen dat een ander geirriteerd kan zijn. Terwijl als ze weten dat je er niets aan kunt doen er vast beter gereageerd wordt. (zo ken ik een meisje dat blind is, en dus ook een grote button draagt met 'ik ben blind' erop. Je ziet het niet aan d'r, maar mensen hebben op deze manier wel respect voor haar, en snappen het ook beter)

Maar ook comminucatie in het donker, zorg voor goede verlichting (ik ben altijd net een kerstboom met overal knipperende lichtjes, dat maakt het namelijk makkelijker voor anderen om in te schatten hoe groot ik ben), rijd in de berm en niet met zijn 2en naast elkaar...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 04-02-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:18

ok, wie stuurt de mail naar vvn en cbr?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:20

Ik heb er mensen op aangesproken als ze geen rekening met het paard op de weg hielden (zo vriendelijk mogelijk).

Levert helaas wel hele verschillende reacties op: waar de ene automobilist gaat schelden en roepen dat je geen recht hebt hem te vertellen wat hij moet doen op de weg, stopte bijvoorbeeld een bestuurder van een tractor netjes, bood zijn excuses aan en liet me passeren. Ben hem nog vaker tegengekomen en hij wachtte zelfs in zijstraatje als hij me aan zag komen (paard had een probleem met rode tractoren, blauwe/zwarte liet ie vrolijk passeren maar die ene rode in de buurt vond ie verschrikkelijk eng).

Wat me trouwens opviel op vakantie in Ierland, is dat ze daar echt heel voorzichtig zijn en netjes met een boog om je heen rijden. Terwijl hier in Nederland eerder getoeterd wordt dat jij eens aan de kant moet gaan. Misschien toch dat ze daar meer bekend zijn met paarden op de weg.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:20

Ik vraag het me ook wel af. Ik zou ZO graag met mijn paard buitenritten gaan maken binnenkort, maar onze manege staat in een bebouwde kom waar toch wel redelijk wat verkeer is.

Hij komt van ergens waar het erg rustig is, dus ik weet niet hoe hij op al die drukte zou reageren. Wat doe je dan best? Eerst iemand mee aan een longe, of een ervaren paard & ruiter meenemen, of gewoon de trailer op en naar een rustig bos trekken?

Overigens vind ik het niet zo'n slecht idee om ruiters af te raden om bepaalde wegen op te gaan. Verbieden haalt toch niets uit imo, behalve dat je je dan de woede van x aantal mensen op de hals haalt. Hoewel de veiligheid dan niet meer echt ter discussie zou staan uiteraard. Misschien nog beter zou zijn om echte 'wegen' (lees: paden etc) aan te maken voor enkel ruiters - waar wagens en brommers enz niet in mogen.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:21

Ik vind inderdaad ook dat er meer aandacht aan besteed moet worden. Soms remmen auto's met aanhangers idd af voor me als ik langs de weg rijd, maar dan begint de aanhanger te hobbelen, daar schrikt Misty alleen maar van :+
Of vrachtwagens e.d. die ineens tssssssssssjj doen als ze remmen......

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:22

Ik denk ook dat dit een situatie was om.niet te voorkomen.
Ben absoluut voor een campagne of iets dergelijks om mensen bewuster te maken$
Had het gister nog, 3 auto's reden luid toeterend langs. Nu kan mn paard dat wel hebben, maar hij had wel een schrikreactie.
Laatst bijgewerkt door YankeeBoy op 04-02-10 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:23

Shanelle schreef:
Hij komt van ergens waar het erg rustig is, dus ik weet niet hoe hij op al die drukte zou reageren. Wat doe je dan best? Eerst iemand mee aan een longe, of een ervaren paard & ruiter meenemen, of gewoon de trailer op en naar een rustig bos trekken?

Ervaren paard & ruiter mee, liefst meer dan 1. Iemand te voet ernaast met de longeerlijn eraan. Niet willen draven of galloperen. Zelf doen alsof het de aller normaalste zaak van de wereld is. En comminucatie, dus idd een briefje lamineren en op je rug hangen. Dan maar voor banketstaaf, maar andere mensen weten wel wat jij aan t doen bent en waarom je soms stil staat etc.

Anouk_M

amyz schreef:
Naar aanleiding van het ongeluk in Utrecht met een 10-jarig meisje wiens pony op hol sloeg en de weg oprende, hier een topic over paarden in het verkeer... Hoe maak je dat nou veilig?

Persoonlijk ben ik voor meer aandacht er aan schenken bij het theorie-examen voor de auto/brommer, zodat weggebruikers zich bewuster zijn van de gevaren.. Heb zelf een autootje met een nogal zware uitlaat een brommer die meer herrie maakt dan dattie vooruit gaat, en neem altijd gas terug of trap mn koppeling in als ik een paard passeer. Hoef er echt niet stapvoets voor te rijden, maar produceer zo bijna geen herrie.. Niet-paardenmensen hebben vaak geen idee van de mogelijke gevolgen als ze tuuteren of even extra gas geven.. Denken daar niet bij na... Ik pleit voor een landelijke campagne! :P

Daarnaast zou er toch iets van een hek oid moeten kunnen komen zodat paarden niet zomaar het erf af kunnen rennen... Maar is ook weer lastig als er constant mensen aan komen waaien, zo'n hek wordt dan al snel uit gemakszucht niet gesloten...

Hier ben ik het precies mee eens! Ik ga vaak met mijn shet-bijrijdstertje buitenrijden (meisje van 7) en ik loop altijd over de weg, omdat automobilisten zelfs bij zo'n klein meisje geen gas terug nemen :n Levensgevaarlijk! Maar veel mensen weten gewoon niet hoe een paard kan reageren. Die denken: een paard dat op de openbare weg rijd, is goed opgevoed en alles gewend. Ze begrijpen niet dat het een dier is dat zomaar van schrik raar kan doen, hoeveel hij ook gewend is.. Hoop echt dat er meer aan word gedaan bij het rijbewijs ed!

xcomplientx

Meer ruiterpaden maar ook meer aansluiting ruiterpaden. Bij wegen ruiterpaden net als de fietspaden die gescheiden van de weg zijn. Haagjes er tussen in, boomwal of hekje bijv. Snelheidsbeperking bij paardenoversteek. En natuurlijk meer voorlichting aan verkeer.
Voor paarden in de leer zijn speciale fel gekleurde hesjes te krijgen (met L) voor de ruiter. Dan kan verkeer daar rekening mee houden.

Ik verkies afstappen in onveilige situatie of bij oversteek. Buiten paardrijden blijft een risico, maar dat is met zoveel dingen.
Het risico drukt bij mij de pret niet.

Ik snap overigens niet dat mensen paarden op stal hebben en dan denken, goh laat ik even mijn te frisse paard buiten berijden/laten uitrazen. Logisch dat zo'n paard een bommetje is, die was hoognodig aan beweging toe. Ik rij liever een paard wat uit de weide/paddock komt, zo'n paard is veel beter te hanteren.

Misschien moet er een reclamespot op TV komen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:24

Mistie schreef:
Ik vind inderdaad ook dat er meer aandacht aan besteed moet worden. Soms remmen auto's met aanhangers idd af voor me als ik langs de weg rijd, maar dan begint de aanhanger te hobbelen, daar schrikt Misty alleen maar van :+
Of vrachtwagens e.d. die ineens tssssssssssjj doen als ze remmen......

Dan moet je dat dus oeffenen. Want je kunt van andere verkeersdeelnemers niet verwachten dat ze altijd rekening houden met je paard. Ga een dag met haar grazen langs een drukke weg, loop een benzine station op en voer haar daar, kijk of er in de buurt een weiland langs een drukke weg is.

Dat vind ik ook wel belangrijk: dat we paardenmensen gaan vertellen dat ze niet alleen zijn op de weg en dat ze niet kunnen verwachten dat iedereen rekening houdt met hun paard.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:25

Wat ik nog vergeten was te vermelden...
Het is voor ons ruiters natuurlijk ook erg belangrijk om ervoor te zorgen dat we respect krijgen..dus gedraag je netjes op de openbare weg, passeer voetgangers/fietsters in stap en bekijk eens of je echt niet op een andere plek kunt rijden dan de stoep...

En een grote "L" op je rug is ook nog niet zo'n gek idee ;)