Dees schreef:Overigens; als ik de Bit lees, vraag ik me af waarom er in vredesnaam elke keer weer zo'n exotisch ras in staat. Dat lees ik dus niet, het kan me echt niet schelen hoe geschikt de Tukkietukkie Minihippuus als kinderpony is. Een Fries, een Pre-lussier, de KWPN, de duitsters, dat alles spreekt me aan. Maar die rare rassen elke keer weer...
Wie in Nederland (anders dan die ene liefhebber) heeft in vredesnaam zo'n dier?
Dat vind ik het mooie van de Bit: het blad wordt gemaakt voor een brede doelgroep en er staat voor ieder wat wils in. Ik koop het alleen als er iets in staat wat ik echt interessant vind, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen een abonnement hebben JUIST omdat er zo veel facetten van de hippische wereld in worden belicht. Je kunt overigens een blad ook nooit zo maken dat alles wat er in staat voor iedere lezer interessant is, ook in het NRPS-nieuws of in de Her&Der (van de endurancevereniging) - bladen die ik graag lees - staan artikelen die ik oversla, maar die voor een ander best interessant zullen zijn.
Verder vind ik ook dat je niet kunt stellen 'KWPN = professioneel' en 'alle andere rassen = recreatief'. Dat is veel te zwart/wit gesteld. Er zullen ongetwijfeld relatief minder professionele stallen zijn die met Friezen bezig zijn, of met Welshjes, of met Fjorden of Arabieren. Maar om die dan meteen als 'recreatief' te bestempelen vind ik persoonlijk wat ver gaan. En andersom: kijk ook eens hoe veel KWPN-ers er recreatief worden gebruikt. Er zal IMO naar paarden van dit stamboek (want het KWPN is geen ras, net zo min als het NRPS) altijd vraag blijven, ze zijn geschikt voor een hele brede doelgroep, van recreant tot topruiter.
BTW ik geloof er niet in dat het ene ras per definitie beter of belangrijker zou zijn dan het andere. Ieder ras heeft z'n specialiteit, z'n liefhebbers en z'n gebruiksdoel. Dat wil niet zeggen dat ze daardoor ongeschikt zijn voor andere doeleinden, maar dat is weer een andere discussie. Ieder z'n voorkeur, maar aan het 'verheerlijken' van het KWPN heb ik zelf ook een hekel.