Stel dat je krijgt te horen dat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Stel dat je krijgt te horen dat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 13:30

je paard/pony niet meer intensief bereden mag worden. Wat zou jij dan doen? Waardoor het komt, kan vanalles zijn...

Maar in hoeverre is rijden belangrijk voor jou? Zou jij daardoor een nieuw tehuis voor je paard gaan zoeken om zelf weer een rijpaardje te kunnen hebben of? Maakt het voor jou uit dat je misschien alleen nog maar rustige buitenritjes kan maken?

Laatst een discussie hierover met iemand die heel erg wedstrijdgericht is en echt een pony heeft om te rijden. Zelf zou ik mijn pony nooit weg kunnen doen. Gewoon omdat ik dan niet weet waar hij terecht komt, hoe etc. En ook al is het voor mij dan niet mogelijk om nog een ander paard te kopen, dan zou dat jammer zijn. Zou dan eerder een verzorgpaard voor erbij zoeken, dat ik toch nog een beetje kan rondhobbelen. Maar mijn pony heb ik voor meer dan alleen het rijden en er zijn genoeg alternatieven (hangt er natuurlijk ook af wat je paard heeft, maar er is altijd wel iets te bedenken om te doen toch?)

KiWiKo

Re: Stel dat je krijgt te horen dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:32

de mijne staat nu al 2 jaar van zijn prepensioen te genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:34

Ik heb in die situatie gezeten. Ik reed leuk mee in de westernwedstrijden maar mijn merrie kreeg steeds blessures. Ik rijd haar nu al een jaar of twee niet meer. Ze is professioneel grasmaaier geworden en woont samen met onze ruin in een enorme box 's nachts. Ik knuffel en tuttel nog lekker met 'r, haal er heeeeel af en toe een borsteltje overheen, maar ben nog net zo gek op haar als alle jaren daarvoor dat ik fanatiek met haar trainde, op wedstrijd en vakantie ging etc.
Het fanatieke rijden doe ik nu met haar opvolgster, een jongere merrie. Mocht ik in de situatie komen dat ik niet alle paarden zou kunnen houden dan denk ik toch dat ik m'n ouwetje zou houden en de jonge zou verkopen. Ik kan m'n beste vriendinnetje niet missen hoor...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:34

Ik kan sowieso al niet rijden, ze is veel te klein.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:35

Ik zou mijn paardje niet weg doen als ik niet meer (goed) kan rijden.
Want je bouwd een band op met zo'n beest, en je gaat ervan houden.
Rijden is zeker wel leuk, maar het paardje zelf gaat voorop! :))

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:36

Mijn paard zou absoluut bij me blijven. Ik kan geen tweede paard betalen, maar dat is mooi mijn probleem. Niet dat van mijn maatje. :)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:36

Ik zou haar gewoon houden. Mijn maatje betekent meer voor mij dan er alleen een beetje op rondhobbelen :+: .

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:38

pff.. ik zit nu min of meer in deze situatie...

en ik zal je vertellen het is moeilijk hoor.
bij mij is het nog een twijfelgeval of ik wedstrijd kan rijden en zo. dat moet de tijd nog leren...

de ene week denk ik, ik zoek stalling waar ze de hele dag in het land kan staan, dan denk ik, ik houd haar, dan dressuurmatig maar wat minder en dan denk ik. ik kan geen 2 paarden hebben en nooit meer echt rijden. ze moet maar weg..

vind het lastig hoor. als ik 2 paarden kon betalen wist ik het wel.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:39

Ik zou gewoon met hem door blijven gaan, wandelen nu ook al genoeg en rijden maakt echt geen verschil in onze band :)

ra_fli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:39

ik heb als ik het hoorde bij mijn vorige pony, haar verkocht, maar ze kon mij ook niet aan omdat ik te groot was en een andre gekocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:40

Natuurlijk doe ik mijn paard dan niet weg.
Je doet je kind toch ook niet weg als hij een ernstige ziekte of beperking heeft/krijgt. :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:42

Ik heb ooit een 2-jarige gekocht voor de handel, maar no way dat ie ooit weg gaat :n wat er ook gaat gebeuren.
Heb nu ook een kudde waarvan er eigenlijk maar 2 berijdbaar zijn, en ik er maar 1 intensief rijd, maar heb daar vrede mee , ook al zal ik nooit meer kunnen rijden, zelfs dan geniet ik elke vrije minuut met hun. :))

@koudbloedkim :))

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:44

ja ik zou hem weg doen,
ik wil graag rijden ook al is het recreatief,
maar wel zou ik de tijd nemen om een goed tehuis
te zoeken EN komen kijken zo nu en dan dat alles goed gaat met hem!

Anoniem

Eerlijk antwoord, bij mij zou hij/zij weg gaan :j
Tutten en poetsen vind ik heerlijk, maar voor mij is paardrijden ook mijn sport, ik hou van het trainen en de wedstrijden. En die sport wil ik niet missen (van sport veranderen wel, als ik wel zou kunnen mennenn en niet rijden zou ik overstappen), dus als ik écht niet zou kunnen rijden dan ga ik een heel goed ander plekje zoeken.

edit: waarschijnlijk heeft hij/zij het dan bij een ander die dol is op poetsen en tutten ook veel meer naar de zin, dan wanneer hij/zij bij mij blijft terwijl ik eigenlijk wil rijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-10 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Momenteel? Blij zijn :j
Paard met pensioen doen... Want dat is wat hij verdient...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:47

ik heb dit dus gehad en vond dit echt vreselijk. de d.a zei dat we hem beter naar de slager konden brengen
natuurlijk wilde ik mijn maatje niet kwijt, maar rijden en lekker wedstrijdjes doen is toch ook wel mijn lust en mijn leven.
manegelessen wilde ik absoluut niet gaan volgen gezien dat toch niet meer ligt als je jaren een eigen paardje heb gehad.
Ik heb hem wel nog aangeboden als gezeldschapspaard en ben een beetje op zoek gegaan naar een leasepaard gezien mijn ouders geen 2 paarden konden onder houden.
Mijn ouders zagen hoeveel verdriet ik had en hadden mij toen een voorstel gedaan.
Namelijk of een nieuw paard en zelf de helft terug betalen en over een jaartje aan mijn nieuwe opleiding beginnen, of mijn opleiding en geen paard.
Mijn ouders wilde mijn pony namelijk ook niet kwijt.
Uiteraard heb ik gekozen voor het eerste, en rijd mijn pony na ruim 2 jaar rust weer met mijn zusje in de rondte.
Ben blij dat hij nooit is weggegaan hij mag hier genieten tot zijn pensioen! ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:49

Wij hebben er 2 (in een groep van 8) hun belangrijkste taak is het gezelschap houden van merrie met veulen, oompje spelen dus.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:49

Mijn paard is een tijd lang zo gevaarlijk geweest met rijden dat ik er niet opdurfte. Niemand durfte erop. Toen heb k vaak te horen gekregen dat ik d'r maar moest verkopen. Nooit gedaan, altijd gezegd dat ik haar aanhoudt om in het land naar te kijken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:50

de mijne heeft nog steeds als belangrijkste taak, mensen plagen :) :)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:58

Ik heb het al 2 keer meegemaakt. Eerst met een pony die vanaf haar 12e een chronische peesschede ontsteking had en daardoor niet meer intensief bereden kon worden. Ze is nog 24 jaar gebleven.

Zes jaar geleden 'viel mijn paard om' en de vooruitzichten waren erg slecht. Twee dierenartsen hebben zelfs een flinke discussie gehad over wel of niet laten inslapen. Gelukkig 'won' de dierenarts die haar wilde laten leven. Na een jaar intensieve zorg kon ik weer eens op haar zitten. Nu zes jaar later kan ze een half uurtje recreatief rijden en is ze al een half jaar blessurevrij (afkloppen). Het kan zo gebeuren dat ze door een misstap weer weken uit de running is maar dat nemen we op de koop toe. Zolang het paard nog een paardwaardig bestaan kan hebben, m.a.w. nog bij andere paarden in de wei kan, mogen ze bij mij blijven.

daimygable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:02

ik zou het echt vreselijk vinden!
maar als het er niet in zit , jammer dan .
mijn paard zou ik dan toch blijven houden , wat voor iets ze ook heeft.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:03

KoudbloedKim schreef:
Natuurlijk doe ik mijn paard dan niet weg.
Je doet je kind toch ook niet weg als hij een ernstige ziekte of beperking heeft/krijgt. :)

je kind of je paard is wel een wereld van verschil zeg.. Mijn paard is heel belangrijk maar je bloed eigen kind is wel totaal iets anders..

Als ik mijn paard niet meer kan berijden dan zoek ik een plaats ergens anders. Ook mijn oude pony kon niet meer bereden worden en na een half jaar zoeken een boerderijtje kunnen vinden waar hij 24/7 op het land staat voor 50 euro ( excl dierenarts,hoefsmid) en dat is dus heel goed te doen. Hij is wel verzekerd.

Ik heb mijn paard gekocht voor de sport, voor het rijden.. Als ik niet meer kan rijden beleef ik er niet genoeg plezier van. Klinkt misschien heel hard, ik doe haar niet weg bij een peesblessure ofzo.. Als ik een jaar moet stappen maar er wel kans is op genezing. Maar wel als ik helemaal nooit meer kan rijden. Dan probeer ik eerst weer een geschikt huisje te vinden zoals die pony en daar neem ik wel de tijd voor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:05

Mijne is sinds sept, ook soort van met pensioen.. (blessure, met prognose recreatie paard wel aardig)
dressuur en endurance startkaart aan de wilgen gehangen.
Hoop recreatief (dressuur, buitenritten, lange teugelen) en mennend (wedstrijdjes?) nog veel lol aan haar te beleven.
Heb dusdanig veel van haar geleerd, dat ze al ruimschoots haar pensioen heeft verdiend.
Knapt ze wel weer dusdanig op dat ze ooit een klasse 1 kan lopen is dat meegenomen.
Ze loopt niet kreupel of zo, dus zolang zij een paardwaardig weide bestaan kan hebben,
waarbij ze iedereen rond cheft, lekker laten gaan.

Komt een 2e paardje bij, die moet haar gaan opvolgen...... (als de sneeuw in Duitsland ook nog weg dooit :( )
Geen idee of die als hij wat zou gaan mankeren zou gaan blijven, die ken ik nog niet,
weet dus ook niet of het echt mijn maatje wordt.. En hij ooit dezelfde pensioen rechten krijgt.
Ook als 2e paardje niet haalbaar zou zijn, zou Sjol niet weggaan, dan had ik maar genoegen moeten nemen met minder.
(zeg niet dat uit huis plaatsen, maar wel in mijn bezit geen optie zou zijn)

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:08

Joltsje schreef:
pff.. ik zit nu min of meer in deze situatie...

en ik zal je vertellen het is moeilijk hoor.
bij mij is het nog een twijfelgeval of ik wedstrijd kan rijden en zo. dat moet de tijd nog leren...

de ene week denk ik, ik zoek stalling waar ze de hele dag in het land kan staan, dan denk ik, ik houd haar, dan dressuurmatig maar wat minder en dan denk ik. ik kan geen 2 paarden hebben en nooit meer echt rijden. ze moet maar weg..

vind het lastig hoor. als ik 2 paarden kon betalen wist ik het wel.

Er is toch wel iets qua weidegang te vinden wat een beetje betaalbaar is? zou dat geen oplossing zijn? Bij jou in de buurt zou ik het niet weten daar ben ik niet bekend, maar ik sta ook voor een redelijke prijs, dus wie weet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:17

Nessah: Mijn paard is mijn kind... ze hoort gewoon bij mij.