Manege pony houd zijn hoofd schuin met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

riz95

Manege pony houd zijn hoofd schuin met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:41

Ik rij op een best jonge pony.
Hij rijd op zich lekker en heeft nette gangen, beetje slechte conditie :P
Ook is hij erg leergierig en pik snel dingen op.
Maar als ik hem rij doet hij heel raar met zijn hoofd.
Hij maakt zijn nek heel lang en houd zijn hoofd scheef, ook knarssetand hij met zijn bit in.
Waarschijnlijk heeft hij last van zijn tandjes die moeten wisselen, maar hoe kan ik er voor zorgen dat hij zijn hoofdje normaal houd?

Anoniem

Re: Manege pony houd zijn hoofd schuin met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:42

Paard met rust laten tot hij klaar is met wisselen? Of bitloos...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:44

Ik denk dat je eens aan de manegehouder kan vragen of hij het zadel na wilt laten kijken en ook de rug van de pony. Waarschijnlijk zit het daar niet helemaal lekker. Tanden zou ook kunnen :j of een combinatie van beide. Pony loopt niet lekker, en kan meer problemen gaan krijgen als er niks aan gedaan wordt.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:45

@bizzybijtje
Tja probleem is het is een manege paard dus daar kan ik niets over zeggen.
Liefst had ik hem ook bitloos gereden, maar daar is de manege het niet mee eens.
Ook kan ik hem niet opstal laten staan omdat we worden ingedeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:46

riz95 schreef:
@bizzybijtje
Liefst had ik hem ook bitloos gereden, maar daar is de manege het niet mee eens.

Vraag het aan je instructie waarom hij zo loopt....

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:46

Bizzybijtje schreef:
riz95 schreef:
@bizzybijtje

Vraag het aan je instructie waarom hij zo loopt....

Door zijn tandjes :P

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:47

Hoe weet ze dat zo zeker?

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:48

Storm76 schreef:

Geen idee? Ze is niet echt vriendelijk dus een discussie met haar aan gaan maakt mijn les niet bepaald gezellig :o

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:49

dit doet mijn leasepaard (manegepaard) ook als hij geen thiedemann heeft maar een martingaal of niks. |( dan steekt hij zn neus in de lucht en kantelt zn hoofd.
met thiedemann en als k hem lekker voorwaarts neerwaarts rijd gaat t veel beter en wil dan ook wel nageefelijk.
Laatst bijgewerkt door Vanilla02 op 10-01-10 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:50

Aladinnetje schreef:
heeft niks met zn tanden te maken hoor. dat doet mijn leasepaard ook als hij geen thiedemann heeft maar een martingaal of niks. dan steekt hij zn neus in de lucht en kantelt zn hoofd.
met thiedemann en als k hem lekker voorwaarts neerwaarts rijd gaat t veel beter en wil dan ook wel nageefelijk.

Ja, hang er gewoon een bijzet aan zodat ze geen kans krijgen om te laten merken dat ze pijn hebben :=

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:52

riz95 schreef:
Storm76 schreef:

Geen idee? Ze is niet echt vriendelijk dus een discussie met haar aan gaan maakt mijn les niet bepaald gezellig :o

Tja, dan loop je tegen een muur vrees ik... het is heel lief dat je wilt helpen, maar als jouw instructrice zeker weet dat het aan zijn tanden ligt, dan zal ze een tandarts moeten laten komen voor hem. Mocht hij daarna nog steeds scheef lopen in zijn hals, dan kan ze verder gaan zoeken. Ik vrees alleen dat er niet zoveel geld aan een manegepony wordt uitgegeven.

Ben het met Bizzybijtje eens dat een hulpteugel absoluut geen oplossing is, daarmee camoufleer je het probleem alleen maar, maar je lost niets op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:53

riz95 schreef:
Storm76 schreef:

Leuke manege is dat dan ;)

Pikeur

Je kunt in ieder geval proberen heeeel voorzichtig met je handen te blijven. Hoofd kantelen is meestal geen teken van uitproberen/pesten maar een pijnlijk gevoel.
Dit is denk zo'n beetje het enige wat jij eraan kunt doen, voor de rest is het de verantwoordelijkheid van je instructrice

eppie38

Kan van alles zijn, tanden, rug, hals, maar het is wel duidelijk dat iets hem hindert of zelfs pijn doet, ik zou er een standpunt van maken en gewoon niet meer op hem rijden tot het opgelost is, als iedereen die houding aanneemt zal de eigenaar overstag gaan en er een deskundige na laten kijken, of ja gewoon doorrijden en net doen alsof er niets aan de hand is maar geloof niet dat je zo in elkaar zit.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:54

Bizzybijtje schreef:
Leuke manege is dat dan ;)

Ja hoor, instructrice is alleen atlijd ongesteld ofzo XD

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:55

eppie38 schreef:
Kan van alles zijn, tanden, rug, hals, maar het is wel duidelijk dat iets hem hindert of zelfs pijn doet, ik zou er een standpunt van maken en gewoon niet meer op hem rijden tot het opgelost is, als iedereen die houding aanneemt zal de eigenaar overstag gaan en er een deskundige na laten kijken, of ja gewoon doorrijden en net doen alsof er niets aan de hand is maar geloof niet dat je zo in elkaar zit.

Ik kan het er in ieder geval nog met haar over heben.
Het is alleen wel zo dat hij het in stal ook doet.
Zonder dat hij wordt aan geraakt of iets.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:56

Aladinnetje schreef:
dit doet mijn leasepaard (manegepaard) ook als hij geen thiedemann heeft maar een martingaal of niks. |( dan steekt hij zn neus in de lucht en kantelt zn hoofd.

eeh sorry maar net alsof hij dan een keus heeft, dit is het probleem negeren, zo zou ik mijn paarden nooit rijden, hulpstukken zijn soms erg prettig maar moggen nooit gebruikt worden om de onbekwaamheid van een ruiter te verdoezelen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:57

eppie38 schreef:
Aladinnetje schreef:

eeh sorry maar net alsof hij dan een keus heeft, dit is het probleem negeren, zo zou ik mijn paarden nooit rijden, hulpstukken zijn soms erg prettig maar moggen nooit gebruikt worden om de onbekwaamheid van een ruiter te verdoezelen.

Helemaal mee eens
Zo forceer je de (al zo gespannen) houding van je paard en rij je hem met een beetje pech uiteindelijk helemaal kapot
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 10-01-10 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:57

riz95 schreef:
eppie38 schreef:

Ik kan het er in ieder geval nog met haar over heben.
Het is alleen wel zo dat hij het in stal ook doet.
Zonder dat hij wordt aan geraakt of iets.

klinkt toch wel erg als pijn, en zolang je niet zeker weet wat het is zou ik persoonlijk niet meer op hem rijden.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:03

Bizzybijtje schreef:
Aladinnetje schreef:
heeft niks met zn tanden te maken hoor. dat doet mijn leasepaard ook als hij geen thiedemann heeft maar een martingaal of niks. dan steekt hij zn neus in de lucht en kantelt zn hoofd.

Ja, hang er gewoon een bijzet aan zodat ze geen kans krijgen om te laten merken dat ze pijn hebben :=

nou zeg wat is dit weer voor een domme aanvallende opmerking? zucht...
ik heb die thiedeman er niet aangedaan! :( en wil ook t beste voor hem, heb ook bitloos gereden met hem.
dit paardje is helemaal nagekeken door dierenartsen en hij mankeerd niks zegt de manege-eigenaresse.
hij heeft nu na lang zoeken een passend zadel en een thiedeman is geen bijzetteugel hij zit niet eens strak maar hij drukt soms als hij geen zin heeft zn rug weg en gaat dan draven met de achterbenen en stappen met de voorbenen bij sommige manegeklanten die hem niet voorwaarts rijden.
maar als hij leker voorwaarts is dan loopt ie heel mooi en zit erg lekker.
van mij hoeft hij niet aan de teugel te lopen of een thiedeman om.
misschien wil ik hem kopen maar ik wil hem toch nog laten nakijken door een andere dierenarts. ik wil dat ie nageefelijk gaat lopen zonder thiedeman en wil zonder martingaal kunnen rijden.
soms weet ik niet of hij nu lui is, ik zou t vreselijk vinden als ie idd pijn heeft! maar hoe kunnen ze dat vinden? er komt weleens een osteopaat en die is dan met hem bezig.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:06

[/quote]
eeh sorry maar net alsof hij dan een keus heeft, dit is het probleem negeren, zo zou ik mijn paarden nooit rijden, hulpstukken zijn soms erg prettig maar moggen nooit gebruikt worden om de onbekwaamheid van een ruiter te verdoezelen.[/quote]

Helemaal mee eens
Zo forceer je de (al zo gespannen) houding van je paard en rij je hem met een beetje pech uiteindelijk helemaal kapot[/quote]

we krijgen les in centered riding en we moeten juist die paarden laten ontspannen, het is een goede manege, ze weten echt wat ze doen hoor!

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:12

Pikeur schreef:
Je kunt in ieder geval proberen heeeel voorzichtig met je handen te blijven. Hoofd kantelen is meestal geen teken van uitproberen/pesten maar een pijnlijk gevoel.
Dit is denk zo'n beetje het enige wat jij eraan kunt doen, voor de rest is het de verantwoordelijkheid van je instructrice

waar zou de pijn dan vandaan komen?
zou hij alleen pijn hebben tijdens rijden of altijd?
sorry voor de domme vragen maar ik zit ermee en wil het juist niet verdoezelen met een hulpteugel maar de oorzaak ervan vinden en oplossen. het is alleen wel een manegepaard.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:16

[/quote]
eeh sorry maar net alsof hij dan een keus heeft, dit is het probleem negeren, zo zou ik mijn paarden nooit rijden, hulpstukken zijn soms erg prettig maar moggen nooit gebruikt worden om de onbekwaamheid van een ruiter te verdoezelen.[/quote]

Helemaal mee eens
Zo forceer je de (al zo gespannen) houding van je paard en rij je hem met een beetje pech uiteindelijk helemaal kapot[/quote]

ok maar hij kan dus ook wel ontspannen en goed lopen, aan een lang teugeltje.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:17

-> MA

dapphie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:17

Ik denk dat je eens aan de manegehouder kan vragen of hij het zadel na wilt laten kijken en ook de rug van de pony. Waarschijnlijk zit het daar niet helemaal lekker. Tanden zou ook kunnen of een combinatie van beide. Pony loopt niet lekker, en kan meer problemen gaan krijgen als er niks aan gedaan wordt.... :(:)