Is dit vervelend voor mijn nieuwe bijrijdster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

white_flower

Is dit vervelend voor mijn nieuwe bijrijdster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:34

Ik heb sinds vorrige week een nieuwe bijrijdster, hele leuke meid van 15 jaar met "manege ervarig".
nu rijd ze ook wel pittig máár..

ze heeft echt weinig verstand van paarden en de gezondheid daarvan.(voorbeeld: ik word op mijn werk gebeld, wat ze aan moest met een wondje op zijn kont..
ik; hoe groot en diep? zei: schaafwond ik: ontsmetten met betadine spray en niet meer aankomen.
later een smsje: zijn hoef is beetje stuk, erg??
daarna nog een smsje: was het havens of pavo wat ik moet geven? (slobber of muesli))

ik waardeer het wel dat ze het wel gewoon vraagt, je heb ook bijrijders die doen maar wat..
en ik heb het meeste al besproken maar teveel info dan vergeet je wel eens wat.

nu heb ik nog een basis handboek (70 pagina's ong.) voor ruiters, waar ook wonden en voer enz. in beproken word, kan ik het maken om aan haar dat boek te geven en te vragen of ze het door wil lezen,
of is dat banketstaaf?

want ik wil er wel graag "houden" want ze is wel pittig, enthousiast en leergierig..
maar ik kan niet alles wat ik weet niet in een paar weken overbrengen en heb daar ook de tijd niet voor..

hoe doen jullie dat?

weet niet of dit hier goed staat.

Barbabientje

Re: Is dit vervelend voor mijn nieuwe bijrijdster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:35

Ik zou haar gewoon vragen of ze het in haar vrije tijd eens door wil bladeren en dan de dingen eruit laten pikken waarvan zij denkt te weinig te weten.. Kom je er later achter dat ze iets (voor jou) belangrijks vergeten is haar hier even op wijzen...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:36

Nee hoor, helemaal niet vervelend, hartstikke fijn juist. Zolang je het maar positief brengt, wordt het vast niet verkeerd opgevat.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:36

Ik denk dat als je het haar uitlegd, dat je haar heel graag wil houden maar dat het voor iedereen beter is als ze dat even doorleest, en dat wil ze vast wel! Ik denk dat het voor haar zelf ook prettiger is als ze meer weet.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:37

Ja kan je best doen!
Ik denk dat ze graag wil leren, ook omdat ze je smsjes stuurt. Ik denk dat ze juist blij is als je haar meer wilt leren.

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:37

Hee,
Toen ik begon met m'n verzorgpony, was ook nog een guppie van 16 ofzo. En ook alleen maar manege gereden voor die tijd. Toen heeft de eigenaresse mij ook een soort basisboek gegeven. Erg handig. En een soort checklist met wat er precies gedaan moest worden als er wat was ofzo...

Succes in ieder geval. En het gaat vast goed komen met je bijrijdster

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:38

Jeetje ze bestaan nog! zeldzaam, vastbinden :D
Als ze leergierig is en ´brutaal´ genoeg om alles te vragen kun je best dat boek geven.
Grote kans dat ze boek een 1 ruk uitleest ze komt heel serieus over nl

Gewoon overhandigen met: dan zul jij dit heel intressant vinden staan veel leuke dingen (oid).
Niet op een manier: lees dit maar hoef je niet steeds te bellen/smssen ;(

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:39

wel super dat ze alles zegt, vind er niets mis mee dat je zo'n boek geeft, op de manege leren ze denk minder over wondjes etc. en is er altijd wel een instructie in de buurt die het oplost..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:42

super leuk als je zo een boek krijgt als bijrijdster! vooral als je der nog niet zo veel over weet en leergierig bent!

kim_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:43

Ik ben zelf bijrijdster van een (inmiddels) bijna 7-jarige. Ben begonnen toen ze als net 3-jarige uit de opfok geplukt werd. Ook ik had eigenlijk alleen "manege ervaring", en vond het best pittig af en toe. Zeker ook omdat het niet je eigen paard is, wil je alles zo goed mogelijk doen!

Ik had het juist prettig gevonden als ik zo'n boek had gekregen met de basisdingen. Scheelt een hoop smsjes en telefoontjes :D
Denk ook dat als je het positief brengt jouw bijrijdster hier helemaal geen problemen mee heeft en het misschien juist erg fijn vindt!! Ze lijkt me erg begaan met je paard in ieder geval ;)

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:45

Ik zou het als bijrijder zijnde zelf heel leuk en lief vinden als ik zo'n boek zou krijgen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:45

Als ze zo leergierig is als jij doet overkomen, dan is ze er alleen maar heel blij mee :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:48

het is lastig als manege ruiter omdat er opeens allemaal vreemde en onherkenbare en niet alledaagse dingen bij komen kijken bij het bijrijden van een paard. Ik heb ook een soort handboek gemakt met de dagelijkse dingen zodat ze het een beetje kon nalezen. Ik kan het wel allemaal vertellen maar dat is zoveel info dat duizelt ze natuurlijk.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:57

Tuurlijk is het handig als je die basisbeginselen weet, en altijd handig om dat boek door te lezen.

Maar staat er ook in dat boek dat jouw paard Havens moet hebben ipv Pavo, of dat als jouw paard in een hoek van zijn stal staat, dat hij dan ziek is, of dat hij slobber of muesli moet krijgen smiddags?

Er zijn zoveel dingen die je niet uit dat boek zou kunnen halen... Wat gewoon jouw "regels" zijn geworden!

Ik wil hiermee niet zeggen dat je dat boek niet moet geven, want het is altijd handig hoor!! Maar uit dat boek kan ze nog steeds niet halen of jouw paard nou Havens of Pavo moet, of slobber of muesli!

Daar zou je dan aparte afspraken voor moeten maken. Kan je niet een korte checklist maken voor haar?

Wat je paard krijgt voor voer 's ochtends/smiddags/savonds,
wat hij wel mag/absoluut niet mag/ en dat soort korte dingetjes wat ze wel moet weten. En wanneer ze de smid moet bellen, of dat ze dan eerst jou moet bellen e.d. Of dat je je paard een weekje met haar samen doet zodat ze weet wat er moet gebeuren en hoe!

Misschien is mijn reactie wel overbodig, en heb je dit al gedaan hoor..

Boek geven is altijd handig! Zal ze zeker waarderen denk ik.!!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:59

Ik denk ook dat ze er alleen maar heel blij mee zal zijn! Het geeft voor haar ook alleen maar een stukje zekerheid als ze dingen nog eens erop kan naslaan. Vind het een goed initiatief ook van jou kant.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:28

Toen ik nog paarden bijreed vroeg ik ook veel aan de eigenaar :o Vond ze alleen maar leuk gelukkig, en ze heeft mij ook wel eens een boek geleend. Zo te lezen zou jouw bijrijdster denk ik erg blij zijn als je dat boek op een positieve manier aan haar geeft/uitleent, en als ik jou was zou ik ook even op een blaadje de belangrijkste dingen over jouw paard zetten. Dus wanneer hij welk voer moet, het nummer van de veearts en hoefsmid voor noodgevallen enz. En als het kan qua tijd vindt ze het vast ook fijn om af en toe samen naar stal te gaan, zodat ze met je mee kan kijken en vooral heel veel vragen kan stellen :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:32

Ik heb liever dat mijn bijrijders een keertje te vaak bellen dan dat ze het op eigen houtje gaan uitzoeken en fout doen. :)

Boek aan haar lenen is wel een goed idee. Je kan haar zeggen dat je zo'n boek hebt en het haar wel wil lenen als ze iets meer wil weten over wondverzorging, toch? Dan ligt de beslissing bij haar.

Je kan ook een lijstje neerleggen met wat je paard moet eten en andere bijzonderheden. Bij een nieuw verzorgpaard is het natuurlijk spannend en moet je veel onthouden, een lijstje is dan wel zo overzichtelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:34

Goh wat fijn dat ze jouw belt en aktie wil ondernemen, dat ze overlegt met jouw over JOUW pony! Wat jammer dat je zo reageert, ook jij hebt moeten leren en liever iemand die doet zoals jij zou doen, dan handelt uit andere visies die jij helemaal niet wilt. Dan heb je pas een probleem!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:35

Lijkt me helemaal super, zo'n bijrijdster.
Ze is zuining op je paardje, wil het graag allemaal goed doen en is leergierig.
Mooi laten bellen en haar dat boek kado doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:36

Wat ik gedaan heb in de tijd dat ik bijrijdsters had voor Silence, is voor aanvang altijd een mapje voor diegene maken.
Daarin typte ik alles wat het paard gewend was, wanneer hij wat kreeg, wat en hoeveel voer enz. enz.
Dit heb ik ze op voorhand door laten lezen en daarna alles doorgenomen op stal. Dat mapje is op stal gebleven zodat er altijd in teruggekeken kon worden.
En ik moet zeggen dat dat heel erg geholpen heeft.
Ik ben niet om de haverklap gebeld over dingen aangezien dat allemaal duidelijk omschreven was.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:39

Communicatie doet ze wel aan. Liever te veel dan te weinig.

Je zou ook een schrift in je kast kunnen leggen waarin jullie samen kunnen communiseren.

Mijn vroegere verzorgster was zeker ook blij geweest met dat boek.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:43

Mijn paarden staan aan huis en voor 3 van de paarden heb ik aparte bijrijdsters
in totaal dus drie , was even zoeken maar nu heb ik drie fijne goede meiden voor de paarden

aangezien ze ook weleens moeten voeren en mesten ed
en in de vakantie's neemt mijn vader de zorg over voor de beesten

Ik heb dan dus ook een soort van map met allemaal info over het voeren en hoe alles gedaan moet worden
ook voor dingen als wondjes hoeven enzo en waar het staat
ook schrijven ze hier elke keer in wat ze gedaan hebben hoe het ging en of en dingen waren
net zo makkelijk voor hun en voor mij
ben wel vaak thuis maar zie niet alles en als ze een keertje moeten voeren en ze weten het even niet meer kijken ze even in de map
werkt heel makkelijk, voor mij dan

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:44

Wat een fijn meisje heb jij zeg :j. Die van mij is ook zo! Gelukkig! Ik heb liever dat ze me te vaak en te snel belt dan te weinig. Ik heb haar overigens de eerste paar keren ook alles verteld over wat er moest gebeuren als er iets was als wondjes ed, maar ik heb haar vooral verteld dat ze alles kan en mag vragen! Niet alleen aan mij, maar ook aan de stalbaas en/of stalgenoten. Gaat echt helemaal super zo! Ik hoor als er wat is en ik vertel dan hoe ze het op moet lossen en dan wordt het ook zo gedaan. Wees blij dat je een verzorgster hebt die het durft te vragen!

Overigens kan je gewoon het boek aan haar geven onder het mom van: ik heb dit boek nog liggen, misschien vind je het leuk om er eens in te kijken? Ik geef ook mijn paardenspullen aan mijn verzorgster (als stalgenoten die ik eerder tegenkom ze al niet hebben gekregen :P), vinden ze alleen maar leuk!

Toen ik nog bijreed kreeg ik ook weleens informatieveblaadjes en ook ik vond het erg leuk!

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:46

niks mis mee toch, mijn bijrijdster wil juist heel graag bijleren en ik heb haar ook geadviseerd om, bij een van mijn instructrices te lessen, dat doet ze nu al een tijdje en ze vind het hartstikke leuk. Is misschien ook een idee voor jou bijrijdster?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:52

Ook ik zeg, gewoon geven dat boek. En dan met de mededeling, misschien vind je het leuk om wat bij te leren, of iets in die richting. Als ze het heeft doorgelezen, spreek dan af om het boek op stal te laten liggen, zodat ze het altijd in kan zien als ze dat nodig vindt. Laat haar weten dat bellen altijd mag, dat wordt vanzelf wel minder. Leg bij wondjes en hoefprobleempjes goed uit waarom het wel of niet ernstig is. Blijf ze zo fanatiek bellen, dan kan je altijd nog een gesprek aangaan daarover.

Ik heb voor mijn bijrijdster ook een A4-tje gemaakt wat op mijn kastdeur hangt, met daarop het voer en wat andere weetjes. En we hebben een schriftje waar we allebei in schrijven.

Verder zal het gewoon een kwestie zijn van ontwikkelen. We zijn allemaal ooit ergens begonnen, toen ik als manegeruiter net begon met bijrijden wist ik ook nauwelijks iets van de verzorging van paarden. Al doende leert men, moet je maar denken ;)