is een paard een huisdier ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

is een paard een huisdier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 12:05

ik had een hele discussie op stal
is een paard nou wel of geen huisdier ?
waar staat dat beschreven ?

Obelix_Luna

Re: is een paard een huisdier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:06

ja vind eigenlijk wel alleen is je paard niet in je huis ;)
maar ja dan is het ook maar net hoe je het bekijkt natuurlijk

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:07

Nee geen huisdier. Voor mij valt een paard onder de noemmer vee... net als schapen geitjes en koeien.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:09

Ja paarden vallen onder gezelsschapsdieren en zijn huisdieren ondanks ze vaak niet aan huis staan Zo staat het ook in de wet.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:11

Het zijn meer gezelschapsdieren, huisdieren wonen in je eigen huis.
Een paard zal denk ik niet zo gelukkig zijn in huis :)

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:13

Je mag als het goed is per huishouden 1 paard opnemen in de verzekering. Tenminste, toen mijn paard nog bij ons achter stond mochten we er een opgeven bij onze huisverzekering, en de pony hebben we extra laten verzekeren. Dus als het gaat om verzekeringen, en je hebt je paard aan huis staan, valt het onder een huisdier.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:14

de DA praktijk noemt het "landbouwhuisdieren", half-om-half ongeveer dus.....

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 12:20

anjaatjuh schreef:
Ja paarden vallen onder gezelsschapsdieren en zijn huisdieren ondanks ze vaak niet aan huis staan Zo staat het ook in de wet.

weet je ook waar dat terug te vinden is die wetregel ?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:34

Ik denk dat het vee is. Landbouwhuisdier, wat een verkapte naam is omdat mensen hun paard geen vee willen noemen.
Met de slacht valt een paard bijvoorbeeld ook onder de destructiewet. (nu heet dat Gezondheids- en welzijnswet voor dieren)
En om paarden te mogen cremeren moest ook een wetswijziging plaats vinden. Terwijl het voor huisdieren wel mocht.
Begraven mag ook niet, omdat het een landbouwhuisdier is en geen huisdier.
http://blog.remax.nl/2009/04/mag-ik-mij ... -begraven/

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:57

Zal ik moeten zoeken voor je heb het ooit met enkele wetten gehad maar heb der aantal gehad En is ook al paar jaar geleden Je kan het ook bij je WA verzekering navragen Daar valt je paard ook onder mocht hij iets aanrichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:58

anjaatjuh schreef:
Je kan het ook bij je WA verzekering navragen Daar valt je paard ook onder mocht hij iets aanrichten

Niet nodig om na te vragen, dat is gewoon zo.

Zie bij TAO FAQ.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:00

LDRD,
Er is vaak wel een max. aantal!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:04

Nou, aantal zit het niet direkt in, het zit in de vraag of je wel in je hoedanigheid van particulier bezig bent.
Het boertje met 20 grasmaaiende shetten is particulier. De fokker met 2 merrie's die uitsluitend fokt voor de verkoop wordt al bedenkelijker.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:07

De wetten/ de regels zijn vaak krom. :=
Volgens mij is dat met de definitie van een paard ook.
Hier in de buurt is het paard vee, ergens anders is het een huisdier. Ligt er maar net aan met wie je het erover hebt, denk ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:11

Vanaf 7 stuks moet je een mestboekhouding bijhouden en in veel plaatsen moet je (officieel) een vergunning hebben.

Veel verzekeringen zien 2 a 3 paarden/pony's als hobbymatig, dus verzekerd via APV.

blonie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:14

nou ik vind het paard wel een huisdier
wij hadden toen ik klein (8jaar) was een sjetlander
die liep gewoon los in de tuin, en kwam zo nu en dan ook wel bij ons in de woonkamer en de keuken haha :P
maar het wonderbaarlijkste was ze poepte nooit in huis, als ze moest poepen ofz, ging ze netjes na buiten. maar helaas ze werdt iets groter en we konden haar niet meer in huis hebben dus hadden we een afrastering in de tuin gemaakt, maar ze werd er een beetje agressief van, ze liet echt blijken dat ze het niet leuk vond om 'opgesloten' tezijn, ze beet me telkens als ik haar smorgens ging voeren, of na schooltijd ff wou dollen.. dus ik vond het ook steeds minder leuk... paar weken later was ze verkocht en naar een boer gegaan die een grote kudde met allemaal sjetlanders had.. het ging daar ook super.. ze vond het daar ook echt leuk, heb nog lang contact gehad met die boer. en was af en toe langs gekomen om ff tekijken. naarmate is dat contact minder geworden en had een plaatsje gegeven, hoe het nu is weet ik niet, misschien is ze ook al te overlijden gekomen ;(

8-)

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:15

Volgens mij valt het paard onder huisdier, ondanks je hem niet in huis houd :D Misschien ligt het er ook wel aan op de manier waarop je paarden houd..bijv. particulier of bedrijf..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:15

Je mag een paard ook niet houden binnen de bebouwde kom (alleen tenzij je heel veel grond hebt en je aan veel regels houd) en wordt dus gezien als grootvee.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:18

Je mag een paard wel houden binnen de bebouwde kom Zelfs als je een huurhuis hebt kan je je paard in de tuin zetten ,de woningstichting kan wel rechtszaak aanspannen ivm stankoverlasthier in Spijkenisse zijn er enkele die hun ponies gewoon aan huis hebben !

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:19

Brainless schreef:
Vanaf 7 stuks moet je een mestboekhouding bijhouden en in veel plaatsen moet je (officieel) een vergunning hebben.

Veel verzekeringen zien 2 a 3 paarden/pony's als hobbymatig, dus verzekerd via APV.

AVP.

Nagenoeg alle verzekeraars gebruiken de AVP voorwaarden van het Verbond en die verschillen dus niet of nauwelijks van elkaar.
Dé vraag is gewoon of het nou wel of niet particulier paardenbezit is. Als er een bedrijfsmatig tintje aan komt te zitten, en dat kan best snel zijn, dan kom je al in de gevarenzone.
Verzekeringstechnisch heeft het overigens niets met een mestboekhouding te maken.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:21

Qua verzekering valt een paard wel onder huisdier.
Maar aangezien de meeste paarden niet eens bij iemand thuis staan vind ik eigenlijk van niet.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:25

Een paard is een huisdier wanneer je hem voor de lol en echt als gezelschapsdier hebt.
Ben jij een handelaar of boer oid, en heb je paarden om de kost te verdienen, dan zijn het veedieren.

Het ligt dus aan de reden waarom je je paard hebt. De mijne is een huisdier :)

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:39

De mijne iig wel :)

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 02:16

is een moeilijke ik zou zeggen het is geen huisdier omdat ze niet mee in huis wonen! anderzijds worden ze wel behandeld als grote knuffelberen!

sandraentoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:19

hallo ik vind dit onderwerp heel intresant ik heb deze discusie eens gehad maar omdat we ( ik en de tegenpartij) allebij geen duidelijkheid kregen hebben we het in het midden gelaten ik vond dat het wel een huisdier was/is omdat ik onder andere van meerdere dat gehoord had en dat het in de "wet" staat
maar de tegen partij was het er niet mee eens maar e konden het niet bwijzen dat het geen huisdier was ! tja lastige situatie ;-)

ik denk logische ,... is een paard een huisdier tja ... wat is een huisdier ..... ( opgezocht in woorden boek )
een huisdier is

tam dier dat gefokt en gehouden wordt tot nut of plezier van de mens: honden en katten zijn bekende huisdieren

huisdier: Een dier dat in het huis of om het huis woont en leeft.

goed nu uiteraard de definitie van tam en dier want tenslotte weten we nu wat een huisdier is
tam: bijvoeglijk naamwoord en bijwoord

1
niet wild, mak, getemd;

2
gekweekt: tamme rozen ;

3
figuurlijk gedwee, gematigd

tam: gedwee, getemd, mak

gekweekt

rustig, saai, gematigd

dier: het -woord
dieren

1
samenvattende benaming voor alle levende wezens met een zintuiglijk leven, die gewoonlijk in staat zijn zich te verplaatsen (in strikt-wetenschappelijke zin met inbegrip van de mens): bij ééncelligen is de grens tussen plant en dier moeilijk te trekken ; een mooi, een gevaarlijk dier ;
een politiek, sociaal dier
persoon die graag politiek, sociaal bezig is;

2
troetelnaam: lekker, lief dier

dier: beest

nu weten we wat een huisdier is ...... mijn conlclusie op de vraag is een paard een huisdier
ik vind van wel maar jah wie ben ik ;-)

ik hoop dat iemand er meer over weet over waar het in de wet staat
groetjes san