tot welke leeftijd kan je een paard rijden????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjes

tot welke leeftijd kan je een paard rijden????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 16:24

hey bokkers.
hier ben ik weer.
ik was gisteren op de manege en we hadden een discussie over tot welke leeftijd je een paard kunt rijden.
veel mensen zeiden dat het het beste is om je paard al op zijn 15de met pensioen te sturen en uiterlijk tot zijn 16de hooguit zijn 17de door MAG rijden.
ik was het hier niet mee eens ( niet dat ik daar veel van weet ) maar ik denk dat als je een paard van bijv 15 hebt dat nog ontzettend fit is en graag loopt, je dat paard nog makkelijk kunt rijden.
zolang een paard gezond, is goed gevoerd word, gelukkig is, en er zelf ook lol in heeft.
kun je voor mijn gevoel nog tot op HELE late leeftijd rijden.

nu is mijn vraag aan jullie wat vinden jullie hiervan.

hoop gauw iets te horen.

groetjes

BiBiQ

Re: tot welke leeftijd kan je een paard rijden????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:25

Nou dat zou betekenen dat ik nog maar 2 jaar op m'n paard mag rijden. Wat is dat nou voor onzin zeg, zoooo oud is 15 echt niet hoor.

Je kan je paard rijden zolang het goed gaat, dit verschilt per dier.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:26

Mijn paarden zijn 17 en 20 jaar. Zij zouden het helemaal niet leuk vinden om op rust gezet te worden. Ze zijn maar wat blij als we gaan rijden.
Als de paarden goed gezond en dus fit zijn kun je volgens mij echt heel lang doorrijden.
Ik ken een pony van 33 die een stapritje nog erg leuk vind.
Leeftijd is dus niet alleszeggend, gezondheid wel.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 16:28

oké ben blij dat te horen vond het ook heel raar

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:29

bij ons op de manege rijden er zat paardjes van +/- 25 jaar mee in de lessen. zij zijn nog super fit en worden er doodongelukkig van als ze niks meer mogen doen.

dus ja ik vind dat je een paard door kan rijden totdat hij/zij aangeeft dat ze het niet leuk meer vind/blessures krijgt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:30

Wat een onzin zeg.
Ik heb nog gewoon gereden op een paard van 24. Zelfs nog gesprongen (ok niet hoog, zo'n 30-40 cm)
Het ligt heel erg aan het paard zelf. Sommige paarden zijn met 18 al echt op, en sommigen pas met 26 ofzo.

En je moet niet vergeten, rust roest. Het is sowieso wel goed om met oudere paarden te bewegen.
Laatst bijgewerkt door Nessa op 19-11-09 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:31

als dat zo is dan kan ik mijn paard nog krap een half jaartje rijden. nou daar zou ik haar geen plezier mee doen. ik vind dat je door kan rijden totdat een paard aan geeft dat het genoeg is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:32

Tja als je je paard kapot rijd dan zul je idd met 15 klaar zijn. Word helaas steeds normaler...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:34

Tot 15 jaar??
Bonfire won de olympische spelen op zijn 17e.

Zolang een paard fit is, zou ik er gewoon op doorrijden, boven de 25. Je kunt beter een paard in beweging houden want als ze een keer conditie verliezen, bouwen ze het niet zo snel meer op.

Bitterbal

Ik vind het ook een beetej veel onzin. Hoe eerder je een paard op rust zet hoe harder het gaat roesten...
Ik heb een haflinger merrie gehad, toen we haar kochten was ze 18 jaar, we zijn gewoon met haar begonnen, met rijden, voor de kar spannen (wat ze nog niet kende) en buitenritjes, springen.. eigenlijk van alles..
Toen ze 21 was sprong ik nog steeds 1.10 met haar (wel maar 1 sprong he, geen heel parcours ofzo) en ze vond het prachtig om nog lekker door het bos te crossen...
Helaas hebben we haar op een nacht dood in haar stal gevonden, koliek... anders had ze nog jarenlang meegekund..

Ik zeg dus ... lekker doorrijden tot het paard zelf aangeeft niet meer te willen :) waarom zou je een goed paard op rust zetten?

Caresse07

Ow jee dan mag ik 2 van mijn paarden wel heel snel met pensioen doen zeg :=
De ene is 22 en de ander 18, maar die vinden het nog veel te leuk om te werken dus
zal ze echt geen plezier doen als ze hele dagen aan het niksen zijn hoor, vooral die van
22 wordt daar toch echt wel sjaggie van.

Ik vind dat je gewoon naar het paard moet kijken, de ene zal met 15 misschien al oud zijn, de
ander is met 25 nog fit ;) Je kunt er dus gewoon geen leeftijd aan hangen wanneer je moet stoppen
met rijden.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 16:37

hey.
fijn dit te horen.
ik vind dus ook dat je makkelijk door kunt rijden totdat het paard het aangeeft.
en zolang je goed let op het paard zijn gezondheid dat het echt geen kwaad kan.
ik wilde alleen graag weten wat jullie ervan vonden .

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:37

Mijn dochter krijgt 1 januari een pony en die is 20 jaar. We gaan er natuurlijk niet vanuit dat ze er jaren mee gaat doen. Haar zusje en broetje kunnen er nu ook nog op en dan gaat ze lekker met pensioen. Ze zal vooral in de wei komen te staan en daarnaast recreatief gereden worden. De manege waar ze nu staat en waar ze nu nog manegelessen loopt heeft ook een pony van 34 en die loopt ook nog in de lessen mee. Ik zeg niet dat ik dat zelf nog zou doen wanneer ik een pony van die leeftijd had. In de lessen gebruiken, maar ze is nog fit zat en zeker voor die leeftijd.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:38

Nou , wij hebben een pony van 34, in topconditie die nog lekker meerijdt in de lessen.
Weliswaar met de lichtsten erop, maar ze is nog vol vreugde!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:36

Oké.. dan laat ik mijn 28 jarige nu wel op stal en in de wei staan verpieteren.. mag er toch niks meer mee doen.. :=

Nee, ff zonder gekkigheid. :)
Als je paard/pony nog lekker gezond in zijn/haar fel zit, lekker actief.. waarom dan niet gewoon lekker doorrijden?
Ik ken zeker veel paarden die nog na hun 20ste lekker door kachelen. De mijne dus ook.
Ze heeft een lange periode stil gestaan, en je zag haar gewoon achteruit gaan.
Dat bedoelde ik dus ook met mijn eerste zin, sommigen die kunnen zelfs gewoon níet zonder het werken.
Die gaan zich zo ontzettend vervelen en slecht in hun vel voelen als er niks mee gedaan wordt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:37

Nouja... dat is wel heeeeelll vroeg :P

hier op bokt las ik gister nog een verhaal van iemand met een pony van -jawel- 43 (!!!!!!) jaar die ook nog bereden werd (uiteraard niet intensief ;) )

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:39

Je gaat zelf toch ook niet op je 50ste achter de plantjes zitten :+ Wat een onzin _O-

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:40

Nou volgens mij heeft Michael Whitaker jaren geleden wel een een internationale wedstrijd gewonnen met een paard van 22 jaar! Hangt er dus helemaal van af hoe de conditie van je paard is. Ik hoop mijn paard nog lang te kunnen rijden. Als ik dit fabeltje moet geloven hoort ze met pensioen te zijn, niet te geloven!

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:43

ik ken een meisje die heeft een pony van bijna 30 en die kan nog springen :oo uiteraard niet hoog.
maar haar pony is echt in een hele goede conditie

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:47

Mijn bijrijdpaard is 20 en superfit! Vind het leuk om te werken én het is gewoon goed voor haar lichaam. Juiste manier van beweging geven is natuurlijk ook in het voordeel van je paard :)

Bij mij op de manege lopen ook aardig wat 'bejaarden'. Pony's van een jaar 22 en ook paarden van een jaar of 20. Wordt wel rekening gehouden met de belasting maar ze doen nog vrolijk mee hoor.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:48

hey bokkers fijn dit te horen.
alvast bedankt voor jullie reacties

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:02

Zeg maar tegen die mensen op de manege dat ze niet wijs zijn :D . Zolang een paard er plezier in heeft kun je gewoon nog rijden. Natuurlijk houd je wel rekening met leeftijd maar onze 28 jarige gaat nog heerlijk mee het duin in en onze 20 jarige werkt ook nog gewoon. Het is alleen maar goed en gezond voor ze. Rust roest moet je ze maar zeggen ;)

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:04

myn verzorgpony word binnenkort 16, en loopt nog ongeveer 6 dagen in de week :D (1dag longeren meestal)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:06

Zolang je paard aangeeft dat hij nog kan en wil kan je gewoon blijven rijden.
Op onze manege stond een oudje van 33 en die moest gewoon nog meelopen, anders werd de stal vakkundig gesloopt, geloof ik. :+

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 19:04

hey
gelukkig
fijn om te horen NOGMAALS