Wie vet de hoeven wel in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:25

Ik deed dat nooit.
Ik kwam in contact met iemand, die persoon was erg overheersen en niet te vertrouwen, ben ik nu vanaf gelukkig, maar diegene zei dat ik dat moest doen.
Ik dat gekocht, nooit gebruikt overegens en staat nu nog dicht in mijn kast.

P.s. mijn pony's en toen de tijd paard, hadden altijd mooie hoeven.

JoyCiej007

Re: Wie vet de hoeven wel in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:37

Ik doe het nooit, heb laatst zelfs een pot hoefvet weggegooid. Omdat mijn pony's zoveel mogelijk blootsvoets door het leven gaan (ook voor de kar over het asfalt) en van zichzelf echt keiharde hoeven hebben, ga ik dat niet verprutsen door de hoeven weer zacht te maken met hoefvet.

Enige keer wanneer ik weleens hoefvet gebruik is om een mooie glans te krijgen voor op foto's en fotoshoot, maar zelfs dat doe ik vaak niet.

Wel doen we heel soms wat teer op de zool, maar dat is bij die van ons eigenlijk ook niet nodig.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:40

Precies de mijne hebben ook geen ijzers en hoop dat ook zo te houden, daarbij is er een ook nog een een bergpony.

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:46

Mijn paard staat in de winter veel op stal, daarvoor teer ik de zool dagelijks en schrob ik de voetjes iedere keer na het rijden.
Een klein laagje vet er over en het scheuren wordt miniem. In de zomer olie ik veel ivm de droge ondergrond. Meningen zijn er over verdeeld, mijn oude hoefsmid vondt het onzin en mijn huidige hoefsmid juicht het toe.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:51

Hoe erg kunnen hoefsmeden elkaar soms tegen spreken he

Ik heb het bij mijn paard ook nog nooit gedaan. Ze heeft hele goede hoeven!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:52

Geen ijzers, veel blootvoets en heel veel buiten, ook in de winter. Het enige wat ik weleens met vaseline in wil smeren zijn haar koten, maar ook dat eigelijk nooit.

Hoefvet: niet nodig als je paard van zichzelf goede hoeven heeft.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:53

ik vet ze wel in ongeveer 1 x per week ik spuit de benen ook af .
zodat er water bij komt.
olieen zie ik de ernst er niet van in en doe ik als ik er zin in heb.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:54

wendy_paard schreef:
ik vet ze wel in ongeveer 1 x per week ik spuit de benen ook af .
zodat er water bij komt.
olieen zie ik de ernst er niet van in en doe ik als ik er zin in heb.

Waarom vet je dan wel?

Want de enige manier waarop vetten goed kan zijn, is door ze eerst 10 minuten met hun voeten in een emmer water te zetten zodat de voeten water op kunnen nemen en dan daarna te vetten zodat het water er niet uit kan.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:54

Wel zielig voor mijn potje olie die nog nooit is gebruikt en nu al afgeschreven, ha, ha.
Weer een goede les voor mij, dat ik me niet gauw moet overhalen, degen die het wel gebruikt mag het wel overnemen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:55

Ik vet nooit.
Ik spuit de benen wel af, en dan met name de hoeven vooral. Dan worden de hoeven niet heel droog.
Alleen ik spuit maar 1 keer in de week af ofzo. Wil dat niet te vaak doen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:56

[/quote]

Waarom vet je dan wel?

Want de enige manier waarop vetten goed kan zijn, is door ze eerst 10 minuten met hun voeten in een emmer water te zetten zodat de voeten water op kunnen nemen en dan daarna te vetten zodat het water er niet uit kan.[/quote]

Dit heb ik ook altijd begrepen, namelijk.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:56

Gebruik het heel af en toe eens een enkel keer. Gebruik vaker alleen laurierzalf voor op de kroonranden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:59

Vet en Olie is slecht voor de hoeven. het sluit de hoef af voor vocht. Net zoals in mijn onderschrift staat... Hoofwall Hydro Cream sluit de hoef niet af van water, werkt erg goed.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:02

@Joopie, laurierzalf waar is dat dan goed voor als ik mag vragen:)

Ik vet ze alleen in s zomers meestal na dat ik ze afgespoten heb dus nooit droog alleen als ik ze nat gemaakt heb. En dan is dat meestal omdt ze door de droogte zowat brokkelen de rest van het jaar zijn ze meestal ok:)

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:08

hier zal ik even een stukje overtypen uit 1 van mijn schoolboeken namelijk: hoeven en hoefbeslag:

3.3 is het nodig om hoeven in te vetten en/of te teren?

afhankleijk van de aanleg van het paard en de wijze waarop het wordt gehuisvest, kan het nodig zijn om de hoeven in te vetten en/of te teren. Het doel van het teren van de hoeven is het bestrijden van rotstraal; invettendoe je om de hoef vocht vast te laten houden. In ons wisselende klimaat kan het na een lange natte of juist heel droge periode voorkomen dat paardendie 24 uur per dag in de wei lopen, last krijgen van rotstraal of brokkelhoeven. Normaal gesproken is het ook in deze periodesvoldoende om de paarden optijd te bekappen of te beslaan. Mocht het dier ondanks dat toch nog problemen krijgen, dan kun je in overleg met de smid bepalen of het nodig is om de hoeven in te vetten dan wel te teren. Indien het paard iedere dag langere tijd op stal staat, is het vooral noodzakelijk om de stalhygiene goed in de gaten te houden. een droge box met een goede bodembedekking is essentieel voor gezonde hoeven. Als je bang bent voor rotstraal, zou je de stralen van de hoeven af en toe kunnen teren, maar nodig is het niet.

Er zijn een paar redenen om de hoeven van je paard in te vetten. Dit is bijvoorbeeld het geval als de hoeven zo droog zijn dat ze brokkelen of scheuren. Belangrijk is dan wel dat de hoeven eerst langdurig met water nat worden gemaakt, zodat ze ruim de rijd krijgen om vocht op te nemen (ongeveer 10 min) Pas daarna kun je er vet op smeren. Het vet dient namelijk alleen om het voct in de hoef te houden, alleen invetten van droge hoeven heeft dus geen zin. dan bereik je er alleen mee dat de hoeven juist geen vocht meer op kunnen nemen doordat je deze hebt afgesloten met vet.
een andere reden om de hoeven in te vetten is dat het er mooi uitziet wanneer je naar bijvoorbeeld een concours of keuring gaat.

ook wil ik graag nog even reageren op Animo_Italia :
door elke keer de voeten van je dier te schobben kun je natuurlijke bescherming van de hoeven als het ware weg poetsen, ook kun je doordat de kroonrand iedere keer weer geirriteerd wordt hier lelijke afwijkingen aan veroorzaken.
de hoeven van je paard schrobben is naar mijn weten, en wat ik geleerd heb nooit goed.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:13

nooit. staat hele jaar buiten. zonder ijzers. en we hebben nog steeds mooie sterke hoefjes. was me ook afgeraden van onze hoefsmid om te vetten.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:14

Bedankt Lunapoes;)altijd handig weten..

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:16

Reactie op Lunapoes:
Ik schrob het zand van de hoeven af. Mijn opmerking doet lijken alsof ik er vol op loop te boenen. Echter is dit niet het geval, meestal is een harde waterstraal voldoende om het zand er af te spoelen. Soms blijven er op witte hoeven wel mestvlekken zitten of amonia resten die bruin uitslaan. Deze schrob ik wel weg. Ik heb mijn paard ruim 14 jaar, in al die jaren heeft ze nooit last gehad van brokkelhoeven of problemen aan het hoefmechanismen. Ik ben me er van bewust dat ik meer bezig ben met "pamperen" dan met verzorgen. Maar zo lang ik het idee heb er goed aan te doen (14 jaar lang) denk ik dat het niet schadelijk is.

jse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:55

mijn paardje heeft van zichzelf erg broze hoeven, heeft hier speciale ijzers voor en ik doe er na het bevochtigen van de hoefjes elke dag even een laagje vet over :)

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:41

kiwiwitje schreef:
Vet en Olie is slecht voor de hoeven. het sluit de hoef af voor vocht. Net zoals in mijn onderschrift staat... Hoofwall Hydro Cream sluit de hoef niet af van water, werkt erg goed.

ik heb ook altijd gegrepen dat vet en olie slecht is voor de hoeven.
dus daarom gebruik ik het nooit.
spuit de hoeven wel 2 x in de week af.
als je de hoeven toch in wil vetten, gebruik er dan water bij.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:45

Ik gebruik het ook nooit, hoefsmid zegt dat het niet nodig is. :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:35

mijn verzorgpaard staat op blote voeten en zo krijgen haar hoeven ook voldoende vocht binnen als ze de hele dag in de wei en in de buitenbak staat. Dus uitdrogen doen ze niet hoor ;) . Mocht je wel vet willen gebruiken, is het wel belangrijk de hoeven eerst goed nat te maken, anders kunnen ze geen vocht meer opnemen en wordt het probleem juist erger, maar dat is al in eerder commentaar gezegd geloof ik.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:39

Mijn hoefsmit is ook opzich tegen invetten.
Maar me paard heeft behoorlijk droge hoeven (met snel schuren). De hoefsmit zou normaal aanraden gewoon de hoeven vochtig te houden met water in het land bijvoorbeeld Maar omdat m'n paard ook mok heeft, kan dat dus weer niet, en daarom zou ik ze dan wel in kunnen vetten.

Maar tot nu toe nog niet van gekomen :P

irisdjuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:39

ik doe het soms voor de wedstrijd op de manege

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:44

ik doe het alleen in de zomer als mijn paard droge hoeven heeft.
Dan spuit ik eerst haar hoeven lang af, zodat ze echt goed het water hebben opgenomen en dan vet ik ze in.