Wanneer stop jij met dierenarts kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luffwinny

Wanneer stop jij met dierenarts kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 17:29

ik vraag me wel is af als een paard een dure operatie moet ondergaan ( in duizenden euro's ) of er mensen zijn die daardoor hun paard laten inslapen?

Ik zelf zou het er wel voor over hebben ( als mijn paard te redden valt,of grote kans op) .Maar het is niet vanzelfsprekend dat iedereen zo maar een dure operatie kan betalen , je hebt altijd een resevere potje maar wat als het in de duizenden euro''s word? Ik denk niet dat iedereen zo maar €5000 kan missen..

Wat zouden jullie doen?

Musjes

Re: Wanneer stop jij met dierenarts kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:31

Toevallig was ik daar van de week ook over aan het denken. Stel dat mijn paard een operatie zou moeten ondergaan van 5000,- De kans op genezing is aanwezig maar de kans dat het mis gaat ook.

Wat zou ik doen? Ik zou het echt, maar dan ook echt, nu niet weten.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:33

Erg lastig, en ik denk dat het ook moeilijk te bepalen is, je koopt je paard zowieso altijd in de hoop dat alles goed gaat.
Maar wanneer ze enorm ziek zijn en je ziet de hoop in de ogen wegvaren dan weet je wat je moet beslissen, hoe moeilijk het ook is.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 17:36

Maar stel dat de dierenarts zegt dat er een kans is dat het goedkomt? Niet iedereen kan zomaar €5000 missen (denk ook bijna niet eigelijk..)

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:38

Maar hoe groot is die kans. Is het 80 % is het al heel wat anders dan als het 40 % is. Ook dierenartsen doen aan betalingsregelingen. Dus als je het niet hebt valt er vast wel iets te regelen qua betaling. Maar nogmaals ik zou het niet weten.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:39

Musjes schreef:
Wat zou ik doen? Ik zou het echt, maar dan ook echt, nu niet weten.

Ik ook niet...

Mijn pony had ik het ook niet meer voor gedaan, hij had zijn rust verdient dan mag ik hem niet uit egoisme bij me houden
Als ik voor 5000 het eeuwige leven kon kopen had ik het met alle liefde gedaan maar dat gaat helaas niet

Maar mijn paard... ik heb hem nog maar 3 weken dus ik ben er niet echt aan gehecht, maar is het eerlijk om een paard wat nog te redden valt zomaar te laten gaan omdat je toch nog niet aan hem gehecht bent..
Bij de aanschaf van een paard weet je wel dat je verantwoordelijk voor hem bent enzo, en de standaard dingetjes en eventuele gebreken tot 700 euro is nog wel te doen, maar 5000 is echt wel een hele hoop geld.
Moeilijk, ik weet het niet.
Ik hoop van harte dat ik zo'n keuze nooit hoef te maken!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:40

5000 euro kan je een nieuw paard voor kopen of een auto, maar het klopt dat niet iedereen dit zomaar achter de hand heeft.
Vooral als er een kans is dat het mis gaat, doordat het paard verzwakt is, of grote kans heeft op infecties, dus 50/50 overlevingskans, dan zou ik het niet weten, het ligt dan puur aan mijn gevoel op dat moment, of het goedkomt of niet, en natuurlijk aan hoe het paard zich op dat moment voelt, blik in de ogen enz.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:40

Zolang ik het kan betalen doe ik het altijd, ik bedoel ikheb het paard gekocht en het is mijn plicht om er goed te voor zorgen. Als ik het niet zou kunnen betalen zou ik kijken of ik het bij mijn ouders kan lenen, maar ik zou er alles aan doen om hem te helpen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:42

mocht zoiets gebeuren zou ik ook niet duizenden euro's kunnen ophoesten, daarom heb ik mijn paard daar ook voor verzekerd.
zodat ik iig niet voor die keus hoef te staan dat ik dat niet kan betalen en hem daarom maar moet laten inslapen.
kost maandelijks wel wat, maar ik vind het wel een fijne gedachte dat ik dat iig nog achter de hand heb :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:42

tja hoe moeilijk het ook is ik zoumijn beessie in lapen slapen
want de gemiddelde operate die zoveel kost is ook een riskante operatie
en daarbij zijn de kansen meestal ook niet echt hoog
ik heb gewoon geen 5000 euro

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 17:42

Zouden jullie het er ook voor over hebben als het paard alleen nog maar grasmaaier kan zijn?(zonder pijn )

Ik zelf zou het ook moeilijk vinden, hoop zelf ook nooit voor zo keuze te staan.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:43

Het hangt van het paard, het bedrag en de kans van slagen af.

Bij een paard van 8 ga ik verder dan bij eentje van 28 die langzaam op begint te raken... en helaas is mijn budget niet onbeperkt. 5000 euro zou voor mij misschien net gaan, maar ik ga geen lening van 20.000 euro afsluiten, dan is het helaas toch einde paard.
Over tot welke slagingskans ik zou gaan hangt van beide bovenstaande gegevens af. Een paard van 28 met een operatie van 10.000 euro en een slagingskans van 10% gaat het dus niet worden...

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:43

owja mijn paard is ook verzekerd dus zal hopelijk die keuze ook niet hebben

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:44

gras maaier is paardje zonder pijn dus ja dan zou ik het wel doen
ik bedoel dus als het nooit meer helemaal goed komt

Binky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:45

Hangt er ook een beetje vanaf wat het is.
En hoe oud je paardje is! Mijn pony lief is di jaar 20 geworden.
Hij heeft een mooi leven achter de rug! Ik denk dat toch dat ik voor de nare beslissing kom te staan als arme student zijnde. Tenzij de kans op slagen heel hoog is en hij daarna nog een waardig leuk leven kan lijden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:47

Als de risico op succes erg klein zijn, maar de kosten erg hoog. Ik wil niet dat een dier hoeft te lijden, dus als er maar 10 procent kans is op succes, dan kies ik gevoelsmatig al eerder voor inslapen. Omdat ik 90 procent kans op dood of langere lijdensweg te hoog vind.

Maar: pa zegt dat geld totaal geen rol speelt als het op de dieren aan komt (goed als het om 20.000 euro gaat is het natuurlijk wel anders dan om 5000 euro, er zijn wel grenzen natuurlijk...).

JuliaMaria

Voor mij is €800 echt het maximum, tja als het er niet is dan is het er niet. En al was het er wel dan zou ik niet meteen zeggen 'ja doe die operatie van 2000 euro maar', vind het erg veel geld en ik wil dan een slagingskans van minimaal 90%, voordat ik het uberhaupt zou overwegen. En dan kan je wel zeggen dat ik dan beter mijn paard weg kan doen, ja daar heb je dan misschien ook wel gelijk in.

Luffwinny: mijn paardje is uberhaupt een grasmaaier (gaat volgend jaar het span in), is nog veel te jong om gereden te worden en is daar ook iets te klein voor met haar 85 cm. :)

Neemt niet weg dat ik er bij een groot paard exact hetzelfde over zou denken. De emotionele waarde is hetzelfde. :)

Yessy

Maar voor de verzekerden: tot welk bedrag is het paard verzekerd?
Bij ons was het toendertijd zo dat het jaarlijkse bedrag ongeveer 10% van de waarde van het paard was, met een maximumuitkering van de waarde van het paard per jaar.
Dat betekent dat een paard van 10.000 euro je 1000 euro per jaar aan verzekeringsgeld kost (kan 'ie flink ziek voor zijn ieder jaar!) en dat vervolgens een fikse operatie niet 100% wordt vergoed...

Is dat bij jullie anders geregeld?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:49

Als je paard na een operatie alleen nog maar als grasmaaier kan dienen weet ik niet of hij dan ook nog gelukkig zal zijn.
Helemaal als je bedenkt dat je dan toch nog wel stallingskosten moet betalen (tenzij dat je hem thuis hebt)
Wegdoen is dan ook niet van toepassing want waar komt hij dan terecht?
En ik weet dat een paard duur is, je geld achter de hand moet hebben maar 5000 is echt een enorm bedrag.
De leeftijd speelt natuurlijk ook nog mee. Is het paar over de twintig of net 3...

Inslapen of opereren is van zo ontzettend veel dingen afhankelijk...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:53

Het ligt er puur aan om wat het gaat en hoe het paard erna is... Ook speelt het mee om welk paard het gaat! Ik heb bijv nog een 32 jarige pony lopen...
Maar als het een operatie is waarvan ze 100 % genezen etc etc dan heb ik daar 5000 voor over!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:15

Pas als je voor de keuze staat, kun je zeggen hoe je het zult aanpakken.
Mijn merrie (19 jaar) is afgekopen voorjaar geopereerd aan een gekantelde baarmoeder.
Ze was drachtig, wat het extra spannend maakte.
Verder heeft ze een pees die helemaal kapot is en wat door de operatie verslechterd werd (staand geopereerd en door de kantelpogingen werd er steeds druk op haar slechte been uitgevoerd)

We hebben haar laten opereren omdat we wilden vechten voor het veulen. Als ze niet drachtig was geweest, dan was onze keuze misschien heel anders geweest.
Ze is er trouwens nog steeds, heeft een fijn veulen grootgebracht en we hadden afgesproken dat het moment van afscheid nemen zou komen zodra het weer zou omslaan.
Maar ja, de hele zomer moeizaam van het land naar de wei gelopen en nu komt ze er in een spurtje aan..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:24

ik moest midden in de nacht beslissen........... en ik zei, doe maar............ gooi hem maar op de tafel........ en ik kom wel elke maandag vegen :)

met de meeste klinieken kan je wel betalingsregelingen treffen, zijn ze niet zo moeilijk in. Bodegraven heeft mij toen echt wel geholpen dit financieel te dragen want echt he, had er een leuk peerd voor kunnen kopen voor die operatie.

Nu is hij stuk (aan iets anders), en staat hij op het land. Maar nu gaat er geen euro meer in, geen supplementen, geen poeders en kreupelen op het foute been is einde oefening.........

voorlopig gaat het ernstig goed met meneer, en wil de stalhouder hem toch proberen eens in de week mee te nemen op een stapritje........

dus wie weet komt het nog wel goed, maargoed het kan ook morgen over zijn ........

maar ik ga niet meer dokteren.......... ik weet wat hij heeft, het gaat niet over.......... en ik ga het niet rekken.......

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:30

KiWiKo schreef:
maar ik ga niet meer dokteren.......... ik weet wat hij heeft, het gaat niet over.......... en ik ga het niet rekken.......

Heel begrijpelijk! En vooral ook heel goed vind ik persoonlijk!!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:33

Dat ligt er helemaal aan wat het paard mankeert, hoe de slagingskans is en aan het paard zelf. Een oudje van 25 behandel je anders dan een jong dier.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:44

Ik heb zelf een oudere merrie van bijna 25 jaar die al een aantal maanden aan het sukkelen is met een been blessure, ik heb juist nog een rekening gekregen en als ik het zo in het totaal optel wat ik nu de laatste maanden kwijt ben aan dierenarts loopt dat wel op tot ong 600 euro (onderzoek, medicatie). ze heeft een peesblessure dus het duurt lang en het is niet zeker of het nog helemaal goed komt, maar ik kan er nu toch al wat mee gaan wandelen en daarmee ben ik content.

Ik had wel tegen de dierenarts gezegt dat er een limiet was, ik ging geen onderzoeken (scans) of behandelingen laten doen die mij duizenden euro's gingen kosten ( daar kan ik droog gezegd een ander paard van kopen). Nu weet ik wat het is en zal de tijd uitwijzen of het nog goed komt of in welke mate. Ze krijgt nog een supplement dat 30 euro kost voor 6 weken