Het maakt zoveel 'verborgen angsten' los denk ik, als ik zo'n verhaal lees, denk ik meteen aan mijn Gol en zie háár zo liggen (plaatje op de pagina's van de palo lijkt ook wel een beetje dus misschien dat ik onbewust al heel snel de vergelijking maak daardoor) en dan hou ik het echt niet meer, ik zou bij god niet weten wat ik zou doen als ik mn paardje zo zou aantreffen...
Ik heb de pagina's even gescant en het verhaal ff overgetyped (alles samengevat):
Paarden slachten voor de kick
welke gek doet zoiets?!
Het is de nachtmerrie van iedere paardengek, dat je lievelingsdier gruwelijk word mishandeld. Soms zelfs zo erg dat het moet worden afgemaakt. Zoals vorig jaar i Duitsland, toen tientallen dieren slachtoffer werden van doorgedraaide "paardenrippers".
Mijn lievelingspaard Lord leeft nog, vertelt Catharina (12) huilend. "maar Estrella, het paard van mijn vriendin ligt daar dood onder het stro. Ik weet niet hoe ik het haar moet vertellen." Een bloedspoor loopt over de manege Hubertus in Raben Seinfeld. Het spoor eindigd in een berg stro waaronder 8 (!) kadavers liggen. Door onbekenden mishandeld en vermoord. Één paard heeft de slachtpartij maar ternauwernood overleefd. Het dier ligt zwaargewond in een kliniek op een paar kilometer van de manege. In de stal liggen nog eens 4 dode paarden. Een paar ruiters die vanmorgen het afschuwelijke nieuws hoorden zijn onmiddelijk naar de manege gekomen. Met tranen in de ogen staren ze voor zich uit. Dieter Schultz, de baas van de manege, is er van overtuigd dat de daders paardenkenners zijn. De slagaders zijn doorgesneden, verteld hij. Iemand die geen verstand van paarden heeft zou niet weten waar die zitten. Dieter weet zeker dat de daders de manege goed kennen. Er zijn geen sporen van inbraak gevonden.
Ruim 800 paarden vermoord in 5 jaar tijd!
Je kunt het je haast niet voorstellen, maar afslachtingen zo als in Raben Seinfeld, komen regelmatig voor. In heel duitsland waren vorig jaar (1999) tientallen 'paardenrippers' aan het werk. Meestal slaan ze in het donker toe. Hun wapens: messen, lanzen, stokken en zelfs bijlen en flessenhalzen. Merries worden met stokken in hun geslachtsdelen gestoken, bij de hengsten worden vaak de penissen en ballen afgehakt. En soms vinden de eigenaren hun dieren terug met opengescheurde buikholtes, uitgestoken ogen en uitgerukte darmen. Minstens 900 paarden zijn in 8 jaar tijd op deze walgelijke manier aan hun einde gekomen...
In duitsland is een speciaal 'ripper recherche-team' opgericht om de daders een halt toe te roepen. Er is inmiddels 1 duitser opgepakt die zich schuldig maakte aan paardenmishandeling. Na het betalen van een boete van 2200 gulden kon hij weer naar huis..! Een belachelijk lage straf, wie weet is hij alweer met de volgende slachtpartij bezig! En waarschijnlijk zal het slachtoffer hem nog tegemoet komen ook. Omdat paarden nou eenmaal gewend zijn aan mensen, zal het dier nieuwschierig zijn naar de vreemde die midden in de nacht op bezoek komt. Het paard loopt dus letterlijk zijn dood tegemoet...