Jen Greve in Bit: Paard beter 24 uur in stal dan er even uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Jen Greve in Bit: Paard beter 24 uur in stal dan er even uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 14:31

Naar aanleiding van het intervieuw met Jan Greve in de laatste Bit wil ik de discussie starten.
Jan Greve is (bonds)dierenarts, fokker en hengstenhouder.

Dit is wat Jan zegt:
" Als je weinig tijd hebt voor je paard dan is het beter om hem in het hok te laten staan. Beter dan dat je ze af en toe er even vijf minuten uit haalt, hem aan de vrijheid laat ruiken en dan weer opbergt. Dat werkt erg frustrerend".

Graag wil ik jouw mening.
Daarnaast wil ik graag discuseren over DIT onderwerp. Dus niet over het feit dat paarden 24 uur buiten moeten staan.
Die discussie is al regelmatig gevoerd.

Dus als jij je paard op een pensionstal zou hebben staan en je hebt weinig tijd. Is het dan beter om hem dan maar helemaal te laten staan??

Ik zal alvast mijn mening geven. Ik vind dit absurd!!
Behalve dan dat ik vind dat het paard meer dan 5 minuten aandacht verdiend denk ik dat hij er beter toch nog even uit kan om een klein beetje te kunnen rond springen dan dat hij de hele dag stil staat.

Brand maar los!!

Anoeska

Re: Jen Greve in Bit: Paard beter 24 uur in stal dan er even uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:33

Ik reageer niet op zinnen die uit een heel verhaal gehaald zijn. Dan is het moeilijk om de context te begrijpen, en krijg je dus allemaal loze opmerkingen van allerlei bokkers die hier iets van vinden.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:34

Ik ben het met je eens, 24 uur op stal is toch ook geen leven voor zo'n beest. Ik zou in zo'n geval een andere pensionstal zoeken

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:35

Zowiezo zet ik mijn paard niet in een hok, en als je geen tijd voor je paard hebt moet je zeker geen paard nemen. Punt.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:36

tja, ik snap zijn beredenerin gniet. heb het stuk niet gelezen zoals anoeska als aangeeft en vind het dan idd moeilijk om hierover een mening te geven, maar zoal sik he tnu lees snap ik heel goed wat die man bedoelt....

Als ozu ik het zelf nooit over mijn hart kunnen verkrijgen, als ik weinig tijd heb vraag ik iemand anders mijn paard te doen, die wel tijd voor haar heeft.....

Dus ze komen elke dag altijd los en worden ook nog meestal gereden....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:40

is dan geen 24 uur maar 48 uur als je hem laat staan.....

Tja die van mij staat op stal en komt er 1 a 2x per dag eruit. Tja mijn keuze helaas zijn de andere opties niet handig voor mij en paard.

Gaan we die discussie nu weer aan?. Denk echt dat je mensen zoals ik niet mee gaat veranderen ga alleen maar meer een hekel krijgen aan die wereld verbeteraars.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:42

In de context van die zin, snap ik de beredenering wel. Los van het feit wat voor het welzijn van het paard beter is. Als je iets niet "gewend" bent, weet je niet wat je mist. Denk dat hij dat in deze zin ook bedoeld. En van die kant ben ik het met hem eens. Al ben ik blij dat mijn paard wel voldoende weidegang krijgt, want zolang op stal is voor haar en mij geen optie!

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:43

Ik heb het er zeker mee eens dat een paard niet 24 uur per dag in een donker gat hoort te staan. Maar zoal meerdere al zeiden hierboven, we weten het hele verhaal niet. En in sommige gevallen is het een noodzaak dat een paard boxrust moet hebben.

En inderdaad is deze discussie al heel veel geweest :P

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:45

Anoeska schreef:
Ik reageer niet op zinnen die uit een heel verhaal gehaald zijn. Dan is het moeilijk om de context te begrijpen, en krijg je dus allemaal loze opmerkingen van allerlei bokkers die hier iets van vinden.

Hier mee eens...
Al snap ik wel wat ermee bedoeld wordt, dat het idd gekaanstekerij is een paard 5min per 24/u aan de vrijheid te laten ruiken en dan weer opsluiten.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:50

inderdaad, een typisch geval van een uitdrukking uit z'n verband trekken doordat een zin de context van het hele verhaal niet weer geeft.
Ik heb het stukje wel gelezen en volgens mij was de strekking van het verhaal dat hij vindt dat een paard 24 uur op stal houden wreed is, en dat een paard 23 uur en 50 minuten op stal houden nog wreder is omdat ie dan ook elke keer weer beseft wat ie mist.

en volgens mij zit bokt niet te wachten op de 101ste discussie over hoe lang een paard nou wel of niet buiten moet komen.
Al moet ik je stiekem nu wel even nageven dat ik het met je eens ben dat als je geen tijd of gelegenheid hebt om je paard vrije beweging te bieden in de vorm van weiland oid, dat je dan niet aan een paard moet beginnen. Beestje 23 uur op stal niks doen voor 1 uurtje plezier van het baasje, alsjeblieft zeg.....
(oh,nee heb ik toch meegdaan aan de discussie :+ :Y)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:51

Splash_ schreef:
Zowiezo zet ik mijn paard niet in een hok, en als je geen tijd voor je paard hebt moet je zeker geen paard nemen. Punt.

lekker kort door de bocht en dat is ook geen reactie op de stelling hier....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:55

buiten dat het mijn keuze niet zou zijn kan ik me er ergens wel iets bij voorstellen.
Paard komt uit stal, spieren zijn koud, explodeerd 5 minuten, spieren warmen in te korte tijd, teveel op, en paard wordt vervolgens weer op stal geklapt.
Die plotselinge uitbarsting kan nooit goed zijn voor de spieren

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:57

Het hele artikel lezen... want een zo'n zin kan je alleen maar verkeerd opvatten..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 17:02

Ik heb het stuk dus wel gelezen. Naar mijn mening waren het vooral flarden van een gesprek. Er zat geen echt lijn in.
Mijn geciteerde zin zei hij na een stuk over het feit dat paarden gewoonte dieren zijn. Als je ze twee keer om drie uur 's-nachts voert dan maken ze je de derde nacht wakker. Als ze eenmaal binnen staan kan je ze dus beter laten staan volgens hem.

Ik wil ook echt geen discussie starten over het wel of niet binnen houden van je paard en waarom weidegang beter is!!

De discussie die ik hoopte te starten is; als je paard dan toch op stal staat, en je gaat niet uitgebreid met hem aan de slag, kan je hem dan beter laten staan, of er toch even uit halen.

Die discussie heb ik niet eerder gelezen of anders kennelijk gemist.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:09

ik bedoelde niet dat jij het artikel moest lezen.. maar ik vind dat je zonder het artikel te hebben gelezen de zin alleen maar uit zijn verband kan trekken.. Dus om een goeie discussie te voeren vind ik alleen die zin wat te sumier.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:14

Paarden hebben geen tijdsbesef volgens mij. Dus het is altijd beter om ze er even uit te halen, dan helemaal niet. Ik ben het dus absoluut niet eens met meneer Greve.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:27

Vind een discussie bijvoorbaat zinloos.

Een paard hoort gewoon veel buiten te staan !

En dan zou je discussie gaan voeren over 23 uur en 50 minuuten opstal staan. Een mens weet niet goed genoeg hoe een paard denkt,

Als jij 24 uur word opgesloten op de wc ben je vast blij dat je er even uit mag. En boos dat je zo snel alweer terug moet.. Maar de volgende dag zou je er toch wel weer heel graag even uit willen. Om je weer even te kunnen bewegen.

Je paard 24 uur opstal zetten is rond uit egoisties tegen over je paard. (tenzij het om stal rust gaat. Of serieuze andere problemen.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:35

Context even buiten beschouwing gelaten, ik reageer dus puur op de stelling gegeven:

Misschien heeft Jan Greve wel een punt.
Het blijkt uit ervaring dat paarden die stalrust hebben, over het algemeen rustiger blijven als zij helemaal niet uit de box gehaald worden. Paarden die eventjes één keer per dag vijf minuten mogen stappen aan de hand, zijn veel drukker en lopen dus meer risico om zich te blesseren. Bovendien zijn paarden inderdaad gewoonte dieren en het stappen van vijf minuten zullen zij dus gaan beschouwen als het enige moment om energie te uiten. Wanneer de energie uiting niet naar voldoening gebeurd (dus niet genoeg) kan ik me voorstellen dat het een frustrerende uitwerking heeft op een paard. Dat is terug te vinden in het gedrag.

Dus de stelling 'als je geen tijd genoeg hebt om je paard beweging te geven, geef hem dan maar geen beweging' is misschien een logische beredenering met het oog op blessures. Beter rustig op stal, dan vijf minuten racen in een weiland, paddock of bak. Die energie uitspatting in een korte tijdsperiode kan beschouwd worden als schadelijker dan een dag rustig op stal blijven, want tijdens zo'n energie uitspatting komt er een enorme druk te staan om het lichaam, die beter voorkomen kan worden.

Ik zeg dus niet dat ik vind dat je je paard zomaar op stal kan laten! Heb je geen tijd genoeg om een dier de verzorging te bieden die het nodig heeft, moet je dat dier niet houden.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 15:51

Nogmaals; je hoort mij niet zeggen dat je paard op stal moet staan. De mijne staat op dit moment lekker met z'n manen in de wind op de wei. :D

Échter, niet alle paarden hebben dit. Ik denk dan vooral aan sportpaarden die binnen staan (in de wei zouden ze kunnen bleseren ;( ).
Ik stond te kijken bij de stelling van Jan Greve dat ze dan net zo goed heel de dag kunnen blijven staan als ze er niet veel tijd voor zouden hebben.

Tulandro en Aep hebben over dit gedeelte hun mening gegeven. :j
Ik was hier vooral ook benieuwd naar; zeg niet dat je het zo doet of dat ik het zo doe maar vraag gewoon;
wat lijkt jou beter.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:52

Mijn mening: wat een achterlijke zin. Komop zeg, een paard hoort niet in een hok en als je er geen tijd voor hebt, doe hem dan weg naar iemand
die het dier wél de juiste hoeveelheid kan bieden en aandacht kan geven wat 'ie verdient! :wow:

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 15:58

NHevaVD; dat ben ik dus helemaal met je eens.

Maar vraag ik dan zoveel als ik vraag om op de stelling te reageren? pff

Je (lezer) kan hier op de stelling reageren zonder het eens te zijn met het feit dat dit nou eenmaal het lot is van vele paarden.
Ik vraag hiermee "wat is beter, toch nog even rennen of dan maar helemaal niet?"
Dat betekend niet dat ik dat zo doe of dat jij dat zou doen maar ik zie het wel om mij heen gebeuren en vraag mij af hoe jij als lezer hier dan over denkt...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:01

Citaat:
Échter, niet alle paarden hebben dit. Ik denk dan vooral aan sportpaarden die binnen staan (in de wei zouden ze kunnen bleseren ).

Toevallig liep mijn Haflinger gisteren in draf kreupel door woest-weidegedrag. Als 't goed is is 't nu weer over, maarja: het kan maarzo gebeuren! Maar om dan nu je paard in een hokkie op te sluiten en dan de enige kans om even uit te razen te ontnemen? Nee, dan zoekt diegene maar een verzorger of wat
dan ook. Geen enkel dier dat opgesloten zit heeft een leven, dieren horen zoveel mogelijk in hun eigen leefomgeving te zitten,

en al is 't maar even op de wei: gun dat dier toch datgeen dat hij verdient, en niet datgeen dat wij van hem willen! (rijden, wedstrijden, mooi zijn, etc..)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 16:06

nogmaals, dat ben ik met je eens en vele met ons, alleen die discussie staat ergens anders op bokt.

Wat nou ALS jou paard binnen staat en je hebt niet meer tijd vandaag dan even los gooien. STEL DAT! ;)
Wat denk je dat beter is; toch even los, of dan maar laten staan? STEL DAT!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:07

OOH! *is traag van begrip en start motor op nieuw op*
nou, dan maar even naar buiten! :)

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:08

mijn haflinger heeft een peesblessure eigelijk zou hij altijd op stal moeten staan
Maar wij vinden dat zo zielig dat hij overdag lekker in de wei staat en ik de nacht op stal
Anders hebt zo beest ook geen leven het zijn altijd nog kudde dieren