Fokken met onbekende afstamming merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaar

Fokken met onbekende afstamming merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:02

Wat ik me nou al heel lang afvraag, maar nergens antwoord erop kan vinden;

Zijn er ook mensen die fokken met een merrie die een onbekende afstamming heeft, en dan een mooie hengst erop zetten (die wel een hele goede afstamming heeft)?

En raken ze dan het veulen wel kwijt (omdat het geen volledige afstamming heeft)?

Alvast bedankt!

Bramasole

Re: Fokken met onbekende afstamming merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:03

Waarom zou je dit willen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:04

ik volg hier even mee, wil mijn merrie ( afstamming) onbekend in de toekomst ook opnieuw laten dekken door een 'goede 'hengst.
( alleen niet voor de verkoop)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:05

Tuurlijk raken de mensen dat veulen wel kwijt.

Maar ver, zeer ver onder de kostprijs...

Waarom zou je willen fokken met een papierloze merrie?
Kijk liever eens op de markten en handelsstallen hoeveel papierloze veulens er zijn ...

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:06

Bedankt voor de reacties, maar er wordt denk ik niet helemaal goed gelezen.

Ik vraag het me gewoon af, wil er verder niks mee. Ik was er gewoon beniewd naar. Niet dat ik mijn merrie wil laten dekken, hoor.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:07

Ik ben het met CM_ eens.
Natuurlijk is het mogelijk, maar wat heb je er aan?

Ik ben wel benieuwd waarom je de vraag stelt, ben je zelf van plan met een papierloze merrie te gaan fokken?
(Edit: Zie het antwoord al)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:08

Als je een veulen wil fokken om het vervolgens te verkopen, ben ik imo niet goed bezig dat te doen met een papierloze merrie. De concurrentie is groot, en er staan al zoveel papierloze veulens te koop, waarom zou je daar bewust een aan toevoegen?

Wij hebben twee veulens van een merrie waarvan de papieren ontbreken. Maar de enige reden dat wij wel met deze merrie gefokt hebben, is dat wij de veulens zelf houden. De eerste is nu vijf jaar, nummer twee is vijf maanden, maar deze twee gaan nergens heen. Als we ze niet zelf konden houden, hadden we niet gefokt met deze merrie.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:08

het zal vast wel gebeuren maar het is in feite nutteloos.
Het veulen kost dan meer als dat het opbrengt. En makkelijk verkopen zal het ook niet doen denk ik.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:10

fokken zonder papier is vermeerderen.
fokken doe je met een beleid, en een bepaald doel. meestal ras, of sport.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:11

CM_ schreef:
Tuurlijk raken de mensen dat veulen wel kwijt.

Maar ver, zeer ver onder de kostprijs...

Waarom zou je willen fokken met een papierloze merrie?
Kijk liever eens op de markten en handelsstallen hoeveel papierloze veulens er zijn ...

dat zou ik zomaar niet zeggen. ik heb een iers volbloed springmerrietje gehad, ja allemaaal ierse namen op dat papier, maar niets speciaal. Maar dat was zij wel :-).
Techniek, snelheid en een wil om te winnen. Die merrie is opgenomen geworden in het hulspstamboek van bwp en daar hebben we mee gefokt. Ze heeft 5 veulens gegeven die allemaal goed van de hand gingen. Alle eigenaars van die fokproducten spreken we nog regelmatig en zijn allemaal super tevreden over hun dier. Maar ongekende afstamming betekent ook niet papierloos e.

Een papierloze merrie of eentje zonder prestaties vind ik al een andere zaak. Dan zou ik idd niet fokken en gewoon eentje kopen als je een veulen wil

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:14

Er zijn liefhebbers voor mooie papierloze paarden, maar verwacht niet dat je de hoofdprijs krijgt.
Het is al moeilijk om uit de kosten te komen als je een veulen met papier hebt gefokt. Een veulen zonder papier maar met dezefde kwaliteiten als een paard met papier, gaat minder opleveren.

Daarbij komt ook nog dat een veulen niet snel verkocht is. Mensen willen vaak toch een gereden dier, of een dier waar je meteen mee aan de slag kunt. De opfokkosten voor een paard zonder papier is hetzelfde als een paard met papier.

Als je het veulen voor jezelf wilt houden, dan moet je vooral doen wat je hart je ingeeft. Alleen wordt een paard heel oud, en er kan van alles gebeuren waardoor jij dat dier ooit eens zou willen of moeten verkopen. En dan maak je meer kans dat het paard goed terecht komt als het paard een papier heeft.

Als het paard wel papieren heeft maar de namen die op die papieren staan zijn minder bekend, dan is dat een heel ander verhaal. Vooral in de western zijn er genoeg paarden met capaciteiten, waarvan de voorouders niet zo gepromoot zijn of geen wedstrijden hebben gelopen. Dat betekend niet dat ze het niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-10-09 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:14

Ik wíl geen veulen, en wil ook niet mijn merrie laten dekken. Zou er de plaats en het geld niet eens voor hebben. Maar een reden dat ik deze vraag stelde, is dat ik net op een tinkerfokkerij-site kwam, en ik ging eens onder fokmerries kijken, toen zag ik heel vaak 'onbekende afstamming' staan. En dat vond ik vreemd, en was dan beniewd of daar dan ook echt mee gefokt word, en de veulens wel kwijtraken.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is ;)

Cassidy

Re: Fokken met onbekende afstamming merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:17

Als de merrie in het stamboek is opgenomen, hoeft er niet altijd een sluitend pedigree achter te zitten.

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:18

Cassidy schreef:
Als de merrie in het stamboek is opgenomen, hoeft er niet altijd een sluitend pedigree achter te zitten.

Haha, daar begrijp ik helemaal niks van hoor. Die woorden zeggen mij allemaal niks ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:21

De vraag is waarom?
Je moet er vanuit gaan dat je er geen geld aan verdient maar het heeel veel kost. Zodra je hem verkoopt weet je niet waar hij belandt en dat kan ook een enkeltje worst zijn met een papierloze moeder.

Dus? Doe je het voor plezier? Leuk een veulentje wat me handen met geld kost en later salami wordt?
Of ga je hem zelf houden tot hij 30 is?

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:24

Waarom word er met 'je' gesproken. Het gaat niet om mij. Ik stelde alleen de vraag. En voor de 3e keer; ik wil niet fokken met mijn papierloze merrie.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:24

Suzanne F. schreef:
De vraag is waarom?
Je moet er vanuit gaan dat je er geen geld aan verdient maar het heeel veel kost. Zodra je hem verkoopt weet je niet waar hij belandt en dat kan ook een enkeltje worst zijn met een papierloze moeder.

Dus? Doe je het voor plezier? Leuk een veulentje wat me handen met geld kost en later salami wordt?
Of ga je hem zelf houden tot hij 30 is?

Ja maar dat weet je dus nooit e.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:24

Emmaar schreef:
Cassidy schreef:

Haha, daar begrijp ik helemaal niks van hoor. Die woorden zeggen mij allemaal niks ;)

Een merrie kan worden opgenomen in het stamboek, en dus een papier hebben als de ouders van de merrie niet bekent zijn. (igg dat haal ik daar uit)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:25

De algemene vraag of je met een papierloze merrie moet fokken is al vaker langsgeweest. Ik zal even kijken of ik wat eerdere topics kan vinden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:27

Emmaar schreef:
Waarom word er met 'je' gesproken. Het gaat niet om mij. Ik stelde alleen de vraag. En voor de 3e keer; ik wil niet fokken met mijn papierloze merrie.

Waarom vraag je het dan?

Ja er zullen mensen zijn die het doen. Is het slim? Nee. Waar komen ze terecht? Paardenmarkt Hedel en Zuidlaren in een gunstig geval.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 12-10-09 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:27

Hier mag een slotje op

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:28

Suzanne F. schreef:
Emmaar schreef:

Waarom vraag je het dan?

Ja er zullen mensen zijn die het doen. Is het slim? Nee. Waar komen ze terecht? Paardenmarkt Hedel en Zuidlaren in een gunstig geval.

Eh? Vragen staat vrij toch? Ik was er gewoon benieuwd naar of dit gedaan word.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:29

Emmaar schreef:

Waarschijnlijk gewoon omdat jij de vraag stelt en je dus antwoord krijgt ;)
Niet te persoonlijk opvatten lijkt mij.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:29

Idd vind het een normale vraag

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:30

Emmaar schreef:
Ik was er gewoon benieuwd naar of dit gedaan word.

Oh ja vast wel. :j
En maar goed ook anders hadden we paardenvlees-tekorten in de winkels.