Te grote meiden op een shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Te grote meiden op een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:48

Hallo Bokkers,

Ik leas ergens een paard, de meeste meiden ken ik die er rondlopen.
Ik zie steeds vaker dat ze de shetlander daar pakken om op te rijden en ik ben van mening
dat ze veel te groot zijn voor de shetlander.

De shetlander is ongeveer 85 cm groot en de meiden zijn 15/16 jaar oud en hebben een normale lengte voor hun leeftijd,
zo rond de 1,60/1,70 cm. De een is iets groter dan de ander, en andersom. De meiden zijn normaal gebouwt.

Ik ben van mening dat ze veel te groot zijn voor de shetlander.
Naar mijn mening kan een shetlander 20 % van zijn eigen gewicht dragen en 2 keer zijn gewicht trekken,
of zie ik dit verkeerd? Hier ben ik namelijk van overtuigd en dat hou ik ook aan.

Ze mogen hem pakken van de eigenaar, maar naar mijn mening zijn ze te zwaar en te groot.
Ben ik hier nou de boeman of heb ik 'gelijk'? En als ik 'gelijk' heb, hoe moet ik dat dan gaan zeggen?

Omdat er op het vorige topic een slotje is gekomen, verzoek ik iedereen om on-topic te blijven.
Vorige topic: [RT-D] Grote meiden op een shetlander, kan dit?

Alvast bedankt voor alle reactie's.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 06-10-09 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle96

Re: Te grote meiden op een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:51

wat ik gehoord heb .
is dat shetlanders veel kunnen dragen ..
het is alleen geen beeld & en mis niet erg goed voor de rug ?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:53

Michelle96 schreef:
wat ik gehoord heb .

Maar volgens mij is dit vaak een misvatting en is deze informatie niet juist, alleen denken veel mensen dit wel.
We zullen wachten want mischien weet iemand het ons te vertellen. In het vorige topic staat een foto.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:53

Michelle96 schreef:
wat ik gehoord heb .

Als het niet goed is voor de rug kunnen ze het ook niet dragen. ;)

Maar dat is wel vervelend, het lijkt mij niet erg als het maar eens in de 2 weken gebeurt, maar zodra het vaak wordt lijkt het me niet fijn voor de shet.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:54

Ze kunnen heel veel trekken, maar minder dragen. Het maximale gewicht dat een shetlander kan dragen is rond de 50 kg, anders ben je gewoon te zwaar. En iemand groter dan 1.50 die op een shet van 85 cm gaat rijden is gewoon naar mijn mening geschift.

Een shetlander kan twee keer zijn eigen gewicht trekken op een vlakke weg.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:55

Volgens mij is het zo dat geen enkel paard/pony meer dan 20% van zijn eigen lichaams gewicht kan dragen (correct me if i'm wrong). Ik zie het ook wel eens en het is echt geen gezicht, en ik vind het zielig voor de pony.

@ Ts: Als ik jou was zou ik gewoon eens naar de eigenaar stappen en het heel voorzichtig vertellen. Niet metteen zeggen die meisjes zijn te groot dus ze mogen er niet meer op rijden, maar begin bijvoorbeeld met het feit dat de pony maximaal 20% van zijn lichaams gewicht mag dragen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 18:01

feliciaa schreef:
Volgens mij is het zo dat geen enkel paard/pony meer dan 20% van zijn eigen lichaams gewicht kan dragen (correct me if i'm wrong). Ik zie het ook wel eens en het is echt geen gezicht, en ik vind het zielig voor de pony.

@ Ts: Als ik jou was zou ik gewoon eens naar de eigenaar stappen en het heel voorzichtig vertellen. Niet metteen zeggen die meisjes zijn te groot dus ze mogen er niet meer op rijden, maar begin bijvoorbeeld met het feit dat de pony maximaal 20% van zijn lichaams gewicht mag dragen.

Maar de eigenaar doet er niks aan en keurt het goed, dat is juist het probleem.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:05

Ik vind de foto er erg zielig uitzien en ze is zeker te groot voor die pony.
Dit zie je helaas wel vaker en mensen denken inderdaad dat dit kan bij shetlanders :o?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:08

Misschien weet ze niet dat het te zwaar is voor de pony? En eventueel kan je haar ook nog met de foto confronteren die je in je vorige topic hebt staan? Dat zou voor haar duidelijk genoeg moeten zijn. (tenminste als ik zo'n foto zou zien van iemand op mijn paard had ik ze er metteen afgeschopt).

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 18:10

feliciaa schreef:
Misschien weet ze niet dat het te zwaar is voor de pony? En eventueel kan je haar ook nog met de foto confronteren die je in je vorige topic hebt staan? Dat zou voor haar duidelijk genoeg moeten zijn. (tenminste als ik zo'n foto zou zien van iemand op mijn paard had ik ze er metteen afgeschopt).

Ze heeft hem op hyves als porfiel foto, en ik heb haar al aangesproken met dat ze te zwaar is.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:12

Ow, noujah dan weet ik het niet. Je kunt er denk ik niet zoveel aan doen. Het is haar pony dus zij is de gene die over de pony beslist. (en ja het is heel zielig voor de pony!)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:12

Sommige meiden hebben echt een bord voor hun kop en krijg je niks fatsoenlijk wijsgemaakt en zolang de eigenaar het gewoon goed vind zal er geen verandering in komen. Ik zou toch nog eens gaan benadrukken dat dit echt teveel gewicht is voor de pony en hij niet voor niets dit gedrag gaat vertonen met zo'n grote ruiter op zijn rug.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 18:58

Ze schijnen er niet echt meer op te rijden, alleen heel af en toe op rond te hobbelen.
Dat zei één van de meiden tegen me.

xLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:33

discussie afgerond ~
Laatst bijgewerkt door xLot op 06-10-09 19:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:37

Maar wél een vraagje: waarom word er dan wel gezegd dat jullie erop rijden? Mischien over PB?
Ik heb het wel een keer gezien.. toen kwam ik betalen. En de foto had voor mij genoeg bewijs toen.
Maar PB mij het verhaal van jou kant maar. ;)
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 06-10-09 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:43

Rijden en rondhobbelen. Daar versta ik hetzelfde onder. Je bent alleen minder actief, maar je zit er wel op met je volle gewicht en de pony onder je beweegd.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:47

Dat is wel weer een punt.

De paarden waar ik rij staan er niet goed bij en als ik iets
hoor wat ik niet vind kunnen kan ik daar boos op reageren ja.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:33

nou mensen als jullie het hele verhaal kennen hoe het hier aan toe gaat op deze stal zul je alles begrijpen ;)
Deze foto die in het vorige topic staat is een moment opname want zo gaat het namelijk niet! af en toe eens een bokje maar ja, welk paard doet dat niet eens af en toe :)
Deze pony krijgt tenminste af en toe even beweging, er zijn ook zat mensen die alleen naar hun paard gaan als ze zin hebben..!! waardoor het paard vervolgens 24 uur op stal staat door dit soort mensen.. :)

edit: en over dat de paarden er niet goed bij staan slaat helemaal nergens op!!
weet niet over welke paarden jij het hebt? alles gaat zoveel mogelijk naar buiten, word gemest/opgestrooid/gevoerd etc..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:36

Dat vind ik echt een vreselijk slecht excuus. Wie moeten maar blij zijn dat er veeel te grote meiden op zitten, anders kregen ze bijna geen beweging. Geen beweging en beweging met een veel te grote en te zware ruiter op je rug is beide slecht..

Als je die shetlander beweging wilt geven dan doe je dat met een gepast ruitertje op zijn rug!!!!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:39

tsjaa en als die er nou niet is.. dan word het lastig hè..
maar longeren is bij deze shet ook geen optie.. dus ja, en dat ze erop zitten is hooguit 5 minuten :) dan tijd niks en soms wisselen ze ff af, nou dan duurt t hooguit 20 minuten.. dus valt reuze mee, int echt ziet het er beter uit als op deze foto van moment opname, de meiden zijn erg lief voor deze shet!!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:40

Je zou bijv. ook vrijheidsdressuur met hem kunnen doen. En waarom kan hij niet gelongeerd worden dan??

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:41

nou als je ziet hoe ze is met longeren.. dat is echt geen feest.. longeren gaat gewoon echt niet..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:42

Lief zijn prima, rijden nee.
En die kleine ruiter is er niet???!!!

Diverse advertenties zetten en gij zult vinden. Daarnaast zal ik eens even vijf minuten op jou gaan zitten. Zal niet prettig voelen in je rug denk ik.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:44

5 à 20 minuten met een te groot gewicht op de rug heeft imo geen enkele positieve toegevoegde waarde voor een pony. Dan kan je inderdaad beter vrijheidsdressuur met hem doen, lekker wandelen, voor een karretje of aan de longeerlijn.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:44

nee maar ik ben ook geen paard, weet niet of jij wel een paard bent??!!!
en van mij mag je best 5 minuten komen zitten hoor, prima!

nee de kleine ruiter is er niet nee!