Paard verkopen de moeilijkste keuze ooit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Paard verkopen de moeilijkste keuze ooit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:12

Ik zit met zooo'n groot dilemma...

ik zit er serieus over te denken om mijn paard te verkopen, maar ik kan de knoop maar niet doorhakken....
ik heb hem nu bijna 5 jaar.. en hij heeft me door een moeilijke tijd heen geholpen toen ik hem net kreeg... als ik wat had of heb.. ga ik altijd naar mn paard toe...

maar ik kan gewoon merken dat ik steeds minder zin krijg... ik heb eigen huis sinds een paar maand.. en sinds die tijd moet ik mezelf beetje 'dwingen' om er naar toe te gaan.. en ik moet nu zooo op mn geld letten... ik kom wel rond hoor :) maar moet wel heel veel dingen laten...
ik rij denk ik.. hooguit 3x in de week.. terwijl ik eerder bijna elke dag reed.. met zin! (hij komt er trouwens wel elke dag uit hoor.. maar dan loopt ie 1 uur per dag mee in manege lessen.. waar ik zelf echt geen voorstander van ben.. vind dit ook heel naar.. maar dit scheelt weer een boel geld in vergelijking als je je paard uit de lessen hebt.. dat kan ik nu helemaaaal niet betalen..)

maar hij is zoooo lief! en ik ben zo gehecht aan dat eigenwijze beest! dat ik hem gewoon niet weg KAN doen.. maar ik voel me schuldig tegenover hem.. hij verdient beter denk ik dan... dus ik denk dat ik hem weg moet doen... maar ik kan het echt niet.... ik heb er zelfs wel eens over gedroomd.. omdat ik er zo mee bezig was.. dat ik hem verkocht had.. dat ze hem kwamen halen met de trailer.. en dat ik helemaal kapot ging.. dat ik gewoon huilend wakker werd... (kan bij deze gedachte nu ook alweer huilen)

maar ben ik nu egoistisch bezig??
en wat vinden jullie dat ik moet doen?

ik hoop op goede en eerlijke reacties..

Blue_Eyes

Re: Paard verkopen de moeilijkste keuze ooit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:13

Waarom zet je dit bij [MW]? Ik tem wel even ;)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:16

Nee vind je niet echt een ego maar tja had hier aan gedacht voor je hem kocht. Nieuw huis, of wat dan ook , ik heb ook paarden en iedere beslissing die ik maak reken ik mijn dieren ook mee, zij hebben hier tenslotte ook niet om gevraagd.
Gun hem een lief baasje, dus niet naar een of andere handelaar om er vanaf te zijn dat is wel het minste wat je kunt doen als je zo veel van hem houdt lijkt me

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:20

ja als ik hem weg doe.. ga ik zeker een goed baasje zoeken.. en luister.. ik heb hem 5 jaar.. en sinds een half jaar heb ik een huis.. dus tja.. dat kon ik 5 jaar geleden natuurlijk niet weten ;)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:21

Tja ik heb zelf met precies hetzelfde gelopen....
Had dan wel geen eigen huis maar kwam ook niet helemaal goed rond door andere redenen.
En ik persoonlijk ben achteraf zo blij geweest dat ik haar toen niet weg heb gedaan.
Zolang je paard mee laat lopen in lessen en hij er dus uitkomt vind ik het niet egoistisch dat je hem houdt, al is het maar om zeker te zijn van je keuze.
Ook als je besluit hem wel te verkopen vind ik je niet egoistisch want je doet het toch om hem bij een 'beter' nieuw lief baasje te gunnen.
Ik ga je geen advies geven over wat je wel of niet moet doen het is tenslotte een keuze die alleen jij kan maken!
Mijn motto is alleen bij twijfel niet doen omdat je grote kans heb dat je er dan spijt van krijgt.
dus toch een beetje advies :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:24

Pfff wat een moeilijke keuze lijkt mij dat!
Misschien dat je een soort "tussenoplossing" vinden?
Kan je, je paard aanbieden als leasepaard bijvoorbeeld, maar dat je zelf nog wel langs kan komen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:29

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:38

DianneF schreef:
ja als ik hem weg doe.. ga ik zeker een goed baasje zoeken.. en luister.. ik heb hem 5 jaar.. en sinds een half jaar heb ik een huis.. dus tja.. dat kon ik 5 jaar geleden natuurlijk niet weten ;)

Je vroeg of je dan egoistisch was en daar geef ik antwoord op, als je zelf het antwoord al weet moet je ook niet vragen toch?

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:47

Waarom laat je hem niet voor onbepaalde tijd leasen? Bijv. een ruiter die er een jaar of wat iedere dag op komt rijden, die dan het grote deel van de kosten betaald.

Ik heb er nooit over nagedacht om mn eerste paardje (grote pony eigenlijk ;)) te verkopen; hij is nu in bruikleen uitgeleend maar blijft nog wel van mij. Over X aantal jaar komt hij lekker terug en mag hij van zijn pensioen gaan genieten. Toen ik hem in bruikleen uitleende, had ik hem overigens ook al 10 jaar, behoorlijk lang dus.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:36

Ik zit in hetzelfde schuitje...
Had vorige week een te koop-advertentie gemaakt, maar tijdens het plaatsen bleven de tranen maar komen, dus heb hem er ook weer meteen vanaf gehaald.

Ik had met mijn moeder een deal: ik 5 dagen, zij 2 dagen (hij is van mij), maar ondertussen is het ongeveer ik 1 keer en zij 6x. Hij komt er voldoende uit, staat lekker met zijn vriendjes buiten, dus komt echt niets tekort, maar toch.. Ik weet hoe leuk hij het vindt om te rijden en zijn best te doen, vandaar dat ik het ook eerlijker vond om hem te verkopen.

Ik heb nu uiteindelijk een advertentie geplaatst voor een bijrijdster voor 2 dagen in de week. Iedereen om me heen hield me tegen, omdat ze allemaal bang zijn dat ik een gigantische fout zou maken...

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:56

ooh lastig is dat allemaal he?
maar dat leasen wordt denk ik niet wat.. aangezien die ook elke dag 1 uur in de lessen mee loopt met elke dag een andere ruiter er op.. en dan ik er op..,. en dan nog die leaser.. pff... zo moeilijk dit..

als ik nu maar weet dat hij zeker weten een goed tehuis krijgt is het al wat makkelijker.. maar goed.. dat weet je nooit...

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:02

hele moeilijke keuze...
ik kan je geen advies geven, uiteindelijk moet je er zelf klaar voor zijn en de beslissing nemen..
ik heb zelf afgelopen feb mijn paard verkocht ivm dt hbo naast ft baan. was echt niet meer te combineren. momenteel heb ik er echt giga veel moeite mee, maar ik moet gewoon geduld hebben want over twee jaar staat nu mijn jaarling klaar.
sterkte iig met je moeilijke beslissing :(:)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:10

hij krijgt toch heerlijk veel aandacht daar? en jij komt er toch evengoed ook gewoon, het is wennen omdat je een nieuw huisje heb en dat is ook veel werk maar uiteindelijk zoals je zegt dit paardje is wel altijd eigenlijk jou steun en toeverlaat en als je dat straks nodig heb ben je dat echt kwijt, kan je niet een andere stal vinden als je de lessen niet leuk vind die goedkoper is? dan kun je een leaser nemen?

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:18

Oehh Di, dat is moeilijk..
Als ik jou was zou ik er nog eens even goed over nadenken. Trip krijgt sowieso z'n beweging wel in de lesl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:20

Ik heb ook al een aantal paarden verkocht en ik weet dat ze goed terecht zijn gekomen dus heb het er absoluut niet moeilijk mee (gehad). 1 was mishandeld geweest en heb ik hoogstpersoonlijk het vertrouwen in de mens terug gegeven, deze ging dus ook niet naar de eerste en beste die haar wou, ze heeft ruim een jaar te koop gestaan tot ik er echt een goed gevoel bij had dat de juiste nieuwe baas voor haar gekomen was. Vandaag ben ik haar wezen opzoeken en ik heb nog steeds geen moment spijt dat ik haar verkocht heb! Ik reed gewoon te weinig, ze verdiende beter en nu heeft ze beter :)

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:25

Ik zit er ook net mee in mijn maag. Uiteindelijk knoop doorgehakt en mijn bijzondere paardje te koop gezet. Ik ga ook steeds minder vaak heen en wat eerst een enorme hobby was voelt nu als werk of een verplichting. Bij mij komt het doordat ik zoveel problemen heb met het vinden van een goede stal en het maken van afspraken daar dat de lol gewoon echt weg is en dat begin ik aan mijn paardje te merken.
Het is een van de moeilijkste beslissingen die ik, tot nu toe, heb moeten maken en ben ook erg bang dat ik er verschrikkelijk veel spijt van ga krijgen.

Mijn paardje is dus net als uit het verhaal wat hierboven staat en daarvoor valt het niet mee een goed huis te vinden.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:33

heey rissa ik zie dat je in heerhugowaard woont, waar staat je paardje dan?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:37

ik stompetoren zit een leuke stal voor 150 euro!

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:38

Ik denk dat je eerst aan je paard moet denken en pas daarna aan je eigen gevoel. Komt misschien heel hard over, maar ik denk dat het het meest belangrijk is dat je lieve dier het altijd goed moet hebben.

Aandacht van een willekeurige manegeruiter is heel anders dan aandacht van een eigenaar die alle tijd en gelegenheid heeft om tijd met hem door te brengen, en liefde te geven.

Je paard verkopen is erg moeilijk, soms zelfs hartverscheurend, ik kan het weten, heb het zelf ook meegemaakt. Maar weet je, als je later ziet dat ie het goed heeft getroffen ben je zo blij voor hem.

Jouw leven gaat toch wel verder, en verdriet slijt, zo gaat dat nou eenmaal. En je leven gaat soms nou eenmaal een andere kant op dan je vantevoren had gedacht, that's life Maar praat jezelf geen schuldgevoel aan joh, dat heb je niet verdiend.

Met een beetje geluk kun je hem regelmatig blijven opzoeken.

Heel veel succes en sterkte met je keuze!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:01

[MW] >> [PP]

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:48

Mooi gesproken Luckymoon.

TS, ik vind het persoonlijk lastig om in te voelen, omdat ik denk ik liever m'n huis wegdoe dan m'n paarden... Maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat een ander baasje zoeken voor jullie beiden misschien wel een goede oplossing zou zijn. Jij vindt dat je paard meer verdient dan hij nu krijgt, en bovendien zijn jouw interesses wat verschoven. Daar hoef je je inderdaad niet schuldig over te voelen, zo lopen dingen soms. Ik vind het juist goed van je dat je nadenkt over wat het beste voor je paard is en overweegt deze moeilijke beslissing te nemen. Ik wens je sterkte hierbij.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:52

ik vind het wel lichtelijk egoistisch als je hem voor jezelf wilt houden omdat je hem niet kan missen.. Maar er verder ook geen tijd voor kan opbrengen. Dan is het misschien wel zo dat je paard gelukkiger is bij een ander..

Heb zelf ook eens voor de keuze gestaan, en uiteindelijk ervoor gekozen om hem te verkopen zodat hij daar fulltime naar buiten kon wat gewoon voor hem beter was & ik hem niet kon bieden. Had hem 6 jaar en ontzettend veel meegemaakt met dat dier..

En ja het doet ONGELOOFLIJK veel zeer, maar je moet bedenken wat voor je paard de beste oplossing is. Anders kun je misschien een leaser vinden voor hem?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:53

Moeilijk.... soms te moeilijk.
Ik heb het een paar jaar geleden wel gedaan. Had full-time baan en wilde weer HBO studie in deeltijd ernaast doen. Maar dat ging niet samen met paard.

Liefde is soms gewoon datgene waar je het meest van houdt op te kunnen geven, als de tijd daar is, of het nodig mocht zijn.

Als het een leuk paard is, vind hij/zij echt wel weer iemand die er net zoveel van houdt als jij. Maar daar moet je bij verkoop ook gewoon op vertrouwen, want al het andere is frustrerender.

En zelfs als je een verkoop rationeel gezien helemaal kunt verantwoorden tegenover jezelf, dan ben je er klaar voor. Vergeet niet dat je evengoed veel verdriet kan krijgen. Maar dat slijt.

Ik wens je veel wijsheid.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 10:15

Bedankt allemaal voor het advies :)

maar weet je waar ik zo bang voor ben? stel dat ik hem te koop zet.. en er komen leuke mensen langs.. (tenminste dat lijkt zo) waar ik een goed gevoel bij heb.. ik verkoop hem aan hun.. en achteraf blijkt het niet goed te zijn.. dat ze hem verwaarlozen, of mishandelen, of dat ie maar weer verkocht wordt... en dat hij van baasje naar baasje gaat... dat vind ik dus het engste!

ik wil gewoon iemand die hem in een weitje kan zetten paar uur per dag.. die hem voldoende liefde en aandacht geeft die hij nodig heeft... maar.. pff.. je weet dat maar nooit...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:19

Klopt, dat is ook heel moeilijk. Daarom moet je er bij een goed gevoel bij mensen ook maar op vertrouwen dat het goed komt. En loslaten. Want een band of contact blijven houden is nog pijnlijker.