Aanschaf paard, dat eeuwige getwijfel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkie

Aanschaf paard, dat eeuwige getwijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:21

Momenteel word ik gek van mezelf. Gek van mijn eigen getwijfel en onzekerheden.
Al sinds jaar en dag rijd ik paard. Net zoals velen hier ben ik gewoon begonnen op de manege en als snel werd ik bijrijder van opvolgend verschillende paarden, zowel voor een paar dagen per week als voor de volledige verzorging. Jarenlang vond ik het bijrijder zijn prima, maar inmiddels heb ik het er een beetje mee gehad. Mijn huidige bijrijdpaard is super, dus daar ligt het helemaal niet aan, maar ik ben het zat om altijd die eeuwige tweede te zijn.
Al jaren droom ik van een eigen paard, maar door de welbekende omstandigheden is het er eigenlijk nog nooit van gekomen.

De eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft momenteel een vierjarige in de verkoop staan en al vanaf het eerste moment dat deze merrie terug is gekomen uit de opfok, raakt ze me heel erg diep. Ik heb al een balletje opgegooid dat ik haar graag zou willen overnemen, maar juist op dat moment gooide mijn werkgever roet in het eten, speelde de economische crisis ook mij parten en zou ik per 1 oktober mijn baan verliezen. Ik heb dit ook aangegeven en de eigenaresse zou de merrie in de verkoop zetten en mocht ik een nieuwe baan hebben en ze is niet verkocht, dan kunnen we er alsnog over praten.

Nu ontvang ik vandaag een terugkoppeling of ik word aangenomen (zelfs van twee bedrijven) en inmiddels heb ik met mijn vorige werkgever om de tafel gezeten, waardoor het financiële stuk geen probleem meer hoeft te zijn.
So far so good zou je zeggen, maar juist nu slaat bij mij de twijfel toe. Een andere vriendin, die overigens van de hele situatie op de hoogte is, heeft aangegeven dat ze inmiddels ook haar oog heeft laten vallen op de merrie en dat ik wel bijrijder mag zijn, maar dat wil ik helemaal niet. Diep van binnen wil ik gewoon dat dit mijn eerste eigen paard word. Maar dan begint bij mij het gepieker: "ga ik het allemaal wel redden", "wat als er iets met het paard gebeurd", "is het mogelijk om na verloop van tijd een betrouwbare bijrijder te vinden", "gaat dit niet tussen onze vriendschap staan" enz enz enz.

Zucht, ben ik nou de enige die zo enorm piekert en twijfelt. Waarom kan ik niet gewoon de knoop doorhakken en ervoor gaan.
Zijn er meer mensen zo "doemdenken", want dat is het in feite. En wat heeft bij jullie de doorslag gegeven om het wel of juist niet te doen.

Mistral_Bink

Re: Aanschaf paard, dat eeuwige getwijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:26

Dat is ook vervelend zeg! Als je deze merrie echt wil hebben moet je ervoor gaan! als je het niet doet krijg je er heel veel spijt van! als het goed voelt en je weet zeker dat je er mee overweg kan doe het dan gewoon, ik zou niet weten waarom dit jullie vriendschap in de weg zou staan, zij wil haar immers ook kopen dus doet ze precies hetzelfde! een bijrijdster is gerust te vinden ze zijn er bij de vloot en daar zit echt wel iemand tussen die bij jou en dan jou paardje past!
Ik hoop echt dat je het doet, ik weet het van een vriendin van mij die heeft een paardje voor haar neus voorbij laten gaan tijdje terug en heeft er nog steeds heel veel spijt van! die kijkt ook nog iedere dag of ze toevallig niet op internet staat!
Ik wens je er heel veel succes mee!
twijfel niet doe dit op je gevoel en niet luister niet naar wat anderen zeggen!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:29

oeh, vervelend! Ga praten met je vriendin. Nog voor je wel of niet dit paard koopt.

Ik heb zelf ook zo'n situatie gehad (samen over een merrie praten en uiteindelijk allebei geinteresseerd) en dat was echt heel moeilijk in de vriendschap!

succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:29

Ik zou het niet laten vanwege je vriendin; jij hebt al langer een oogje op dit paard, zij zou eerder degene moeten zijn die de keus aan jou laat vind ik?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:32

Mag ik je 1 tip geven, laat niet je vriendin bijrijden. Houd dit gescheiden en je vriendschap duurt het langst ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:37

Je kan nooit in de toekomst kijken, dus zekerheden heb je nooit..
Dus wat dat betreft zou ik me niet druk maken..

Kinderen.. ook zoiets.. iemand met een kinderwens weet toch ook voordien niet op wat voor kosten ze komen te staan??
Wel globaal, maar dat weet je met een paard ook..

Ik zeg dus.. niet twijfelen.. heb je wat met dat paard, en kan je ze betalen en onderhouden.. gewoon doen.. :o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:38

Als ik het zo lees waren de financiën het enige 'echte' probleem, en dat is nu opgelost. Je wilde toch al graag een eigen paard, en die wens zal alleen maar sterker worden vermoed ik.

Stel dat je deze merrie nu laat gaan en je vriendin koopt haar. Over een half jaar besluit je alsnog voor een eigen paardje te gaan, je zoekt je helemaal rot naar een geschikt paard, en ondertussen hoor je alle verhalen van je vriendin..en heb jij spijt als haren op je hoofd.

Dus ik zou zeggen: koop dit paard. Je hebt een klik, bovendien ken je haar al ietsjes langer wat ook een voordeel is, en je wordt eigenlijk alleen tegengehouden door je twijfels/angst. En angst is een slechte raadgever ;)

In het ergste geval, als het allemaal echt niet lukt, kun je haar alsnog aan je vriendin verkopen. En die twijfels zijn heel begrijpelijk, maar echt - 't komt wel goed. Als jij het gevoel hebt dat dít jouw paardje moet worden, ga er dan voor..zeg ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:52

Helemaal eens met DaniBanani mbt tot de vriendin die dan het paard zou kopen. En dan moet jij de verhalen van haar maar aanhoren van het paard dat jouw droompaard is/was. Dat zal veel pijn doen. Zij vind wel een ander paard, je moet nu echt even een jezelf denken :) Ik zou er echt voor gaan als ik jou was. Het is goed dat je twijfelt, je koopt tenslotte geen pak boter bij de super. Maar met teveel twijfelen maak je jezelf gek! Financieel gezien moet je het kunnen redden dus waarom zou je haar niet kopen? Zeker als je echt helemaal verliefd bent op dit paard moet je gewoon je gevoel volgen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:53

ik kan het me voorstellen, opzich kwa bijrijder ligt het eraan wat je wilt.... goed luisteren naar je intuiti als er een eventuele bijrijder komt kijken.... ik heb 3 paardjes ik doe ze 5 dagen in de week omdat ik int weekend niet kan anders 7 dagen...nu staan ze die 2 dagen gewoon stil..ale ze staan op de wei dus zo erg is het niet.

Er zijn altijd mensen die je KUNT tegenkomen die misbruik maken van je vertrouwen en dus niet betrouwbaar zijn! maar er zijn ook mensen zoals jij waarschijnlijk ook bent die alleen t beste met hun bijrijdpaardje voor hebben!

Ikzelf wil al jaren een eigen, word er knetter gek van ondanks dat mn bijrijdpaardjes leuk zijn!

ik zou echt luisteren naar je hart als jij al aangeeft dat financieel het geen probleem meer moet zijn, jij dit paard echt als je eerste eigen ziet en de tijd hebt! kan ik alleen maar zeggen DOE HET!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:56

Bedankt voor alle bemoedigende berichtjes.

Ik krijg net een telefoontje dat ik ben aangenomen bij de baan die mijn voorkeur had. Ik heb meteen de betreffende vriendin opgebeld en ze begon toen zelf al over de merrie. Ik heb namelijk altijd gezegd dat ik eerst een baan moest hebben en dan pas het paard kon kopen. Lijkt me logisch. Ze gaf nog een keertje aan dat ik voorrang heb, aangezien ik al langer met de koop bezig ben, dat ze het me van harte gunt en dat het absoluut niet tussen onze vriendschap komt te staan. Voor het eerst in maanden voel ik me ongelooflijk opgelucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:58

*\o/* Gefeliciteerd met de baan! Ga ervoor joh, helemaal nu er niets meer in de weg staat tussen jou en je droompaard :)

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:01

Ik heb ongeveer een jaar geleden de knoop doorgehakt. Ook op aanraden van mijn vriend. Ik ben ook de eeuwige twijfelkont, bang dat er iets misgaat, dat ik het niet kan betalen etc.

Mijn vriend heeft er eigenlijk voor gezorgd dat ik sinds eind juni mijn eerste eigen paardje heb aangeschaft. Omdat ik oa nog een studieschuld heb die afbetaald moet worden, heb ik het niet al te breed en moet ik echt goed opletten waar ik mijn geld aan uitgeef. Gelukkig help vriendlief wel mee en wanneer we een dagje weg- of uitgaan betaalt hij meestal wel.

Uiteindelijk moet je zoals AlexandraM al zegt met je hart de beslissing maken, want anders krijg je achteraf echt gigantische spijt.

Succes met de knoop ;)

Edit: Lees net je laatste berichtje...gefeliciteerd, enne...ga ervoor!!!
Laatst bijgewerkt door oneiros op 29-09-09 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:02

jeej wat een "fijne" vriendin mag het mis niet zeggen maar wetende dat jij er al een oog op hebt. vriendinnen van mij zouden het dan niet in de kop halen om er maar naar te kijken dan.. Gewoon voor gaan heb je nu wel verdient na al dat gedoe

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:03

Nou meid, kopen dat paard dan :D :D
Succes en gefeliciteerd met je nieuwe baan *D

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:06

Gefeliciteerd met de baan & fijn dat je ook al met je vriendin gesproken hebt. Kan me je opluchting wel voorstellen, ik kan me over zulke dingen ook suf piekeren :o

Nu kun je straks dus gaan genieten van je eerste eigen paardje, heel veel plezier :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:08

Wat geweldig goed nieuws voor je!!
Ik ben altijd een enorme twijfelaar geweest (ben het nog)
Ik heb geleerd van verstandig om te gaan met geld, zal niet gauw domme dingen kopen.
MAAR.. er is niks mis mee als je iets koopt voor jezelf waar je enorm trots kan op zijn en heerlijk van kan genieten!
Tenslotte doe je dit niet elke dag en vermits je der al zolang mee in je hoofdje rondloopt zal het zeker geen bevlieging zijn ;)
Ga ervoor meisje!!!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:08

Wat fijn voor je, gefeliciteerd! Wat fijn dat je vriendin zo begripvol reageert, ga je er nu voor?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:13

ik wil heel veeeel fotos zien! wetende dat je haar gaat kopen :Y)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:54

Oke, super nieuws toch van je vriendin :)
Dus, nu maar kijken waar je haar gaat stallen enz? :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:59

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Ik heb zelfs nooit gedacht aan een eigen paard tot dat het paard dat ik tot voor kort reed verkocht werd..ik heb getwijfeld en getwijfeld..(ik ben student) en heb dat paard uiteindelijk niet gekocht..Echter bleef het vanaf toen door mijn hoofd spoken..een eigen paard, een paard waar ik over beslis..ik heb het uiteindelijk gedaan en ben inmiddels bijna een jaar de trotse eigenaar van een (nu) 3.5 jarige merrie..ik bleek er zelfs 2 te hebben na aankoop :+

Ga er voor!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:17

TAO --> PP

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:24

Ik ken het getwijfel maar al te goed. En ik heb de knoop doorgehakt!
Soms moet je gewoon kansen grijpen in je leven en er volledig voor gaan. Je hebt je baan en je hebt een paard op het oog.
Probeer je twijfels opzij te zetten en je dromen waar te maken, niet iedereen krijgt die kans!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:27

Ik heb 4 weken geleden zo getwijfeld en de knoop doorgehakt!... Maar weet je, 100% zekerheid heb je nooit en een beetje uitdaging hoort bij het leven!!! :+

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:49

Jullie hebben eigenlijk ook gelijk. Soms denk ik dat ik gewoon teveel nadenk over dingen en teveel doemscenario's bij elkaar verzin. Als ik alles op een rijtje zet, dan is het gewoon haalbaar en dan zie ik om heen mensen die het redden om een eigen paard te houden, terwijl ze per maand minder te spenderen hebben dan ik. Maar ja, het doemdenken blijft er nou eenmaal inzitten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:53

Je bent absoluut niet de enige...

Bij mijn eerste paardje had ik er al onwijs last van..zou ik het wel redden, gaat het wel lukken, wat als hij wat krijgt etc. je draagt toch de complete verzorging.
Nu ging mijn eerste paardje meteen naar de opfok, dus ik zit (nog) niet aan de dagelijkse verplichting vast en kan er langzaam aan wennen.

Nu komt het 2e..mijn oude verzorgpaard (mama van mijn paard) mag ik overnemen, omdat ze te weinig stallen hebben. Ik heb het nog nooit zo moeilijk gehad met het maken van een keuze..Aan de ene kant denk ik: doen!!
Maar de andere kant..straks heb ik er 2..en dan? wat als er dan een iets krijgt, kan ik wel genoeg aandacht geven, wat als ik ziek ben?

Pf..lastig hor..

Maar ik weet wel, mijn oude verzorgpaard en ik hebben zo'n klik en nu deze kans er is en ik zou het laten schieten, dat vergeef ik mezelf nooit meer. Waarschijnlijk vergeef jij het jezelf ook niet als je dit paardje wat jou zo raakt laat staan.

Soms moet je je ergens overheen zetten en het gewoon doen. Komt tijd, komt raad, doemdenken schiet je niks mee op en wat komt dat komt en wat weg blijft: graag zelfs!