Vanmiddag heb ik Eirian van het land gehaald om Mambo bij de andere mannen te zetten (Eirian = merrie, Mambo = hengst gaat dus niet samen) en Mambo wilde zijn stal niet uit, geen stap wilde hij verzetten, tot hij een plukje hooi voor de deur zag liggen en daar ging hij dan op 3 benen naar toe, zijn linker achterbeen kan hij helemaal niet meer belasten!
Ik heb hem met veel moeite toch uit zijn stal gekregen en ben het been gaan bekijken (mocht er niet aankomen) het is niet dik, ik zag geen wond of zo, helemaal niets!
Hij liet op een gegeven moment wel toe dat ik even heel zachtjes mijn hand langs zijn been liet glijden en daar aan de binnenkant voelde ik toch een ietwat warme plek, en toch ook een heel klein wondje. Mambo iets naar voren gezet om meer licht er op te hebben en toen kwam er pus uit het wondje. Ik heb het schoongemaakt en uitgespoten en heb direkt de DA gebeld.
De DA staat dus voor een raadsel, hij denkt niet dat er een heftige ontsteking zit daar er nu geen pus meer uitkomt en het helemaal schoon lijkt, het been is ook absoluut niet dik of zo, nee, hij denkt aan een breuk! Ik weet echt niet meer hoe ik het heb.
Mambo heeft een zware pijnstiller gehad en natuurlijk antibiotica en ik moet hem dit weekend op stal houden en het goed in de gaten houden, het arme dier had zo ontzettend veel pijn dat hij niet eens meer normaal kon ademen, hij stond met zijn lippen zowat op de grond ontzetted te pomen! Nu 3x daags pijnstillers geven en hopen dat hij het weekend goed doorkomt en dat het dus geen breuk is........
Het is mij ook een raadsel hoe hij hier aan komt, gisteren is hij nog gewoon buiten geweest en toen hij naar binnen moest heb ik zijn benen gecontrolleerd (doe ik altijd) en liep hij nog naast mij te dansen dus het moet op stal gebeurt zijn.
Mijn stallen leken mij altijd heel erg veilig, er zijn geen uitsteeksels en de wanden zijn gewoon helemaal glad afgewerkt maar ja, een paar weken geleden stond Kevin ook al met een halve lip die hij kwijt was.....
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat hij achter zijn waterbak is blijven hangen, die zit vrij laag en dat is het enige uitsteeksel in de stal, verder kan ik ook niets verzinnen. Nou ja, ik zal er nooit achter komen hoe hij dit heeft gedaan denk ik maar ik baal stevig! Hij heeft echt veel pijn en ik hoop maar dat dit nog goed gaat komen want hij is in 1 dag van vrolijke levendige hengst naar een zielig hoopje ellende gegaan, echt heel pijnlijk om hem zo te zien

Voor de mensen die binnenkort een merrie zouden brengen voor een dekking, na Maandag weet ik meer, is het toch een breuk dan moeten we alles helaas uitstellen, maar duim a.u.b. voor mij en voor Mambo dat het allemaal mee blijkt te vallen......