Vallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weet jij hoe je moet vallen?

Ja
102 (44%)
Nee
116 (50%)
Eerst wel
11 (4%)

Totaal aantal stemmen: 229

femmiel2

Vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 21:12

Hallo, :D

Ik las laats dat er een manier is om te vallen,deze heb ik toen ik klein was geleerd maar die weet ik niet meer.
Kan iemand me vertellen hoe dat ook alweer ging? :o

Groetjes Femke

(trouwens ik ben femmiel maar m'n acount was dood dus heb ik een nieuw moeten aanmaken ;))

Destino

Re: Vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:58

Je moet je oprollen tot een bal toch?
Maar volgens mij gaat dat toch niet goed in de praktijk. Het is mij in ieder geval nog nooit gelukt.

Dorine_Tibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:38

Ik weet het wel, maar in die 2 seconden dat je valt heb ik niet door hoe ik val :+

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:56

Ik zorg meestal dat ik op me rug val en dan doorrol zegmaar :+

Mijn oom rijd/reed ook paard en heeft een keer een valcurcus gedaan waar je eerst in stap van je paard moest vallen en daarna in draf, galop en ook in rengalop :j Hij raadt mij aan om het ook te doen, maar vind het toch een beetje eng _O-

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:57

Je valt zoals je valt :) Zelfs als je leert hoe te vallen weet je toch nooit hoe je terecht komt zeg maar. Gewoon proberen niet onder je paard neer te komen denk ik :D

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 14:31

Ik dacht als je valt heb ik meestal geen tijd om te denken,dan denk ik helemaal niks alleen als ik neerkom :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:06

Idd, ik kan echt niet nadenken als ik val. Ik heb daarom nee ingevuld bij de poll.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:09

Ik rol altijd als ik val, begin er in de lucht al mee. Behalve die ene keer dat ik gelanceerd werd doordat dat paard van galop ineens stil stond. Toen knalde ik volop mijn rug. Maar de rest van de vallen die ik heb gehad, heb ik allemaal gerold, mij is ooit vertelt dat dat is op weg te rollen van je paard.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:12

Ik denk juist enorm veel na als ik merk dat ik ga vallen :+ Ik ga goed hangen plaats mijn handen juist etc. :') Meestal land ik dan ook half op mijn voeten en kan daaruit door rollen. Heb ook gehad dat ik er dan gewoon naast stond met de teugels in mijn hand zo van jij komt niet weg _O-

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:13

ik bedenk het tijdens mijn val, dat duurt meestal heel lang.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:21

Tja, als je valt, flitst er van alles door je heen. Bij mijn laatste val bedacht ik opeens dat ik m'n beugels nog in had. Toen heb ik een rare beweging gemaakt om ze uit te schoppen. Hierdoor ben ik op m'n rug gevallen met als gevolg gekneusde ribben. Niet echt prettig. Maar anders was ik misschien blijven hangen in een beugel en waren er nog minder prettige dingen gebeurd. En een val cursus? Je kunt nooit van te voren vertellen hoe je zult vallen, dus het lijkt me niet echt iets toevoegen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:23

Voor dat ik het door heb lig ik al op de grond. Maar ik heb wel geleerd hoe je moet vallen. Weet het alleen niet uit te leggen.

SamDoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:34

je moet je nooit zomaar laten vallen, altijd even opletten, als je dan toch gaaat vallen, probeer binnen in de bak te vallen, en niet je eigen zomaaar laten vallen maar proberen door te rollen

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:38

ik val altijd naar beneden.....

:P

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:42

Ik denk dat een valcursus heel erg goed zou zijn voor iedere ruiter. Dit om blessures te voorkomen. Misschien als vereniging contact leggen met de plaatselijke judovereniging.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:45

probeer gewoon een judo les mee te pakken waar je je dan richt op de juiste wijze van vallen.
Eenmaal goed aangeleerd doe je het altijd en denk je er niet meer over na. (hierdoor is het ook moeilijk uit te leggen op papier)
Zet in ieder geval nooit je arm of hand neer.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:00

Volgens mij is het ook nogal een verschilletje hoe je ten gronde komt. :7 Of je nu valt door een hoge bok of omdat 'ie omhoog komt, of doordat 'ie opzij springt; is wel even een ander geval.

Ik heb trouwens geen idee hoe ik val en hoe ik zou moeten vallen. Doe mijn uiterste best zo min mogelijk te vallen. :+

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:11

Ik denk daar niet bij na.
Ik ben een keer in stilstand gelanceerd geworden naar de prikkeldraad in. Mijn(nouja, van een kennis) paard stond ik de berm en ik ik wilde haar eruit, dus ik trok een beetje aan de teugel en gaf wat been, en toen hup, lag ik met mn koppie in het gras en mijn benen half over de prikkeldraad.

En zaterdag ook nog een val gehad. Ik gallopeerde met mijn(nouja, van een vriendin) paard door een weiland, lekker tempo maar we waren bijna bij het hek. Dus ik viel terug in draf en stap en keerde om. Dezelfde weg weer terug op weg naar de uitgang en mijn vriendin. Ik ging een beetje met het ritme mee en voor ik het wist ging mijn paard ineens scherp rechtaf. Ik slaakte van schrik een gil en viel keihard op mijn rug. Hij kwam meteen naar me terug en duwde zijn mond in mijn gezicht.
Ik denk dat hij dacht dat ik hem de berg af wilde sturen(we gallopeerde langs een berg die stijl omlaag ging) en dat hij dat niet wilde en dus rechtaf ging, en daar had ik niet op gerekend.

En gister gingen we hoger springen en bij de eerste keer zette ik me schap en dacht ik, dit gaat fout, maar nee, hij sprong netjes en bij de tweede keer ging ik lekker mee en dacht ik, hier gebeurd niks en kon ik me nog net vastgrijpen aan zijn manen zodat ik niet over zijn nek ging.

Ik ben me er dus nooit van bewust hoe ik val of neerkom, want het gebeurd altijd "opeens"

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:40

smeetjoew schreef:
Volgens mij is het ook nogal een verschilletje hoe je ten gronde komt. :7 Of je nu valt door een hoge bok of omdat 'ie omhoog komt, of doordat 'ie opzij springt; is wel even een ander geval. :+

Helemaal met je een Smeetjoew. Ik ben al diverse keren gevallen in mijn ruiterloopbaan. En nooit wat gehad. Tot afgelopen keer dan. Ben op diverse manieren gevallen. En niet alleen de oorzaak is daarbij van belang. Val je naar voren, opzij of naar achteren op je rug.

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:45

Als je goed kunt vallen maakt het niet uit hoe je valt.. Dan is goed vallen een automatisme

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:09

Moet stiekem bekennen dat ik in geen 20 jaar (letterlijk) gevallen ben... Heb dus werkelijk geen idee van hoe je moet vallen, maar met mijn handigheid (of beter gezegd gebrek daaraan) zal ik ongetwijfeld heel raar vallen en er onmogelijke verwondingen aan overhouden... Ik zal wel op mijn hoofd vallen of op mijn stuitje of op een andere zeer vervelende plaats...

Maar heb genoeg vertrouwen in mijn paardje dat ik niet van haar af zal vallen. Zij deed die ene keer dat het erom hing haar uiterste best me toch op haar rug te houden en met succes. Enne, ik weet het. Ik heb gewoon een schat van een paard! (hoewel mevrouw wel een mening heeft en die graag deelt).

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:38

Ik heb nooit geleerd hoe ik moet vallen.
Wel probeer ik altijd uit de buurt van het paard te komen zodat ik minder kans maak om een trap van de benen te krijgen, of er onder te komen of iets. Het ligt er bij mij maar net altijd aan hoe ik val, en hoe ik reageer en dit gaat altijd in de automatische piloot ( :D ) nog nooit wat gehad. Kan dus eigenlijk ook niet zeggen hoe ik precies val :+ Maar meestal kom ik half zittend terecht :Y)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:06

Mij is altijd geleerd dat je je moet ontspannen als je valt.

(Maar stiekem spring ik er gewoon af als ik denk dat ik ga vallen, werkt ook heel goed ^^)

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:10

Bij mij gaat wel vanzelf xD hahah

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:12

ik denk ook altijd tijdens een val. maar eerder van "*fiets* dat gaat pijn doen!" :D
en dan is het afwachten of het pijn deed of niet :P