hulp nodig met opstappen (zonder krukje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxXLauwieXxX

hulp nodig met opstappen (zonder krukje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:16

hey
ik ben 1.83 en ik kom alleen zonder krukje op een paard van 1.63 en daar stap ik dan heel lomp op want anders kan ik er niet op komen.
voor alle andere paarden die groter zijn heb ik een krukje nodig. ;(
en ik wil is van dat domme krukje af , want stel met een buiten rit en ik val van mijn paard af, moet mijn instructuur er op helpen.
en ik wil een keer zelf op mijn paard komen zonder hulp enzo.
ik krijg mijn voet wel in de beugel alleen ik krijg mezelf er dan niet opgetrokken, en er rijd een meisje bij ons in de les en die is veel kleiner dan mij en die komt zo op een paard van 1.77 zonder hulp. :(
en dan sta ik daarzo met een paard van 1.70 dat is heel vernederend |( kan iemand mij advies geven asjeblieft
ik weet niks meer wat ik kan doen |(
Laatst bijgewerkt door XxXLauwieXxX op 30-07-09 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Alicia2u

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:58

Pak thuis een stoel en zet die met de zitting tegen de muur en de rugleuning van de muur af. Hierop kun je oefenen door één been op de stoel te zetten (alsof je voet in de stijgbeugel zit) en zo op de stoel te stappen. Als je je evenwicht verliest zoek dan steun aan de muur of de rugleuning.

Het is niet de bedoeling dat je je optrekt aan je paard; hierdoor trek je het paard uit balans, wat spierpijn op kan leveren en het is ook erg slecht voor je zadel.
In plaats van de voorboom van het zadel kun je beter een pluk manen pakken voor evenwicht. Zo heb je connectie met het paard, want uiteindelijk wil je daarop. Het zadel kan namelijk schuiven en in dat geval kun je beter het paard vast hebben.

Train je bovenbeenspieren door de oefening met de stoel en door kniebuigingen te doen. Rek ook regelmatig je spieren om leniger te worden.
Een andere goede oefening is de benenzwaai (alleen doen na een goede warming up! ander kun je jezelf blesseren). Pak de rugleuning van de stoel en zwaai je buitenste been heen en weer. Eerst rustig nen laag, daarna steeds hoger.

Doe alle oefeningen met beide benen, anders krijg je ongelijkheid in je spieren waardoor je scheef kan gaan staan en zitten, wat weer effect heeft op je houding op het paard.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:02

Kijk eens hoe anderen opstijgen, en of dat voor jou ook zo werkt.. de ene mens is nou eenmaal leniger dan de andere, dus ga jezelf niet schamen omdat het jou niet lukt op een groter paard! Sommigen maken een paar "hupjes" op het rechterbeen (zo van "1, 2, 3, omhoog) voordat ze in het zadel komen. Pak in elk geval altijd de manenkam met je linkerhand, dus niet met twee handen aan het zadel optrekken! M.b.t. de buitenrit: kijk of je die kan maken op een "kleiner" paard waarvan je weet dat je er zelf op kan komen zonder hulp, en opstijgen met een krukje is super paardvriendelijk!!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:03

Hier nog zo'n onlenig type. Echt drama. Gisteravond eens manlief laten hangen aan het zadel om zonder krukje op te kunnen stappen. Met dezelfde reden als TS, als je een buitenrit maakt en ergens een keer afstapt is het ook fijn er weer op te komen zonder eerst een bankje te hoeven zoeken o.i.d. Maar goed, opstappen lukte, manlief heeft alleen mijn schoen van dichtbij gezien... Ga idd ook maar rekoefeningen doen. Hopen dat dat helpt

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:04

Kun je niet gewoon je beugelriem langer maken voordat je opstijgt en als je er op zit die weer op maat maken?

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:04

Famke29 schreef:
Kijk eens hoe anderen opstijgen, en of dat voor jou ook zo werkt.. de ene mens is nou eenmaal leniger dan de andere, dus ga jezelf niet schamen omdat het jou niet lukt op een groter paard! Sommigen maken een paar "hupjes" op het rechterbeen (zo van "1, 2, 3, omhoog) voordat ze in het zadel komen. Pak in elk geval altijd de manenkam met je linkerhand, dus niet met twee handen aan het zadel optrekken! M.b.t. de buitenrit: kijk of je die kan maken op een "kleiner" paard waarvan je weet dat je er zelf op kan komen zonder hulp, en opstijgen met een krukje is super paardvriendelijk!!

Vind die laatste tip erg lollig, dat gaat makkelijk als je bij een manege rijd. Maar kan toch moeilijk zeggen tegen mijn eigen paard, sorry, ik kan alleen zonder krukje op een ijslander komen dus we maken maar geen buitenritten meer :+

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:09

Ik ben voorstander van krukje omdat je daaqrmee de rug van het paard een stuk minder belast. Maar je hebt natuurlijk niet altijd een krukje bij de hand. Ik zelf doe de beugels wat lager, pak de manenkam en stap dan op.
Stond een tijd terug ook een heel artikel in de bit over opstappen met krukje en dat veel beter is! Wat dan wel handig is, is een paard dat netjes stil blijft staan ;)

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:15

Poohbeer schreef:
Famke29 schreef:

Vind die laatste tip erg lollig, dat gaat makkelijk als je bij een manege rijd. Maar kan toch moeilijk zeggen tegen mijn eigen paard, sorry, ik kan alleen zonder krukje op een ijslander komen dus we maken maar geen buitenritten meer :+

Dat laatste gaat idd ook alleen maar op als je op een manegepaard rijdt :D Kreeg de indruk dat er met manegepaarden gereden werd, vandaar.... ;)

Stijgbeugel een gaatje langer kan ook helpen idd, en met krukje: paard aanleren netjes stil te staan... heb het de mijne vanaf de eerste keer meteen aangeleerd (kwartje viel gelukkig snel) en die staat superstil.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:18

RicardoOpa schreef:
Ik ben voorstander van krukje omdat je daaqrmee de rug van het paard een stuk minder belast. Maar je hebt natuurlijk niet altijd een krukje bij de hand. Ik zelf doe de beugels wat lager, pak de manenkam en stap dan op.
Stond een tijd terug ook een heel artikel in de bit over opstappen met krukje en dat veel beter is! Wat dan wel handig is, is een paard dat netjes stil blijft staan ;)

Ik stap dus ook altijd met krukje op, daarom ben ik nu nog onleniger dan ik al was :D
Juist voor de rug idd. Maar nu ik les bij de vereniging en ik meer buiten wil rijden is het gewoon handig ook vanaf de grond weer op te kunnen stappen. Natuurlijk maakt een boomlooszadel dat ook niet echt makkelijker, maar we gaan gewoon oefenen.

RicardoOpa

Re: hulp nodig met opstappen (zonder krukje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:25

Ik ben bang dat ik nu ook een stuk onleniger ben dan ik al was :')

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:29

Vind het heel netjes altijd om met een krukje op te stappen.. Ik doe het niet zo vaak, want paardje loopt snel weg van krukje.. Maar als het kan doe ik het wel :j

Misschien is het makkelijker dat je je linkerbeugel wat lager hangt? Dan kan je er makkelijk bij en dus ook makkelijker omhoog komen. Als je erop zit doe je ze weer op de goeie maat..
Succes :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:30

Ik ben ook voorstander van een krukje ivm het ontlasten van de rug. Ik kan wel zo opstappen, maar doe het liever niet. Op buitenrit zet ik mijn paard meestal in een geul, zodat hij lager dan ik sta. Op wedstrijd gebruik ik of de trailer of mijn troybox (BR poetskist).

Misschien wat lenigheidsoefeningen gaan doen (zonder paard)?

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:34

ik kan juist niet MET krukje opstappen haha :D ....op de manege moeten we ineens een krukje gebruiken zou beter zijn voor het paard zn rug ...maar het ziet er bij mij dan echt beroerd uit hahahaha....

XxXLauwieXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 14:53

ik opstappen ZONDER krukje dan wel

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:59

Ik stap ook met krukje op om de rug zo min mogelijk te belasten en mijn paard is maar 1.60m. Maar goed, mocht ik er buiten afknikkeren dan kan ik wel weer opstappen. Ik kan me dus voorstellen dat je het wel gewoon wilt kunnen. Helpt het niet als je je beugel een stuk langer maakt en dan weer korter als je erop zit? Doe ik weleens als paarden erg groot zijn.
En anders oefenen zonder paard met iets hoogs waar je je voet op kan zetten (stoel, tafel, vaste trap?doe eens creatief haha) en daar dan opstappen.
Of je parkeert je paard naast een boomstam als je er buiten af bent gevallen en je wilt er weer op.
Of je blijft er gewoon op zitten haha. Succes!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:37

mo_van_dijk schreef:
Ik ben ook voorstander van een krukje ivm het ontlasten van de rug. Ik kan wel zo opstappen, maar doe het liever niet. Op buitenrit zet ik mijn paard meestal in een geul, zodat hij lager dan ik sta. Op wedstrijd gebruik ik of de trailer of mijn troybox (BR poetskist).

Hier sluit ik me volledig bij aan! Ik stijg nooit op zonder krukje of opstapje, puur en alleen om de rug te ontlasten. Als de nood aan de man is kan ik ook zo opstijgen, maar ik merk aan de mijne dat ze dat een stuk minder prettig vinden.

Waarom zou je trouwens per se zonder krukje op willen stijgen?

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:15

chrisje_83 schreef:
Hier sluit ik me volledig bij aan! Ik stijg nooit op zonder krukje of opstapje, puur en alleen om de rug te ontlasten. Als de nood aan de man is kan ik ook zo opstijgen, maar ik merk aan de mijne dat ze dat een stuk minder prettig vinden.

Waarom zou je trouwens per se zonder krukje op willen stijgen?

Antwoord zie boven :D

XxXLauwieXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 18:30

ik wil gewoon kunnen opstappen ZONDER krukje maar ik ga wel oefenen :D
ik word wel creatief :P

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:01

RT--> YRT

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:07

Ik heb een tijd niet op mn eigen paard (1m71) kunnen rijden door een blessure. Dus ik reed alleen nog op de Fries (1m60) en tijdelijk een Fjord (1m52)
Het is echt gewenning, want de eerste keren dat ik de 1m71 weer moest beklimmen ging dat niet zo makkelijk :P
Nu hup ik er weer zo op

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:40

Mijn ervaring is dat er op buitenritten altijd wel ergens een obstakel is waar je op kunt klimmen :D Wees creatief en heb er maling aan als andere mensen commentaar hebben.
Niet iedereen is een lenige hinde tenslotte :o er zijn meerdere harken op deze wereld hoor :P
Optrekken aan een paard om erop te klimmen is echt uit den boze,dat is een te zware belasting voor je paard.Liever even een beentje om op te stijgen...of een krukje,bankje,boomstronk,paaltje,of wat er ook maar voor handen is ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:45

Ik ben liever een hark mét krukje en mét behoud van de rug van mijn paard dan een lenig mens die aan de rug van mijn paard gaat hangen. Bij Horse Event vorig jaar heeft men metingen gedaan, en als je zo aan de zijkant van je paard hangt is je gewicht met optrekken minimaal het dubbele. Ben je dus gemiddeld 80 kilo mag je paard zich schrap gaan zetten voor 160 kilo aan één kant van zijn rug. Nee, liever een krukje voor mij, en buiten is er ook genoeg te vinden waar je op kan stijgen, een lagere berm waar het paard in kan staan en jezelf op de weg, een boomstronk, hekwerk, afijn wees idd creatief je vind altijd wel wat.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:59

Ook in een Bit van eerder dit jaar stond er een onderzoek met betrekking tot druk met opstijgen met en zonder krukje :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:51

Ik heb even in je profiel gespiekt: klopt het dat je pas 15 bent?
Goedzo, dan kun je nog makkelijk veel verbeteren aan je jonge spieren! Trouwens: het is niks om je voor te schamen, paardrijden is niet een natuurlijke beweging voor een mens en je zult dus de spieren die daarvoor gebruikt moeten worden, moeten trainen.

De kwestie is dat héél veel ruiters lang zo fit en soepel niet zijn als dat ze eigenlijk moeten zijn om goed te kunnen rijden. En laten we eerlijk zijn, zie jij ooit ruiters die vóórdat ze op een paard klimmen, een warming-up doen?
Dat krukje is natuurlijk prima - véél beter voor de rug van je paard, maar dat mag geen excuus zijn om als ruiter zélf een hark te zijn - als je zonder krukje opstapt, hoef je namelijk helemaal niet aan de rug van het paard te hangen: als je voldoende kracht en soepelheid in beenspieren hebt, dan belast je niet meteen de rug van je paard. En als je benen, heup, rug en de rest niet soepel en getraind zijn, zul je nooit een goede en onafhankelijke zit bereiken en door je eigen klunzigheid het paard in zijn beweging dwarszitten. Dus: werk aan de winkel, vooral aan jezelf!!

Het punt is dus dat je je lange beenspieren moet trainen (o.a. de hamstrings) en voldoende 'veer' in de gewrichten van enkel en knie ontwikkeld. Een goede oefening daarvoor is touwtje springen! Begin met kleine sprongetjes en probeer naarmate je vordert, steeds hoger te springen op het 'springmoment'. Daarmee oefen je je soepelheid én de kracht van je spieren om je gewicht omhoog te brengen.
Een andere oefening is de trap van je huis gebruiken: één voet op trede twee of drie en dan jezelf omhoog te duwen, zonder jezelf met je armen aan de leuning omhoog te trekken. Wissel wel regelmatig van been want anders krijg je één sterk been, en het andere been blijft dan achter. En omdat je met beide benen bij bv de hulpen tijdens het rijden evenveel kracht moet zetten, moet je deze oefening afwisselend met beide benen doen. Mocht je lid zijn van een sportschool, dan kun je ook deelnemen aan de step-klassen.
Nog een oefening: ga zijdelings naast een tafel of kastje staan, steun met één hand op het tafelblad. Trek één been omhog zodat je à la ooievaar op één been staat. Laat je gewicht zakken tot de knie van het standbeen ongeveer 90* gebogen is, even een paar tellen rust en druk jezelf dan weer omhoog. Hierbij niet de steun van je arm op het tafelblad proberen te gebruiken, de kracht moet vanuit je been komen. Ook deze oefening telkens afwisselend doen!
Tenslotte: de hamstrings oprekken: voorover buigen en met je vingers naar je tenen!

Dus: touwtje springen, steppen op de trap, veel trappen lopen, opdrukken aan de tafel en spieren uitrekken. Veel succes en als je het volhoudt zul je zien dat het werkt!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:05

Ik kom echt van zijn lang zal zijn levensdagen niet meer op mijn paard zonder opstap! Hij is 1.84 en ik moet ongeveer mijn voet in mijn nek leggen om dat voor elkaar te krijgen. Daarnaast ben ik een hark eersteklas én ook te zwaar, kortom ik zou hem er geweldig mee pesten om vanaf de grond op te willen stappen dus dat wil ik niet!

Ik maak vaak buitenritten of ga alleen op pad naar wedstrijd. Mijn ervaring is dat er echt altijd wel iets is om als opstap te gebruiken, een hekje, een boomstam, een picknickbank, alles is mogelijk, je moet alleen je paard zo africhten dat ie luistert naar je en blijft staan!