Hulp nodig met draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxXLauwieXxX

Hulp nodig met draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 11:52

hay
ik heb echt hulp nodig
ik rij nou pas 2 jaar en bij mij op de manege komt binnekort een dressuur wedstijd.
maar ik ben dus nieuw met alles dus ik moet gewoon bij de F1 beginne
maar het probleem komt nog, met draven gaan mijn benen helmaal naar de zijkant...
en dat krijg ik maar niet goed, maar ik ga dus staan vanuit mijn beugels en niet vanuit mijn knie.
hebben julie mischien tips waardoor dat beter bij mij kan gaan?
want ik wil dat draven nou is echt goed krijgen
xxx Laura

donaa

Re: Hulp nodig met draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:54

mss eens lichtrijden zonder stijgbeugels? dan moet je wel je knie gebruiken

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:57

En probeer niet te fanatiek te gaan staan. Je hoeft maar een klein beetje uit het zadel te komen met lichtrijden.

Vraag anders aan je instructrice (instructeur) of jullie eens kunnen gymen op het paard, dat is goed voor je zit.

XxXLauwieXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 11:59

wij moetten wel met stijgbeugels rijden, een paar kinderen hebben dat wel is gevraagt maar ut mag gewoon niet |(

donaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:01

huh en als je vrij rijdt? of mag dat niet?

XxXLauwieXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:05

ik heb geen eigepaard ik rij gewoon een manege in de lessen

donaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:09

ik heb ook nog op een manege gereden en daar mocht je ook als je wou met een paard een uurtje vrijrijden,of mag dit bij jullie helemaal niet?

XxXLauwieXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:10

nee dat mag niet.. :( jah ook weer wel alleen dan moet je 25 euro voor betalten en dat kan ik niet effe zo ophoesten :(:)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:11

neem eens een privelesje met de vraag om te oefenen voor de wedstrijd.
Spreek deze een paar weken voor de wedstrijd af dan kun je nog oefenen in de lessen.
Vraag ook tips aan je instructie.
Wil je echtg raag tips laat dan een filmpje zien van je rijden.

En verder veel plezier met je wedstrijd en lees je commentaar goed door en laat dit ook aan je instructie zien, zodat jullie in de lessen daaraan kunnen werken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:52

Nooit gaan lichtrijden zonder stijgebeugels! Je benen bewegen zo raar omdat je juist teveel spanning zet. Stille benen zijn ontspannen benen.

Neems eens een kijkje op onze website www.equilibritas.nl. Wij helpen mensen met problemen met hun houding dmv oefeningen te paard en op de grond. Vak zijn dit soort problemen snel op te lossen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:54

Ehm, heel bot, maar een betere manege zoeken? :o
Als je tips moet gaan vragen op internet omdat ze je op je manege niet willen helpen is er echt iets mis hoor.
Pb maar als je meer over goede maneges wilt weten. ;)

XxXLauwieXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:56

ze geven wel tips op de manege alleen het lukt me niet op die tips te volgen ik doe mijn best echt waar maarhet lukt gewoon niet daarom vraag ik het op internet mischien hebben anderen mensen wel tips voor mij die mij wel lukken
er is niks mis met die manege maar gewoon iets mis met mij

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:01

Jamaar wat voor tips geven ze dan?
Echt, de tips van een goede instructeur die ziet wat er misgaat zouden moeten voldoen, dan heb je geen tips van bokt nodig.
Voel je alsjeblieft niet aangevallen, ik bedoel het goed.
Maar je kunt jezelf nu een hoop verkeerde dingen aanleren, die later (als je bv een vzpaard neemt, of een eigen) amper af te leren zijn.

Lichtrijden is gewoon omhoog gegooid worden, even blijven hangen, en dan weer rustig gaan zitten. Tenen naar binnen, steunen op het buitenste deel van je voet, en zitten op de binnenkant van je been.

Ik ken een filmpje dat jou kan helpen, even zoeken...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:01

@ alicia2u: jij bent de eerste die zegt nooit zonder stijgbeugels lichtrijden, wij moesten het vroeger wel doen en inderdaad ik ben hierdoor minder afhankelijk van de stijgbeugels geworden en de juiste lengte ervan. lang of kort maakt niet veel uit.
Nu ben ik geïnteresseerd in waar en hoe dit veel spanning verroorzaakt en de eventuele gevolgen

@TS: misschien een gaatje langer zetten zodat je minder steun op je stijgbeugels kan nemen?

XxXLauwieXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:04

maar als ik mijn beugels langer heb dan normaal
ben ik bang dat ik ze verlies in galop

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:07

Nogmaals bokt is welwillend maar zonder filmpje is dit een stuk moeilijker.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:10

XxXLauwieXxX schreef:
maar als ik mijn beugels langer heb dan normaal
ben ik bang dat ik ze verlies in galop

En dan?
Oja, dan zorg je dat je netjes rechtop blijft zitten, op je kont, als een pudding, lekker met de beweging meegaan. Doe ik ook, als ik zonder zadel in rengalop zit. :D
En dan de beugeltjes eventueel opzoeken, of een beheerste overgang naar de draf maken.
Allemaal niks aan het handje, is goed voor je zit.
En anders val je een keer, je weet niet hoe vaak ik de eerste 2 jaar ben gevallen. Zand afkloppen en opnnieuw proberen.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:11

De tips die hier staan kunnen je goed helpen, maar als je ondertussen al 2 jaar rijdt op deze manege is er bij de basis iets niet goed gegaan, waardoor jij nu tegen dit probleem aanloopt. Is jou groep te groot zodat er te weinig aandacht is voor iedereen tijdens de les, of maakt het de eigenaar/instructeur niet uit hoe iemand op het paard zit, zolang die maar lol heeft in het rijden, en er maar gelest wordt en geld binnenkomt? Klinkt allemaal wat hard misschien, maar ik bedoel het niet zo hoor!!

Toen ik leerde rijden op mijn voormalige manege was het eerst: zitlessen, ging dat goed werd je in de beginnersgroep gezet etc. De lessen waren niet te vol, dus iedereen kreeg ook persoonlijke aandacht, en zeker weten dat ik na een half jaar al erg veel geleerd had! Dus misschien is het nog niet zo'n gek idee om eens bij een andere manege te gaan kijken hoe er les gegeven wordt en dat eens te vergelijken met je eigen lessen....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:14

Als je lichtrijd zonder stijgbeugels span je de spieren aan de binnenkant van je bovenbenen en in de meeste gevallen worden ook de enkels aangespannen om de hakken uitgebrukt te houden (wat onzin is zonder stijgbeugels). Ook gebruik je spieren in je kont.

Om te voelen welke spieren je aanspant kun je, terwijl je op je bureaustoel zit, een bal tussen je benen nemen en die fijnknijpen. Dus alsof je jezelf met je knieën uit het zadel drukt. Voel welke spieren je aanspant en hoe 'hard' je zit wordt. Merk ook op dat je zwaartepunt omhoog komt. Hierdoor wordt je zit onstabiel.

Bij de methode die we hanteren bij equilibritas gaan we uit van een balanszit. Dat houdt in dat je zo min mogelijk spierkracht gebruikt om niet om te vallen. Dit geldt zowel op als naast het paard. Op die manier is het het minst schadelijk voor je lijf. Bovendien kan een lijf in balans op elk moment elke gevraagde beweging maken zonder al te veel voorbereiding. Als je je spieren overmatig gebruikt om niet om te vallen (bijvoorbeeld als je bovenlijf achter de loodlijn zit; je gebruikt dan je buikspieren om niet van je paard te vallen), ben je minder goed in staat bewegingen op te vangen. Hierdoor wordt de kans op vallen groter.
Daarbij komt ook nog dat je je paard stoort in zijn beweging als je de bewegingen niet optimaal kunt volgen. Hierdoor neemt de kwaliteit van de gangen en bewegingen af.

Een balanszit dus: werken met de zwaartekracht in plaats van ertegen. Een mooie visualisatie van dit concept is je voor te stellen dat je lijf omgeven is door elastieken (je spieren) en dat al deze elastieken op dezelfde spanning (of ontspanning) moeten staan; links, rechts, voor en achter.

Natuurlijk: als je paard gek doet is alles geoorloofd om te blijven zitten. Wil je echter het beste voor je eigen lijf en een optimale prestatie van je paard dan kun je veel meer met een balanszit dan met een zit gebaseerd op (spier)kracht. Vandaar dat ik, zeke rin dit geval, het lichtrijden zonder beugels afraad.

Natuurlijk komt er een heleboel meer bij kijken dan de korte weergave die ik hier heb gegeven, maar daarvoor zou ik een heel boek moeten schrijven. Als je echter nog vragen hebt dan hoor ik het graag.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:27

XxXLauwieXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:32

ik weet dat mijn arm houding niet goed is dat is al weer verbetert :o
want dit filmpje is van een paar maanden geleden :D

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:33

Als ik rij knijp k me knieen helemaal aan waardoor me voeten heel zacht in de beugels zitten hier steun k dan neit in de beugel maar alles vanuit me knieen en bij jezelf denken van ik kan het en het lukt me

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:35

Ze gaan dus zegmaar van achter naar voor?
Dat kan namelijk te maken hebben met het feit dat je in stoelzit zit, je moet jezelf nu omhoog tillen. En daardoor moet je veel kracht op je beugels zetten.
Kan het filmpje niet vinden, maar dat is ook voor een dressuurzadel bedoelt, en niet voor dit soort zadels helaas...
Zijn er op jouw manege geen paarden mat een dressuurzadel?
Dat is namelijk veel beter voor je zit.

Die stootteugel bevalt me eigenlijk ook niet zo..

XxXLauwieXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:39

wij rijden alleen op veelzijdig zadels
en die die stootteugel kwam omdat die van dat paard 5 minuten daar voor kapot was gegaan dus toen kreeg ik die ene van een ander paard |(

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:51

Jamaar zowiezo, waar heb je een stootteugel voor nodig?

Pff, zijn er nog bokkers die het filmpje kennen dat ik bedoel? Het is namelijk van youtube gehaald.