'Mijn record is 90 cm!!!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'Mijn record is 90 cm!!!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:37

Misschien een raar onderwerp, maar het valt me zo vaak op dat mensen het hebben over een 'record' met springen als ze een ITP of HAW springtopic openen. In mijn ogen gaat het niet om de hoogte, maar hoe je een heel parcours springt en tussen de hindernissen in rijdt.

Wat vinden jullie hiervan?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:42

IMO is 1 hoge hindernis geen kunst. De kunst is om dit een parcour lang vol te houden. En dat redden dan de meeste niet.

Mijn record is overigens met mijn nieuwe paard ook 90 cm :+
Met pony 1.90 meter. Maar dat was niet gepland... (zijn vriendje liep aan de andere kant en ging naar stal. Meneer wilde daar graag achteraan en sprong over de buitenbak met mij erop. Beiden overleefd, ging helemaal foutloos...)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:44

1.90 met pony???? :oo Maak je geen typfout nu? :+

Desir_ee

Re: 'Mijn record is 90 cm!!!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:06

nou jo,, niet zo negatief!!! das ook mijn record!!! :D
met me mega dikke luie zware bijrijd haf die nodig op dieet moet!!
En dat houdt hij 8 sprongen achter elkaar vol in galop!!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:09

Wat mij nog meer opvalt is dat de mensen die thuis een losse hindernis hebben gesprongen van bijvoorbeeld 1.10 dan ook zeggen dat ze L niveau rijden.
Die begrijpen niet dat er een wereld van verschil zit in een losse hindernis en een parcours.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:13

Desir_ee schreef:

Wel 8!

Ja Vorame ik kan met mijn paard ook 1.50 mtr springen maar niet een heel parcours.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:18

Het zou wel mooi zijn, ik spring met mijn pony ook een dikke oxer van 1m45,
als ze dat ook op parcours kon, was ik nu EK aan het meerijden :')

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:21

Joolien schreef:
Desir_ee schreef:

Wel 8!

Ja Vorame ik kan met mijn paard ook 1.50 mtr springen maar niet een heel parcours.

vergeet niet dat hij nog al wat van ze eigen gewicht met sleept he ;)
en dat hij 6 dagen per week heeeeeeeeeel rustig aan mag doen,,
en bij mij moet ie aan het werk }>

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:26

Ik spring af en toe ook wel eens wat hoger met mijn hafje, maar het gaat inderdaad niet om hoe hoog hij 1 hindernis kan springen, maar de hoogte van het hele parcours.
Maar even: Iedereen is toch ergens begonnen? Je sprong zelf toch ook voor het eerst 1.20 en daar was je dan ook super trots op?
Je kan het dan nog wel niet in een parcours, maar je was stiekem toch wel trots op die ene hindernis die zo hoog stond.
Later bouw je dat uit en wordt het een heel parcour ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:28

Ik heb heel veel springles gehad op jonge leeftijd en daar ging het al om het parcours zelf en niet om de hoogte. Dus ik heb dat zelf nooit zo ervaren.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:33

Joolien schreef:
Ik heb heel veel springles gehad op jonge leeftijd en daar ging het al om het parcours zelf en niet om de hoogte. Dus ik heb dat zelf nooit zo ervaren.

Dat is opzich ook zo hoor, en als dat goed gaat, worden sprongen wel wat verhoogd.
Maar is toch leuk een record sprong te hebben :))

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:37

ik denk dat een hoogte voor iemand op zo'n moment meer een overwinning is dan 10 of 20 sprongen achter elkaar..

Bij gaat het nu ook meer of me paardje meer hindernissen achter elkaar kan springen.
maar lage hindernissen maakt hem niet uit doet ie met 2 hoeven in ze neus,,
maar zodra het wat hoger komt te staan betekend het voor hem met ze lijf en spieren gebruiken en tjah dan ben ik al trots als hij 8 hindernissen van 80 cm achter elkaar springt..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:39

Citaat:
doet ie met 2 hoeven in ze neus
*beelddenkt* _O-
Verder denk ik dat je helemaal gelijk hebt. Een parcoursje ziet er gewoon minder eng uit dan een hoge sprong.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:42

Tuurlijk ben je trots al je die ene sprong van 1.20 m heb gemaakt, maar het gaat imo om of je dat ook een heel parcour kunt volhouden met het paard. Voor het ene paard is het natuurlijk moeilijker dan voor het andere paard maar één keer een sprong van 1.20 m maken is natuurlijk niets tegenover een parcour van 1.20 m.

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:34

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
doet ie met 2 hoeven in ze neus
*beelddenkt* _O-
Verder denk ik dat je helemaal gelijk hebt. Een parcoursje ziet er gewoon minder eng uit dan een hoge sprong.

Ziet er leuk uit he ;)

Chantal___ schreef:
Tuurlijk ben je trots al je die ene sprong van 1.20 m heb gemaakt, maar het gaat imo om of je dat ook een heel parcour kunt volhouden met het paard. Voor het ene paard is het natuurlijk moeilijker dan voor het andere paard maar één keer een sprong van 1.20 m maken is natuurlijk niets tegenover een parcour van 1.20 m.

Tuurlijk gaat het daarom,, maar als je weet dat je paard/pony dat niet haalt en 90 of 80 cm wel en maar 6 of 8 of 10 sprongen,
dan denk ik dat je best trots mag zijn..
Niet iedereen is namelijk een springruiter met een springpaard..
Maar sommige vinden het ook leuke om met hun recreatiepony/paard een paar sprongetjes te maken!!
En dan kan je daar best trots op zijn :D

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:41

Desir_ee schreef:
Chantal___ schreef:

Tuurlijk gaat het daarom,, maar als je weet dat je paard/pony dat niet haalt en 90 of 80 cm wel en maar 6 of 8 of 10 sprongen,
dan denk ik dat je best trots mag zijn..
Niet iedereen is namelijk een springruiter met een springpaard..
Maar sommige vinden het ook leuke om met hun recreatiepony/paard een paar sprongetjes te maken!!
En dan kan je daar best trots op zijn :D

Tuurlijk, maar 6/8/10 sprongen is alweer wat anders dan 1 ;)

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:46

Ok, maar je springt niet 1 keer zo'n hoogte dat probeer je een paar keer achter elkaar neem ik aan...

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:48

Ja maar 1 hindernis van bijv 1.20 is al anders dan 3 op een rij of 3 verdeeld door de bak ;)

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:49

ja dat is idd zo,, maar als jij een paar keer achter elkaar gewoon weer op de hindernis af rijdt.. zonder een tussenstop te nemen,,
hoe noem je dat dan??
Want soms heb je gewoon niet meer hindernis materiaal...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:50

Och. Het boeit mij niet. Mijn record ligt rond de meter, 1 sprong ja. Boeiend, ik ben geen springruiter, ik ben een recreactie ruiter. En ik vind het cool als ik met mijn paard over n meter heen ga, intereseert me geen klap als iemand anders vind dat we over n heel parcours heen moeten.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:51

Een parcours van 1.20 begint ook met één sprong van 1.20. Als die stap een keer gezet is, kan er verder gewerkt worden aan 2 sprongen van die hoogte, 3 sprongen van die hoogte,.... Die eerste stap is vaak één van de grootste, waarom er dan niet trots op zijn? Die ene sprong is een 'bewijs' dat je paard die hoogte wel overkomt, dat parcours is dan enkel nog training :D. Hoogte van één sprong heeft vaak te maken met het talent dat een paard in zich heeft (natuurlijk ook deel training), terwijl een parcours op die hoogte veel meer te maken heeft met training. Ik vind dat je wel terecht trots mag zijn op het talent van je paard...

Ik ben zo trouwens ook met één sprong begonnen, toen ik nog gewoon B (90) sprong met mijn D-pony. Je traint op dat B-parcours, maar op die ene sprong wil je toch wel eens zien hoe ver ie kan gaan en waar de grenzen van zijn kunnen liggen. Die ene sprong ben ik toen vrij vlotjes tot 1.45 gegaan, no way dat ik ooit een parcours van 1.45 met haar gesprongen zou hebben (zou een beetje onverantwoord zijn voor met een D'tje ook), maar het liet wel zien wat ze in zich had. Ik heb op wedstrijd uiteindelijk maar L gesprongen met haar, maar die hogere sprongen (120/130) heb ik toen ook wel stillaan uitgebreid naar een parcours.... Een beetje uitdaging moet erin blijven natuurlijk.

Maar het begint altijd met één sprong, ook op een sprongetje van 90, het begint met één 'gigantische sprong' van 90.... Pas al die ene sprong wat 'normaal' wordt, ga je die ene sprong uitbereiden en kan dat een parcours worden.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:52

Desir_ee schreef:
ja dat is idd zo,, maar als jij een paar keer achter elkaar gewoon weer op de hindernis af rijdt.. zonder een tussenstop te nemen,,
hoe noem je dat dan??

Dat vind ik ook alweer anders. Dan doe je het achter elkaar en gaat het al meer op een parcourtje lijken.

Het is anders als je aan het opbouwen ben om te kijken hoe hoog je kan ;).

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:53

tantjeuh schreef:
Een parcours van 1.20 begint ook met één sprong van 1.20. Als die stap een keer gezet is, kan er verder gewerkt worden aan 2 sprongen van die hoogte, 3 sprongen van die hoogte,.... Die eerste stap is vaak één van de grootste, waarom er dan niet trots op zijn? Die ene sprong is een 'bewijs' dat je paard die hoogte wel overkomt, dat parcours is dan enkel nog training :D. Hoogte van één sprong heeft vaak te maken met het talent dat een paard in zich heeft (natuurlijk ook deel training), terwijl een parcours op die hoogte veel meer te maken heeft met training. Ik vind dat je wel terecht trots mag zijn op het talent van je paard...

Ik ben zo trouwens ook met één sprong begonnen, toen ik nog gewoon B (90) sprong met mijn D-pony. Je traint op dat B-parcours, maar op die ene sprong wil je toch wel eens zien hoe ver ie kan gaan en waar de grenzen van zijn kunnen liggen. Die ene sprong ben ik toen vrij vlotjes tot 1.45 gegaan, no way dat ik ooit een parcours van 1.45 met haar gesprongen zou hebben (zou een beetje onverantwoord zijn voor met een D'tje ook), maar het liet wel zien wat ze in zich had. Ik heb op wedstrijd uiteindelijk maar L gesprongen met haar, maar die hogere sprongen (120/130) heb ik toen ook wel stillaan uitgebreid naar een parcours.... Een beetje uitdaging moet erin blijven natuurlijk.

Maar het begint altijd met één sprong, ook op een sprongetje van 90, het begint met één 'gigantische sprong' van 90.... Pas al die ene sprong wat 'normaal' wordt, ga je die ene sprong uitbereiden en kan dat een parcours worden.

Idd!!! :D

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:54

Chantal___ schreef:
Desir_ee schreef:
hoe noem je dat dan??

Dat vind ik ook alweer anders. Dan doe je het achter elkaar en gaat het al meer op een parcourtje lijken.

Het is anders als je aan het opbouwen ben om te kijken hoe hoog je kan ;).

juist en dat is het punt,, je zet nooit een hindernis neer op 1.20 klimt op je paard rijd em warm,
hup over 1.20 en dan zeggen kijk eens wat ik kan..
je rijdt heus wel tien keer achter elkaar een aantal hindernis(sen)ook al is het er maar 1 O:) ) voordat je hoger gaat
en zelfs dan spring je dat een aantal keer achter elkaar..

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:55

tantjeuh schreef:

Klopt, heb je helemaal gelijk in! Tuurlijk begint het met 1 sprong.
Alleen zijn er van die mensen die denken nadat ze 1 zo een sprong genomen hebben, je meteen een parcour kan springen.
Dat is volgens mij ook de achterliggende gedachte achter dit topic, of ik snap t verkeerd :+.